مرسدس اسپرینتر 4×4 برای 2014

وقتی مهندسین مرسدس دور هم جمع شدند تا نسخه جدیدی از اسپرینتر را بعنوان مدل 2014 راهی بازار کنند، احتمالا هیچ ایده ای برای شروع کار نداشتند؛ پس آستین ها را بالا زدند و گفتند بیایید بعد از 6 سال بجای آنکه فقط مدل های دیفرانسیل عقب اسپرینتر را تولید کنیم، حالا سراغ نسخه های دو دیفرانسیل آن هم برویم . . . !

2014 Mercedes Sprinter4x4
2014 Mercedes Sprinter4x4

اسپرینتر 4×4 یک مدل جدید نیست؛ همانگونه که از نامش برمی آید این بار سیستم محرکه آن از نوع AWD شده تا برای نخستین بار مشتریان بتوانند باپرداخت حدود 11,400 دلار بیشتر (در بازار آلمان) با فشردن یک دکمه (چه درحالت سکون و چه در سرعت حداکثر 10 کیلومتر برساعتی)، آن را تبدیل به خودرویی دو دیفرانسیل کرده تا به مسیرهای برفی و جاده های نسبتا ناهموار بروند.

برای این ون فول سایز مواردی مانند ESP یا کنترل پایداری، 4ETS یا کنترل کشش (که قبل از این تنها بر روی مدلهای ML-Class و GL-Class و ویتو نصب می شد) بصورت استاندارد بوده اما امکاناتی مانند کمکی حرکت در سربالایی (Hill-Start)، سیستم DSR یا کمکی حرکت در سراشیبی (Downhill Speed Regulation) و تایرهای آفرود بعنوان آپشن هستند.

مرسدس در توصیف اسپرینتر 4×4 از عبارت “not an off-roader” بهره گرفته تا به همه یادآوری کند که وجود سیستم AWD برای آن به معنی این نیست که حالا اسپرینتر تبدیل به خودرویی آفرود شده باشد، خیر! آنها فقط اندکی به ارتفاع تعلیق افزوده اند تا بدین ترتیب زوایای Approach angle (زاویه میان افق با خط مماس بر تایر جلو/سپر جلو) و Departure angle (زاویه میان افق با خط مماس بر تایر عقب/سپر عقب) نیز بیشتر شوند.

برای اسپرینتر 4×4 ، مرسدس تنها از پیشرانه های دیزلی استفاده کرده که همگی بصورت استاندارد به گیربکس 6 سرعته مجهز هستند اما با این حال سفارش 5 سرعته اتومات نیز امکان پذیر خواهد بود:

  • پیشرانه 2.1 لیتری4 سیلندر (313/513BlueTec)؛ 129 اسب قدرت،305 نیوتن متر گشتاور.
  • پیشرانه 2.1 لیتری4 سیلندر (316/516BlueTec)؛ 163 اسب قدرت،360 نیوتن متر گشتاور.
  • پیشرانه 3.0 لیتری6 سیلندر (319/519BlueTec)؛ 190 اسب قدرت،440 نیوتن متر گشتاور.

با اینکه افزودن سیستم AWD چیزی حدود 115 تا 135 کیلوگرم به وزن اسپرینتر افزوده اما وقتی میزان مصرف سوخت آنرا با مدل های دیفرانسیل عقب اسپرینتر مقایسه کنیم، خواهیم دید که تفاوت های بسیار ناچیزی دارند طوریکه مدل های 4 سیلندرش 0.4 تا 0.8 لیتر بیشتر می سوزند و جالب تر آنکه مصرف مدلهای 6سیلندر هیچ تفاوتی نکرده:

  • 8.6 لیتر در سیکل تریکی برای مدل های 313BlueTec .
  • 8.3 لیتر در سیکل ترکیبی برای مدل های 316BlueTec .
  • 9.8 تا 9.9 لیتر برای مدل های 319BlueTec .

32 دیدگاه

  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    1.طراحی خارجی فوق العاده زیبا
    2.طراحی داخلی نسبت به رقبا ضعیف
    3.کیفیت مواد بکار رفته در داخل کمی پایین بنظر میاد
    4.موتور هاش خیلی ضعیف هستن.فورد ترانزیت مدل 2015 موتور تا قدرت 305 اسب بخار داره!
    5.دو دیفرانسیل با این قدرن به هیچ دردی نمیخوره

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      هیچ ارتباطی به قدرت موتور نداره ، شما باید نسبت قدرت به وزن رو بسنجی یعنی توان وزنی و هزار و یک عامل دیگه ، مثال ؟ فولکس T2 با موتور 2000cc دو برابر بلیزر سابربن 5700cc راه میرفت اسبش هم کمتر از بلیزر بود ، با تجربه ها یادشونه . هیچ ارتباطی به اسب بخار نداره . وزن ، تقسیم وزن، گشتاور ، تورک ، دور موتوری که در اون به ماکسیمم گشتاور و تورک میرسه و دوری که بیشترین خروجی رو در اون میده ، نوع گیربکس و فناوریش ، ضریب دنده ها ، دف لاکها و عملکردشون ، سیستم تقسیم نیرو بین چرخها و البته اسب بخار همه و همه تاثیر داره ، شما چطور متوجه شدی که چون 00 اسب از فورد کمتره پس کلا از فورد ضعیف تره؟

      پاسخ
      1. حمید
        سوابق: (648 دیدگاه) ,

        100 اسب ضعیف تره ، اصلاح میکنم 00 اشتباه بود . ضریب پسار هم به عوامل قبلی اضافه میکنم .

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          آهااااان. ترانزیت 1.5 تن وزنشه این وزنش 1.7 تن هست.این از وزن.گیریبکسش 5 سرعته اتوماتیک هست.ماله فورد 6 سرهت اتوماتیک!!یعنی کنترل بیشتر روی قدرت و بهره وری بالاتر فورد.
          گشتاور برای اینا مهم تره.که باز هم فورد ترانزیت با فاصله زیاد گشتاور بالاتری نسبت به بنز داره.
          وزن بنز که زیاد تره.گیریبکسش که بازدهیش کمتره.گشتاورش هم که کم تره.اسب بخارش هم که کمتره.باز هم میخوای بهونه بیاری؟دوران محصولات باری بنز خیلی وقته تموم شده….

        2. حمید
          سوابق: (648 دیدگاه) ,

          ببخشین چون گیربکسش یه دنده کمتر داره بازدهیش کمتر از فورده ؟ اگه اینطوری بود همه ماشین هارو مثل تریلی ها بالای دوازده دنده تولید میکردیم بهتر بود . این چه حرفیه میای اطلاعات غلط میدی ؟ تقسیم وزنش چی ؟ دفلاکهاشون چی مقایسه کردی ؟ همون گیربکس یه دنده بیشتر رو ضریب دنده هاشو مقایسه کردی ؟ الان DSR اینو با HDC فورد (نمیدونم اصلا داره یا نه)مقایسه کردی ؟ EBD کدوم بهتر جواب بده؟hill start اینا همش با ecu کنترل میشه ، کدوم ماشین بهتر عمل میکنه ؟ اونی که نرم افزار ecu و سخت افزار ecu بهتری داشته باشه . عزیزم زنبیل نمیخوای مقایسه کنی ، اینا ماشینن مهندسیشون هم خیلی پیچیده تر از درک من بی سواد و شمای علامه هست . خدمت خوانندگان محترم عرض میکنم به دلیل تشخیص زیگما ، بنز بعد 140 سال به بن بست رسیده ، اینم ون خوبی نیست ، هیوندای h1 و کیا کارنوال بخرید!!!

        3. mehran911
          سوابق: (795 دیدگاه) ,

          مشکل اینجاست که شما دوستان این دو تا ماشین رو با ماشین های اسپرت مقایسه میکنید من فکر نمی کنم زیاد بودن اسب بخار گشتاور و سرعت یا نسبت ضریب نده ها و نیروی پسار (ضریب درگ ) که معمولا برای ماشین های اسپرت وسوپر اسپرت مقایسه میشه مطرح کردنش کار درستی باشه تو این ماشین ها بیشتر باید به سیستم شاسی ومرکز ثقل و مهمتر از همه ی اینها به فشار g این ماشین توجه کنیم

    1. علی
      سوابق: (500 دیدگاه) ,

      آخه بی ام و که ون تولید نمیکنه برادر

      پاسخ
  2. Sina.fb
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی
    طراحی خارجیش حرف نداره هم، از نظره زیبایی وهم از نظر استحکام بودن.
    طراحی داخلیشم زیبا و خوشگله، ولی پدال درمورد داخلش خیلی کم عکس گذاشتی.
    به قول زیگما دو دیفرانسیل بودن با این موتور کم قدرت ارزشی نداره ولی بازم خوبه.من پیشرانه ی3.0لیتری 6سیلندر رو ترجیح میدم چون برای ماشین های ون قدرت هرچه زیاد باشه بازم کمه.
    در مورد رنگش هم همین رنگ بهش میاد.

    پاسخ
  3. bl4ckd0om
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    جای اینگونه ماشین ها منظورم سبک خودرو هست
    خیلی وقته تو ایران خالی هست

    قشنگ و کاربردی

    پاسخ
    1. فورد
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      به نام خدا
      باسلام و درود فراوان بر همه شما دوستان عزیز
      و با سلام به مدیر سایت
      و درود فراوان به همه خدمت گذاران عرصه علم و صنعت
      و تمامی عزیزانی که ما را در این راه کمک کردن
      باکمال ادب و احترام به استحضار شما می رساند

      که (( بنز ماشین خوبی است ))

      پاسخ
      1. mahsa
        سوابق: (293 دیدگاه) ,

        این همه سلام
        منم جواب مینوسم که جوابش واجبه
        سلام العلیکم
        و اینکه بنز ماشینه خوبی است را همه میدانند
        بدرود و هزاران بدرود

        پاسخ
  4. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    مرسدس همیشه چیزی برای غافل گیر کردن طرفدارا داره
    دمش گرم

    پاسخ
  5. SAEED
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    سلام.
    خیلی ناز،البته بیشتر از اون کاربردیه!بنظرم اگه ی خرده ارتفاع ماشین کمتر بودوانقد بلند نبود نازتر میشد!!
    ولی اون برند واقعاً باابهت مرسدس ک وسط درب عقب تعبیه شده خیلی جذاب شده!!!!

    پاسخ
  6. mory
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    سلام و خسته نباشید
    واقعا بنز در همه کلاسا نه تنها حرف واسه زدن داره حتی استاندارد تعیین میکنه
    خوش به حالشون این با این همه سیستم کنترلی فقط 11400 دلار

    پاسخ
  7. ramin
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    ماشین فقط بنز.هم کامیون تولید میکنه مثلaxorوهم ون و هم سواری.کارش خیلی درسته

    پاسخ
  8. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    واقعا مرسدس حتی تو زمینه ون هم حرف زیادی واسه گفتن داره. فقط یه نکته: به نظر شما حدود 11,400 دلار بیشتر (در بازار آلمان!) ، فقط به خاطر اضافه شدن دیفرانسیل کمکی جلو! زیاد نیست؟!؟!

    پاسخ
  9. mahsa
    سوابق: (267 دیدگاه) ,

    اصلا آلمانو در زمینه ماشین سنگینو وانتو ون قبول ندارم

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      چرا قبول نداری ؟ مثلا فولکس ترانسپورتر که بیش از 50 سال تولید شده همیشه موفق و پرفروش و محبوب بوده و هست و خواهد بود رو قبول نداری؟ یونی ماگ مرسدس رو با اون قدرت و محبوبیت و تکنولوژی اونم توی اون سال قبول نداری ؟ اصلا رو دستش کامیون داریم ؟ هنوز که هنوزه داریم از بنز 911 استفاده میکنیم . جایی نیست که کم بیاره . چرا آلمان رو تو ماشین سنگین قبول نداری ؟

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        راست میگه.کشنده هاش مفت نمیارزه.کمپانی به اصطلاح معتبر بنز هنوز موافقت کرده با ایران خودرو برای تولید اون خاور های آشغال!!!بنز سودجو

        پاسخ
        1. mahsa
          سوابق: (293 دیدگاه) ,

          چی خاور ایران خودرو بنز
          من نفهمیدم میشه بیشتر توضیح بدین؟

    2. SAEED
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      سلام.
      قبول نداری؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!؟؟؟!!؟!؟!؟
      کامیونای جدید بنز بعد از چندین هزار کیلومتر کارکرد وقتی درجا کار میکنن صداشون از بعضی سواری ها کمتره و موتورشون نرمتر کار میکنه!!!!راننده هاشونم ک از راحتی و سواری چیزی کم ندارن!!
      راستی بنز وانت داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟!؟!؟!

      پاسخ
  10. آرمین 66
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    ون ترانسپورتر هم خوبه از نوع فولوکس واگن این مدل بالا هارو میگم

    پاسخ
  11. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    ایرانی همینه.تا آرم بنزو میبینه فکر میکنه خداست.در صورتی که اصلا این طور
    نیست
    واقعیت تلخه

    پاسخ
    1. mahsa
      سوابق: (293 دیدگاه) ,

      این ماجرای خاور چیه ه نوشتین

      پاسخ
      1. SAEED
        سوابق: (198 دیدگاه) ,

        سلام.
        یکی از دوستان میگه برند بنز با ایران خودرو دیزل ک خاورو تولید میکنه برا تولید این مدل قدیمی بنز موافقت میکنه ک فقط سود ب جیب بزنه،میدونی ک،خاور یکی از محصولات بنز!!!!دوستان میگن نباید برا تولیدش موافقت بشه!!!

        پاسخ
  12. SAEED
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    سلام.
    ایرونی همینه!!!!؟؟؟؟؟؟؟
    نه داداشم،شما اگه یکی از4تا رینگ و لاستیک ی مدل بنزو تعویض کنی و ی رینگ و لاستیک با همون مارک بندازه روی نمایشگر هشدار داده میشه که فلان لاستیک با بقیه فرق داره!!!این خیییییلی باحاله!!!برند بنز از لحاظ تکنولوژی وتجهیزات الکتریکی داره حرف اولو میزنه!!اینا باعث شده ایرونیهای عزیزمون بنزو قبول داشته باشن!شاید بهترین نباشه،ولی ب معنای واقعی یکی از بهتریناست

    پاسخ
  13. محمودرضا شرفی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خدمت دوستان من چندین ساله که در کار خرید و فروش خودروهای ون هستم و با تجربه ای که تا حالا به دست اوردم در ماشینهای ون آلمان واقها حرفهای زیادی برای گفتن داره و به غیر از بنز ون فلوکس ترانسپورتر هم واقعا ماشینهای عالی و پر استقامتی هستند بنز واقعا خوبه

    پاسخ
  14. Xman
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    از این ماشین واسه امبولانس استفاده میشه!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.