گوش به زنگ تصادف با تکنولوژی مرسدس

هفته گذشته در نمایشگاه CES 2016 شاهد رونمایی از تکنولوژی‌های فراوانی بودیم که نظرات بسیاری را به سمت خود جلب می‌کرد. خودروها می‌توانند با هم صحبت کنند، خودروها می‌توانند با علائم جاده صحبت کنند، خودروها می‌توانند خودشان برانند و به مقصد برسند. اغلب این تکنولوژی‌ها در زیرمجموعه ایمنی دسته‌بندی می‌شوند. اگر ما خطاهای انسانی را از رانندگی حفظ کنیم، می‌توانیم جان هزاران انسان نجات دهیم و بی‌نهایت هزینه متعاقب آن را حفظ کنیم.

Pink noise protects hearing in a crash
Pink noise protects hearing in a crash

در حال حاضر رانندگان همچنان پشت فرمان هستند حداقل تا آینده‌ای نزدیک، پس نیاز به یک صندلی برای نشستن راننده داریم تا در زمانی که از سیستم رانندگی خودکار استفاده می‌کنیم آماده کنترل خودرو باشد. این بدان معناست که هنوز خطای انسانی می‌تواند در تصادفات نقش کلیدی داشته باشد.

کمپانی مرسدس بنز همواره در تکنولوژی‌های ایمنی زیادی پیشرو بوده که مورد تقدیر بسیاری قرار گرفته است. سیستم پیش-ایمنی یا Pre-Safe صوتی در آخرین مدل کلاس E، سطح جدیدی از ایمنی را که مربوط به داخل گوش شما می‌شود نشان می‌دهد.

pre-safe sound
pre-safe sound

هنگامی‌که صدای بلند و آزاردهنده برخورد و تصادم خودروها به‌صورت ناگهانی به گوش می‌رسد، بازتاب صدا منجر به منقبض شدن ماهیچه‌های میانی گوش می‌شود. متخصصان آلمانی از علم آناتومی با ظرافت خاصی استفاده کرده‌اند تا آسیب گوش را به حداقل برسانند. این آسیب‌ها شامل از دست دادن شنوایی و یا زنگ زدن (وزوز شدن) گوش است.

خودروی کلاس E مرسدس بنز سال 2016 از سیستم Pre-Safe صوتی استفاده می‌کند تا در هنگام انتشار صدای بلند در هنگام تصادف از گوش ما محافظت کند. اگر سنسورهای تعبیه شده، تصادف خودرو را قریب‌الوقوع و غیرقابل اجتناب تشخیص دهند، درست قبل از وقوع حادثه، نویز صورتی (Pink Noise) منتشر می‌شود. نویز صورتی شبیه به صدای آبشار تشریح می‌شود. انتشار کوتاه‌مدت نویز صورتی کافی است تا از بازتاب صدا جلوگیری کند که همان‌طور که در قبل بیان شد این بازتاب صدا باعث منقبض شدن ماهیچه میانی گوش و آسیب دیدن آن می‌شود. در ادامه، زمانی که تصادف در میلی‌ثانیه‌ای بعد اتفاق افتاد، در بهترین حالت آسیب کمتری به شنوایی شما وارد می‌شود.

منبع: popsci

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

8 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1469 دیدگاه) ,

    من که ب احترامش دست ب سینه ، سر تعظیم فرود میارم.
    یا بهترین یا هیچ.

    پاسخ
  2. m.reza
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    من نمیدونم ما شورشو در آوردیم یا اینا.با توجه به سالی 18000 کشته در اثر حوادث رانندگی در ایران فکر میکنم اونا شورشو در آوردن.واسه همینه جمعیتشون داره پیر میشه به جاش تو ایران شانس بیاری به پنجاه برسی صحیح و سالم.
    با آرزوی سلامتی برای همه حسرت خورندگان دنیای خودرو

    پاسخ
  3. رامکال
    سوابق: (196 دیدگاه) ,

    نمیدونم چی باید بگم.
    عاشقتم آلمان.

    پاسخ
  4. king 918
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    باور کن این خورو ساز های المانی باید یه کشور رو اداره کنن ……..

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4362 دیدگاه) ,

    اصلا زبان از گفتن عملکرد، کارایی و تکنولوژی مرسدس قاصره، واقعا آفرین. واقعا مرحبا. گل کاشتی مرسدس.

    پاسخ
  6. میلاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ایده و افکر مرسدس بنز هیچ خودرو سازی نداره و نداشته تنها فکرش تو اینه که چجوری ایمنی ماشینو ببره بالا تا جایی که میتونه رانندگی رو راحتتر کنه زنده باد بنز

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.