مقایسه‌ای از جنس سرعت: ویرون در برابر شیرون

بوگاتی شیرون که در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده جایگزینی بس قابل برای ویرون افسانه‌ای است. ویرون رکوردشکن سریع‌ترین خودروی دنیا بوده و بنابراین شیرون مسئولیتی بسیار سنگین برای تکرار موفقیت‌های ویرون دارد. با ما باشید تا به پیشرفت‌های شیرون در برابر ویرون نگاهی بیندازیم.

Bugatti Chiron vs Veyron
Bugatti Chiron vs Veyron

با توجه به اینکه ویرون یکی از ممتازترین خودروهای دنیا بوده، شیرون هم با دست پر به میدان آمده است.
استایل شیرون به‌وضوح الهام گرفته از ویرون است، البته این هم به‌نوبه‌ی خود از دوران گذشته به ارث رسیده است. خمیدگی خیره‌کننده که دور پنجره‌ی کناری را گرفته اشاره‌ای واضح به خودروی تایپ 46 است، این در حالی است که چین عبور کرده از مرکز به جلو و عقب خودرو از بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک مربوط به دهه‌ی 1930 الهام گرفته‌شده است. جدای از این، استایل خودرو به‌طور مشخصی از آئرودینامیک تأثیر پذیرفته است، حتی چراغ‌های جلو به‌منظور رساندن هوای خنک به ترمزهای بسیار بزرگ جلو به‌صورت تورفته طراحی‌شده‌اند.

Bugatti Chiron 2017
درحالی‌که ویرون طراحی 17 ساله‌ای به همراه دارد، بااین‌حال ظرافت‌های شگفت‌انگیزی دارد. طراحی آن فهمیده و کلاسیک است و هنوز هم قسمت‌های کوتاه و ضخیم در آن دیده می‌شوند، به‌ویژه حول قوس‌های عقبی که قدرت زیادی را در خود نهفته‌اند.

Bugatti Chiron vs Veyron
کابین ویرون هنوز هم در عین ساده بودن طراحی خیره‌کننده‌ای دارد، اما به نظر می‌رسد که طراحی داخلی شیرون در سطح دیگری قرار دارد. جزئیات زیبا همه‌جا به چشم می‌خورند، از صندلی‌های چرمی شیک گرفته تا فرمان خودرو که جای ایربگ فیبر کربنی را برای اولین بار در جهان به نمایش می‌گذارد.
ظرافت‌های خودرو در داخل کابین بسیار چشمگیر هستند. انحنایی که از بالای پنجره‌ی جلو شروع‌شده، به‌صورت وارونه از بین صندلی‌ها عبور کرده و درست به کنسول مرکزی رسیده و سیستم‌های تهویه و گرما را در آغوش گرفته است. در جلوی دیدگان راننده نیز سرعت شماری به چشم می‌خورد که تا 500 کیلومتر بر ساعت درجه‌بندی‌شده است.

Bugatti Chiron vs Veyron
شیرون روی رینگ‌های غول‌آسای 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب قرارگرفته است. تایرهای هیولای عقب 355 میلی‌متر پهنا دارند و ادعا می‌شود که برای تعویض آن‌ها باید هزینه‌ی کمتری پرداخت. این چرخ‌های عظیم‌الجثه با سیستم چهارچرخ متحرک ترکیب می‌شوند، سیستمی که برای تضمین پرفورمنس خودرو ضروری است.

Bugatti Chiron vs Veyron
ویرون از سرنشینان در فضایی مملو از فیبر کربن پذیرایی می‌کند. شاسی این خودرو که از گونه‌های موتوراسپورت مشتق شده استحکامی باورنکردنی دارد. این موضوع تنها درباره‌ی ایمنی سودمند نیست، بلکه سواری و هندلینگ خودرو هم نفع می‌برند زیرا شاسی باعث می‌شود که سیستم تعلیق کارایی بالاتری داشته باشد. شاسی شیرون نیز در اصول بسیار شبیه ویرون است اما طراحی جدید قوی‌تر است و بوگاتی می‌گوید که شاسی شیرون به سختی شاسی‌هایی است که در خودروهای مسابقه‌ای لمانز یافت می‌شود.

bugatti-veyron-164-super-sport-quad-turbocharged-engine-w16 01
جادویی که برای توقف شیرون هم بکار می‌رود بسیار احساس‌برانگیز است. به لطف دیسک‌های ترمز کربن سرامیک بزرگ، شیرون 1995 کیلوگرمی به 31.3 متر نیاز دارد تا از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به سکون کامل برسد. بد نیست بدانید استاندارد مرسوم برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت حدود 55 متر است.

Bugatti Chiron vs Veyron
پیشرانه‌ی شیرون همانند ویرون 8 لیتری، چهار توربو و 16 سیلندر بوده و برای خود نیروگاهی است! نمی‌توان گفت که همان پیشرانه است و تفاوت‌هایی وجود دارد. توربوهای کاراتر، میل‌لنگ سبک‌تر و اگزوز تیتانیوم جدید کمک می‌کنند که گازهای خروجی زودتر خارج شوند. همه‌ی این موارد کمک می‌کنند تا نیروی عظیم 1479 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتون متری تولید شود. گیربکس 7 سرعته ی دوکلاچه ی شیرون بالاترین پرفورمنس موجود در بین خودروهای مسافری را ارائه می‌دهد و کمک می‌کند تا همه‌ی گشتاور به جاده انتقال یابد.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron

طبق گفته‌ی بوگاتی، کمتر از 2.5 ثانیه طول می‌کشد تا شیرون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، حداکثر سرعت این ابر خودرو نیز به 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این “محدودیت برای سفرهای جاده‌ای” یک محدودیت ضروری است زیرا لاستیک‌های سفارشی میشلین برای تاب آوردن در برابر فشارهای موجود در چنین سرعت‌هایی به تقلا می‌افتند. ویرون بدون داشتن چنین محدودیت‌هایی به حداکثر سرعت 442.5 کیلومتر بر ساعت دست‌یافته است.

Bugatti Chiron vs Veyron
ویرون در زمان عرضه 987 اسب بخار قدرت داشت و همین قدرت برای شتاب صفرتا صد کیلومتر 2.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 407 کیلومتر بر ساعتی کفایت می‌کرد. آخرین ورژن بوگاتی ویرون “سوپر اسپورت” نامیده شده که 1184 اسب بخار قدرت داشته و به رکورد جهانی حداکثر سرعت 431.3 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition

البته این انتظار را داریم که نسخه‌های بعدی شیرون هم سریع‌تر از مدل کنونی باشند.

Bugatti Chiron vs Veyron

توانایی های بوگاتی ویرون در برابر بوگاتی شیرون
شیرون ویرون
شتاب صفر تا صد کمتر از 2.5 ثانیه 2.5 ثانیه
شتاب صفر تا 200 کمتر از 6.5 ثانیه 7.3 ثانیه
شتاب صفر تا 300 13.6 ثانیه 16.7 ثانیه
بیشینه سرعت 420 کیلومتر بر ساعت (محدود شده) 407 کیلومتر بر ساعت

شیرون در تعداد کمتری نسبت به ویرون ساخته خواهد شد و بنابراین گران‌تر خواهد بود. در هشت سال آینده تنها 500 دستگاه شیرون ساخته خواهد شد. انتظار می‌رود که شیرون قیمتی برابر با 2.7 میلیون دلار داشته باشد. شما باید حداقل 220 هزار دلار پرداخت کنید تا نامتان در لیست انتظار قرار گیرد! همین را بگوییم که اگر بپرسید قیمت شیرون چقدر است، نمی‌توانید آن را سفارش دهید!

Bugatti-Chiron-56
از سال 2005 تا حالا، بوگاتی 450 دستگاه ویرون ساخته است. در آن زمان قیمتی برابر با 1.2 میلیون دلار داشت. نمونه‌های کارکرده‌ی این خودرو امروزه به‌ندرت زیر 1.43 میلیون دلار قیمت می‌خورند و در طول زمان بسیار جلب‌توجه می‌کنند.

Bugatti Veyron La Finale
Bugatti Veyron La Finale

بوگاتی ویرون در زمان عرضه شگفتی مهندسی را نشان داده است. ویترینی از تکنولوژی که نشان داده با بودجه‌ای بی‌حدوحصر چه کارها می‌شود کرد.
شیرون نیز آمده تا همان قابلیت‌ها را به نمایش بگذارد، اما باید گفت که مزیت‌های 11 سال پیشرفت را نیز با خود همراه دارد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

29 دیدگاه

    1. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      همه چیش خوبه ولی کاش چراغ عقب 2 تا گرد (مربع مانند) مثه چراغ جلوهاش بود

      پاسخ
  1. amir.z
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    هنوز هم بوگاتی مشکل اضافه وزنشو داره…..ولی خب با اون وزن به همچین سرعتی میرسه خیلی عجیبه……به نظر من یه جایگزین عالی برای ویرونه…..شتاب صفر تا سیصد 13 ثانیه……ما این موقع تازه میرسیم به صد 🙂

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1485 دیدگاه) ,

      16 سیلندر هستش
      یعنی 2 تا موتور مرسدس AMG GT
      واسه گشتاور 1600 نیوتن متری و قدرت 1500 اسبی وزنش مناسبه
      اگه سبک باشه با اون قدرت و سرعت کنترولش خیلی سخت میشه

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      به نظر تو این دسته…
      هیچی کونیگزگ رگرا نمیشه…!!!!!
      0-300 رگرا 10.5 ثانیه هست!!!!
      این دوتا ماشین حداکثر سرعتشون به طور حتم مشخص نیست…
      ولی به نظر خودم بوگاتی به خاطر وزن بیشترش سرعتش از رگرا بیشتر خواهد بود!!!!!
      ولی خب کدون پیست یا اتوبانی رو میشناسید که بشه توش 440 تا رفت؟؟؟
      بدون شک رگرا از لحاظ پرفومنس و… از بوگاتی سرتره!!!!!

      پاسخ
      1. Pagani
        سوابق: (323 دیدگاه) ,

        تو پیست حتی از پاگانی روولوچیون و آر هم عقب میفته.
        از لافراری میخوره.
        از 918 و p1 و حتی F1 هم همینطور.
        ولی فرم خیلی پر ابهتی داره واس کسایی که از ابهت خوششون میاد.
        قابل توجه احمد باقری و بهنام خان طیبی?
        Italy
        Italy
        Italy
        Italy
        Pagani
        Lamborghini
        Ferrari
        Maserati

        پاسخ
  2. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    به نظر من همه چی هم سرعت نیست و تک بعدی نباید به قضیه نگاه کرد ولی خود من بوگاتی خیلی دوس دارم.به نظر من بوگاتی سریعترین اتومبیل ولی بهترین اتومبیل جهان نیست.چون بهتر بودن خیلی شرایط داره و فقط سرعت نیست.ولی درکل بوگاتی خودرو خیلی غولی و من قبولش دارم

    پاسخ
    1. Pagani
      سوابق: (323 دیدگاه) ,

      در کل باید بوگاتی رو یه خودرو لوکس به حساب آورد تا یه هایپر کار.
      من از لوکس خوشم نمیاد ولی کسایی که از لوکس خوششون میاد عاشقش میشن.

      پاسخ
      1. بهنام طیبی
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        بوگاتی چه خودرو لوکسی که شتاب و سرعتش بالاتر از اسپرت و هایپرکار

        پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    من که به شخصه، بوگاتی رو از بقیه خودروها در این کلاس، بیشتر می پسندم، طراحی و استایل خاصی داره، این روحیه تهاجمی خالص و ناب، این ابهت وصف ناپذیر در این کلاس، شاهکار بوگاتی هست، از نظر فنی هم که جای بحثی نیست، بعد از اون، فراری و پاگانی، اوج خلاقیت و طراحی هستند، از نظر فنی هم که انصافا حرفی برای گفتن نمیمونه. البته ماشینهایی مثل کوئینزگ و … هم بسیار خوبند، اما این طراحی خشن، تهاجمی و این استایل بی نظیر رو ندارن.

    پاسخ
  4. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    البته یک سوال ذهن منو درگیر کرده و این سوال اینکه:بوگاتی که میخواست روسرعت 420 کیلومتر محدود بشه خوب پس چرا قدرت موتور 1500 اسب بخاری طراحی کرد؟؟؟؟؟
    همون مدل قبلی 1200 اسب بخاری که بود 431 کیلومتر سرعت داشت.
    چه نیازی بود 1500 اسب بخار کمتر از مدل 1200 اسب بخاری سرعت داشته باشه؟؟؟؟؟؟
    کمپانی میگه به لاستیک فشار میاد خوب شما 1500 طراحی کردید که بیشتر بره ن کمتر.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل "Amir"
      "Amir"
      سوابق: (448 دیدگاه) ,

      به نظر من بوگاتی میخواسته قدرت مهندسی خودشو به رخ بقیه بکشه ، وگرنه بیکار نیس که این همه هزینه کنه تا قدرتو ببره بالا ! هرچند به نظرم وقتی رو که روی موتور گذاشت روی ارتقای بیشتر لاستیکا میذاشت بهتر بود ، البته نظر منه

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (6 دیدگاه) ,

        همین الان بنز از موتور هزار سی سی هزار اسب بخار قدرت استخراج کرده
        مهندسی مدرن با نگاه به آینده یعنی این.

        پاسخ
      2. Pagani
        سوابق: (323 دیدگاه) ,

        موتور ساختن الکی نیس که
        اولا باید نسبت به قدرت قطعات موتور هم جوابگو باشه (مثال نقیض :متاسفانه استهلاک لامبورگینی و تا حد کمتری بوگاتی)
        دوم باید بین حجم قدرت و استحکام قطعات بالانس ایجاد کرد.
        به نظر من موتور بوگاتی چیز شاخی نیست با 16سیلندر و4 سوپرشارژر و توربوشارژر.
        موتور شاخ موتور Devil 16 با 5000 اسبه.
        موتور شاخ موتور تنفس طبیعی AMGC12 که 800اسب قدرت داره( زوندا روولوچیون)
        یا موتور 12سیلندر FXX K تنفس طبیعی که 834اسب قدرت داره.
        حالا که من این همه شاهنامه خوندم واست، دلیل عدم استفاده از توربوشارژر تو فراری چیه؟

        پاسخ
        1. بهنام طیبی
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          از اسم کامنتت معلوم که عشق پاگانی ایتالیایی هستی

  5. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    ممنون از شاهین عزیز
    شگفتی بشر همینه
    متوقف نمیشه
    موشک زمینی طراحی بیرونی و داخلی چیزیه که شبیه هیچ خودروی دیگه ای نیست
    و نیم دایره ی داخل کابین اوج نبوغ رو نشون میده

    پاسخ
  6. Ali2240
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    خیلی عالیه اما هنوز طراحی عقب ویرون رو بیشتر دوست دارم

    پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    ادم اول باید بره دوره های خلبانی جت جنگنده رو بگذرونه بعد بیاد با این برونه.نیروی شتاب و ترمز گیری این ماشین بقدری بالاست که میتونه فرد نا وارد رو بیهوش کنه

    پاسخ
  8. علي
    سوابق: (903 دیدگاه) ,

    به گروه خودروسازی فولکس تبریک میگم بابت ساخت و ارتقا این خودرو که هم به وجود برند بوگاتی تداوم بخشید و هم دل طرفداران و هواداران بوگاتی رو شاد کرد.

    پاسخ
  9. solat
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    این که میگن بوگاتی یه اثر هنری هس واقعا که حقیقت محضه / بعضی از خودروها رو نمیشه فقط صرفا یه ماشین دید و هر وقت ادم نگاش میکنه تحسین برانگیز هستش / جای جای این ماشین یه شاهکار مهندسی هس / مدل های فراری رو هم خیلی دوس دارم و اثر هنری میدونم مثه لافراری

    پاسخ
  10. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود، مرسی اخوی شاهین

    خودروی قابل احترامی هستش واقعا
    و اگر اشتباه نکنم تنها خودروی خیابانی تا به این لحظه هستش که کیلومتر شمارش تا ۵۰۰ عدد گذاری شده و این عدد گذاری قطعا بی جهت نیست
    یعنی اگر در سالهای آتی نسخه های آپدیت شده ی این خودرو نتونن به این سرعت دست پیدا کنن، حتما نسخه های تیونینگ شده اش به این قابلیت دست خواهند یافت
    .
    ارادت

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      صادق عزیز فعلا خود کمپانی بوگاتی حداکثر سرعت رو 442 کیلیومتر اعلام کرده و این رقم خیلی فاصله داره تا 500 کیلومتر در ساعت.
      البته من معتقدم بازم باید تست بشه در پیست بزرگ فولکس واگن تا ماکزیمم سرعت مشخص بشه

      پاسخ
  11. سهیل
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    من که کلا از دوتا برند اصلا خوشم نمیاد یکی بوگاتی یکی هم لامبورگینی
    اصلا ماشین استاندارد نیستن نمیشه بصورت عادی استفاده کرد ازینا بدرد نمیخورن????ماشینی خوبه که بشه باش رفت و نون بربری خرید بااینا عقط بتس بری گردهمایی پولدارا

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      چه تعریف جدیدی تاحالا نشنیده بودم کسی بیاد بگه بوگاتی و لامبورگینی که خدای اسپرت هستن بگه استاندارد نیستن.
      لامبورگینی وننو و سستو المنتو ادم میبینه دندوناش خورد میشه بعد شما میای میگی استاندارد نیستن
      ادم عجیبی هستی بخدا

      پاسخ
  12. Nissan...Japan
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    بنظرم از لحاظ طراحی شیرون از نمای جلو بسیار زیباتر شده ولی بشخصه نمای پشتی ویرون رو بیشتر میپسندم.

    پاسخ
  13. javad
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بوگاتی بهترین ماشینی است ولی یک مشکل داره اونم سرعتشه با 420درکدام جاده میشه رفت و از همه مهم تر شتابش خیلی بالاست آدم نمیتونه آن را کنترل کنه من خودم فورد موستانگ دارم به زور کنترل می کنم تا چه برسد به بوگاتی

    پاسخ
  14. mohammad-fm480
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    سوپر اسپرت فقط بنز amg gt-r2018 و کونیگزگ 1:one

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.