هیبریدی‌ها! ب‌ام‌و i3 در برابر آئودی A3 e-tron

ب‌ام‌و i3 رقبای کمتری را از طرف حریفان آلمانی خود دارد. برای مشاهده‌ی رقبای این خودرو باید به آمریکا و ژاپن نگاهی بیندازیم و نیسان لیف و شورولت بولت را خواهیم دید. هرچند آئودی A3 e-tron فراموش شده نیز می‌تواند به عنوان رقیبی برای i3 مطرح باشد. اگرچه که ساخته‌ی آئودی در واقع بیش از آنکه یک خودروی الکتریکی خالص باشد، یک مدل پلاگین هیبریدی است. خب این دو خودرو که از قوای محرکه‌ی جایگزین سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند در برابر یکدیگر چه عملکردی دارند؟

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron-front-side
مجله‌ی wheels تصمیم گرفته تا اخیراً تستی را بین این دو خودرو انجام دهد. ب‌ام‌و i3 حاضر در این مصاف از نوع REx است که دارای محدوده‌ی حرکتی گسترش یافته بوده و با پیشرانه‌ی 647 سی‌سی که زیر کف صندوق بار قرار دارد عرضه می‌شود. این پیشرانه به عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند و زمانی که باتری‌ها خالی می‌شوند به مدد پیشرانه الکتریکی می‌آید. ب‌ام‌و i3 REx جدید نسبت به مدل معمولی محدوده‌ی حرکتی بیشتری به میزان 150 کیلومتر دارد. هنگامی که باتری‌ها به‌طور کامل شارژ باشند این خودرو می‌تواند در 7.8 ثانیه به تندی 96 کیلومتر در ساعت برسد که این رکورد برای خودروی کوچک الکتریکی کاملاً مناسب بوده و سریع‌تر از همه‌ی رقبای سنتی خود است.

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron-rear
همچنین اکثر بخش‌های ب‌ام‌و از فیبر کربن ساخته شده و آن را بسیار بسیار سبک کرده است. در حقیقت این خودرو تنها 1270 کیلوگرم وزن دارد. این سبکی کمک می‌کند تا پیشرانه‌ی 167 اسب بخاری شتاب زیادی را برای خودرو فراهم نماید. ساختار فیبر کربنی و طراحی سبک‌وزن خودرو یک مزیت بسیار خوب برای i3 است و آن را از خودروهای مرسوم این گروه جدا می‌کند.

BMW-i3-vs-Audi-A3-e-tron1
در مقام مقایسه، آئودی A3 e-tron کمی قدیمی است. این خودرو اساس یک آئودی A3 استاندارد با قوای محرکه‌ی پلاگین هیبرید است. زیر کاپوت پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو وجود دارد که 147 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه به واحد الکتریکی 100 اسب بخاری متصل بوده و از طریق گیربکس 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

BMW-i3-vs-Audi-A3-e-tron
در بحث پرفورمنس و کارایی آئودی قادر است در 7.5 ثانیه به تندی 96 کیلومتر در ساعت برسد؛ بنابراین این خودرو اندکی از i3 سریع‌تر است. به خاطر نوع قوای محرکه،A3 e-tron کاملاً سنگین‌تر از ب‌ام‌و است و وزن آن به 1540 کیلوگرم می‌رسد. آئودی می‌تواند تنها با استفاده از باتری‌ها نیز حرکت کند اما محدوده‌ی حرکتی آن کوتاه و معادل 27 کیلومتر است؛ و البته انتظار نداشته باشید که این خودرو در حالت تمام الکتریکی سریع باشد. هرچند وقتی باتری‌ها خالی شدند آئودی می‌تواند تا زمانی که به پر کردن دوباره‌ی باک نیاز داشته باشد همانند یک خودروی معمولی با راه خود ادامه دهد.

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron-driving-side
صحبت از سواری شد باید گفت که هر دو خودرو از سوی کمپانی‌هایی ساخته می‌شوند که به خاطر دینامیک سواری معروف شده‌اند. خب این دو چگونه در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند؟ ب‌ام‌و i3 مزیت چشمگیری دارد. این خودرو بسیار سبک‌وزن‌تر از آئودی است و البته نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این موارد دینامیک هندلینگ بسیاری بهتری را برای شاسی به ارمغان می‌آورند؛ و البته خودرو نیز این را نشان می‌دهد. این خودرو سواری بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش دارد و جدای از تسلا مدل S احتمالاً در دنیای خودروهای الکتریکی بهترین سواری از آنِ i3 است. وزن کم و دیفرانسیل عقب بودن باعث شده تا خودرو در پیچ‌ها خیلی خوب عمل کند و با اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای از پس پیچ‌ها بربیاید. از نمای بیرونی این یک خودروی هاچبک کوچک با نمای بامزه است اما سواری آن هر ایده‌ی خنده‌داری را شرمنده می‌کند.

BMW-i3-vs-Audi-A3-e-tron-electric-cars
درحالی‌که سواری آئودی در شهر اصلاً بد نیست اما در هنگام عبور از پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس زیادی را به راننده انتقال نمی‌دهد. جایی که i3 به خاطر فقدان وزن در چرخ‌های جلو و لاستیک‌های باریک کمی کم فرمانی دارد،A3 e-tron حتی کم فرمانی زیادتری را به خاطر وزن زیاد در اکسل جلو و طراحی دیفرانسیل جلو دارد. همچنین فرمان آئودی فاقد هرگونه احساس خوب و یا بالانس است. فرمان ب‌ام‌و سریع و چابک بوده و به خوبی توازن داشته و تیز است. هرچند سواری آئودی در رانندگی‌های روزه مره اندکی بهتر و راحت‌تر است. این خودرو برای شهر خوب است اما ازنظر هیجان رانندگی می‌لنگد.

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron2
داخل هر دو خودرو شما شاهد طراحی خوبی خواهید بود. کابین e-tron با برادر معمولی خود اساس یکسان است و یک دکمه‌ی EV و برخی نشان‌دهنده‌های جدید وجود دارند. جدای از این دیگر موارد همان A3 معمولی هستند. این موضوع بد نیست و طراحی کابین خوب بوده و کیفیت ساخت بالایی نیز دارد. فقط کابین برای چنین خودرویی با تکنولوژی بالا کمی خسته کننده است.

audi-a3-e-tron-interior
کابین ب‌ام‌و جالب و عجیب است. با کربنی که همه‌جا دیده می‌شود و مواد بکار رفته‌ی جالب مثل بامبو و مواد بازیافت شده، i3 کابینی هیجان‌انگیز دارد. همچنین بخش داخلی ب‌ام‌و بازتر و جادارتر است که این مورد به لطف نبود پیشرانه و گیربکس حاصل شده است؛ و به خاطر ساختار بی‌نهایت سفت و قوی فیبر کربنی، ستون‌های خودرو نازک هستند و از بکار گیری ستون B اجتناب شده که همین مورد نیز کابین را جادارتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

bmw-i3-interior
در نهایت مجله ی Wheels برتری را از آنِ ب‌ام‌و i3 می‌داند. آئودی A3 e-tron خودروی بدی نیست. در حقیقت، این خودرو برای کسی که تنها یک خودرو می‌خواهد انتخاب بهتری است زیرا در مصرف سوخت شهری می‌درخشد و همچنین محدوده‌ی حرکتی بیشتری دارد. برای این‌گونه خودروهای هیبرید، آئودی کار عالی انجام داده است. اما ب م و i3 بسیار خلاقانه‌تر عمل کرده و بسیار هیجان‌انگیزتر است. به علاوه سواری آن بهتر بوده و حس گران‌بهاتری دارد. بنابراین این مصاف با پیروزی ب‌ام‌و همراه است.

bmw-i3-interior-open-door

جدول مشخصات فنی
آئودی A3 e-tron BMW i3  
4 سیلندر بنزینی 1395cc 2 سیلندر بنزینی 647cc پیشرانه
110kW 28kW بیشینه قدرت (کیلووات)
250Nm 56Nm بیشینه گشتاور (نیوتن متر)
6 سرعته دوکلاچه خودکار تک سرعته اتوماتیک گیربکس
1540kg 1240kg وزن
7.6 ثانیه 7.9 ثانیه شتاب صفر تا صد
1.6 لیتر در صد کیلومتر 0.6 لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت
62,490 دلار 69,900 دلار قیمت

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

11 دیدگاه

  1. امیر حسین
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام دوستان راجع به خودرو های هیبریدی اگر تجربه ای دارید ممنون میشم در اختیار بذارید علی الخصوص در مورد تویوتا پریوس
    هزینه نگهداری این ماشین ها چقدر هست و اینکه باتری چند سال عمر داره و چقدر قیمتش است ؟

    پاسخ
  2. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    هردو المانی و حرفه ای هستن ولی من از طراحی ائودی خوشم اومد

    پاسخ
  3. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    ارباب حلقه ها و سلطان باواریا هر دو تا شون عالی هستن ولی ای کاش آئودی دو دیفرانسیل بود

    پاسخ
  4. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    با سپاس از شاهین عزیز
    I3 بدعت جدیدی در طراحی و نوع بکارگیری مواد هست در واقع نوعی توازن بین باطن سبزش و طراحیش و بکارگیری مواد برای ساختش وجود داره
    سری i از نظر ظاهری هم متفاوت هست طوری که وقتی ببینیش میگی ااا این خودرو متفاوته حتی اگر در مورد خودرو چیزی ندونی فارغ از تسلا که خودروسازی معظم هست و هر روز ایده ای جدید معرفی میکنه bmw دقیقا داره راه درست رو میره
    نکته ای خییییلی برام جذاب بود دینامیک فوق العاده ی این خودرو بود که با این جمله وصف شده بود:
    از نمای بیرونی این یک خودروی هاچبک کوچک با نمای بامزه است اما سواری آن هر ایده‌ی خنده‌داری را شرمنده می‌کند.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3779 دیدگاه) ,

      درسته.
      کاکپیت BMW واقعا زیباست.
      استفاده ی گسترده از فیبر کربن در یک خودروی شهری.
      ولی به نظرم آئودی شکیل تر و رسمی تره.
      طراحی جلوی i8 و i3 و سری 6 BMW به نظر من بدون نقصه.
      اما هنوز با چراغ های عقبشون نتونستم ارتباط برقرار کنم !

      پاسخ
  5. مهدی drift
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    هردو عالی هستن bmw با دو سیلندر صفرتاصد خیلی خوبی داره ولی ائودی بیشتر به دلم نشت تازه قیمت کمتری هم داره
    {{{{ انتخاب من audi }}}}
    من عشق هلکت هستم پس این اتخابم از روی طرفداری از ائودی نیست مرسی لایک

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.