پروژه ب‌ام‌و i5 و انتظار رقابت با تسلا مدل S

ب‌ام‌و i5 برخلاف هم‌خانواده‌های فضایی‌اش در سری مدل‌های i، ظاهری ساده و استاندارد در قالب یک سدان چهار خواهد داشت. انتخاب این فرم از بدنه برای این پروژه به این خاطر است که هنوز هم در بعضی از بازارهای کلیدی در صنعت خودرو مانند چین و امریکا، مشتریان خرید سدان را به هر گونه فرم بدنه دیگر ترجیح می‌دهند.

BMW i5 Concept
BMW i5 Concept

طول i5 به اندازه ب‌ام‌و i8 خواهد بود، ولی هدف آن است که با ترکیب حداکثر فاصله محوری ممکن و حداکثر پیشامدگی جلو، بیشترین فضا در داخل آن ایجاد شود. ب‌ام‌و i5 به دلیل آن که موتور الکتریکی‌اش را همانند i3 و i8 در بین چرخ‌های عقب جا داده است، بایستی فضای کافی برای حمل وسایل یک خانواده کامل را در خود داشته باشد.

مدل قدرتمند i5 در دو فرم ارائه خواهد شد؛ کاملاً الکتریکی و پلاگین هیبرید. مدل الکتریکی دارای یک موتور ۲۲۵ اسب‌بخاری در عقب خواهد بود که در همین حال از یک موتور ۱۳۵ اسب‌بخاری دیگر در جلو نیز بهره می‌برد. یک موتور نیرومندتر در مدل پلاگین مورد استفاده قرار می‌گیرد که قدرتی در حدود ۲۷۵ اسب‌بخار خواهد داشت و البته در این مدل، یک موتور سه یه چهار سیلندر نیز چرخ‌های جلو را به حرکت در خواهد آورد. i5 از یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک گشتاور برداری نیز به صورت استاندارد برخوردار خواهد بود.

به لطف استفاده گسترده از فیبر کربن در i5، همانند سایر مدل‌های سری i، وزن نهایی این خودرو کمتر از ۱۵۶۴ کیلوگرم خواهد بود.

BMW i5 Rendering
BMW i5 Rendering

پروژه i نیاز به چیزی مانند i5 دارد. آن هم وقتی که i3 دقیقاً سودآوری ندارد و i8 نیز یک وسیله نقلیه سطح بالاست که از دسترس بسیاری خارج است. ب‌ام‌و در i5 می‌خواهد در قالب یک خودروی الکتریکی، یک مدل چهار در و چهار سرنشینه ارائه کند که در عین حال، قیمت بسیار بالایی نیز نداشته باشد. بر این اساس، یک ساختار ساده‌تر نسبت به i3 و i8 درنظر گرفته خواهد شد تا درنهایت این خودرو با قیمت کمتری تولید شود. آن‌طور که از شواهد امر پیداست، i5 در رقابت با تسلا مدل S قیمت‌گذاری خواهد شد.

با شروع به کار هیئت مدیره جدید ب‌ام‌و در ماه دسامبر سال جاری میلادی، هرالد کروگر (Harald Krüger)، رئیس هیئت مدیره و کلاوس فرولیش (Klaus Fröhlich)، مدیر بخش تحقیق و توسعه، هر کدام از پروژه‌های آینده مطرح شده در دوران رئیس قبلی، نوربرت رایتهوفر (Norbert Reithofer) مورد تجزیه و تحلیل جدی قرار داده‌اند. این موضوع باعث خاتمه برنامه‌هایی مانند i8S، Z2 رودستر و سری 2 GT شده است. امّا پروژه i5 تنها برنامه بازمانده از دوران حکومت «رایتهوفر» است. ولی کسی چه می‌داند، شاید رؤسای جدید بخواهند تمام نشانه‌های حاکی از گذشتگان خود را در کمپانی ریشه‌کن کنند!

تولید i5 احتمالاً به کارخانه ب‌ام‌و در لایپزیک آلمان واگذار خواهد شد؛ جایی که تولید سری 1 و سری 3 به انتهای خود خواهد رسید. انتظار می‌رود که تولید این مدل جدید از سال ۲۰۱۹ آغاز شود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

38 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل فردین بهادری نژاد
    فردین بهادری نژاد
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    با این روند پیشرفت BMW طولی نمیکشه که این شرکت در زمینه خودروهای هیبریدی تسلا رو شکست میده
    BMW لایک
    Tesla دیس لایک

    پاسخ
    1. کیان
      سوابق: (155 دیدگاه) ,

      قشنگی کارش بنظرم کلا جایی هست که بی ام و با تبلیغات کمتر فروش بالاتر و برند معتبر تر نسبت به بقیه آلمانها داره هرچند اختلاف بسیار کم هستش.
      فک کنم آینده برتر یه خودرو ساز دیگه خیلی به آپشن و … مربوط نشه و نوآوری های کاربردی و مفید خیلی تاثیرگذار تر هستن .
      از همه بیشتر اینو میپسندم که هنوز م با دیدن جلوپنجره و کلا جلوی هر بی ام و میشه بدون هیچ تردیدی اونو تشخیص داد
      اصالت طراحی که بی ام و و پورشه بخوبی اونو حفظ کردن و پر مدعاهای دیگه این اصالت و تو محصولات جدیدشون ندارن دیگه !!!

      پاسخ
      1. جی تی ار
        سوابق: (429 دیدگاه) ,

        چقدر عالی گفتی آقا کیان. نکته قابل توجه اینکه پورشه به دلایل خاصی طیف بالایی در محصولات خود نداره که این خودش یه چالش بزرگه جایی که برای حفظ اصالت توسط یک مغز کپی کاری ها بوجود میادویا توسط چند مغز مختلف ناهماهنگی در طیف محصولات بوجود میاد اما بی ام و نه تنها این چالش, بلکه چالش بسیار بزرگتر در سری های i رو تجربه کرده و سربلند بیرون آمده است…

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      با ورود بی ام و به این عرصه میشه انتظار یه رقابت شدید و همینطور جهش بزرگ در صنعت تولید ماشین های الکتریکی بود.

      پاسخ
    3. جی تی ار
      سوابق: (429 دیدگاه) ,

      جانم بی ام و که توی همه ی زمینه ها پیشتازه…

      پاسخ
    4. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      اولاً که تسلا هیبریدى نیست و کاملاً الکتریکیه!
      حالا نه به باره نه به داره شما اومدى دارى از شکست قطعى تسلا حرف میزنى؟!
      به قول کافر مقدس یه بار حرف قشنگى مى زد،مى گفت از رندر تا کانسپت کلى راهه،از کانسپت تا تولید کلى چهار راه!:)
      والا اونطور که من میبینم نویسنده ى مطلب فقط یه سرى حدس رو مطرح کرده با کلى اگر و اما و تازه براى ٢٠١٩!اصلاً حتى به صورت قطعى معلوم نیست i5 قراره اون چیزى که اینجا گفته شده باشه یا یه شکل دیگه باشه
      بعد سوال من از شما اینه که چرا باید تسلا شکست بخوره؟ا
      این ماشین اگه طبق این متن ساخته بشه حدود ٣۶٠ اسب قدرت خواهد داشت،یعنى قدرتش تقریباً نصف مدل P85D تسلا و حدود صد اسب کمتر از مدل پایه ى تسلاست،پس از نظر قدرت و عملکرد ضعیف تر از تسلاست،از طرفى خب یه قانون وجود داره که اگه دوتا ماشین یک سطح با امکانات مشابه رو بخوایم بررسى کنیم که یکیش آمریکایى باشه و دیگرى آلمانى،قطعاً نمونه ى آلمانى خیلى گرونتر از آمریکایى خواهد بود که دلایل مختلفى داره،پس اگه بى ام بخواد خودروى رقیبى براى تسلا معرفى کنه قطعاً قیمتش بالاتر از تسلا خواهد بود،پس از لحاظ قیمت هم تسلا به صرفه است،عملکرد و کیفیت تسلا هم که ثابت شده است،به خصوص با آپشن هاى مالیاتى و گارانتى و وارانتى عجیب و غریب بسیار طولانى مدت و شارژ رایگان و … چه دلیلى داره از نظر شما که تسلا رو شکست بده؟!چون بى ام و است؟!اگه اینطوره که دیگه بحثى باقى نمى مونه!
      بى ام اگه حتى طبق برنامه همون سال ٢٠١٩ این ماشین رو معرفى کنه و باز طبق گفته هاى این متن این ماشین دقیقاً رقیب تسلا باشه باز بى ام تو این زمینه حداقل ١٠ تا ١۵سال تجربش از تسلا کمتره و تا اون زمان هم تسلا چند مدل جدید رو رونمایى خواهد کرد و قطعاً مدل S رو هم آپگرید خواهد کرد،پس نمیشه از الان صحبتى کرد
      به نظر میاد آلمانى ها فعلاً جواب قاطعى براى تسلا ندارن و اقداماتشون بیشتر شبیه رجزخونیه تا تهدید واقعى!
      متأسفانه من تو این دو سه سال که پدال رو دنبال کردم یه چیزو فهمیدم،اون هم اینکه بعضى از کاربرا وقتى اسم بنز یا بى ام و میاد مخشون قفل میکنه و بدون اینکه یکم به مخیله و قوه ى تجزیه تحلیلشون فشار بیارن فقط مثل روبات میکوبن رو لایک یا دیسلایک!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل محمد
        محمد
        سوابق: (135 دیدگاه) ,

        اولا یه لیوان آب بخور انقدر حرص نخور P.G جان حالا با حرف یه نفر الان کسی تسلا رو شکست خورده ندونسته ، توی مورد آخر به نکته ی خوبی اشاره کردی فقط بنز و بی ام و نیست که اینطوری که منم تو این دو ساله فهمیدم کلا درمورد ماشین های آلمانی این جو تو سایت وجود داره اگه بنز و بی ام و و پورشه گاری هم تولید کنند کلی نظر میدن که این بهترین وسیله نقلیه دنیاست! شرکت های دیگه هیچ وقت به سطح این کمپانی ها نمی رسن! یه جوری این افراد از این کمپانی ها حمایت می کنن که انگار مال بابا شونه یا اینا جزو سهامدارای عمده این شرکت هان ،فکر نمی کنم که حتی رییس های این کمپانی ها هم به اندازه این افراد روی شرکت و محصولاتشون تعصب داشته باشن.

        پاسخ
    5. ali
      سوابق: (97 دیدگاه) ,

      من اگه باشم و بخوام بین i8 یا i5 که هنوز معرفی نشده و تسلا یکی رو انتخاب کنم صد درصد میرم طرف تسلا چون خیلی شیک تر از بقیه ست
      طراحی ماشین های الکتریکی bmw لوکس نیستن بلکه اسپرتن.
      و خیلی خوشحال میشم اگه تاریخ دقیق شکست تسلا رو بگی روز و ساعت لطفا..

      پاسخ
    6. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      BMW فقط دنبال پوله! برای همین 99 درصد از ماشین هایی که میسازه عمده و معمولی هستن. البته بازم همین ماشین های معمولی هم تو کلاس و مدل خودشون شاخی هستن واسه رقبا!

      پاسخ
  2. شاهین
    سوابق: (3137 دیدگاه) ,

    BMW سرش شلوغ شده حسابی.
    مدل X2 هم به زودی تولید میشه.از اون طرف هم مثل اینکه برنامه های زیادی برای بزرگداشت یکصدمین سال تاسیسش خواهد داشت و گفته میشه که یه مدل خاص از i8 رو تولید خواهد کرد.امیدوارم که هر چی هست،هر روز موفق تر از دیروز باشه 3>

    پاسخ
    1. جی تی ار
      سوابق: (429 دیدگاه) ,

      شاهین جان این آخر متن منو خیلی لرزوند. نکنه با عوض شدن هیىت رییسه سرنوشت بی ام و هم مثل رقیب بزرگش بشه و اصالتش رو از دست بده????.
      نکنه توی این روند تکامل و ابداع تکنولوژی های بی ام و وقفه بیفته. انصافا خیلی سخته
      مثل نوربرت رایتهوفر مدیریت کنه و اینقدر افتخار بدست بیاره. رایتهوفر برای بی ام و مثل گواردیولا بود برا بارسلونا! امیدوارم کروگر هم برا بی ام و بشه مثل انریکه برا بارسا! خدا کنه بی ام و افت های بارسا در زمان کسانی مثل توتی رو تجربه نکنه…

      پاسخ
  3. mazaher
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    به نظر می رسد تغیر در هیئت مدیره تغیراتی در فرم ساخت بدنه و قوای محرکه ان تغییراتی صورت گیرد.

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1024 دیدگاه) ,

    آخر متنو نفهمیدم،یعنی سری۳چن سال دیگه تولیدش ب پایان میرسه؟!!!!اگه اینجوری باشه ک خیلی بد میشه!،برا جایگزینش چ خودرویی تولید میشه؟

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      این سری تموم بشه یه سریه دیگه با همون مشخصات ولی با اسم متفاوت میاد . زیاد غصه نخور . هر سری که شکست بخوره (البته نه اینکه این سری از BMWشکست خورده ) کارخونه از روی سیاست تولید اون مدل رو متوقف میکنه و یه مدل با اسم متفاوت میده بیرون. اینا همش سیاسته!

      پاسخ
  5. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    بلند پروازی آلمانیها تمومی نداره و هرچه موفقتر عمل کنن بازم قانع نمیشن و با تلاش بیشتر ادامه میدن….. آفرین به چنین مردمانی

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      یه حرفی نزن که ملت بهت بخندن!!!!!!!!!!!! خداییش چن درصد از ماشینای المانی معمولی و تیراژ بالان؟ المان که اینهمه تو این سایت بهش بها دادن سر جمع یه R8و918 داره! کدوم بلد پروازی موئمن؟؟؟!!! بلند پروازی رو ایتالیا داره با ماشین های افسانه ایش . با اینکه میدونم توی این مطلب کلی المان دوسته و کلی دیس لایک منتظر منه ولی با شجاعت این نظرو میدم. منم میتونستم برای لایک گرفتن از BMWتعریف کنم اما صادقانه نظرمو میدم.

      پاسخ
  6. ارمان
    سوابق: (994 دیدگاه) ,

    bmw تو این سالها عالی مدیریت شده و هرچی بزرگتر بشه کاملا حقشه
    این همه ماشین تو این همه کلاس مختلف
    مورد توجه دوستان داخلی خودرو ساز یا یه کمپانی خودرو سازی با این میگن نه اینا که تو قوطی کنسرو صندلی میزارن میگن بیا ماشین 😐

    پاسخ
  7. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    به نظر در اینده ای نه چندان دور باید منتظر i1 تا i8 بود

    پاسخ
    1. جی تی ار
      سوابق: (429 دیدگاه) ,

      آقا احسان نیستی??? کلا بی ام و ایی ها کم بودن مدام هم از جمعیتشون تو این سایت کاسته میشه…

      پاسخ
    2. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      شرمنده میکنید دوستان یک چند وقت مشغله زیاد شد هر از گاهی میتونستم سر بزنم به پدال ولی در این مدت بی ام و کولاک کرده با این معرفی های جدید

      پاسخ
  8. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    بالاخره یکى از این کمپانى هاى پرمدعاى المانى تصمیم به رقابت با تسلا رو گرفت،ولى اگه این اتفاق هم بیفته کار تسلا خیلى ارزشمندتره،چون تسلا شروع کننده این حرکت با ارزش بود که مطمئنا در اینده کارخانه هاى زیادى در این مسیر قدم برمیدارن و اینم در نظر بگیریم که تسلا کارش رو از صفرو بدون هیچ سابقه اى شروع کرد و این موضوع ریسک کار تسلا رو چند برابر میکرد و در همین حال ازش کار اون هم چند برابر میکنه،چون بودن کارخانه هایى که در امریکا کارشون رو با تسلا شروع کردن ولى الان دیگ اسمى ازشون باقى نمانده مثل فیسکر

    پاسخ
    1. شروین
      سوابق: (517 دیدگاه) ,

      “پر مدعا” رو عالی اومدی شلبی جان.

      پاسخ
  9. Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    مسعود جان ممنون

    این حس رقیب شدن برای هم در آلمان فروکش نمیکنه

    آفرین بر آلمان آفرین بر BMW

    من فکر میکنم تا چند سال آینده خط تولید سری i هم مانند سری 1 تا 7 و سری x1 تا x7 تکمیل بشه

    1.2.3.4.5.6.7.8
    X1.X2.X3.X4.X5.X6.X7.X8
    i1.i2.i3.i4.i5.i6.i7.i8

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بابک
      بابک
      سوابق: (141 دیدگاه) ,

      احمد جان سری اصلی ب ام و رو یادت رفت
      M1,M2,M3,M4,M5,M6,M7,M8
      البته میدونم سری 7 تا حالا مدل Mpower نداشته….

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Ahmad..F12
        Ahmad..F12
        سوابق: (2517 دیدگاه) ,

        درود بابک جان

        البته M ها سری محسوب نمیشن و در واقع پکیج سری های 1 تا 7 به

        حساب میان ولی خب بله اونا که جای خود دارن

        چون اینو گفتی لازم دونستم اینم عرض کنم که BMW فقط چند سالی بود که

        برای سری 7 پکیج M نداشت و در سالهای اخیر سری 7 هم پکیج M رو دریافت

        میکرد که البته امسال خوشبختانه پکیج M دوباره به سری 7 بازگشت

        پاسخ
  10. samurai
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    در زمینه هیبرید و این چیزا پشت سر ژاپنیا قرار میگیره هنوز مونده به تویوتا برسه

    پاسخ
  11. mclaren
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    این بی ام دابلیو فوق العاده کار میکنه خیلی میپسندمش کارش درسته عجب رخی داره

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل فریا
    فریا
    سوابق: (687 دیدگاه) ,

    مسعود جان عالی بود
    فقط لطفا اصلاح کن . کانسپت i5 نداریم . عکس اول مربوط به i8 concept 2009 هست .

    پاسخ
  13. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    با درود.
    تحلیل کوچکی از وضعیت بازار به خصوص این کلاس از خودروها؛
    اگر دوستان روند اخیر بازار را دنبال کرده باشند حتما متوجه شده اند که اصولا خودروهای پاک گران قیمت آنچنان سود دهی نداشته و حتی زیان هایی را به شرکت مادر تحمیل کرده اند و دلیل این وضعیت کاملا مشخصه، طبقه مرفح جامعه دغدغه ی قیمت سوخت نداره و هزینه های سوخت خللی در زندگی اونها نمیکنه و از این رو چنین خودروهایی حتی تسلا فقط به خاطر نوآوری جهش اولیه خوبی داشته اند اما به مرور به اون اهدافشون که سوددهی هست نمیرسند.
    اگر این کلاس خودرو نتونه هزینه هارو پایین بیاره و به دست مصرف کننده ای که هزینه ی سوخت و… براش مهمه نرسه عملا تلاش ها محدود به فروش چند هزار تایی ختم میشه اون هم فقط برای 2 سال اول و بعد از اون روند نزولی فروش آغاز میشه.
    مثال بارز ،موفقیت فعلی نیسان لیف و سود دهی اون به همین قیمت کمتر و یارانه های دولت ها مربوط میشه که توانسته تا به حال حدود 250 هزار دستگاه بفروشه و اگر نیسان لیف قیمت بالایی داشت به هیچ وجه نمیتونست موفق بشه.
    البته این مدل و سایر مدلها که به صورت هیبرید عرضه میشوند در کلاس خودروهای تمام برقی قرار نمیگیرند ولی باز یک مشکل دیگری پیش رو دارند و اونهم مصرف کمتر خودروهای جدید هست که احتمالا تا 2020 براحتی زیر 5 لیتر خواهند داشت و مصرف کننده دلیلی برای پرداخت پول بیشتر چند ده هزار دلاری برای خودرویی که مثلا 2یا 3 لیتر مصرف کمتر داره نمیبینه.
    خلاصه ی کلام بهتره بیشتر محصولات همون روند عادی خودش را طی کنه و در کنار اونها خودرویی تمام برقی مثل لیف با قیمت پایین تولید بشه تا به دست مصرف کننده های عادی هم برسه و این برنامه ریزی کلان برای کلاس i در بی ام و شاید در آینده هزینه های سنگینی را بر این شرکت تحمیل کنه.

    پاسخ
  14. Kian
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    چقد ب ام و زده تو کار هیبرید

    اینایی که میان میگن عمرا ب ام و بتونه تسلا رو شکست بده یا اصن معلوم نیس همچین ماشینی تولید شه یانه و….

    همونایی هستن که میومدن میگفتن i8 تولید نخواهد شد
    یا اگرم بشه این شکلی نخواهد بود

    و دیدیم تولید شد
    دقیقا هم مثله مدل کانسپتش تولید شد

    پاسخ
  15. محمد c
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    تنها راه حفظ و جلوگیری از تخریب محیط زیست ارتقاء و پیشرف موتورهای هیدروژنی… هست
    موتورهای برقی تو چرخه مصرف انرژی مشکلی را حل
    نمیکنه…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.