بی ام وطراحی

خودروهای هنری BMW

در تاریخچه طراحی خودرو به موارد متعددی از خودروهای با ویژگی‌های هنری برمی‌خوریم که به‌واسطه نگاه نو طراح، ویژگی‌های خاص و برجسته بصری و یا عجیب‌وغریب، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در اینجا فهرستی را مشاهده می‌کنید از خودروهای محبوب باواریایی که توسط هنرمندانی برجسته نقاشی شده و تبدیل به یک تابلو-ماشین رنگارنگ شده‌اند.

سال: ۱۹۷۵
خودرو: ۳.0CSL
هنرمند: Sandy Calder

1975
خودروی ۳.0CSL به علت استایل وحشی خود به Batmobile شهرت یافته بود.Sandy Calder بیشتر به خاطر رنگ‌آمیزی جامبو جت‌ها برای Braniff مشهور است. طرح انتخابی او برای این خودرو چهره‌ای بسیار خشن و وحشی به ۳.0CSL بخشیده است.

سال: ۱۹۷۶
خودرو: ۳.0CSL
هنرمند: Frank Stella

1976 3.0CSL
کارهای Frank Stella در حقیقت برگرفته از Jackson Pollock در زمان معاصر است و بنابراین ما در این خودرو شاهد ارائهٔ هنر مهندسی هستیم. خود Stella می‌گوید:”این کار نوعی رنگ‌آمیزی و طراحی بر روی کاغذ شطرنجی است. کاغذ شطرنجی همان چیزی است که می‌بینیم اما وقتی که با آن روی یک خودرو کار می‌کنید، این نوع کاغذ جلب توجه می‌کند و شگفت‌انگیز نشان می‌دهد و سازگاری آن با اشکال یک خودروی مسابقه‌ای جذاب است. به لحاظ نظری، این نوع رنگ‌آمیزی مشابه رنگ‌آمیزی بر روی بوم نقاشی است.”

سال: ۱۹۷۷
خودرو: ۳۲۰i
هنرمند: Roy Lichtenstein

1977 320i
Lichtenstein به حد کافی شجاع بوده است تا این چنین استایل منحصربه‌فردی را با نیم نگاهی به کارهای بزرگانی چون ون گوگ پیاده نماید اما زمانی که او کار بر روی خودروی هنری را شروع کرد طراحی‌های زیبای او خودنمایی کرد:
“خطوط رنگ‌آمیزی نشانه‌ای از جاده‌ای است که خودرو در آن حرکت می‌کند و این کار هنری محیط اطراف خودرو را که آن را دربر می‌گیرند به‌خوبی به تصویر می‌کشد.”

سال: ۱۹۷۹
خودرو: M1
هنرمند: Andy Warhol

1979 M1
چه تعداد BMW می‌شناسید که در اصل طراحی شده که یک لامبورگینی باشد و توسط اسطوره‌ای به نام Warhol رنگ‌آمیزی شده باشد؟! ایشان یک کار هنری را عرضه کرد که در آن خطوط و طراحی کمی نامرتب و در هم و برهم منتقل‌کنندهٔ حس سرعت است. زمانی که این خودرو در مسابقات لمانز به مقام دوم دست یافت،Warhol کار خود را شروع نمود.

سال: ۱۹۸۲
خودرو: ۶۳۵ CSi
هنرمند: Ernst Fuchs

1982 635 CSi
۶۳۵ CSi خودرویی بزرگ در زمان خود بود و BMW تصمیم گرفت تا برای اولین بار از یک خودروی تولیدی به‌عنوان خودروی هنری استفاده نماید.Fuchs تحصیلات خود را در مدرسه هنرهای رئالیسم وین شروع نموده است و جنون در کنترل مد و خطوط بهترین شاخصه‌های طراحی ایشان است. برای مثال، این چیزی است که Fuchs در رابطه با خودروی رنگ‌آمیزی شده شرح می‌دهد: “یک خرگوش را می‌توان دید که در شب در وسط بزرگراه می‌دود و در کنار یک خودروی سوزان به جست‌وخیز می‌پردازد! او به من گفت که کدام رنگ‌ها را انتخاب کرده است. من خطوط و اشکال و طراحی‌های او را فهمیدم و می‌توانم صدای او را که مرا به سرعت و شتاب فرا می‌خواند بشنوم. من این خرگوش زیبا را که از میان شعله‌های عشق می‌پرد می‌بینم. او به ترس خود غلبه می‌کند…”

سال: ۱۹۸۶
خودرو: ۶۳۵ CSi
هنرمند: Robert Rauschenberg

1986 635 CSi
هنری که Robert Rauschenberg در طول زندگی خود به کار گرفته است عموماً در رابطه با خانه‌ها و مکان‌ها بوده است و این خودرو نیز از این قضیه مستثنا نیست. چرخ‌ها از روی بشقاب‌های شام قدیمی الهام گرفته شده‌اند. تصویری از یک مرداب نیز بر روی درهای خودرو وجود دارد.

سال: ۱۹۸۹
خودرو: M3
هنرمند: Michael Nelson Jagamara

1989 M3
در حالی که بدنهٔ عریض، وزن کم و عوامل الهام گرفته شده از خودروهای مسابقه‌ای در تاریخ این خودرو جاودانه شده‌اند و مردم از این موارد آگاه هستند اما اکثر مردمی که خارج از دنیای هنر هستند، داستان زندگی و هنر هنرمند بومی استرالیا یعنی آقای Michael Nelson Jagamara را نمی‌دانند. او فرزند یک طبیب بود و قبل از اینکه تحصیلات خود را در اروپا دنبال کند، گله‌داری می‌کرد. سبک هنری او برگرفته از یک فرم هنری بسیار نادر به نام هنر شن و ماسه و در یک نقطه بسیار دور از شمال استرالیا بود. استایلی که این خودرو بر پایهٔ آن بنا شده است یعنی بر پایه فرهنگ.

سال: ۱۹۸۹
خودرو: M3
هنرمند: Ken Done

1989 M3
این هنرمند یکی از پیشگامان سبک پاپ در استرالیا است. در بین دوره‌ای که او دسته‌ای از کارها را برای المپیک سیدنی انجام می‌داد و زمانی که او برندهٔ سالیانهٔ جایزهٔ پدر استرالیا شد، طراحی داخلی بر پایهٔ نماهای تجسمی از مناظر سواحل استرالیا را آغاز نمود که در اینجا ارائه شده است.

سال: ۱۹۹۰
خودرو: ۵۳۵i
هنرمند: Matazo Kayama

1990 535i
Kayama عموماً با تکنیک‌های مرسوم ژاپنی کار خود را انجام می‌دهد و بنابراین در این پروژه بسیار درگیر شده بود و برای رنگ‌آمیزی خودرو، بدنهٔ آن را با فویل پوشانده بود تا جایی که حتی خودش نیز نمی‌دانست که نتیجهٔ کار تا زمان اتمام پروژه چه خواهد شد!

سال: ۱۹۹۰
خودرو: ۷۳۰i
هنرمند: Cesare Manrique

1990 730i
Manrique یک هنرمند طرفدار منابع طبیعی است و این را می‌توان در کارهایش مثل آسیاب‌های بادی که زیبایی‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارند به وضوح مشاهده کرد. به‌عنوان مثال او این سری ۷ را رنگ‌آمیزی کرد تا احساس سبک پریدن در آسمان بدون هیچ‌گونه مقاومتی را به شما هدیه دهد.

سال: ۱۹۹۱
خودرو: Z1
هنرمند: A.R. Penck

1991 Z1
کارهای این هنرمند عموماً شبیه رنگ‌آمیزی‌های غارها و تندیس‌های جزایر شرقی است. هنر او کاملاً متناسب با خودروی جالب BMW یعنی Z1 است، خودروی فراموش شده‌ای که درهای آن به صورت کشویی بود و مکانیسم باز و بسته شدن جالبی داشت. بدیهی است که انسان‌های غارنشین اصطلاح و تعبیری برای عبارت “باحال تر از درهای لامبورگینی” نداشتند اما به هر حال Penck بهترین کار خود را برای رنگ‌آمیزی این خودرو ارائه داد.

سال: ۱۹۹۱
خودرو: ۵۲۵i
هنرمند: Esther Mahlangu

1991 525i
Mahlangu ارائه دهندهٔ هنر سنتی آفریقای جنوبی بوده است. به‌کارگیری اشکال هندسی قبیله‌ای به همراه تکرارهای بی‌پایان این شکل‌ها، حسی از حرکت و جنبش را منتقل می‌کند. این هنر یک موفقیت مضاعف برای او به ارمغان آورد چون به رنگ‌آمیزی جت British Airways به همان شکل سنتی منجر شد.

سال: ۱۹۹۲
خودرو: M3 GTR
هنرمند: Sandro Chia

1992 M3 GTR
هنر Chia در این است که به بهترین شکل هیجان را ابراز می‌دارد حتی اگر شما واقعاً مطمئن نباشید که به چه چیزی نگاه می‌کنید. در این مورد، شما به نسخهٔ مسابقه‌ای M3 بزرگ نگاه می‌کنید بنابراین Chia دسته‌ای از حالات صورت در موقع رانندگی در خیابان نشان می‌دهد.

سال: ۱۹۹۵
خودرو: ۸۵۰ CSi
هنرمند: David Hockney

1995 850ci
۸۵۰CSi دارای همان موتور پایهٔ ۱۲ سیلندر خودروهایی مثل مک لارن F1 است و David Hockney هم کسی است که پیشنهاد شوالیه شدن را از جانب ملکه رد نموده است. هنر انگلیسی او در اینجا به‌گونه‌ای است که شما می‌توانید مقداری از انجین را از زیر کاپوت ببینید و مواردی دیگری نظیر سگی در قسمت پشت، شخصی در حال رانندگی بر روی در و موارد دیگر از این دست را نظاره‌گر باشید.

سال: ۱۹۹۹
خودرو: V12 LMR
هنرمند: Jenny Holzer

1999 V12 LMR
برای اجتناب از کند نشان دادن خودرو و توانایی دیدن آن در شب، این خودرو با فویل‌های انعکاسی به همراه اصطلاحاتی مانند “مرا از آنچه می‌خواهم محافظت کنید”،”شما بسیار پیچیده هستید و در برابر خطر مسئولیت‌پذیر نمی‌باشید” و “دست نیافتنی‌ها همواره جذاب هستند” پوشیده شده است.

سال: ۲۰۰۷
خودرو: H2R
هنرمند: Olafur Eliasson

2007 H2R
خودروی H2R دارای انجین آزمایشی هیدروژنی بود. این مدل دارای رکوردهایی است که یکی از آن‌ها عنوان سریع‌ترین خودروی هیدروژنی جهان می‌باشد بنابراین به طور طبیعی آن‌ها این خودرو را دیر یا زود به آقای Olafur Eliasson تحویل می‌دادند تا کار خود را شروع کند. او بدنهٔ خودرو را جابجا کرد و آن را با استیل پوشاند. سپس چندین روز را صرف پوشاندن بدنه با ۵۰۰ گالن یخ نمود.

سال: ۲۰۱۰
خودرو: M3 GT2
هنرمند: Jeff Koons

2010 M3 GT2
این هنرمند کارهای زیادی را برای افراد مشهور انجام داده است. او عملاً ۷ سال پیش هم از BMW خواسته بود تا خودرویی را برای رنگ‌آمیزی در اختیار او بگذارند، سرانجام این کار انجام شد و خودروی شرکت‌کننده در مسابقات لمانز را دریافت نمود. او همه چیز را در رابطه با جنبش و حرکت بر روی این خودرو پیاده نمود و برای قدردانی از خودروی M1 رنگ‌آمیزی شده توسط Warhol این کار را انجام داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. پوری پوریا!

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    خیلی جالب بود!
    واقعا طرح های استادانه ای رو بدنه خودرو ها کار شده!.
    من اون مدل مسابقه ای M3 رو که 2010 بود دیده بودم ولی قدیمیتر هارو نه!
    داشتم رو پیاده کردن یکی از این طرح ها رو پراید فکر میکردم :D !!.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. "Amir"

      ۱۷ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (728 ديدگاه)

      همشون عزیزان دل منن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    همه برید تو سایت باما تو بخش کلاسیک یه بنز قدیمی هست ۴میلیارد پولشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. tadano

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    آقا شاهین دست گلت درد نکنه زحمت کشیدی هر چند با این پست حال نکردم ولی تو که باشی سرحالم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرید458

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    آقای احمد زاده ممنون به خاطر این مطلب هنری ☺

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    سلام به همه و خسته نباشید.
    من این مقاله رو حدود 6 سال پیش دیده بود فقط بعضی از مطالبش برا من جدیده و همچنین این m3 2010.
    هنوز مجله این مقاله رو هم دارم.
    خیلی قشنگ بودن.ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. e36

      ۱۷ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (918 ديدگاه)

      درسته منم دارم ، مجله ماشین بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. MjM

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (718 ديدگاه)

    بی ام و همینجوریشم یه اثر هنریه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. REZA . JUST TOYOTA

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    بعضی ها خوب شدن
    و بعضی ها ……/نمی دونم چطور بگه خخخیییللیی خیلی بد/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (810 ديدگاه)

    به به.دست آقا شاهین گل درد نکنه.
    داداش خیلی دلمون واسه خودت و مطلبای قشنگت تنگ شده بود.
    آقا شاهین عاشق ب ام و.در هر حال مثل همیشه عالی بود شاهین جان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mostafa JR

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    شاهین داداش مطمئنیH2Rماشینه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mostafa JR

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    بابت مطلب خوبتم ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا