نگاهی به نحوه کارایی سیستم دینامیکیBMW

دنیای امروزه دنیایی است که بر پایه الکترونیک جلو می‌رود، هر چند برخی از برندهای خیلی غول این گفته را نقض می‌کنند. ما نمی‌خواهیم به درست یا نادرست بودن این گفته بپردازیم ما فقط می‌خواهیم به کاری که BMW در این راستا انجام داده بپردازیم و بحث کنیم.
چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، خودروهای الکتریکی یک مسئله جدید برای کمپانی BMW نیست. آنها اولین خودروی الکتریکی خود را در سال 1972 تولید کردند و در بازی‌های المپیک مونیخ هم رونمایی کردند. مدل BMW 1602 تنها 350 کیلوگرم فقط وزن باتری‌ها بود و توانایی طی مسافت 60 کیلومتر با نیروی الکتریکی باتری بود.

how BMW efficient dynamics works
how BMW efficient dynamics works

در طی گذران سال‌ها خودروهای دیگر الکتریکی از این شرکت بیرون آمد که می توان به مدل‌های BMW LS Electric(1975)، BMW 325iX (1987)، BMW E1 and E2(1991)، Mini E(2008) و BMW ActiveE(2010) اشاره کرد. هم اکنون هم مدل‌های i3 و i8 در سال 2013 از این کمپانی عرضه شده‌اند. این دو خودرو در واقع نتیجه تحقیق و توسعه نزدیک به 40 ساله BMW است.

how BMW efficient dynamics works
اما الکترونیکی بودن مدل i3 تنها نیمی از ماجرا است. این خودرو از ماژول‌های Life و Drive که مختص خود کمپانی BMW است ساخته شده است. تمام این مزیت‌ها زمانی ارزشمند خواهد بود که انرژی‌های اتلافی در خودرو به حداقل برسد. در اینجا قوانین “دینامیکی کارآمد” جلوه می‌کند. این سیستم جدید BMW در نوع خودش نوآوری در صنعت خودرو سازی محسوب می‌شود که اکثر کمپانی‌ها به دنبال آن هستند. این تکنولوژی در زمینه کاهش مصرف سوخت کار می‌کند، موضوعی که اکثر کمپانی‌ها از خیلی وقت پیش دنبال آن بودند. و مدل BMW 303 جزء پیشگامان این طرح بزرگ کمپانی BMW است. این مدل از BMW دارای شاسی خاصی است که عضوهای لوله‌ای شکل در طرفین و فولادهای قوطی جهت استفاده در عضوهای طولی خودرو ساخته شده است. تمام این تغییرات صورت گرفته تنها به خاطر کم کردن وزن خودرو است تا هم مصرف سوخت بهینه شود و هم خودرو از لحاظ آیرودینامیکی وضعیت مناسب‌تری داشته باشد.
همین نوآوری کم کم روی بقیه مدل‌های این شرکت پیاده سازی شد. مدل 502 می‌تواند گواهی بر ادامه فعالیت این خودرو ساز باشد. در این مدل اخیر از نوآوری‌هایی جدیدتر از مدل قبلی استفاده کرد و در تمام موتور از آلیاژهای سبک وزن استفاده شد. در واقع مدل i3 مسیر را برای خودروهای دیگر جهت استفاده از فیبر کربن در خودرو هموار کرد. مدل BMW M3 CSL اولین خودروی در تاریخ این کمپانی است که از فیبر کربن به این وسعت استفاده کرده است.


تمام این اقدامات که شامل کم کردن وزن و الکتریکی کردن خودرو است، در برنامه “دینامیک کارآمد” (EfficientDynamics) شرکت BMW قرار دارد. این مفهوم به یک تکنولوژی خاص اشاره نمی‌کند بلکه به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که هدف آن بهینه کردن مصرف سوخت خودروهای BMW است.
برخی از این اقدامات روی خود خودرو به طور پیش فرض قرار داده شده است مانند تنفس کننده هوا (شکاف روی سپر جلو که باعث کاهش ضریب درگ می‌شود). البته برخی دیگر از این اقدامات مشمول پرداخت هزینه اضافی مانند خاموش روشن کردن خودرو به طور اتوماتیک می‌شود.


هر چند با گذشت زمان خیلی از ویژگی‌های خاص که مشمول پرداخت هزینه اضافی است به طور پیش فرض بر روی خودرو قرار دارد. در کنار تمام این تمهیدات که شامل سبک کردن وزن کلی خودرو و بهبود وضعیت آئرودینامیک آن، کمپانی BMW سعی در افزایش کارایی موتور خود است تا سوخت را بهینه مصرف نماید. این فرآیند نزدیک به 10 سال پیش شروع شد که نام آن VANOS نام گذاری شد. سیستمی است که زمان بندی سوپاپ‌ها را با توجه به نیاز خودرو تنظیم می‌کند. هدف این سیستم بهینه‌تر سوخت با زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها است. سال‌های متمادی این سیستم بر روی خودروهای BMW سوار بود ولی امروزه بیشتر از همه بحث توربو یا TwinPower در میان است. این سیستم ترکیبی از تزریق مستقیم سوخت و سوخت رسانی سنتی است که هوای ورودی را به با توجه به سیستم VANOS تنظیم می‌کند.
تکنولوژی توربو TwinPower در اکثر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی در مدل‌های 3 سیلندر 1.5 لیتری. این خانواده جدید از موتورها بر پایه بهینه کردن بلوک سیلندر از طریق ترمودینامیکی است. این بهینه سازی نتیجه کارکرد پیوسته و آرام موتور و در نهایت رانندگی لذت بخش با آن است.
پس از سال‌ها تحقیق توسط مهندسان BMW به این نتیجه رسیدند که موتورهایی که حجم هر سیلندر نیم لیتر باشد یک تعادل بهینه‌ای میان ارتعاشات و کارایی موتور و اصطکاک به وجود می‌آورند.

an-in-depth-look-at-how-bmw-s-efficientdynamics-works
یکی دیگر از نوآوری های BMW که زیر سایه دینامیک کارآمد است استفاده از اسپویلر (Spoiler) در عقب خودرو است. این محصول در سرعت‌های بالا نزدیک به 2 درصد ضریب درگ را کاهش می‌دهد که در نهایت منجر به کاهش مصرف سوخت به طور کلی در خودرو می‌شود.
زمانی که از آیرودینامیک سخن به میان می‌آید باید از تنفس کننده‌های جلوی خودرو هم صحبت شود. کاری که در اصل این تنفس کننده‌ها انجام می‌دهند این است که در سرعت‌های پایین دریچه هوای ورودی از سپر بسته می‌شود تا اینکه موتور به دمای بهینه خودش به راحتی برسد و همچنین ضریب درگ را بهبود بخشد. به محض افزایش سرعت، این دریچه‌ها به آرامی باز می‌شوند تا موتور در دمای ایده آل قرار بگیرد.


یکی از ارکان اصلی دینامیک کارآمد BMW کاهش وزن خودرو است. اخیراً کمپانی BMW متهم به افزایش وزن خودرو شده بود که باعث می‌شد لذت رانندگی برای راننده کمتر شود. برای سری 5 خودروهای BMW این گفته درست می‌باشد که وزن 1800 کیلوگرمی این سری از خودروها به معنای مصرف بیشتر سوخت است. برای حل این مشکل این خودروساز از کربن تقویت شده به وسیله پلیمر در خودرو استفاده کرد و BMW i3 را معرفی کرد. به لطف تحقیقات عمده BMW این ماده مقاومتی برابر با فولاد دارد ولی وزن آن 50 درصد کمتر از آن است.
استفاده از فیبرهای کربن تنها مواد مورد استفاده در پروژه دینامیک کارآمد نیست بلکه دیگر مواد مانند منگنز، پلاستیک‌های سبک و حتی شیشه‌های gorilla استفاده می‌شود شیشه‌های gorilla یک نوع خیلی خاص از شیشه‌ها هستند که وزن فوق العاده کمی دارند و دارای خاصیت جذب نویز بیشتر و در نتیجه کاهش نویز در سیستم است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

33 دیدگاه

  1. TIGER
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    ایول بی ام و. فقط آلمان

    پاسخ
  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    i3 یک افتضاح به تمام معنی است.چه از نظر طراحی چه از نظر ایمنی و….

    پاسخ
    1. carboado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      دستت درد نکنه آقای طهوری . لطفا یه مطلب تخصصی در مورد اسپویلر و اسپیلیتر هم بگذارید . با تشکر!!!!!!!!!!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل علی طهوری
        علی طهوری
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        سلام
        من هم موافق قرار دادن متون تخصصی هستم ولی فعلا مدیر سایت صلاح نمی دونن…
        پیشنهاد های شما به مدیر محترم به صورت پبغام می تونه روی قرار گرفتن متن های متناسب با سلیقه خودتون موثر باشه.

        پاسخ
        1. علیرضا
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          اقا علی من کار اشتباهی کردم ازشما ایمیل خواستم ؟ من فقط میخوام بدونم دانشگاه علم و صنعت تو مقطع کارشناسی در رشته مکانیک خودرو پذیرش داره یا نه ؟ خود شما تو کارشناسی چی خوندید ؟

      1. carbonado aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        آره عزیزم!!!!!!!

        پاسخ
        1. TIGER
          سوابق: (61 دیدگاه) ,

          با شما نبودم. شما حرفتون درسته من با زیگما بودم یکم دقت کن …

  3. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    اخیرا هم بحث ایرودینامیک فعال، بیشتر شده،که باتوجه به شرایط،حالت ایرودینامیکی خودرو تغییر کنه.چیزی که فراری تو 458 اسپشاله به خوبی پیاده کرد. البته اصل مطلب خیلی جدید نیست.

    پاسخ
    1. TIGER
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      458 اسپشاله واقعا یه شاهکاره. با هیچی قابل مقایسه نیت

      پاسخ
    2. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      خیلی دوست دارم اسپشاله رو هرچه زودتر در درگ ببینم . هیچ ماشینی حریفش نیست . به احتمال 99.9% آونتادور رو هم می خوره!!!!!!!!!!

      پاسخ
      1. Mohammad XX
        سوابق: (202 دیدگاه) ,

        آونتارو فک نکنم! ولی اوراکان رو میگیره (;

        پاسخ
        1. Mohammad XX
          سوابق: (202 دیدگاه) ,

          ببخشید، آونتادورو اشتباه تایپیدم

        2. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          چرا آونتادور رو می گیره چون معمولیش جلو آونتادور کم نیاورد(آبرومندانه باخت) یعنی تقریبا پا به پای آونتادور راه میومد این یکی که هم سبکتر و هم وحشی تر هست!!!!!!!!!

        3. carbonado aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          من موندم کی الکی دیس می ده . یعنی هورکان خیلی قویتر از اسپشاله هست!!!!!واقع بین باشید!!!!!!!!

      2. علی عقیلی
        سوابق: (118 دیدگاه) ,

        اونتادور فقط یه اشغاله
        حیف پول که بدی جای لامبورگینی
        البته با عرض معذرت

        پاسخ
  4. Saied
    سوابق: (829 دیدگاه) ,

    ولي اصلا بي ام دبليو رو نميشه با ماشينايه ديگه ي الماني مقايسه كرد!
    مثلا از پورشه خيلي ضعيفه!

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (756 دیدگاه) ,

      هر خودروسازی هدفی و بازاری داره. نمیشه بگی بی ام و بهتره یا پورشه. خیلی ها هستن که تو قیمت مشابه بی ام و ایکس ۵ رو به کاین، زد ۴ رو به باکستر و ام ۶ رو به ۹۱۱ ترجیح میدن. تو قیمت مشابه ممکنه پورشه از لحاظ فنی بهتر باشه اما بعضی از امکانات رو نداره. یا بزرگترین ایرادی که به پورشه میگیرن قیمت بالای آپشن هاش هست. مثلاْ واسه بلوتوث باید ۵۰۰ یورو بدی یا پشت باکستر (واسه پر کردن فاصله بین صندلیها تو مدل کابریولت) یه توری پلاستیکی هست که ۱۰ هزار تومن هم خرج نبرده ولی شرکت ۲۰۰ یورو بابتش میگیره!!!

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        حرفت کاملا درسته فرامرز.

        ب ام و و ائودی خودروهای اسپورت و لوکس میسازند.

        پورشه کاملا اسپورت.

        بنز لوکس و راحت.

        ((( ایران و المان )))

        ((( المان : مهد خودرو سازی دنیا )))

        پاسخ
  5. e.scamp
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    سویچ i3 بقدری زیباست که زبان از وصفش عاجز لست

    پاسخ
  6. حمید
    سوابق: (648 دیدگاه) ,

    جای حرف نداره ، هیچی نمیگم

    پاسخ
  7. فقط سری ۳
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    واقعا ماشینهایی که توی آلمان تولید میشه از همه نظر سرترهستن نسبت به کل دنیا

    پاسخ
  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    اقای طهوری مچکریم.خیلی زحمت میکشی.

    اون قسمتی که گفته بودید تو سپر ها دریچه داره و باز و بسته میشه از

    همه جالب تر بود.

    ((( ایران و المان )))

    ((( المان : مهد خودرو سازی دنیا )))

    پاسخ
  9. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    بی ام و یکی از خودرو سازهای به قول معروف مادره
    ولی متاسفانه بضیا بعضی وقتا دست کم میگیرنش یا بهش کم لطفی میکنن

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل BMW4ever
    BMW4ever
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    بى ام و هميشه عالى بوده ولى بعضيا وقتى كم ميارن بهش ميپرند

    پاسخ
  11. بی طرف
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    به نظر بنده نباید در بحث خودرو تعصب بیجا داشته باشیم.هر خودروسازی از هر کشور دنیا که محصولاتش خوب باشن قابل احترام و لایق ستایشه.در ضمن تعصب بیجا هیچ دردیو دوا نمیکنه.اما در کل بیشتر از همه به نظر من،ژاپن و آلمان در خودروسازی جلو هستند.هرچند که خودروهای ژاپنی به صرفه ترن.من اگه قرار باشه یه خودروی خارجی بخرم،حتما تویوتا میخرم.به خاطر قیمت مناسب،مصرف کم،ایمنی بالا و در دسترس بودن.

    پاسخ
  12. PRC
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای طهوری
    من دانشجوی مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف هستم. قبل از ورود به دانشگاه خیلی به رشته ی مهندسی خودرو علاقه داشتم ولی تمام تحقیقاتم به بن بست خورد! اگه درست فهمیده باشم این رشته گرایش ارشد مکانیکه، درسته؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل رضا س
    رضا س
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    این خودروسازهای قدر به اندازه قدمتشون تحقیقات مستمر و بهبود دارن و اینم رمز ماندگاری و کیفیتشون هست مخصوصا آلمانیها
    مهد تکنولوژی دنیا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.