بی ام و

5 راهکار جالب برای کاهش وزن ب‌ام‌و M4 GTS

کاهش وزن یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ساخت خودرویی با عملکرد بالا است. وزن، دشمن همه‌ی چیزهای مربوط به خودرو است. وزن، خودرو را کندتر می‌کند، کارایی را پایین می‌آورد و باعث بدتر شدن هندلینگ و حتی سواری می‌شود. این یک حقیقت ساده است که خودروی سبک بهتر است. بنابراین وقتی که ب‌ام‌و تصمیم به ساخت گونه‌ای آتشین از M4 به نام GTS گرفت، کاهش وزن یکی از اولین چیزهایی بود که این خودروسازی باواریایی تصمیم به انجامش گرفت.

BMW M4 GTS 2016
BMW M4 GTS 2016
معمولاً کاهش وزن برای کارخانه‌ی سازنده خیلی سخت نیست مخصوصاً زمانی که پای خودروی ویژه‌ی پیستی همچون M4 GTS در میان باشد. اکثراً این کار با جدا کردن برخی قطعات انجام می‌شود اما تنها جدا کردن صندلی‌های عقب و برخی از تکنولوژی‌های غیرضروری کافی نیست. ب‌ام‌و ما را شگفت‌زده کرده و کارهایی انجام داده که وزن خودرو را پایین می‌آورد. اینجا ۵ راهکار برای کاهش وزن GTS ذکرشده است.

۵. حذف صندلی عقب
درحالی‌که جدا کردن صندلی عقب ایده‌ی خاصی نیست اما ما کاملاً مطمئنیم که پورشه، صندلی‌های عقب ۹۱۱ را بدون دریافت هزینه‌ای بالاتر حذف خواهد کرد زیرا پورشه این کار را بسیار دوست دارد؛ اما این مورد در ب‌ام‌و جالب‌تر است. قفس ایمنی با رنگ نارنجی نمایی جذاب پیداکرده‌اند و این حس را تزریق می‌کنند که واقعاً درون خودرویی شرور قرار دارید. “معذرت می‌خواهم عزیزم، ما نمی‌توانیم بچه‌ها را سوار صندلی عقب کنیم اما فکر می‌کنم که در صندوق‌عقب جایی برای آن‌ها باشد.”

2016 BMW M4 GTS
۲۰۱۶ BMW M4 GTS
۴. صندلی‌های سبک‌وزن
صندلی‌های مسابقه‌ای یک‌تکه با پوسته‌ای از فیبر کربن در M4 GTS وجود دارند که تنها به خاطر زیبایی نصب نشده‌اند. نه، آن‌ها بسیار بسیار سبک‌وزن هستند. آیا تابه‌حال صندلی‌های چرمی خودروهای لوکس مدرن را دیده‌اید؟ آن صندلی‌ها وزن زیادی دارند و یکی از بخش‌های سنگین داخل کابین به شمار می‌روند. خب استفاده از این صندلی‌های سبک‌وزن کمک می‌کند تا چند کیلویی صرفه‌جویی شود. نمای جذاب این صندلی‌ها با کمربندهای ۵ نقطه‌ای نیز نباید از یاد برده شود.

۳. رینگ‌های سبک‌وزن
آیا این رینگ‌ها را دیده‌اید؟ ظاهری جذاب دارند. رینگ‌های ۲۰ اینچی در عقب و ۱۹ اینچی در جلو جا خوش کرده‌اند. این رینگ‌های آلیاژی با وزن کم خود به کاهش جرم دورانی نیز کمک می‌کنند. این جرم دورانی در مباحثی چون هندلینگ و ترمز بسیار مهم است. بسیاری از مردم علاقه‌ی زیادی به این رینگ‌های نارنجی‌رنگ نشان می‌دهند.M4 GTS طراحی‌شده تا یک غول در پیست باشد و به همین خاطر مهم نیست که شبیه چه جیزی باشد. این خودرو باید دیوانه و الهام‌بخش باشد؛ نه لطیف و نه مصنوعی. خریداران همسران خود را با این خودرو به رستوران‌های پرزرق‌وبرق نمی‌برند. بنابراین خیلی نباید به ظاهر اهمیت داد.

۲. دستگیره‌های در تسمه‌ای
یکی از جالب‌ترین مواردی که در خودروهای اسپورت دیده می شود-خواه در پورشه ۹۱۱ GT3 RS باشد یا هر خودروی دیگری- دستگیره‌های در تسمه‌ای فابریک است. دستگیره‌های پلاستیکی وزن چندانی ندارند اما به‌هرحال خودروسازان احساس می‌کنند که باید هرچقدر می‌توانند از وزن خودرو کم کنند حتی اگر در حد یک یا دو گرم باشد. این دستگیره‌ها خنده‌دار به نظر می‌آیند اما احساس تصاحب خودرویی را ایجاد می‌کنند که در مبحث سرعت پشت هر موجود لوکسی را بر زمین می‌زند.

۱. قطعات آئرودینامیکی فیبر کربنی
البته که این بخش جالب‌ترین قسمت کاهش وزن M4 GTS به حساب می‌آید. باله‌ی عقبی بزرگ، اسپلیتر جذاب جلو و دیفیوزر عقب از جنس فیبر کربن هستند و اغلب به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند. بله درست است، بال عقب در سرعت‌های بالا بصورت اتوماتیک پایین و بالا نمی‌رود و اسپلیتر جلو همانند پورشه تنظیم اتوماتیک ندارد. اگر می‌خواهید که بال عقب یا اسپلیتر را جابجا کنید باید خودتان دست به آچار شوید. این تنظیمات دستی باعث می‌شوند که خریدار به‌صورت فیزیکی با خودروی خودش برهمکنش داشته باشد. حس خوبی است که خودتان روی خودرویتان کار کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. احسان ایودی

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    بد نبود به سیستم تزریق اب داخل موتور که اولین بار تو این خودرو به کار رفته هم اشاره ای میشد
    نهایت نبوغ و مهندسی هست این ماشین
    همانا در ام فور جی تی اس نشانه هاییست برای کسانی که می اندیشند
    باشد که ایمان اورید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (195 ديدگاه)

    مهندسی کاشت و برداشت

    البته نه اینکه کار BMW رو بی ارزش کنم ولی تو مسابقات اکثرا این روند برای خودروها طی میشه

    شاید BMW تخصصی تر کار کرده که رسانه ای شده.

    به هرحال اونا دانش دارند، ماشینشون رو میزارن تو مسابقه و چرخه ای میسازند….

    و طبق معمول حسرت….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      اگه مال من باشه اجازه میدم هر چی رو میخوان بردارن ب غیر از کولر و سیستم صوتیش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. mohsen

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    کشته منو این لامصب …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بهنام طیبی

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    رخ خودرو فوق العاده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MOHAMMAD. M4

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    رینگاش دیوونه کننده است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کاهش وزن در خودروهای مسابقه ای، یکی از دغدغه های اساسی خودروسازان هست و همه دارن روی این موضوع کار می کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Nima

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    واقعا دستگیره در بیشتر از 100 گرم وزنشه که برش داشتن؟
    به جاش از جاى دیگه کم میکردن.
    توى رینگ از منیزیم استفاده میکردن. یا اصلا نمیزاشتن به جاش یه حفره براى جاى دست درست میکردن.(تازه بازم وزن کمتر میشد)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا