یک‌صد سال رقابت…

ب‌ام‌و، صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد، سابقه‌ای احساس‌برانگیز که بی‌شک هر خودروسازی خواهان آن است و باید به آن افتخار کند؛ اما تنها گذشت یک‌صد سال از عمر این کمپانی احساس‌برانگیز نیست بلکه مهم این است که در این یک قرن چه بر ب‌ام‌و گذشته و چه تاریخ پرفرازونشیبی داشته است. این کمپانی فروتنانه کار خود را آغاز کرده و سریعاً پس از جنگ جهانی دوم در مضیقه گرفتار شده است و اما حالا… این کمپانی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های پیشروی تاریخ است. هرچند، رقیب اصلی ب‌ام‌و یعنی مرسدس بنز می‌تواند بیش از این‌ها هم ادعا داشته باشد.

7er-s-8
درحالی‌که ب‌ام‌و صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، رقبایی چون پورشه و مرسدس بنز ژست‌های خوبی را با تبلیغات خود می‌گیرند و عموماً می‌گویند: “این یک رقابت خوب در یک‌صد سال گذشته بوده است، برای بیش از این هم امیدواریم.” این یک نشانه‌ی بزرگ از احترام و مردانگی است که در میان برندهای آلمانی دیده می‌شود؛ اما مرسدس بنز تصمیم گرفته تا کمی رقابت ایجاد کند، اما دوستانه! مرسدس در تبلیغات خود گفته:

برای یک‌صد سال رقابت ممنونیم. 30 سال قبل از آن کمی کلافه کننده بود.

porsche-bmw-100-1
از زمان آغاز کار ب‌ام‌و، این دو برند بزرگ آلمانی رقابتی را برای تعیین بهترین‌ها شروع کرده‌اند و به خاطر همین رقابت‌ها ما برخی از زیباترین و تکنولوژیک ترین خودروها را دیده‌ایم.

488x-1(11)
رقابت جدی این دو برند در دهه‌ی 50 میلادی شروع شد، زمانی که مرسدس بنز مدل 300SL گالوینگ خود را توسعه داد، اولین خودروی تولیدی که از سیستم تزریق سوخت بهره می‌برد. ب‌ام‌و نیز 507 رودستر را ساخت، یکی از زیباترین خودروهایی که تا کنون ساخته شده اما کمپانی را تا مرز فنا پیش برد.

488x-1(14)
اما ب‌ام‌و بعداً و در دهه‌ی 60، سدان کوچک و اسپورت 2002 را ساخت که بعدها بذر اولین خودروی تولیدی مجهز به توربو یعنی 2002 توربو را پاشید.


در سال 1972، ب‌ام‌و با 1602e جهان را شوکه کرد. 1602e یکی از اولین خودروهای الکتریکی بود که در المپیک مونیخ بکار گرفته شد. این مورد نشان داد که ب‌ام‌و بیش از کمپانی‌های دیگر در بازی خودروهای الکتریکی حضور دارد.


در ادامه‌ی 1602e، دو کمپانی به مدت چهار دهه رقابتی شانه‌به‌شانه داشته‌اند. مرسدس بنز ترمزهای ضد قفل را اختراع کرد. خودروهایی همچون E30 BMW M3 و مرسدس بنز 190e در پیست شاخ‌به‌شاخ شدند تا برتری خود را به حریف دیکته کنند و این دو کمپانی سیستم‌های چهارچرخ محرک را برای سدان های اسپورت خود توسعه دادند. مرسدس بنز اولین شاسی‌بلند لوکس را به بازار فرستاد، بازاری که ب‌ام‌و چند سال بعد وارد آن شد؛ اما از طرف دیگر ب‌ام‌و اولین سیستم اطلاعات سرگرمی را اختراع کرد که iDrive نام گرفت و هرچند در ابتدا کمی شک و تردید درباره‌ی آن وجود داشت اما بعدها به عنوان استانداردی طلایی در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شد.

2016-bmw-7-series-2015-mercedes-benz-s-class-01

Bild-Vergleich-BMW-M4-F82-Coupe-Mercedes-C63-AMG-S-2015-05
حالا هر دو کمپانی در زمینه خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران رو در روی هم قرار گرفته‌اند. رقابت این دو خودروساز باعث حرکت روبه‌جلوی هر دو و همچنین صنعت خودرو شده و به خلق نوآوری‌ها، تکنولوژی‌ها و مفهوم‌های جدید کمک کرده است. بنابراین قهرمان واقعی در این صدسال، تنها کارهای انجام شده توسط ب‌ام‌و نیست بلکه نوع رقابت نیز مطرح است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

42 دیدگاه

  1. امير علي
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    Bmw❤️❤️❤️❤️❤️با این حال اس و دیدید من دیگه صبتی ندارم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3752 دیدگاه) ,

      اگه رقابت عادلانه و جوری باشه که شرکت ها بقا و فنای خودشون رو در نتیجه ی رقابت بدونن میتونه بهترین مشوق برای حرکت رو به جلو باشه. کلا آدما وقتی در رقابت قرار میگیرن و عرصه رو بر خودشون تنگ میبینن کارها و نوآوری های حیرت انگیزی ازشون سر میزنه. صنعت و بخصوص صنعت خودرو سازی خیلی به این رقابت ها مدیونه. هر جا رقابت به معنای واقعی وجود داشته شاهد پیشرفت بودیم. اگه در کنار بنز BMW نبود شاید ABS الان به بازار معرفی میشد. اگر در کنار فراری لامبورگینی نبود شاید هایپرکار هایی مثل 918 یا P1 یا laferrari پنجاه سال دیگه به وجود میومدن. هر جا پیشرفت میخوایم باید رقابت بوجود بیاریم. کاش در کشور خودمون هم این رقابت بوجود میومد….

      پاسخ
    2. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هردو در زمینه و تخصص خودشون عالی هستن

      پاسخ
    3. aston martin
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      هیچی بی ام و ،مرسدس،و بعضی وقتا آئودی نمیشه

      پاسخ
  2. ali911
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    البته 40 سال هم از رقابت سایپا و ویران خودرو می گذرد.

    پاسخ
  3. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    نه خوشم اومد نه خوشم اومد نه خوشم اومد

    پاسخ
  4. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    واقعا بعضی انسانها پشتِ پشتکار را به خاک می مالند ،
    با تلاشهای مستمر و دراز مدتشون …
    همه ی امکانات اون ممالک هم نوش جونشون ، حق شونه …

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    به هر حال باید قبول کرد که این دو خودروساز نقش تعیین کننده ای در پیشرفت خودرو در دنیا داشته اند.

    پاسخ
  6. سجاد
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    به این رقابت آئودی رو اضافه کنید

    پاسخ
  7. hamid3x
    سوابق: (186 دیدگاه) ,

    چندروز پیش وقتی یه بنز sl500 کوپه تتو اتوبان قزوین رشت دیدم تا یساعت محو بنزه بودم چه طراحی چه کاپوت کشیده ای،چه رینگایی،رو بدنه اش نوشته بود v12،تو رستوران کنار جاده نگه داشت،بازم اونجا ملاقاتش کردم ،جالب بود یه دختر کوچیک 4|5ساله همونجا بود سریع رفت کنار بنز پارک شده بالا پایین میپرید چه ذوقی کرده بود انگار عروسک دیده،بود.اونجا بود که
    به شاهکار هنری و تکنولوژیک مهندسای بنز ایمان اوردم،یه ایکس 6هم اونجا بود بیشتر
    شبیه یه فانتوم بود ،اونم خیلی خودرو زیباییه،

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (120 دیدگاه) ,

      حاجی احتمالا” تو اون رستوران جلسه سران مافیا بوده
      خیلی احتیاط کن می ری اینجور جاها

      پاسخ
  8. كوروش
    سوابق: (328 دیدگاه) ,

    زنده باد عشقم bmw کلا المانی ها عالی هستند اما
    BMW شاهکاره
    BMW=هندلینگ=کیفیت رانندگی = زیبایی در اوج سادگی

    پاسخ
  9. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    هیولا و اژدها.چشم کل دنیا دنبال این دوتاست

    پاسخ
  10. امین
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    صد سال رقابت درست و صحیح و حمایتهای منطقی و عاقلانه دولت استفاده از تجربه و آینده نگری نداشتن حس خودبرتربینی و احترام کامل به حقوق مصرف کننده به اینجا رسیده که هم این دو شرکت در صدر شرکتهای خودروسازی دنیا باشن هم امنیت راحتی و زیبایی رو برای مصرف کننده به ارمغان بیارن.

    پاسخ
  11. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    هر کدوم یه نقاط قوت و ضعف خاصی دارن ولی به نظر من هر دو شون خوبن من خودم به شخصه عاشق BMW هستم و اگه هر عیبی داشته باشه انتخابش میکنم ولی Mercedes هم یک برند قابل احترامه و انگار که این اصل که میگن خدا همه چیز رو زوج آفرید واقعیت داره!!!!!!!!!!امیدوارم هرکسی این برند ها رو دوست داره یه مدل مورد علاقه ش رو بخره!!!!!!!!!

    پاسخ
  12. AMIN
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    هر چی نگاه میکنم و با خودم کلنجار میرم بازم نه…
    اصالت خیلی بیشترتوی روح مرسدس دمیده شده

    پاسخ
  13. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    دوستان اسب بخار ماشین با موتور فرق داره؟منظورم اینه که وزن توی محاسبات لحاظ میشه؟چون یه موتوربا وزن ۲۰۰ کیلو ۱۰۰۰سی سی چهار سیلندر ۲۰۰ اسب بخار قدرت میده ولی تو ماشین این نسبت قدرت به حجم خیلی کمیاب و گرون قیمته.مثلا موتور آئودی رو بزاریم رو لامبورگینی اسب بخارش فرق میکنه؟چرا؟

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      بله، اسب بخار موتور با اسب بخاری که به چرخها منتقل میشه کمی فرق داره و اسب بخار موتور به تنهایی بالاتر هست. علتش هم اتلاف انرژی هنگام انتقال نیرو هستش. البته من هم اطلاعات دقیق در مورد میزان تفاوت این دو مورد رو نمی دونم

      پاسخ
      1. ماسل
        سوابق: (171 دیدگاه) ,

        ممنون از کمکتون .منظورم از موتور همون موتورسیکلت هست ببخشید که نتونستم منظورم رو منتقل کنم.به نظرتون اگه انجین یه موتورسیکلت رو بزاریم رو ماشین مقدار اسب بخارش تغییر میکنه؟

        پاسخ
    2. حسین
      سوابق: (1169 دیدگاه) ,

      سلام. دوست عزیز درست متوجه سوالتون نشدم اما یه جواب کلی میدم، امیدوارم به دردتون بخوره. اگر جواب سوالتون داده نشد عذر میخوام.
      ببینید وزن موتور در تعیین قدرت یا اسب بخار تاثیری نداره. هر موتوری وزنی داره که به خیلی عوامل مربوطه. طبیعتا هرچی موتور بزرگتر و پرحجم تر باشه، وزن بیشتری هم داره. اما اسب بخار به وزن مربوط نیست. و در ضمن، موتوری که 1000 سی سی باشه و 200 اسب قدرت بده توی هر ماشینی باشه همین مقدار قدرت رو ارائه میده اما… اما یه نکته هست. وقتی شما موتور آئودی رو میذاری روی لامبورگینی، یه سری فاکتورها تغییر میکنن. مثلا لامبورگینی به قدرت بیشتری نیاز داره، بنابراین برنامه ریزی ECU رو تغییر میده، سیستم اگزوز رو تغییر میده، سیستم تزریق سوخت رو مثلا تغییر میده و … و اینا باعث میشن که همون موتور قدرت بیشتری تولید کنه، و احتمالا مصرف سوخت بیشتری هم خواهد داشت.

      پاسخ
      1. ماسل
        سوابق: (171 دیدگاه) ,

        ممنون از شما دوست عزیز.منظورم از موتورهمون موتور سیکلت هست.مثلا انجین یه کاوازاکی که ۱۰۰۰ سی سی هست و ۲۰۰ تا اسب بخار قدرت داره.اگه رو ماشینی مثل پراید بزاریم همون ۲۰۰ تا اسب بخار رو میده؟

        پاسخ
        1. king 918
          سوابق: (1605 دیدگاه) ,

          دوست عزیز سوالتون کامل نیست چون این دو وسیله ی نقلیه کاملا با هم متفاوتن و یه سری تغییرات عمده و نیاز های خودشون رو دارن ……
          بذار یه جور دیگه بهت بگم خودروسازی سایپا با موتور تقریبا 1.4 لیتر 4 سیلندر و پلت فرم پراید تونسته نزدیک به 70 اسب بخار قدرت استخراج کنه حالا شما این موتور و پلتفرم کلی رو به کمپانی مثلا بنتلی میدی میبینی از همون موتور با یه سری تغییرات در سیستم ecu و سیستم اگزوز و مهندسیه پیشرفته تر 120 اسب بخار استخراج میکنه پس عوامل و فاکتور های زیادی موثرن در این قضیه
          حالا در موتور سیکلت مهندسیه انجین به این شکله که گشتاور پایین دور موتور بالا
          در ماشین به علت وزن بیشتر گشتاور بالا و دور موتور پایین حالا استخراج قدرت دیگه به عهده مهندس انجینه که چه کاری از دستش بر بیاد ممکنه به اندازه موتور برسه ممکنه کمتر چون عرض کردم خیلی فاکتور ها و عوامل خاصی وجود داره همین جوری نمیشه نظر داد ..

        2. علیرضا
          سوابق: (188 دیدگاه) ,

          بله همون قدرت رو میده اسب بخار یه کمیت فیزیکیه برای سنجش توان مثل متر برای سنجش طول مثلا یه متر تو بزرگراه با یه متر تو کوچه یه اندازست حالا انجین کاواساکی 200 اسب میده چه رو بدنه پراید باشه چه رو بدنه گاری و…

    3. reza
      سوابق: (2173 دیدگاه) ,

      200 اسبی که یه موتورسیکلت تولید می کنه و یک ماشین تولید میکنه روی کاغذ فرقی نداره تفاوت به عملکرد کشیده میشه که اونم به دلیل عامل گشتاوره نه اسب بخار
      انجین موتورسیکلت (به دلیل کورس پیستون پایین) به راحتی به rpm های بالا میرسه و این 200 اسب بخار در دور های بالا آزاد میشه که نتیجه ش میشه گشتاور پایینتر که البته برای موتور سبک تر مشکلی پیش نمیاد بلکه سبکی بیش از حد موتور چابکی فراوانی رو برای یک موتورسیکلت به ارمغان میاره
      حکایت این دو شبیه مقایسه 700 اسب بخار آزاد شده توسط یک لامبورگینی آونتادور و 700 اسب بخار موتور یک ولوو FH هست…هر دو 700 اسب بخاره ولی تفاوت در دوری که توان آزاد میشه (و ایضا حجم موتور) این تفاوت کاربری رو بوجود میاره

      پاسخ
      1. ماسل
        سوابق: (171 دیدگاه) ,

        ممنون آقا رضا پس در اصل گشتاور ملاکی مهمتر از اسب بخاره

        پاسخ
  14. fara2001
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    بی تردید هر دو برند سزاواره احترام و تقدیرهستند

    پاسخ
  15. MohammadreZa
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    مهندسی آلمانی ها حرف نداره. هم BMW هم بنز
    هم Audi و پورشه. من عاشق BMW ام.
    BMW شاهکار شاهکار . ولی با این وجود بنز قابل احترامه کسی نمیتونه بنز رو نادیده بگیره..

    پاسخ
  16. Monster_ALM
    سوابق: (397 دیدگاه) ,

    گلچینی از بهترین ها رو آلمان تو صنعت خودرو سازیش داره بی ام دبلیو … بنز….آئودی…فولکس…پورشه. همشون قابل ستایش و دسوت داشتنی ♥

    پاسخ
  17. mohammadrr
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    بنز و ب ام و ….
    خیلی مهم نیست کدوم!
    مهم اینه که اگه این دو برند و رقابت هاشون نبود شاید الان صنعت خودرو سازی اینجا نبود…

    پاسخ
  18. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
    احمدرضا خواجه زاده
    سوابق: (1029 دیدگاه) ,

    پدال جواب ب ام و به اون تبریک بنز هم بگو
    ب ام و تو جواب اون تبلیغ بنز گفته درسته که تو سی سال تنها بودی ولی وقتی من اومدم پیر بودی

    پاسخ
  19. sina.d
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    دوست عزیزی که در مورد اسب بخار انجین سوال کرده بود(ماسل)
    ۱)توان موتور=کار انجام شده در واحد زمان که واحد اندازه گیری اون با وات که هر اسب بخار هم برابر با ۷۵۰ وات
    ۲)توان مفید موتور از حاصل ضرب کار مفید موتور در تعداد دوران میل لنگ تو مدت یک ثانیه بدست میاد.
    ۳)توان حجمی موتور توانیه که موتور میتونه به ازای هر لیتر ار حجم مفید خودش تولید کنه
    ۴)توان وزنی موتور توانی که موتور به ازای‌هر نیوتن از وزن خودش میتونه تحمل کنه.
    پس اینکه چه موتوری رو روی چه ماشینی قرار بدیم هیچ تاثیری روی خروجی اسب بخار اون موتور نداره

    پاسخ
  20. بنتلی
    سوابق: (1045 دیدگاه) ,

    هر دو شرکت عالی هستن و فوق العاده،جواب بی ام و هم خیلی جاب بود،بالای تصویر جلوپنجره خودشو گذاشته بود ک مثه سیبیل ی آدم جوونه ،پایینشم ی سیبیل بزرگ و پیچ خورده ک نشون دهنده سن بالاتر بنزه یا ب قول خود بی ام و پیری بنز،البته فک کنم ی جورایی ب سیبیل مدیر عامل دایملر هم مربوط بشه!. ی چیز دیگه،اگه اشتباه نکنم اولین شاسی بلند لوکس جیپ واگنیر بوده و بعد اون رنجرور.

    پاسخ
  21. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    این است قدرت اتومبیل سازی آلمان تازه این دو شرکت بزرگ تا قسمت از صنعت اتومبیل سازی آلمان هستن که بزرگترین هاشونن گرچه بنز بزرگترین و بهترینه

    پاسخ
  22. تصویر پروفایل MjM
    MjM
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    “برای یک‌صد سال رقابت ممنونیم. 30 سال قبل از آن کمی کلافه کننده بود.”
    ایران خودرو به سایپا:
    از 51 سال شریک شدن در ***ها ممنونیم، 3 سال قبل آن کمی کلافه کننده بود!

    پاسخ
    1. حمیدرضا
      سوابق: (330 دیدگاه) ,

      وجدانن یه موقعی ماشینهای به روزی تولید و مونتاژ میکردن وضعشون خیلی خوب بود

      پاسخ
  23. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    دوست دارم بدونم صد سالگی کمپانی. های خودروسازی ایران چه دستاوردی رو رو میکنه و چه کمپانی هایی بهش تبریک میگن

    پاسخ
  24. مهمان
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    اوووووووووهه
    این خبر خیلی قدیمیه بعد تازه ترجمه کردید گذاشتید؟
    لطفا به روز باشید
    با این حال مرسی از شما

    پاسخ
  25. Germany
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    چه ماشینای نازی میسازن خدا هر دو قابل وصف نیستن

    پاسخ
  26. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    آلمان رو به انواع باکیفیت ترین و پیشگام خودرو جان می شناسیم
    لایک آلمان

    پاسخ
  27. pooriya
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    من نمیدونم دوستانی که. ایران خودرو و سایپا رو با بنز و ب ام و مقایسه میکنن فازشون چیه

    اصلا آلمان پدر این صنعت هست. درست مقابل آلمان ایتالیا هست روح صنعت خودرو سازی هست ولی در کل ب ام و عشقه

    ❤👑BMW👑❤

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.