10 ب‌ام‌و برتر در طول تاریخ

ب‌ام‌و کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است. نزدیک به یک قرن از زمان تأسیس این کمپانی می‌گذرد، در این مدت این خودروساز را شناختیم و با خودروهای آن خاطره ساختیم. این کمپانی و روندی که در پیش‌گرفته در یک جمله خلاصه می‌شود ” یک پروژه‌ی خوب “.

2012-BMW-Z4-sDrive28i
ب‌ام‌و از سال 1916 تابه‌حال خودروهای افسانه‌ای زیادی ساخته است. از ایزتای اولیه تا i8 که چندی پیش به تولید رسید؛ اما بهترینِ بهترین‌های این کمپانی کدام خودروها هستند؟ لیست کردن خودروهای برتر M3 و M5 این کمپانی کار آسانی نیست. حالا در نظر بگیرید که بخواهید صدها خودروی فوق‌العاده از تمام سری‌های ب‌ام‌و را از لیست خارج کنید و تنها به 10 خودروی برتر این کمپانی برسید. در ادامه 10 خودروی برتر در طول تاریخ این کمپانی را معرفی می‌کنیم. لیستی که شما در نظر دارید چقدر شبیه به لیستی است که ما مهیا کردیم؟

10. ب‌ام‌و 328

ب‌ام‌و 328 سال 1936 یک خودروی اسپرت تمام‌عیار بود و در زمان معرفی، هیچ خودرویی تاب رقابت با این خودرو را نداشت. این خودرو که برنده‌ی هر مسابقه ماشین‌های اسپرت بود لایق جایگاه دهم بهترین خودروهای ب‌ام‌و است.

1936 BMW 328
1936 BMW 328

موتور 2.0 لیتری و شش سیلندر خطی این خودرو قادر به تولید 79 اسب بخار نیرو بود. قدرت تولیدی این خودروی 830 کیلوگرمی در زمان خود واقعاً عدد شگفت‌انگیزی بود. این رودستر دوسرنشینه از لحاظ ظاهری هم خودروی شایسته و زیبایی بود. اصالت خودروهای امروزی ب‌ام‌و در این خودرو هم موج میزند به‌طوری‌که جلوپنجره دوقلوی معروف ب‌ام‌و در این خودروی تولیدی سال 1936 هم دیده می‌شود.

9. ب‌ام‌و 3.0 CSL

ب‌ام‌و برای رقابت بهتر در قهرمانی تور اروپا CSL 3.0 را در سال 1972 ساخت. ب‌ام‌و که پیش از این از خودروی موفق 3.0 CS پرده برداشته بود، با حذف عایق صدا، اضافه کردن پنل های بدنه‌ی نازک‌تر و حذف کردن ویژگی‌های اضافی این خودرو را سبک‌تر کرده بود. موتور این خودرو هم حجمی 3.0 لیتری داشت.

BMW 3.0 CSL 1972
BMW 3.0 CSL 1972

در سال 1973 خودروی 3.0 CSL با موتور حجیم‌تر 3.2 لیتری، تنفس بهتر و کیت آئرودینامیکی چند پره بیش‌ازپیش آماده نبرد در مسابقات شد.3.0 CSL درست مثل جد خود یعنی 328 دوران رالی بسیار موفقی را پشت سر گذاشت.

8. ب‌ام‌و M1 کوپه

ب‌ام‌و سری M1 کوپه سال 2011 تولد کامپکت راننده محور ب‌ام‌و بود. خودرویی که جانشین معنوی 2002 توربو و M3 E30 اصلی محسوب می‌شد.

BMW 1 Series M Coupe 2011
BMW 1 Series M Coupe 2011

M1 کوپه نسبت به مدل استاندارد سری 1 بدنه عریض‌تر و موتور قوی‌تری داشت. بااین‌وجود خودرو سبک‌تر از حالت استاندارد بود و زیر 1.5 تن وزن داشت. زیر کاپوت این خودرو موتور توربوشارژ شش سیلندر و 3.0 لیتری قرار داشت که 335 اسب بخار نیرو و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور که با گیربکس دستی 6 سرعته ب‌ام‌و جفت می‌شد ویژگی‌های برادر بزرگ‌تر سریعش یعنی M3 را هم به عاریه گرفته بود.

7. ب‌ام‌و 2002 توربو

3.0 CSL تنها مدل ویژه ب‌ام‌و در سال 1973 نبود. ب‌ام‌و 2002 توربویی که در دهه‌ی 60 معرفی‌شده بود هم در خط تولید این کمپانی قرار داشت. کلاس جدیدی که این خودروی کامپکت معرفی کرد مسیر جدیدی برای ب‌ام‌و مشخص کرد که درنهایت و در اواخر دهه‌ی 70 به مدل بسیار موفق سری 3 منجر شد.

1974 BMW 2002 Turbo
1974 BMW 2002 Turbo

قبل از این‌که تغییرات و این انتقال مدل صورت بگیرد چندین مدل اسپرت در این کلاس به تولید رسید که ب‌ام‌و 2002 توربو بهترین مدل این خودروها بود. موتور 2.0 لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر این خودرو می‌توانست 170 اسب بخار نیرو و 244 نیوتن متر گشتاور تولید کند. ب‌ام‌و 2002 توربو با به‌روزرسانی آئرودینامیک بدنه توانست در مسابقات رالی هم به موفقیت برسد. میراث این خودروی افسانه‌ای در خودروهای سطح بالای ب‌ام‌و دیده می‌شود.

6. ب‌ام‌و Z8

تولید چهارساله‌ی ب‌ام‌و Z8 در آغاز هزاره‌ی سوم باورنکردنی بود. این خودرو جانشین معنوی رودستر 507 افسانه‌ای بود. طراحی این خودرو باعث می‌شود خطوط زیبای خودروهای قدیمی در ذهن بیننده نقش ببندد.

BMW Z8
BMW Z8

این خودرو نیروی 400 اسب بخاری و گشتاور 501 نیوتن متری را از موتوری 4.9 لیتری هشت سیلندر می‌گرفت. این خودرو بسیار گران‌قیمت بود و با حضور در یکی از فیلم‌های جیمز باند در خاطرها ماندگار شد. در طول 4 سال تنها 5703 دستگاه از این خودرو تولید شد.

5. ب‌ام‌و i8

i8 یک معجزه‌ی تکنولوژیکی از ب‌ام‌و است. این خودرو که ظاهر و عملکردی به سبک و سیاق سوپراسپرت ها دارد یک خودروی پلاگین هیبرید با بازدهی بالاست. این خودرو با کمک یک موتور الکتریکی در کنار موتور 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ تنها 3.1 لیتر بنزین در 100 کیلومتر مصرف می‌کند. I8 بدون مصرف بنزین و تنها با استفاده از موتور الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی 24 کیلومتری است.

BMW i8 2015
BMW i8 2015

طراحی و چهره‌ی این خودرو از زمان آن جلوتر است به طوری که انگار خودرویی از آینده به گذشته آمده است.i8 چهار سرنشینه به‌غایت یک خودروی اسپرت تمام‌عیار است. این خودرو 357 اسب بخار نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و با این نیرو تنها در 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سرعت نهایی این خودرو به‌صورت الکترونیکی در 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

4. ب‌ام‌و M5 E34

نسل دوم ب‌ام‌و M5 که با کد E34 شناخته می‌شود در بیشتر دیدگاه‌ها و لیست‌ها برترین M5 تولیدشده تابه‌حال است. این خودرو که بین سال‌های 1989 تا 1995 تولید شد آخرین نسل M5 است که با وزن محدود 1.8 تنی به تولید رسید. تمام قسمت‌های عملکردی E34 از بهترین نوع بودند; گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و موتور قدرتمند شش سیلندر. ریشه‌های این قطعات هم به سوپر اسپرت افسانه‌ای M1 راه پیدا کرد.

BMW M5 E34
BMW M5 E34

مدل اولیه این خودرو موتوری شش سیلندر و حجمی 3.6 لیتری داشت که 310 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. مدل‌های بعدی این خودرو در بعضی بازارها با موتور 3.8 لیتری و قدرت 355 اسب بخاری هم به فروش می‌رسید؛ اما اگر کسی به دنبال مدلی واقعاً خاص از این سری می‌گشت می‌توانست به دنبال M5 تورینگ واگن بگردد که در تعداد محدودی به تولید رسیده بود.

3. ب‌ام‌و 507

یقیناً خوش‌قیافه‌ترین ب‌ام‌و ای که تاکنون به تولید رسیده مدل 507 است. این خودرو که در سال‌های انتهایی دهه‌ی 50 به تولید رسید موتورجلو و دیفرانسیل عقب بود و زیر کاپوت موتوری هشت سیلندر و 3.2 لیتری داشت.

BMW 507
BMW 507

باوجود طراحی فوق‌العاده و عملکرد مناسب، 507 به طرز وحشتناکی گران بود و تنها 252 دستگاه از آن تولید شد. اگرچه این خودرو در تعداد محدود تولید شد اما میراث 507 به حیات خود ادامه داد و چند دهه بعد الهام‌بخش رودستر Z8 شد.

2. ب‌ام‌و M3 E30

وقتی صحبت از خودروهای مدرن سطح بالای ب‌ام‌و می‌شود M3 E30 به‌عنوان آغازگر و سردمدار این سری شناخته می‌شود. در واقع هدف اصلی تولید M3 شرکت در سری رالی‌های DTM بود. موتور چهار سیلندر 2.3 لیتری این خودرو در مدل خیابانی به‌صورت استاندارد قادر به تولید 210 اسب بخار نیرو بود.

BMW M3 E30
BMW M3 E30

اما به‌روزرسانی M3 تنها در بهبود عملکرد موتور خلاصه نمی‌شد و سری 3 کوپه با تغییرات دیگری مثل آئرودینامیک بهتر، قطعات جدید در سیستم تعلیق، قطعات جدید پیشرانه و ترمزهای بهتر همراه شد که M3 را کاملاً برتر نشان می‌داد. میراث به‌جامانده از این خودرو هنوز هم در خودروهای مدرن ب‌ام‌و دیده می‌شود، خودروهایی مثل نسل بعدی M2 کوپه

1. ب‌ام‌و M1

در سال‌های پایانی دهه 70 و سال‌های اولیه دهه‌ی 80، ب‌ام‌و اولین سوپراسپرت واقعی خود را ساخت. این خودرو دوسرنشینه که M1 نامیده می‌شد موتور وسط بود و برای شرکت در رالی خودروهای اسپرت به تولید رسیده بود. موتور 3.5 لیتری شش سیلندری که در اختیار راننده قرار گرفته بود قادر به تولید 273 اسب بخار نیرو بود. این میزان نیرو و قدرت در دوران بحران نفتی بسیار عجیب بود.

1980 BMW M1
1980 BMW M1

M1 باوجود عملکرد موفق و کسب موفقیت در رالی‌ها به‌اندازه کافی به‌یادماندنی نشد چراکه چهره‌ی نه‌چندان دل‌چسب آن مثل جوجه اردک زشت خودنمایی می‌کرد. البته این جوجه اردک زشت با طراحی بدنه جیوجیارو تا جای ممکن سریع به نظر می‌رسید و با کیت کامل مسابقه وبال‌های بزرگ بیمر در مسابقات جاده‌ای با هیبت خاصی عرض‌اندام می‌کرد.


منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

37 دیدگاه

      1. تصویر پروفایل M Power
        M Power
        سوابق: (25 دیدگاه) ,

        فقط بی ام و . حالا هرکدومش بود حرف نداره
        هم با i8 موافقم هم با M3 هم با 328i

        پاسخ
    1. آرمااااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      بی ام و همیشه تو کیفیت ساخت حرف واسه گفتن داشته و همیشه خودروهای عالی رو میسازه بعضی مواقع هم دست به کارای عجیبی میزنه که ثابت کنه بی ام و هنوزم همون بی ام و قدیمه و کارایی مثل m1 تو دهه هشتاد و i8رو ساخت که بگه هر وقت اراده کنه میتونه بهترینارو بسازه

      پاسخ
  1. masoud v12
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    جذاب و پویا و پرتحرک و در عین حال اسپرت و با لذت رانندگی زیاد همه این موارد در خور این شرکت آلمانی هستش و با احترام به تمامی طرفداران بی ام و بی صبرانه منتظر سری پنج جدید هستم به قول نویسنده مجله ماشین خوبی که خوبتر میشود.

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل ALL CARS
  3. میلاد
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    Z8 با وزن خالص 1660 کیلوگرم و ضریب آیرودینامیک 0.39 مصرف سوختی برابر حدودا 15 لیتر در 100 داره.
    ب ام و M3 E30 که این جا گفته شده 1200 کیلوگرم وزن داره.
    انتخاب من بین اینا همین دوتا هستند.

    پاسخ
  4. وحید
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    بی ام و توi8 داره از طراحی خطوط شکسته تو چراغاش فاصله می گیره
    جلو پنجره همون سبک و سیاق قدیمه اما چراغاش و کشیدگی جلو دخلی به محصولات بی ام و نداره
    کمی چراغاش شبیه هوندا شده

    پاسخ
  5. Hami
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    چه لیست دوست داشتنی. چه اسطوره های…

    پاسخ
  6. moghaddam
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    بی ام و یعنی اوج لذت در رانندگی…به نظر من ماشین در عالی ترین سطحش یعنی آلمان ولی خوبان!بسیار دیگری هم وجود دارن…

    پاسخ
  7. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    M1 آخری بیشتر شبیه یه مدل فراریه تا BMW

    پاسخ
  8. ارش
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    من همه مدل بی ام و رو دوست دارم.تو شهرمون دوتا مدل 2010 بی ام وو هست ادم وقتی از نزدیک نگاش میکنه حال میکنه حالا چه برسه این مدل2015 رو از نزدیک ببینی

    پاسخ
  9. mohammad 7
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    این ده تا ماشین علاوه بر این که به عنوان ده ماشین برتر عمر بی ام و انتخاب شدن، یه جورایی تاریخچه ی بی ام و رو هم یادآوری میکنه که نشون میده یه شرکت چقدر میتونه از گذشته تا به حال محکم قدم برداره و همیشه مورد تحسین باشه، چیزی که مردم رو به سمت بی ام و میکشونه اینه که از زمانی که جاده بوده ،بی ام و هم بوده و با داشتن بی ام و احساس میکنی سوار تاریخ شدی، تاریخی که به سرعت و با کار زیاد به حال رسیده و با آدم میخواد به آینده بره. این یعنی بی ام و

    پاسخ
  10. hassan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بسیار خوب و مفید …
    فقط یه نکته بسیار مهم که جای نسل سوم از سری 3 ب ام و یعنی شاهکاره زمان خود که هنوزه که هنوزه چشم نوازی میکنه و تا سال 2005 تولید شد تو این لیست واقعا خالیه !!!
    BMW E46 – 318 or 325 0r 330 Ci

    پاسخ
  11. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    خداییش که “یک پروژه‌ی خوب ” هم هست…

    پاسخ
  12. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    بی ام و ام 1 واقعا زشت ترین بی ام و تاریخه عینهو فراری می مونه(داشبورد)

    پاسخ
  13. ali
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    لیستی که توش m3 e46 نباشه به هییییچ درد نمیخوره

    پاسخ
  14. میثم
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    بچه بودم یکی از همسایه ها یه 2002 نارنجی داشت که یه دستی هم به سر و روش کشیده بود.
    کار ما هم این شده بود شب و روز نگاه کردن این ماشین :))

    پاسخ
  15. fluid
    سوابق: (196 دیدگاه) ,

    وای بی ام و سری سه e30 یادمه تو یه مجله معتبر اگه اشتباه نکنم(تاب گیر بود) جز
    ده تا ماشین تو کل تاریخ خودرو بود که طبق نظر کارشناس ها هر ماشین بازی یه
    بارم شده باید تو زندگیش پشت فرمونش بشینه
    ما هم این مطلب جدی گرفتیم هر جوری شده واسه یه دورم شده یکی دست پا کردیم
    اخ سواری باهاش لذتی داشت که بعد اون سوار خیلی ماشینا از خود بی ام بگیر
    تا برنده ای دیگه سوار شدم ولی مزه e30 لامصب از زیر زبونم نمیره بیرون!!!!!!!!!!!!!!
    حالا چه به رسه سری امش

    پاسخ
  16. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    چشمم به i8 افتاد بگم که امروز دیدم گالری عزیز تو بهشتی یدونه دیگه هم آورده به جز اون مشکیه و اون توسی رنگه یدونه آبی کاربونی هم آورده خیلی زنگش خاص بود ملت دیگه از خرید خود ماشین بیخیال شدن میرن دنبال اینکه رنگ خاص براش جور کنن والا…. 🙂

    پاسخ
  17. american and japan
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    متاسفانه بی ام و کیفیت خوبی نداره مثل رقبای خودش.پدرم پارسال یه bmw 320I خرید رنگ قهوه ای.فول.اینقدر سواری دلپذیری داشت که نمیتونم توصیفش کنم ولی متاسفانه چهار ماه بعد دقیقا اتاقش یک ذره به سر و صدا افتاد که چیزی نبود که از بی ام و انتظار میرفت .یک ماه بعدش دقیقا بخش ستونوجلو سمت راننده جلد پلاستیکی روی ستون که به گمونم از جنس فایبر هست کنده شد.با چسب چسبوندیمش ولی باز هم صدا میداد.کمی بعد صدا از چرخ عقب سمت شاگرد میومد هنگام ترمز گرفتن و چون کرمان هستیم و خدمات اینجا اصلا جالب نیست و میاست ببرش تهران و حسش هم نبود با یه اریون معاوضش کرد.معلوم نیست اینایی که وارد ایران میکنن از کدوم کارخونه ی چرت بی ام و هست که اینقدر بی کیفیته.هر جا هست از آلمان نیست.ولی هیچ چیزی جذابیت و لذت سواری این ماشین نمیشه.فعلا که اریون رو هنوز داره توی این چند ماه با این که مدل 2013 هست و 50 هزار کیلومتر کار کرده هنوز کوچکترین صدایی نمیده.ولی ابوهت بی ام و یه چیز دیگست که من عاشقشم.ولی توی ایران نه.در ضمن بی ام و شرکتی پرشیا خودرو بود که بد قولی کوچیکی هم ازشون دیدیم.ای کاشک از کشور های معتبر وارد میشد تا کیفیتش بهتر بود.آلمانی کارش ماشین سازیه و نباید اینجوری از طریق نماینده ها و کارخونه هاش توی کشور های دیگه ماشین هاش رو راهی کشور ها بکنه.نظارت دقیق تری باید روی کارخانه های سازنده یا مونتاژ کننده ی محصولاتش توی کشور های دیگه باشه

    پاسخ
  18. تصویر پروفایل Camaro 1978
    Camaro 1978
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    من برگشتم…
    انصافا سری 3 و 5 فوق العاده هستن. تنها ایرادی که میشه به بی ام و گرفت خرج زیادشه.
    به علاوه سری 6 نسل قبل و 2002 هم دوست داشتنی اند.

    پاسخ
  19. Xman
    سوابق: (546 دیدگاه) ,

    زیبا ترین و با حال ترین ماشین این لیست قطعا i8 هست

    پاسخ
  20. حسین
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    این آخری (M1) شبیه ماشین کارآگاه گجته! D: یادش بخیر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.