بی ام و i8، از رویا تا واقعیت

فرانکفورت 2013: شاید بیشتر شماها تصور می‌کردید که i8 یک طرح مفهومی است و مفهومی باقی خواهد ماند اما این‌گونه نیست! بی‌ام و در نمایشگاه فرانکفورت لباس تولیدی بر تن i8 پلاگین هیبریدی کرد و آن را به نمایش گذاشت.

BMW i8 production version live in Frankfurt
BMW i8 production version live in Frankfurt

این خودرو یک خودرو اسپرت هیبریدی موتور وسط است که خواهر جدیدی برای i3 خواهد بود.طول این خودرو 4.7 متر است و بدنه آن با استفاده از فیبر کربن تقویت شده و پلاستیک (CFRP) ساخته شده که بر روی شاسی مستحکم آلومینیومی جوش داده شده است.


بی‌ام و ادعا می‌کند این خودرو با هر دو موتور و موتور الکتریکی می‌تواند ظرف 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو تنها با موتور بنزینی‌اش می‌تواند تا سقف 250 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.بی‌ام و می‌گوید این عملکرد خوب به لطف وزن 1490 کیلوگرمی i8 و آیرودینامیک خوب آن به وجود آمده، به صورتی که ضریب درگ این خودرو 0.26 است.
با توجه به تست‌های مکرر اتحادیه اروپا، مصرف ترکیبی این خودرو تنها 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر و انتشار گاز CO2 آن 25 گرم در هر کیلومتر می‌باشد. بی‌ام و راجع به i8 گفت،این خودرو می‌تواند تنها در حالت الکتریکی به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برسد.توزیع وزن این خودرو نیز 50 درصد در جلو و 50 درصد در عقب است.این خودرو دارای سه حالت رانندگی است: Comfort،Sport وEcoPro.i8 می‌تواند در حالت هیبریدی بیش از 500 کیلومتر مسافت طی کند اما وقتی که تنها از باتری لیتیوم یونی کمک بگیرد می‌تواند 35 کیلومتر مسافت طی کند.


i8 که یک خودرو 2 2 است از یک موتور سه سیلندر و یک ژنراتور که در پشت صندلی‌های عقب جاسازی شده‌اند استفاده می‌کند، این پیشرانه قدرت را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. چرخ‌های جلو هم توسط یک موتور الکتریکی و گیربکس 2 سرعته اتوماتیک رانده می‌شود.باتری زیر خودرو و باک بنزین زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته است.


همان طور که ذکر شد، این خودرو که می‌تواند به صورت تمام چرخ متحرک هم عمل کند دارای یک موتور 1.5 لیتری سه سیلندر توربو شارژر دار است که قادر است حدود 230 اسب بخار توان تولید کند.یعنی حدود 155 اسب بخار برای هر لیتر. این پیشرانه از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. در کل این خودرو در حالت ترکیبی می‌تواند 360 اسب بخار قدرت و 420 پوند فوت گشتاور تولید کند.


برگردیم به طراحی ظاهری، طراحی این خودرو بسیار شبیه به نسخه کانسپت است و بی‌ام و سعی کرده است تمام عناصر را روی این مدل نهایی، پیاده کند. چراغ‌های جلو و عقب این خودرو به صورت استاندارد LED هستند اما خریداران می‌توانند چراغ‌های جلوی لیزری سفارش دهند که بی‌ام و می‌گوید 70 درصد قوی‌تر از چراغ‌های LED هستند.این چراغ‌ها نوعی نور سفید روشن تولید می‌کنند که بسیار چشم نواز است.
درب‌های جانبی i8 که به طرف بالا و جلو باز می‌شوند دارای ساختار CFRP و آلومینیومی هستند.شیشه های این خودرو هم از همان مواد معدنی و شیمایی سختی ساخته شده است که در ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود.


طراحی کابین این خودرو هم خوب است اما نه به اندازه طراحی بیرونی.یک طرح نسبتاً معمولی اما جذاب و کاربردی.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

42 دیدگاه

  1. يه علاقه مند
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    گشتاورش از فرارى 458شص تا بیشتره پس چرا صفر تا صدش طولانى تره میشه جواب بدید دوستان؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.