بی ام و

جذاب‌ترین خودروهای تاریخ بی ام و M که تولید نشدند، از M3 پیکاپ تا M5 کانورتیبل

بخش M ب‌ام‌و در طول تاریخ خود خودروهای هیجان‌انگیز زیادی ساخته است اما در کارنامهٔ این بخش، مدل‌هایی هم دیده می‌شوند که هرچند بسیار جذاب بودند اما هیچ‌گاه به تولید نرسیدند. ب‌ام‌و با این کار حتی گاهی فرصت‌های بزرگی را سوزاند.

ب‌ام‌و M3 پیکاپ نسل E30

در تاریخ M3، نسل E30 مدلی منحصربه‌فرد است زیرا به خاطر قوانین مسابقات (هومولوگیشن) ساخته شد. ساخت یک نمونهٔ پیکاپ از این خودرو اما داستان جالبی دارد. محوطهٔ کارخانهٔ ب‌ام‌و در مونیخ بسیار وسیع است و برای جابجایی قطعات از سمتی به سمت دیگر این محوطه، به یک وانت نیاز بود و ازآنجایی‌که ب‌ام‌و وانت تولید نمی‌کرد، یک M3 کابریولت را به پیکاپ تبدیل کرد. ب‌ام‌و M به مدت ۲۶ سال از این پیکاپ کوچک استفاده کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شد. جالب اینکه جانشین این خودرو هم یک پیکاپ خاص دیگر بود که در ادامه خواهیم دید.

ب‌ام‌و M8 نسل E31

هرچند M8 اولین بار در سال ۲۰۲۰ به بازار آمد اما ب‌ام‌و در اوایل دههٔ ۹۰ روی یک M8 کار می‌کرد. نسل اول سری ۸ یک گرند تورر چشمگیر بود اما آن شخصیت و حال هوای اسپرتی که طرفداران ب‌ام‌و می‌خواستند را نداشت زیرا پیشرانهٔ ۵ لیتری V12 آن که از طریق اتصال دو موتور ۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی ساخته شده بود، تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ بنابراین، این کوپهٔ بزرگ به پیشرانهٔ V12 قوی‌تری نیاز داشت و بدین منظور، ب‌ام‌و با استفاده از دو موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی M3 نسل E36، پیشرانهٔ V12 جدیدی ساخت که تا ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. متأسفانه اما پس از ساخت یک پروتوتایپ، ب‌ام‌و از تولید M8 منصرف شد زیرا حتی سری ۸ استاندارد هم در بازار فروش با مشکل مواجه بود و مجموعاً تنها ۳۰ هزار دستگاه از آن ساخته شد. بااین‌حال، ب‌ام‌و از بخش M خود خواست که سری ۸ را بهتر کند و این منجر به تولید مدل ۸۵۰CSi با پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 و ۳۸۰ اسب بخار قدرت شد.

ب‌ام‌و M3 کامپکت نسل E36

وقتی خودروهای ب‌ام‌و M بزرگ‌تر و سنگین‌تر شدند، این بخش به مدلی کوچک‌تر نیاز داشت تا طرفداران سنتی را راضی کند. این منجر به ساخت M3 کامپکت شد که قرار بود نظر خریداران جوان‌تر را جلب کند. دو پروتوتایپ از این خودرو ساخته شد که یکی به پیشرانهٔ ۳ لیتری متعلق به M3 پیش از فیس‌لیفت و دیگری به موتور بروز شدهٔ ۳.۲ لیتری مجهز بود. درنهایت اما پروژهٔ تولید M3 کامپکت لغو شد و مطمئنیم کسی که این تصمیم را گرفته تا پایان عمر پشیمان بوده است زیرا چند سال بعد که ایدهٔ ساخت یک خودروی M کوچک با کوپهٔ ۱M عملی شد، این ماشین به یکی از برجسته‌ترین نقاط در تاریخ ب‌ام‌و M تبدیل شد.

ب‌ام‌و M3 استیشن نسل E46

M3 استیشن نسل E46 بزرگ‌ترین فرصت ازدست‌رفته در تاریخ M3 محسوب می‌شود. این ماشین در دوران سلطنت E46 بر بخش کوپه‌های اسپرت ساخته شد یعنی درست در زمانی که روند محبوبیت شاسی‌بلندهای لوکس شروع شده و کراس‌اوورهای هنوز متداول نشده بودند. در آن زمان، M3 استیشن خریداران زیادی پیدا می‌کرد زیرا بسیار از مردم هنوز معتقد بودند که خرید شاسی‌بلند هدر دادن پول است مگر اینکه در جایی دورافتاده زندگی کنید. به همین دلیل، به خاطر عدم تولید این خودرو خیلی از دست ب‌ام‌و عصبانی هستیم. E46 یکی از بهترین نسل‌ها در تاریخ M3 محسوب می‌شود اما چون فقط به‌صورت کوپه و کانورتیبل عرضه می‌شد، کارایی محدودی داشت و نسخهٔ استیشن می‌توانست این مشکل را حل کند. بااین‌حال، ب‌ام‌و نهایتاً سر عقل آمد و در نسل کنونی M3 برای اولین بار نسخهٔ استیشن را تولید کرد.

ب‌ام‌و X5 M نسل E53

X5 برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و هرچند ب‌ام‌و نسخه‌های اسپرت و قدرتمند ۴.۶is و ۴.۸is آن را ارائه کرد اما نسخهٔ M از نسل اول X5 هیچ‌گاه ساخته نشد. بااین‌حال، ب‌ام‌و در مورد چنین نسخه‌ای فکر کرده بود. بدین منظور، باواریایی‌ها پیشرانهٔ دوازده سیلندری که برای M8 ساخته شده بود را زیر کاپوت X5 قرار دادند. این خودرو X5 لمانز نام گرفت زیرا نسخه‌ای از این پیشرانهٔ V12 در خودروهای لمانز استفاده می‌شد. این کار چالش‌برانگیز بود و زمانی که X5 لمانز در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۰ رونمایی شد، ب‌ام‌و اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای تولید آن ندارد. بااین‌حال، این شرکت روی یک X5 اسپرت دیگر هم کار می‌کرد که رانندگی لذت‌بخش‌تری داشت. مردان M در کنار X5 لمانز، پروتوتایپ دیگری را هم با استفاده از پیشرانهٔ ۴۰۰ اسب بخاری هشت سیلندر M5 نسل E39 ساختند. در این خودرو، ب‌ام‌و سامانهٔ چهارچرخ محرک را کنار گذاشت و این X5 با موتور M5 شاسی‌بلندی دیفرانسیل عقب بود. بااین‌حال، هیچ‌کدام از این ایده‌ها به خط تولید نرسیدند تا اینکه سال ۲۰۰۹ نهایتاً X5 M در نسل دوم معرفی شد.

ب‌ام‌و M3 پیکاپ نسل E90

هرچند پیکاپ M3 نسل E90 در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان دروغ آوریل معرفی شد اما این وانت به دلیل دیگری ساخته شده بود. همان‌طور که گفتیم، M3 پیکاپ نسل E30 در سال ۲۰۱۲ رسماً بازنشسته شد و E90 پیکاپ در اصل برای جایگزینی آن ساخته شد؛ بنابراین، این خودرو در حال خاک خوردن در موزه نیست و در محوطهٔ کارخانهٔ ب‌ام‌و به جابجایی پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها و دیفرانسیل‌های بخش M مشغول است.

ب‌ام‌و M5 کانورتیبل نسل E34

ب‌ام‌و آن‌قدر پروژهٔ این خودرو را مخفیانه انجام داده بود که تا سال ۲۰۰۹ که رسانه‌ها به جشن M دعوت شدند هیچ‌کس از وجود آن خبر نداشت. این ماشین بر اساس نسل دوم M5 ساخته شده بود و از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی تنفس طبیعی با ۳۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. این M5 کابریولت بسیار به خط تولید نزدیک شده بود اما ب‌ام‌و در آخرین لحظه دوشاخهٔ آن را از برق کشید. این شرکت می‌ترسید عرضهٔ M5 کانورتیبل فروش M3 کانورتیبل نسل E30 را کاهش دهد. بااین‌حال، M5 کانورتیبل سال‌ها بعد با نامی دیگر به بازار آمد. این خودرو M6 بود که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و از همان پیشرانهٔ ۱۰ سیلندر M5 نسل E60 استفاده می‌کرد. امروز نیز M8 درواقع نسخهٔ کوپه و کانورتیبل M5 محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. افشار

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    ای کاش خط تولید اینها را میدادن به ما تا تولید کنیم

    موافقم 55
    مخالفم 7
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (975 ديدگاه)

    فکر کنم ایرانخودرو وسایپا به بی ام وه پیشنهاد ساخت پیکاپ رو دادن

    موافقم 59
    مخالفم 4
  3. سالار فصل

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (367 ديدگاه)

    زیباترین محصول تاریخ بی ام و : E31 (کلا ژرمن فن نیستم ، از سلیقم خورده نگیرید)

    موافقم 35
    مخالفم 0
  4. Siyavash

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    بینشون به نظرم m3..e46.. و m3.e90اگه تولید میشدن خیلی موفق میشدن…گر چه bmw همه محصولاتش عالی هستن و چیز بد نداره…💯💯💯

    موافقم 26
    مخالفم 0
  5. Mbslrmc

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    با ام ۳ ۸ سیلندر قطعات جا به جا میکنن؟ تصورشم عجیبه
    البته جالبم میتونه باشه مثلا اگه وسط جا به جایی قطعات حوصلت سر بره میتونی راحت دریفت بکشی

    موافقم 22
    مخالفم 0
  6. 18:45

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (470 ديدگاه)

    ممنون از امیر عزیز🙏❤️❤️
    همشون فوق العاده بودن. ولی بین اینا ای کاش M3 تورینگ، m8 و x5m تولید میشدن چون واقعا با ارزش بودن و در یک قدمی تولید…
    ولی خدا رو شکر که M3 وانت تولید نشد!

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/BMW-M-4.jpg
    این اگه تولید میشد و میومد ایران نشون به اون نشون الان هم قیمت لندکروز و سری هفت بود !!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    اون پیکاپ ها چقد زشت میشدن اگه تولید میشدن

    موافقم 5
    مخالفم 12
  9. رضا

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    M8 محشره واقعا

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. M power

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    هم افسوس خوردم هم خوشحال شدم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. AydinRazi

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این m8 هم نسل اولش خفنه هم جدیدش🔥!!!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. امیرحسین پورکند

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بی ام و پیکاپا می اومدن ایران،در تولید انبوه با قیمت میلیاردی به فروش میرفت و بار خاور رو این بدبختا سوار میکردن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    سه تای اول رو دوست دارم😁🥲

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حمید کاشفی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش همشون رو دوست داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا