تسلافورد

نبرد پیکاپ‌های برقی، تسلا سایبرتراک، ریویان R1T و فورد F150 لایتنینگ

طی آزمایش توانایی‌های سایبرتراک در برابر دو رقیب اصلی، واقعیت‌هایی مشخص شد که با برخی ادعاهای تسلا در تناقض است.

تاکنون لفاظی‌های اغراق‌آمیز زیادی در مورد تسلا سایبرتراک شنیده‌ایم و ایلان ماسک دسترسی به این پیکاپ را صرفاً برای تعدادی از اینفلوئنسرهای موردنظر خود فراهم کرده است. بااین‌حال، حالا سایبرتراک به دست خریداران رسیده و امکان آزمایش آن برای رسانه‌های معتبر خودرویی فراهم شده است. این دقیقاً همان کاری است که موتورترند انجام داده و پیکاپ تسلا را در برابر دو رقیب مستقیم خود یعنی فورد F150 لایتنینگ و ریویان R1T قرار داده است.

سایبرتراک آزمایشی ما در این رقابت یک نمونهٔ دو موتوره با قیمت ۸۲,۳۳۵ دلار است که با ارتقاءهای سری فونداسیون قیمت آن به ۱۰۲,۲۳۵ دلار رسیده است. در مقابل این پیکاپ، ریویان R1T دو موتوره با پکیج باطری مکس، پکیج سفارشی پرفورمنس و قیمت کلی ۱۰۲,۸۵۰ دلار قرار گرفته است. F150 لایتنینگ هم از تیپ پلاتینوم با قیمت آزمایشی ۹۴,۱۳۵ دلار است. ما چهار روز را صرف آزمایش کامل این خودروها از جنبه‌های مختلفی مثل یدک کشی و رانندگی در ترافیک کردیم تا بهترین پیکاپ الکتریکی بازار را مشخص کنیم.

پرفورمنس

تسلا برای شتاب سایبرتراک بیشتر روی نسخهٔ سه موتورهٔ سایبربیست مانور داده است و نسخهٔ میانی دو موتوره با شتاب ۳.۸ ثانیه بین ریویان با ۳.۳ ثانیه و فورد با ۴.۱ ثانیه قرار می‌گیرد. همین موضوع در مورد زمان مسافت ۴۰۰ متر هم با ۱۲.۱ ثانیه برای ریویان، ۱۲.۴ ثانیه برای تسلا و ۱۲.۸ ثانیه برای فورد صدق می‌کند. در توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، فورد و ریویان هردو مسافت ۳۷.۵ متر را ثبت می‌کنند اما لنت‌های F150 پس از یک توقف شدید دود می‌کنند و مسافت توقف حدود ۲ متر بیشتر می‌شود. تسلا هرچند با مسافت توقف ۳۸.۴ متری، از دو رقیب خود فاصله دارد اما این رقم در ترمز گیری‌های بعدی ثابت خواهد بود و کنترل بدنه هم عالی است.

برد و شارژ

هر سه پیکاپ روی کاغذ بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر را اعلام کرده‌اند اما ریویان با باطری بزرگ ۱۴۱ کیلووات ساعتی، ۱۳۰ کیلومتر برد بیشتری نسبت به فورد دارد. این برتری اما در دنیای واقعی تقریباً به نصف کاهش پیدا می‌کند جایی که R1T در آزمایش جاده‌ای با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برد ۴۲۵ کیلومتری را ثبت کرد درحالی‌که این رقم برای تسلا و فورد به ترتیب ۳۶۰ و ۳۵۷ کیلومتر بود. برای شارژ، هرچند سایبرتراک از مزیت شبکهٔ گستردهٔ سوپرشارژرهای تسلا بهره می‌برد اما این برتری در حال کمرنگ شدن است زیرا حالا فورد و ریویان هم می‌توانند با استفاده از آداپتور به اکثر سوپرشارژرها متصل شوند.

یدک کشی

روی کاغذ، تسلا و ریویان ظرفیت یدک کشی ۵ تن را دارند درحالی‌که این رقم برای فورد ۳۸۵۰ کیلوگرم است. برای آزمایش، ما یک تریلر ۹۸۵ کیلوگرمی را به هر پیکاپ متصل کردیم و مسیری ۱۸۰ کیلومتری متشکل از ۶۵ درصد مسیر بزرگراهی و ۳۵ درصد جاده‌های روستایی با میانگین سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کردیم. در این آزمایش، برد دنیای واقعی در فورد و تسلا حدود یک‌سوم و در ریویان یک‌چهارم کاهش پیدا کرد. هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، تریلرها تکان‌ها و ضربه‌های زیادی را به تسلا و فورد وارد می‌کردند درحالی‌که ریویان اصلاً احساس آشفتگی نداشت. بااین‌حال، تسلا به لطف سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، به‌راحتی می‌توانست با تریلر دنده‌عقب حرکت کند و آن را دقیقاً در همان‌جایی که می‌خواستیم قرار دهد.

آفرود

سایبرتراک پیش از عرضه به‌عنوان خودرویی برای رفتن به هرجایی و حتی مریخ توصیف می‌شد و لاستیک‌های گودیر رانگلر تریتوری RT آن تلاش می‌کنند این موضوع را نشان دهند اما در آزمایش واقعی مشخص شد که این لاستیک‌ها به‌سرعت در خاک فرو می‌روند و به‌اندازهٔ رقبا چسبندگی ندارند؛ بنابراین، کسانی که می‌خواهند با سایبرتراک به آفرود بروند، باید بودجه‌ای را برای تعویض لاستیک‌ها کنار بگذارند و انتظار کاهش چسبندگی روی جاده و افزایش مصرف انرژی را داشته باشند. همچنین در یکی از قسمت‌های چالش‌برانگیز مسیر، تسلا بدون قفل دیفرانسیل (ظاهر نصب شده اما هنوز فعال نیست)، بیشترین تلاش را برای عبور داشت. در اینجا هرچند چرخ‌های فورد از زمین جدا می‌شدند اما قفل دیفرانسیل عقب از گیر کردن پیکاپ جلوگیری می‌کرد و انعطاف بالای تعلیق ریویان هم چرخ‌های R1T را روی زمین نگه می‌داشت.

رانندگی

با گذراندن بیش از یک سال پشت فرمان F150 لایتنینگ، می‌دانیم که چقدر راحت می‌توان به آن عادت کرد. این پیکاپ ظاهر و احساسی معمولی دارد درحالی‌که دیگر پیکاپ‌های الکتریکی به دنبال برهم زدن سنت‌ها و کلیشه‌ها هستند که این یعنی خریداران باید خود را برای چیزی متفاوت آماده کنند. در تسلا، زمانی که با پاشیدن آب گل‌آلود شیشهٔ جلو کاملاً پوشیده شود، یادگیری فرایند دومرحله‌ای برای روشن کردن تک برف‌پاک‌کن عظیم سایبرتراک وحشتناک خواهد بود. علاوه بر این، دید رو به بیرون این پیکاپ هم بسیار ضعیف است و ستون‌های A هنگام پیچیدن کاملاً مانع دید راننده می‌شوند. ریویان هم با فقدان قابلیت حرکت دوباره پس توقف در کروز کنترل و نبود دستیار حفظ حرکت میان خطوط، پیکاپ بدون ایرادی نیست.

نتیجه‌گیری

هرکدام از این پیکاپ‌ها مشکلات خاص خود را دارند. فورد برای دارندگان پیکاپ‌های درون‌سوز کاملاً آشنا خواهد بود اما با مشکل برد محدود دست‌وپنجه نرم می‌کند. ریویان به رابط کاربری بهتری برای نمایشگر خود نیاز دارد و اتاق بار آن نسبت به رقبا بسیار کوچک‌تر است. در سایبرتراک هم همه‌چیز متفاوت است که این گاهی عجیب یا حتی خطرناک خواهد بود. با این اوصاف، ما از جهش تکنولوژیکی تسلا (معماری الکتریکی ۴۸ ولتی، سیستم فرمان با سیم، بدنهٔ ضدگلوله و…) آن‌قدر شگفت‌زده شدیم که بتوانیم آن را در جایگاهی بالاتر از پیکاپ الکتریکی فورد قرار دهیم اما عملکرد ضعیف سایبرتراک در یدک کشی و آفرود و فرم عجیبی که کاملاً روی کارایی آن تأثیر می‌گذارد، پیکاپ تسلا در جایگاه دوم پس از ریویان شیک، لوکس و سریع قرار داد.

مقام سوم: فورد F150 لایتنینگ

نقاط مثبت: احساس آشنا و راحت، صندوق جلو و اتاق بار بزرگ، بهره‌مندی از شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا

نقاط منفی: تکنولوژی پایین‌تر، محدودیت‌های سیستم تعلیق فولادی، شعاع حرکتی کمتر از رقبا

چکیده: بهترین انتخاب برای کسانی که معمولاً به گوشی هوشمند، کامپیوتر یا تلویزیون هوشمند ناسزا میگویند

مقام دوم: تسلا سایبرتراک

نقاط مثبت: فرمان گیری چرخ‌های عقب، تکنولوژی‌های نوآورانه، شارژ راحت و بدون دردسر

نقاط منفی: دید ضعیف، عملکرد ضعیف لاستیک‌های آفرودی، برخی کنترل‌های خطرناک مثل برف‌پاک‌کن

چکیده: پیکاپ الکتریکی مناسبی برای علاقه‌مندان به تکنولوژی که بیشتر از ماجراجویی به دنبال توجه هستند

مقام اول: ریویان R1T

نقاط مثبت: پرفورمنس و برد چشمگیر، توانایی‌های آفرود مناسب، ثبات و پایداری عالی هنگام یدک کشی

نقاط منفی: کروز کنترل ابتدایی، اتاق بار کوچک، آپشن‌های گران‌قیمت

چکیده: ترکیبی درست از طراحی متمایز و نوآوری که راننده را به ماجراجویی تشویق می‌کند

مقایسه مشخصات فنی

فورد F150 لایتنینگ ریویان R1T تسلا سایبرتراک
قوای محرکه الکتریکی دو موتوره الکتریکی دو موتوره الکتریکی سه موتوره
قدرت (اسب بخار) ۵۸۰ ۶۶۵ ۵۹۳
گشتاور (نیوتن متر) ۱۰۵۰ ۱۱۲۵ ۷۱۰
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۳,۶۹۵ ۳,۴۴۹ ۳,۶۳۵
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۵,۹۱۰ / ۲,۰۳۲ / ۱,۸۶۲ ۵,۵۱۴ / ۲,۰۷۷ / ۱,۸۴۱ ۵,۶۸۲ / ۲,۰۳۲ / ۱,۷۴۰
فاصله از زمین (میلی‌متر) ۲۱۳ ۲۰۰ تا ۳۷۸ ۲۰۰ تا ۴۰۶
زاویه حمله / فرار (درجه) ۲۴.۴ / ۲۳.۶ ۳۵.۵ / ۳۰.۰ ۳۶.۶ / ۲۷.۶
وزن خالص (کیلوگرم) ۳۱۰۷ ۳۱۱۹ ۳۰۲۱
حجم صندوق جلو (لیتر) ۴۰۰ ۳۱۵ ۲۰۰
ظرفیت بار (کیلوگرم) ۷۴۵ ۸۰۰ ۱۱۳۵
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۳۸۵۰ ۵۰۰۰ ۵۰۰۰
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۱ ۳.۴ ۳.۸
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۸ ۱۲.۱ ۱۲.۴
توقف از ۹۶ کیلومتر (متر) ۳۷.۵ ۳۷.۵ ۳۸.۴
شتاب جانبی (جی) ۰.۷۷ ۰.۸۴ ۰.۷۶
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) ۲۶.۸ ۲۵.۹ ۲۷.۳
باطری (کیلووات ساعت) ۱۳۱ ۱۴۱ ۱۲۳
برد اعلامی (کیلومتر) ۴۸۲ ۶۱۱ ۵۱۲
برد آزمایشی (کیلومتر) ۳۵۷ ۴۲۵ ۳۶۰
قیمت پایه (دلار) ۹۳,۹۹۰ ۷۱,۷۰۰ ۱۰۲,۲۳۵
قیمت تست‌شده (دلار) ۹۴,۱۳۵ ۱۰۲,۸۵۰ ۱۰۲,۲۳۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (607 ديدگاه)

    ریویان فوق العاده ست
    هرچند که به نظرم در کل «پیکاپ الکتریکی»سگمنت جالب و کاربردی ای نیست

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. amir

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      پیکاپ الکتریکی یعنی چی؟
      یه وانت که وزنش به طور قابل توجهی از بنزینی هاش بیشتره و به زور خودش هم میکشه چه برسه به بارت
      شعاع برقی ها همینطوری با دما و سرعت میاد پایین وای به حال وقتی که بار هم داشته باشی طراحی هم که خداحافظ
      بهترین انتخاب تو این سه تا اف ۱۵۰ بنزینیه!!!همونطوری که سال ۶۰۰ هزار نفر اف ۱۵۰ رو میخرن

      موافقم 10
      مخالفم 6
      1. net

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        صفحه نمایش عمود فورد f150 خوبه ولی دکمه چرخان فیزیکی وسطش خیلی بد هست اگر مثل صفحه نمایش عمود رنجر ۲۰۲۲ بدون دکمه وسط بود قشنگتر میشد

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. ممد ژانگولر

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3576 ديدگاه)

      خداییش طراحی تسلا سایبر تراک ی چیز دیگست .مشابشو نداریم .یعنی ی روزی بیگانه فضایی بیان روی کره زمین یدونه از اینا اجاره میکنن.خیلی خاصه.میگن وقتی میذاری رو حالت یوزپلنگ آسفالتو میخوره .

      موافقم 4
      مخالفم 8
  2. OM.01

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    بزگترین برتری تسلا نسبت به رقبا جایگاه های شارژ سریع مخصوص در سرتاسر آمریکا و دنیا هست که برای محصولات تسلا هست درصورتی که جایگاه های شارژ عادی معمولا شلوغه من تو بسیاری از ویدئوهای یوتویب دیدم. البته تا چند سال دیگه این برتری کمرنگ میشه

    هر 3 این خودرو بی کاربرد هستن و نیاز های خریدارای واقعی پیکاپ رو برطرف نمیکنن و فعلا پیکاپ های برقی گزینه مناسبی نیستن. اما قطعا اگه جلوم بزارن از بین این 3تا یکی رو انتخاب کنم، من قطعا ریویان R1T رو انتخاب میکنم

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. پیام

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1601 ديدگاه)

    اصلا رو کاغذ و غیر کاغذ آمریکا غوغا کرده.

    موافقم 8
    مخالفم 8
  4. ali_x76

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (341 ديدگاه)

    کاش هامرEV و یک پیکاپ درون‌سوز هم به عنوان معیار بهشون اضافه می‌شد (رم ۲۵۰۰ با پیشرانه دیزل کامنز) که اطلاعات کاملتری بگیریم.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. Elmiraj

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3115 ديدگاه)

    مقایسه ها وقتی جالب میشه که امسال سایبرتراک با لاستیک آفرودی ، فعال سازی قفل دیفرانسیل و مهمتر از همه باتری اضافه ( افزاینده بُرد ) به میدان بیاد….

    فعلا که نیومده بیشترین تیراژ تولید را بین سه رقیب داره .

    موافقم 3
    مخالفم 14
    1. amir

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      ولی همه اینا چیزی از آبرو ریزی کابینت چرخ دار ایلان فلاسک کم نکرده توانایی آفرود که نداره شعاعش که از به طور قابل توجهی از اعلامی کمتره بدنه ضد گلوله اش کوچک ترین کاربردی نداره میخواستم ببینم الان اگه ریویان مشکلات مالی نداشت به اندازه تسلا حمایت مالی داشت تیراژ تولیدش چند برابر کابینت تسلا بود

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. سوشیانت

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        همون کابینت چرخ دار ۹۱۱ توربو اس رو تو شتاب شکست میده

        موافقم 0
        مخالفم 11
        1. amir

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2351 ديدگاه)

          حالا خوبه به خوبی مشخص شد ایلان فلاسک کاری به جز دروغ نکرده
          رفته ضعیف ترین نسخه رو اورده مسیر رو نصف کرده با گشتاور آنی موتور برقی بردتش تازه مسیر نصف بود وگرنه بازم غورباقه بد شکل( اسمی که برا پورشه انتخاب کردی) میگرفتش
          تو آفرودم که حرفی برای گفتن نداره باید زنگ بزنن اف ۱۵۰ بیاد این لکه ننگو جمعش کنه ببرتش

          موافقم 5
          مخالفم 1
    2. مازیار

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2521 ديدگاه)

      خوب چرا این موارد از اول باهاش نبود؟
      در حالی که تبلیغات آفرودی قبل از اومدنش بود

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3115 ديدگاه)

        اینکه از اول با لاستیک آفرود عرضه نشد و چرا گزینه قفل دیفرانسیل هنوز روی منو غیر فعال هست ، دلیلی ذکر نشده و تسلا هم اعلام نکرده کی عرضه میشن .

        در خصوص شعاع پیمایش قبلی هم اوایل دسامبر سال گذشته ، لارس موراوی ( معاون مهندسی تسلا ) در جواب جی لنو گفت: « برای رسیدن به این شعاع پیمایش به یک باتری ۱۶۰ کیلوواتی نیاز بود که باعث افزایش وزن ، کاهش راندمان ، افت پرفورمنس و افزایش ۱۵ درصدی قیمت میشد ، چیزی که تعداد کمی از مشتریان به آن نیاز داشتن چون افراد بسیار کمی روزانه بیش از ۵۰۰ کیلومتر را با ماشین شخصی طی می‌کنن و در حال حاظر که تولید سلول‌های جدید توسط خود تسلا انجام میشه باعث کمبود این سلول ها میشد، برای همین تصمیم گرفتیم برای افرادی که پیمایش بالا دارن یا یدک کشی میکنن یک پک ۴۰ کیلوواتی را در قسمت بار نصب کنیم که باعث افزایش پیمایش ۱۲۰ مایلی میشه »

        موافقم 2
        مخالفم 7
        1. J7

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (13 ديدگاه)

          پس چرا اولش انقد ادعا و تبلیغ سر برد ۸۰۰ کیلومتری میکردن و شماها هم برای خودتون دلستر باز میکردید ؟ چرا نگفتن همون ۵۰۰ تا بسه بعدا پکیج افزایش برد میدیم ؟

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. سوشیانت

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        دیفندر هم لاستیک های آفرودی نداره قبول دارم این یه ضعفه ولی فقط تسلا اینطوری نیست

        موافقم 0
        مخالفم 10
        1. مازیار

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2521 ديدگاه)

          المیراژ گفت جالب میشه وقتی در آینده با لاستیک آفرودی و قفل دیفرانسیل عرضه بشه
          من گفتم خوب وقتی حتی قبل از معرفی تبلیغات آفرودی داشته چرا از همون ابتدا باهاش عرضه نشده؟
          جواب داد دلیلش رو نمی دونم
          اونوقت شما میای میگی دیفندر هم لاستیک آفرودی نداره؟
          یه کم “فکر” کن به چیزی که میگی

          موافقم 12
          مخالفم 0
  6. Alan.r

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    پیکاپ یعنی یدک کشی و آفرود . الکتریکی ها تو هر دوتاش افتضاحن. کسی که دنبال یه پیکاپ واقعی باشه هیچوقت سمت الکتریکی ها نمی‌ره
    اگه قرار باشه از بین اینا انتخاب کنم
    ۱: ریویان
    ۲ : فورد
    ۳:تسلا

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. Taha Ayoobi

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1279 ديدگاه)

    جالب بود.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    انتخابم f150

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. Holly

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سه تا به درد نخور و بی مصرف
    برد واقعی زیر ۴۰۰ کیلومتر داره کافیه چار تا سرنشین و یکم بار به ماشین اضافه کنی تا بیاد رو ۲۵۰ کیلومتر
    سیستم تهویه و سرمایش گرمایش هم بزنی تا بشه ۱۵۰ کیلومتر کلا

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. KAIZEN

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      دقیقا درست میگی
      واقعا این پیمایشها برای یه وانت که باید کارای سنگین انجام بده مسخره ست
      الان من می خوام بدونم اون قانون گذاران چه برتری خاصی در این ماشینها نسبت به درونسوزها و هیبریدیها میبینن؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
  10. ALI.S

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    چقدر ریوان خوب بود.
    اینقدر از اون انتظار نداشتم.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. Lotus esprit

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کی فکرش رو می‌کرد که تراک تسلا بتونه توی این بخش که قلمرو سنتی پترول‌هد ها بوده انقدر بفروشه؟
    واقعا چه اتفاقی افتاده؟ تراکر ها و ردنک‌ها انقدر تکنولول باز شدن؟ جواب قطعا منفیه. خریداران تسلا اصلا یک سری مشتری جدیدن که ماشین قبلیشون دوج رم نبوده احتمالا!

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا