کوچک جذاب، رانندگی با تویوتا C-HR مدل 2017

طراحی محصولات تویوتا هموار به کسل‌کنندگی معروف بوده‌اند. خودروهایی ساده و محافظه‌کار که بیشتر مناسب میان‌سالان است؛ اما طرفداران این غول ژاپنی خواستار هیجان بیشتری بودند. از سوی دیگر بخش کراس‌اوورهای کوچک ساب‌کامپکت نیز روزبه‌روز در حال رشد و محبوبیت بیشتر بود درحالی‌که تویوتا نماینده‌ای در این کلاس نداشت؛ بنابراین این شرکت تصمیم گرفت خودرویی را معرفی کند که هم نماینده‌ای در کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت باشد و هم از طراحی هیجان‌انگیز و جوان‌پسندی سود ببرد؛ بنابراین دو کانسپت با نام C-HR در سال‌های 2014 و 2015 رونمایی نمود. سپس تویوتا این کانسپت را تقریباً بدون تغییر چندانی با همان طراحی تهاجمی و جسورانه بتولید رساند و برای اولین بار چند وقت پیش آن‌را رونمایی کرد.

toyota_c-hr_02

تویوتا C-HR وحشی به نظر می‌رسد

قسمت عقبی C-HR کمی بیش‌ازحد مشابه هوندا سیویک طراحی شده است اما طراحی کلی این خودرو کاملاً نشان از تحول در تاریخ طراحی تویوتا دارد. تویوتا برای طراحی C-HR طبق مُد روز و خواست خریداران عمل کرده است و با وجود شیب‌دار بودن قسمت عقبی سقف اما هنوز هم فضای مناسبی برای سرنشینان عقبی وجود دارد؛ اما ستون C خودرو آن‌قدر پهن و بزرگ است که می‌توان آن‌را با رولزرویس فانتوم مقایسه کرد ولی بااین‌وجود نور داخل کابین بسیار مناسب است.

toyota_c-hr_10

اما بپردازیم به طراحی داخلی خودرو که ساختارشکنی بیرونی به آنجا هم سرایت کرده است. صفحه‌نمایش لمسی C-HR که در بالای داشبورد نصب شده طراحی نامتقارنی دارد؛ اما این طراحی داخلی متفاوت کاملاً با نمای بیرونی ماشین هماهنگ است. خصوصاً با تریم آبی‌رنگ که در تیپ داینامیک به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. این هم یکی از ویژگی‌هایی است که به‌طور مستقیم از کانسپت C-HR به نسخهٔ تولید منتقل شده است. در کابین خودرو از چرم باکیفیت استفاده شده و در کل C-HR طراحی داخلی کاربردی و درعین‌حال چشم‌نوازی دارد درحالی‌که تمامی قسمت‌های عمدهٔ داشبورد به سمت راننده متمایل شده‌اند.

toyota_c-hr_06

آیا رانندگی C-HR مانند طراحی آن از شخصیت کسل‌کننده فاصله گرفته؟

تویوتا ماشینی ساخته است که به‌صورت عادی برای رانندگی خوب است. در رانندگی C-HR نشانه‌هایی از نسل چهارم پریوس دیده می‌شود چراکه بر روی همان پلت‌فرم TNGA مشترک با پریوس ساخته شده است. C-HR به لطف استفاده از تعلیق نوآورانه و پیشرانه‌ای که در قسمت پایین نصب شده است، مرکز ثقل پایینی دارد که به‌ویژه برای یک کراس‌اوور بسیار مناسب است. C-HR در مقایسه با پریوس فاصلهٔ محوری کمی کوتاه‌تری داشته و به جهت بهینه‌سازی زوایا برای استفاده از سیستم تعلیق دو جناقی، یک فریم خاص برای آن طراحی شده است. این امر بهبود دقت و پاسخ خودرو را نسبت به پریوس به همراه داشته است.

toyota_c-hr_01

دقت و پاسخ دو کلمهٔ مناسب برای توصیف کلی هندلینگ C-HR هستند. این خودرو به‌طور خاص برای اروپا طراحی شده است و در طول مراسم رونمایی، مهندس ارشد تویوتا و تیم او اعلام کردند که چقدر زمان در تلاش برای درک عادات رانندگی اروپاییان صرف کرده‌اند تا به تفاوت‌های آن با سلیقهٔ ژاپنی‌ها پی ببرند. درواقع توسعهٔ C-HR از سال 2011 آغاز شده و از آن زمان در انگلستان و در نوربرگ‌رینگ مورد آزمایش قرار گرفته است. به‌عنوان‌مثال کمک‌فنرهای C-HR بجای قطعه سازان ژاپنی، از یک سازندهٔ اروپایی بنام Sachs تأمین می‌شود چراکه کمک‌فنرهای ساخت این شرکت پیشرفته‌تر هستند و این یکی از پاسخ‌هایی است که تویوتا به تلاش‌های مهندس ارشد خود درزمینهٔ بررسی عادات رانندگی اروپایی داده است.

toyota_c-hr_05

بدون شک آنتی رول خودرو به ارائهٔ یک سواری دلپذیر کمک می‌کند هرچند که هنوز هم می‌توان بادی رول جزئی‌ای را در هنگام حرکت در مسیرهای پردست‌انداز احساس کرد؛ اما فرمان برقی خودرو برای استفاده در ترافیک شهرها بسیار مناسب است به‌گونه‌ای که تویوتا ادعا کرده برای طراحی فرمان C-HR خودروهای هاچ‌بک را ملاک قرار داده نه کراس‌اوورها را. ادعایی که ما آن‌را باور می‌کنیم.

toyota_c-hr_11

کدام موتور بهتر است؟

اگر در C-HR به دنبال پیشرانهٔ دیزلی هستید شانسی ندارید چراکه هیچ موتور دیزلی برای این خودرو ارائه نشده است. در عوض تویوتا جدیدترین سیستم هیبریدی پریوس متشکل از یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی که مجموعاً 120 اسب بخار قدرت دارند و یا یک واحد 1.2 لیتری توربو 115 اسب بخاری را برای این کراس‌اوور کوچک ارائه کرده است. پیشرانهٔ دوم مجهز به سیستم هوشمند زمان‌بندی باز و بسته کردن سوپاپ‌ها و چرخهٔ اتکینستون شده است. مدل هیبریدی C-HR نمونۀ مناسبی است هرچند که طبق معمول یک گیربکس CVT وظیفهٔ انتقال نیرو را بر عهده دارد که هیجان رانندگی را کاهش می‌دهد. بعلاوه این مدل 100 کیلوگرم سنگین‌تر از مدل توربو است بنابراین از وضوح و دقت مدل بنزینی برخوردار نیست.

toyota_c-hr_03

بنابراین ما موتور 1.2 لیتری را انتخاب می‌کنیم زیرا با توجه به حجم کوچکش گشتاور مناسبی داشته و احساس نسبتاً روانی دارد. همچنین خرید یک پیشرانهٔ چهار سیلندر از تویوتا بدین معنی است که می‌توان به مصرف سوخت ادعا شدهٔ 6 لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا کرد درحالی‌که صدای جذاب این موتور نیز موجب می‌شود که بیشتر آن‌را تحت‌فشار قرار دهید. تیپ‌های پایهٔ C-HR فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو و صرفاً با یک گیربکس دستی ارائه می‌شود که این هم به افزایش جذابیت رانندگی آن می‌افزاید. البته نمونه‌های CVT و چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شوند اما نسخهٔ هیبریدی فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شود.

toyota_c-hr_04

نتیجه

تویوتا این بار واقعاً خودرویی جالب و جذاب ساخته است بنابراین C-HR قطعاً روح تازه‌ای در بخش کراس‌اوورهای کوچک خواهد دمید. سطح تجهیزات استاندارد این خودرو مناسب بوده و بر ایمنی و تکنولوژی نیز در آن تأکید شده است. البته تنها در نسخهٔ پایه سیستم ناوبری وجود ندارد ولی می‌توان به‌صورت آپشن آن‌را سفارش داد. در کل می‌توان گفت تویوتا با ساخت و عرضهٔ کراس‌اوور C-HR ریسک کرده و نتیجهٔ این ریسک را هم دیده است.

مشخصات فنی

Toyota C-HR 2017
پیشرانه 1.2 لیتری 4 سیلندر توربو 1.8 لیتری 4 سیلندر هیبریدی
قدرت 115 اسب بخار 120 اسب بخار
گشتاور 170 نیوتن متر
گیربکس شش سرعته دستی اتوماتیک CVT
محور محرک جلو/چهارچرخ جلو
شتاب صفرتاصد 10.9 ثانیه 11 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت 170 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 6 لیتر 4 لیتر
وزن 1320 کیلوگرم 1420 کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع 4.36/1.79/1.56 متر

 

منبع: CarMagazine

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

18 دیدگاه

    1. Bee
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      دست گیره در عقب خیلی بالا نصب شده،دست بچه میرسه باز کنه!؟
      من که میگرن دارم،فک کنم یکم عقی ماشین رو از نزدیک ببینم سر درد بشم
      حالا چون قشنگ تر میشه(که به نظرم نشده)شیشه عقب اینقدر باید کوچیک باشه کسی بیرون رو نبینه!؟
      یادش بخیر ماشین های دهه 90،شیشه های بلند،اتاق آکواریومی مثل آکورد،لنسر عینکی،……

      پاسخ
    2. سجاد123
      سوابق: (21 دیدگاه) ,

      قیمتش به دلار چنده؟ اگه زیر بیستا باشه خوبه سال بعد سفارش میدم از مهر خودرو!

      پاسخ
  1. علي
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    طراحی داخل خودرو ی کمی شبیهه bmw شده . طراحی فرمونش به دلم نمیشینه و از همه مهمتر طراحی خارجی ماشینه که خیلی شلوغ و قولمبه سولومبست. اگر باهاش تصادف کنی در ایران صافکاری نقاشی کردنش خیلی سخته. ولی در کل دوست داشتنیه و نسبت به (((بعضی)))محصولات عجیب قریب و زشت تویوتا((نه لکسوس))) انقلابی عمل کرده.
    با تچکر

    پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    طراحی جذابی داره واقعا ولی بنظر بعده یه مدت دلتو میزنه

    پاسخ
  3. Mohamad
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    خیلی حال کردم با این
    طراحیش از نمای کنار منو یاد کراس آور های لکسوس انداخت
    دمت گرم تویوتا
    حتم دارم فروش فوق العاده ای خواهد داشت

    پاسخ
  4. sina
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    مطمئنم به راحتی از پس جوک و دیگر سابکامپکت های بازار بر میاد

    پاسخ
  5. مجید
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    از دو تا چیز این ماشین خیلی خوشم اومد یکی طراحیش مخصوصا طراحی داخلیش که اون نوار آبی رنک روی کنسول و تا عقب ادامه داره و بیشتر از اون این که خیلی شبیه به مدل کانسپت تولید شده اما ای کاش موتور بهتری داشت مثلا یه موتور 150 تا 180 اسبی که دینامیک بهتری داشت امید وارم تویوتا در آینده یه موتور دیزل و یا بنزینی خوب معرفی کنه روی این اتاق

    پاسخ
    1. sina
      سوابق: (58 دیدگاه) ,

      طبیعیه مجید جان
      یعنوان اولین تجربه ورود به یه سگمنت حتی غولی مث تویوتا هم داره دست به عصا حرکت میکنه
      من مطمئنم از سال بعد حتما پیشرانه ها دیزلی و بنزینی حدود 150 اسب هم جز اپشن های موجودش میشن

      پاسخ
  6. محمد
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    اگر بیاد ایران رقیب رنو کپچر میشه البته کاربردی تر از کپچره چون که 20 سانت طولش بیشتره و خوب جادارتر

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    انصافا خیلی قشنگه، اصلا تویوتا، کار درسته.

    پاسخ
  8. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    خیلی طراحیش شلوغه وتو این سگمنت هم فقط مزدا cx_3 واقعا بهترینه.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    زیبا، جسور و جذابه ولی من از کراس اوور خوشم نمیاد ( به نظرم همون هاچ بکن که یه زره ارتفاعشون رفته بالا ) و بنظرم انتخاب یه هاچ بک یا ماشین چهاردر ( البته با اضافه کردن مبلغی ) بهتره‌.

    پاسخ
  10. كوروش
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    کلا تویوتا با اسب بخار مشکل داره مگه استرالیایی ها یه حرکتی رو ماشین هاش بزنند

    پاسخ
  11. صادق
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تویوتا هر چیزی طراحی کنه و یا بسازه حتما خوبه و اصلا قابل مقایسه با خودروهای کره و چین نیست. اصالت یک خودرو در گرو کیفیت آن است

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.