شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی تویوتا

تویوتا، مانند آئودی، نیسان و سایر شرکت‌های خودروسازی، برای مدتی نسبتا طولانی به دنبال سیستم‌های شارژ بی سیم خودروهای الکتریکی بوده است، و بدین منظور برای اولین بار در سال 2011 در تماس با متخصصان شرکت WiTricity و به منظور کمک به سرعت بخشیدن به توسعه‌ی این تکنولوژی بخشی از سهامان ها را خریداری نمودند. اکنون، طبق گزارش وب سایت Automotive News، تویوتا در مورد خریداری حق مالکیت معنوی سیستم شارژ بی سیمی که WiTriCity آن را توسعه داده است با شرکت به توافق رسیده است. بنا به گفته‌ی اریک گیلِر، مدیر عامل WiTriCity، مدل‌های تولیدی سال 2016 اولین خودروهایی خواهند بود که این قطعات شارژ بی سیم روی آن‌ها نصب خواهد شد.

Wireless EV Charging
Wireless EV Charging

سیستم از یک صفحه‌ی تشدید مغناطیسی 50 سانتیمتری که روی زمین یا داخل آن نصب می‌شود، و یک صفحه‌ی 20 سانتیمتری که در زیر خودرو قرار می‌گیرد استفاده می‌نماید. گیلر اشاره می‌کند که اندازه‌ی بسیار کوچک تشدید کننده‌ی آنبرد انعطاف پذیری زیادی را در مورد محل نصب آن روی خودرو به آن‌ها می‌دهد. یکی از مزایای اصلی سیستم تشدید کننده‌ی مغناطیسی در مقایسه با سیستم شارژ استاندارد القایی این است که این سیستم نیازی به تنظیم و نحوه‌ی قرارگیری دقیق بین فرستنده‌ی روی زمین و گیرنده‌ی روی خودرو ندارد. گیلر همچنین اضافه کرد که سیستم‌های شارژ بی سیم در ابتدا در مکان‌های مسکونی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، ولی در نهایت آن‌ها وارد تمامی پارکینگ‌ها، مکان‌های تجاری، و سایر اماکن خواهند شد. این به نظر امکان پذیر می‌آید، زیرا شرکت Hevo Power اخیراً اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای نصب صفحه‌های تشدید مغناطیسی در خیابان‌های شهر نیویورک می‌باشد.

toyota phv wireless charge
Toyota phv wireless charge

شرکت WiTricity مجوز استفاده از این تکنولوژی را برای آئودی، دِلفی و میتسوبیشی نیز صادر کرده است، که درآمدی معادل 50 میلیون دلار را برای آن‌ها به همراه داشته، ولی به نظر می‌رسد تویوتا اولین شرکتی باشد که با استفاده از برند آن‌ها این تکنولوژی را وارد بازار خودروها خواهد کرد. گیلر می‌گوید: “با توجه به این که تویوتا بزرگترین شرکت خودروسازی در جهان می‌باشد، من فکر می‌کنم که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز در آینده‌ی نزدیک از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد.”

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

11 دیدگاه

  1. zondar
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    درود.
    شاهکاره ولی تو ایران 1 قرن دیگه ام فکر نکنم بیاد.فکر کنید سال 1493 اولین پراید هیبرید با شارژر بی سیم

    پاسخ
  2. مصطفی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    تو برنامه های راهبردی دو شرکت شبه خودروسازی عزیز کشورمونم هست فقط به زمان نیاز دارند D:

    پاسخ
  3. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    WiTricity یک کمپانی امریکاییه.ذکر شود….

    پاسخ
  4. mory
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    ما خودمون باید سرنوشت خودمون و بچه هامون رو مشخص کنیم با نخریدن ماشین
    اگر کسی از آشنایان هم خاست بخره ترقیبش کنیم که نخره چون خرید ماشین باور کنید که همدستی در جنایت ایناس پس امیدوار باشید و نگید که 100 سال دیگه تازه…

    پاسخ
  5. saied
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    به نظرم انقلاب صنعتیه 🙂 چون تو این ۱۸ سال که موبایل اخترا شده فعلا همچین کاری نتونستن بکنن 🙂

    پاسخ
  6. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    حالم از ماشینهای برقی و هیبریدی به هم میخوره
    عاشق موتور بنزینی ام به درک که آلودگی هوا با مصرف خودروهای هیبریدی کم میشه.
    آلودگی هوا رو با صدای موتور بیشتر ترجیح میدم.
    همونطور که اوباما به جای سوار شدن توی شورلت ولت سوار شلبی شد و رئیس شورلت ازش انتقاد کرد

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      اره منم موافقم بزنینی ها حس حال بیشتری دارن ولی الودگی هوا مهم ترین مشکل جهانه که نسل های بعدی مارو به خطر میندازه ! اگر کره زمین تماما الوده بشه همین ماشین های بنزینی که با بنزین در نتیجه نفت کار میکنن هم پیدا نمیشه.
      البته تویوتا اولین خودرو ((رسمی)) که با سوخت هیدروژن کار میکنه رو تولید کرده و برنامه داره تا سال اینده نزدیک 10000 از این نوع رو تولید کنه !
      اگر تا 20 سال اینده همه ماشین ها با سوخت هیدروژن کار کنن دیگه نه الودگی هست و نه نگرانی سر نفت و سوخت ها فسیلی . همچنین از سوختن گاز نیتروژن بخار اب هم تولید میشه.
      تویوتا کارش درسته …

      پاسخ
      1. Kayhan
        سوابق: (84 دیدگاه) ,

        بعضیا همچین حرف میزنن انگار 4 5 تا پورشه و مازراتی توی پارکینشگون دارن ولی مجبورشون کردن ماشین هیبریدی سوار شن در صورتی که احتمالا حتی از نزدیکی یه شهر نسبتا بزرگ هم رد نشدن که بدونن آلودگی هوا جه مشکل بزرگیه!
        ولی جدا از اینها، فرق فرهنگی ما و جهان سوم همینه. تو ایران طرف میره پرایدشو هزارجوری دستکاری میکنه تا صدای موتورگازی بده و تو خیابون عقده اش رو جبران کنه ولی تو خارج طرف میره مرسدس بنز کلاس اس هیبریدی میخره در صورتی که 100 برابر پول بنزین ماشینش براش پول خرده! واقعا یه وقتایی حس میکنم حداکثر سطح لیاقت ایرانیا همون پژو و پرایده!

        پاسخ
  7. e.scamp
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    به به مثل قطار برقی میشه فکر کن وایسادی پشت چراغ قرمز بعد همزمان ماشینت شارز بشه.
    پدال لطفا توضیح بده که برای شارژ شدن نیاز هست که دو صفحه تمیز باشن یا نه؟

    پاسخ
  8. شهاب
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    پیشرفتی بزرگه واسه خودروهای الکتریکی. . .
    درود به شرفشون
    یکی از بزرگترین مشکلای خودوروهای الکتریکی شارژ کردن بود ک با این برطرف میشه

    پاسخ
  9. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    فکر میکنم یه زمانی اینفینیتی هم یه همچین فکرایی کرده بود.

    کسی فرق القای معمولی با تشدیدکننده مغناطیسی رو میدونه؟! (در حد تعریف ساده)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.