داستان طراحی تویوتا آیگو ۲۰۱۴ [ویدئو]

نسل دوم از تویوتا آیگو در نمایشگاه اخیر اتومبیل ژنو به نمایش گذاشته شده و نسبت به مدل قبلی، دارای یک طراحی جدید، برجسته و متفاوت با مدل‌های سیتروئن C1 و پژو 108 است.

Toyota Aygo 2014
Toyota Aygo 2014

طول کلی خودرو به اندازه ۲۵ میلی‌متر افزایش داشته و به ۳/۴۵ متر رسیده است. نمای کلی آیگوی جدید، متأثر از تباین رنگ بدنه با بخش‌های تیره آن، نظیر چرخ‌ها، جلوپنجره و نوار کناری و همچنین هاچ عقب و بخش تحتانی سپر است.طراحی جدید تویوتا آیگو، از جلو دارای ظاهری شبیه به  حرف X است که انتهای بالای هر دو خط به زیر پنجره‌ی درها می‌رسند.

Toyota Aygo 2014
Toyota Aygo 2014

ارتفاع، به مقدار اندکی کاهش یافته است و در این میان، با بهبودهایی در آیرودینامیک بدنه همراه بوده است. در نتیجه، ضریب دراگ بدنه آیگو از ۰/۳ به ۰/۲۹ کاهش یافته است.

سطوح بدنه آیگوی جدید از خطوط نزدیک به هم و زاویه‌دار استفاده کرده و سطوح نرم و گردگوشه مشابه سیتروئن C1 و پژو 108 از نسل قبل را کنار گذاشته است.

در داخل کابین از سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی استفاده شده است. همچنین باید گفت که مدل نهایی در بازار، انتخاب‌های زیادی را در زمینه امکانات و تکنولوژی در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.

New Toyota Aygo
New Toyota Aygo

نوبیو ناکامورا، سرپرست طراحی آیگوی جدی می‌گوید:

برای طراحی این مدل، ابتدا افتخار به داشتن چنین خودرویی، مدّنظر قرار گرفته است. هر زمانی که خودروی‌تان را پارک‌شده در جایی می‌بینید، باید از انتخابی که کرده‌اید مطمئن باشید. به همین دلیل است که ما در طراحی، هیچ چیزی را بدون دلیل رها نمی‌کنیم.

تویوتا از طراحی جدید آیگو با خطوط برجسته و نمای منحصر به فردش با عنوان J-Playful یاد کرده است که نمادی از فرهنگ ژاپنی است. طراحی جمع‌ و جور تویوتا آیگوی جدید با این طراحی ظاهری، کار چندان آسانی نبوده و برای تیم طراحی، چالشی بزرگ بوده است. ناکامورا سان می‌گوید:

طراحی چنین خودروی کامپکتی به هیچ عنوان ساده نیست. شما می‌خواهید که یک خودروی دوست‌داشتنی داشته باشید؛ ولی از طرف دیگر می‌خواهید که برای رانندگی در خیابان‌ها هم مناسب باشد. بنابراین باید یک خودرو با ظاهری آرام و استوار داشته باشید که حضوری دلپذیر در جاده‌ها داشته باشد. در این بین، ما انتخاب‌های سختی داشته‌ایم. به عنوان نمونه، چراغ‌ها می‌بایست طوری طراحی می‌شدند که در شکل گرافیکی X جای بگیرند. بنابراین، بایستی با تکنولوژی پروژکتور همراه می‌شدند. چنین طراحی در کلاس خودروهای A، استثنایی است و باعث می‌شود که منعکس‌کننده‌های ارزان‌تر، ولی بزرگتری استفاده شوند. این مورد یکی از بهترین مثال‌هایی است که در آن، ما برای دست‌یابی به یک خودروی بهتر نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم.

در زمینه طراحی داخلی خودرو، استفاده آسان از امکانات، مهمترین دغدغه طراحان بوده است. در همین موضوع، مهندس طراح، دیوید ترای توضیح می‌دهد.

ما به مشتریان جوان‌تر این کلاس خودرو فکر می‌کردیم. بنابراین، موقعیت رانندگی را با کاهش زاویه فرمان و کاهش ارتفاع نشستن در صندلی جلو، بهتر کردیم. همچنین صندلی راننده را به تنظیم ارتفاعی مجهز کردیم؛ در نتیجه رسیدن به موقعیت مناسب برای راننده، بسیار آسان خواهد بود.

Toyota AYGO Chief Engineer David Terai
Toyota AYGO Chief Engineer David Terai

دیوید ترای، همچنین هدف از آیگوی جدید  را چیزی فراتر از یک خودروی کاربردی می‌داند:

هدف اصلی از طراحی این مدل، ساخت خودرویی است که علاقه‌ی مردم را به خود جلب کند و آنها عاشق این خودرو شوند. معمولاً خودروهایی که در کلاس A ساخته می‌شوند، به صورت خودروهایی کاربردی و جمع و جور ارائه می‌شوند و بیشتر به قیمتِ کمتر اهمیت می‌دهند؛ ولی در عین حال، بسیاری از المان‌هایی را که از یک اتومبیل انتظار دارید، در آنها پیدا نمی‌کنید. در این‌گونه خودروها، «طراحی» در اولویت دوم قرار می‌گیرد و انتخاب‌های زیادی نیز در دسترس مشتری قرار نمی‌گیرد.

New Toyota Aygo Interior
New Toyota Aygo Interior

البته دیوید ترای و همکارانش به خوبی می‌دانند که نمی‌توان همه‌ی افراد را راضی نگه داشت:

اگر بخواهید یک رابطه‌ی احساسی بین مشتری و طراحی خودرو ایجاد کنید، باید سلیقه‌های متفاوت را پذیرا باشید. در یک بازار گسترده، داشتن یک طراحی مورد علاقه نیمی از جامعه، بهتر از آن است تا یک طراحی داشته باشید که هیچ کس نسبت به آن اعتراضی نداشته باشد. تویوتا آیگوی جدید، بر این اساس طراحی شده است.

[jwplayer mediaid=”68918″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

22 دیدگاه

  1. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    میشه گفت تویوتا نگاهش در مورد طراحی خودرو عوض شده

    امیدوارم نسل بعدی کمری هم متفاوت باشه البته اگه این اتفاق بیفته دل ادم واسه طراحی های ساده قبلیش تنگ میشه:)

    پاسخ
      1. مهدی
        سوابق: (17 دیدگاه) ,

        بابا این دیگه ساختار شکنانه نیست. ساختار رو جرواجر کرده:)

        پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    طراحی جالبی داره ولی د برابر تیبا هاچ بک هیچی نیست

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      برای این کلاس طراحیش
      جلوتر از زمان خودشه
      تو کلاس میکرو بنظرم اگه تو ایرانم بیاد خریدار زیاد پیدا میکنه

      پاسخ
  3. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    بیرونش خیلی خوشکله بخصوص ایکس وسطش یاد محصولات لکسوس می افتم و داخلش با اینکه خیلی سادس اما من خیلی دوسش دارم

    پاسخ
  4. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    چقدر زشته
    اه
    حالم به هم خورد
    اون یارو که تو عکسه نکرده یه دست کت شلوارشو بده اتو کشی
    اه اه چقدر این ژاپنی ها بی نظم هستند…..

    پاسخ
    1. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      حاجی به کت شلوارش چیکار داری؟؟؟ مهم ماشینشه که خوب از کار در اومده

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        کنایه بود به برخی مسوولین خودرویی که با لباس کار خودرو رو نمایی میکنن !!

        پاسخ
        1. رضا
          سوابق: (1690 دیدگاه) ,

          حالم بهم میخوره از رونمایی های داخلی ….
          با اون پارچه قرمز همیشگی و روبان گنده مسخره….
          عوضی های آشغال

  5. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    دمش گرم خیلی قشنگ درآوردتش، مخصوصا رنگ سفید که خیلی ناز شده .
    بنظر من زیبایی با چاشنی خشونت رو میشه تو این کلاس هم دید، چیزی که قبلا نداشتیم ( مثلا در مقایسه با پیکانتو ).
    درود به تویوتا .

    پاسخ
  6. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    زبان طراحی تویوتا داره عوض میشه ، خیلی خوبه

    پاسخ
  7. gheysar
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    از تویوتا هیچ وقت خوشم نمی اومد. ولی طراحی های جدید تویوتا رو خیلی دوست دارم.

    کمپانی های ژاپنی که عالی طراحی می کنن.

    1.تویوتا
    2.لکسوس
    3.هوندا
    4.نیسان
    5.مزدا

    پاسخ
  8. خاوری مزراتی
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    بنظر من که زبان طراحی تویوتا و لکسس داره بیش از حد رادیکال و فضایی میشه

    اینجور طراحی ها سریع خسته کننده میشن و ریبان طراحان رو برای طراحی نسل بعد میگیرن

    پاسخ
  9. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    من از طراحیش اصلا خوشم نیومد .

    طراحی باید متعارف باشه . ادم به کجای این باید افتخار کنه ؟؟؟

    از تویوتا بعید بود . تویوتا باید یک زبان طراحی برای محصولاتش معرفی کنه .

    همه از اون قانون پیروی کنند .

    طراحی های هوندا خیلی بهتر از تویوتاست .

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      میلاد خبر جدید رو شنیدی ، میدونم با این خبری که میخواهم بنویسم کلی منفی میخورم ولی به قول سهراب : آخرین دانه کبریتم را میکشم در این باد…هرچه باداباد
      استاد فراخوان دادن خودرو اینبار برای 6.5 میلیون از خودروهای تولیدی خود فراخوان داده ایشالا همه استاد رو که میشناسن

      پ . ن : مثل کبریت کشیدن در باد زندگی دشوار است
      من خلاف جهت آب شنا کردن را،مثل یک معجزه باور دارم.
      آخرین دانه کبریتم را میکشم در این باد…هرچه باداباد

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        اگه فراخوان نده باید تعجب کرد .

        پاسخ
  10. مک میسل
    سوابق: (2636 دیدگاه) ,

    فک نکنم بیاد ایران چون بازار ایرانو نداره….مثل همین کیا پیکانتو
    خوب فروش نکرد که

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.