موتورهای توربوی ۴ سیلندر برای تویوتا کمری و هوندا آکورد

صنعت اتومبیل در سال‌های گذشته به شکلی گسترده به سمت موتورهای با ابعاد کوچکتر و دارای توربوشارژر حرکت کرده است. ولی در این میان، دو نام بزرگ در بازار آمریکا همچنان بر استفاده از موتورهای تنفس طبیعی پافشاری کرده‌اند؛ تویوتا کمری و هوندا آکورد. موضوعی که بنابر گزارشی از «اتوموتیو نیوز» مدت زیادی طول نخواهد کشید.

2015-Toyota-Camry-vs-2015-Honad-Accord
هر دوی این مدل‌ها در آینده‌ای نزدیک صاحب موتورهای توربوی چهار سیلندر خواهند شد. تویوتا کمری همان موتور ۲ لیتری توربویی را دریافت خواهد کرد که برای مدل ۲۰۱۶ از لکسس IS200t معرفی شده و اولین بار در لکسس NX200t کراس‌اور دیده شده است. در حالی در مدل IS همچنان با یک موتور ۳/۵ لیتری V-6 ارائه می‌شود، انتظار می‌رود که موتور چهار سیلندر توربو جایگزین موتور V-6 در سطح بالاتر پیشرانه کمری نسبت به موتور استاندارد چهار سیلندر تنفس طبیعی گردد. خروجی این موتور در حالت استفاده عرضی در مدل NX به اندازه ۲۳۵ اسب‌بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر برآورد شده است؛ چیزی که بیشتر با کمری تناسب دارد تا با مدل IS با دیفرانسیل عقب و طراحی طولی. در حالی که هنوز خروجی این پیشرانه در کمری مشخص نیست، ولی به راحتی می‌توان حدس زد که از موتور استاندارد ۲/۴ لیتری با قدرت ۱۷۸ اسب‌بخار بالاتر خواهد بود؛ هر چند احتمالاً به خروجی ۲۶۸ اسب‌بخاری موتور V-6 نمی‌رسد.

Lexus NX200T Engine
Lexus NX200T Engine

در هوندا، یک گزینه کوچکتر ۱/۵ لیتری برای آکورد درنظر گرفته شده است. این موتور برای طراحی دوباره سیویک در مدل ۲۰۱۶، در قالب کانسپت سیویک کوپه معرفی شده و به‌زودی به آکورد و همین‌طور CR-V منتقل خواهد شد. در هوندا سیویک، موتور توربوی ۱/۵ لیتری نسبت موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری قدرت بیشتری در دسترس قرار می‌دهد. هر دوی این موتورها جزئی از خانواده جدید موتور با میل بادامک دوگانه VTEC هستند. انتظار می‌رود که موتور ۱/۵ لیتری در آکورد جایگزین موتور کنونی ۲/۴ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۸۴ اسب‌بخار به عنوان موتور پایه شود تا آمار مصرف سوخت را بهبود بخشد.

2016 Honda Accord
2016 Honda Accord

کمری و آکورد از جمله آخرین سدان‌های متوسطی هستند که هنوز از پیشرانه‌های چهار سیلندر با توربوشارژر استفاده نکرده‌اند؛ موضوعی که در حال حاضر در مدل‌هایی چون فورد فیوژن، شورولت مالیبو، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و فولکس‌واگن پاسات مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه کمری و آکورد در این کلاس در صدر پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند، باید پرسید که واقعاً چه عجله‌ای برای انجام این کار است؟!

2016 Toyota Camry
2016 Toyota Camry

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

42 دیدگاه

  1. zippo
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    مثل همیشه تویوتا عقب موند
    حالا که همه خودروشازا توربو شارژ زدن
    اخر همه تویوتا به فکر افتاد
    دیگه دیره سهم بزرگی از بازاره از دست داده

    پاسخ
    1. HILUX
      سوابق: (222 دیدگاه) ,

      لطفا بس کن و دیگه از این حرفا نزن.مگه مجبوری؟؟؟

      پاسخ
    2. Dinam
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      شما اول برو در مورد کمپانی تویوتا تحقیق کن بعدش به خودت اجازه بده در موردش اظهار نظر کنی ! فعلا که ارزشمندترین برند صنعت خودروسازی کهکشان راه شیری تویوتاست.شما هم با همون کره ای های بزک کرده خوش باش ! 4 تا دیلایت گذاشتن رو ماشیناشون دیگه ملت فکر کردن الان خیلی کره ای ها کارشون درسته !!!!! تا وقتی که قرار باشه ملت ما از روی ظاهر قضاوت کنن به هیچ جا نمی رسیم. بعدش واقعا دیگه اینجور که ملت ما میگن هم کره ای ها خوشگل نیستن واقعا.سلیقه مردم ما پفکی شده متاسفانه.منکر پیشرفت کره نیستم و تعصبی به هیچ برندی هم ندارم اما همیشه یاد گرفتم که بدون تحقیق و از روی هوا نظر ندم.یعنی میخوای بگی از مدیران تویوتا بیشتر میفهمی ؟!؟؟! بدون شک دلیلی داشته که الان به فکر این جریان افتادن.این ها همه سیاست های پنهان کمپانی تویوتاست که با همین سیاست ها الان با ارزش ترین برند صنعت خودروسازیه که البته از درک امثال شما خارج هستش این موضوعات.

      پاسخ
      1. Nissan...Japan
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        خب وقتی بلفرض شما یه جایی زندگی کنی که بهترین غذایی که به دستتون میرسه سوپ کاکتوس با قیمت فضایی باشه در این هنگام از نظر شما نیمرو بهترین غذای دنیاس!!!دقیقا بلایی که سر خیلی از ایرانیا و امثال zippo تو ایران در مورد خودرو افتاده!

        پاسخ
    3. تصویر پروفایل بابک
      بابک
      سوابق: (143 دیدگاه) ,

      zippo جان لامبورگینی هم هنوز موتور توربو نزده
      پس اونم عقب مونده؟؟؟؟
      البته فراری هم تازه توربو زده اونم فک کنم عقب مونده….
      .
      .
      ای خدا..!!!!؟؟؟؟

      پاسخ
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
        سوابق: (811 دیدگاه) ,

        شما هنوز نمیدونی موتور تنفس طبیعی چه مزایایی نسبت به توربو داره.پس واسه چی نظر میدی؟
        نمردیم و معنی پیشرفت هم متوجه شدیم “استفاده از توربو”
        دوستان اصلاً من پیشنهاد میکنم دیگه جوابش رو ندیم.
        بذارید تو دنیای خیالات خودش غرق بشه.

        پاسخ
        1. سجاد013
          سوابق: (33 دیدگاه) ,

          با این موتور تنفس طبیعی که گفتی خیلی حال کردم:) ولی مدل 2014 با موتور 2.4 نزدیک 10لیتر مصرف سوختشه توشهر واقعا ستمه. موندم این تویوتا و.. ژاپنی با این پیشرفتشون. چرا مصرف سوخت خودروهاشون مثل ماشینای المانی نیست؟؟ بنزو بی ام و حجم موتور میدن 3هزار مصرفشون 8 هست و..

    4. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      دانشمند تبلیغ تویوتا کریسیدا فول اپشن سفارش امریکا در سال 1989 در اپارات ببین بعد بیا فضل بپاش برات میگم نترس جان من
      موتور 6 سیلندر twin cam 24 سوپاپ
      پنجره انتن صندلی اینه برقی
      یخچال ترمز abs کمربند اتوماتیک
      کروز کنترل سنسور نور و سرعت و……
      کنترل تهویه دوگانه تمام دیجیتال
      رو هیوندای yf 2015 نصف اینا نیست
      ببین خیلی پرتی از خودرو.

      پاسخ
    5. آرمااااا
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      به خودم میگفتم چرا به این zippoگیر میدن،الان کاملا قانع شدم که چرا^_^
      تویوتا همیشه تویوتاست چه با توربو شارژر چی بی توربو

      پاسخ
      1. آرین
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        ,چون ما هنوز بلد نیستیم به حق آزادی بیان افراد احترام بذاریم

        پاسخ
    6. آرمااااا
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      دلیلی بر عقب موندگیش نیست توربو استفاده نکرده چون عمر موتور خودرو رو تو اولویت گذاشته واسه همینه که موتورهای تویوتا تقریبا میشه گفت بعد از چند سال هنوز هم کیفیت روز اولشونو دارن

      پاسخ
    7. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1452 دیدگاه) ,

      دیگه معلومه
      یه چیزی میگی و میشینی کنار میخندی ب جروبحثا
      من فک میکردم جدی کامنتات رو میزاری
      ب هر حال اگه برای شادی گروه و بچه هاست دمت گرم 🙂

      پاسخ
    8. Farzam
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      اگه اینجوری باشه بنتلی و منرال موتورز و آستون مارتین و لامبورگینی و مازراتی همه عقب موندن

      کیا و هیوندای و جک و سانگ یانگ پیشرفتن.
      ولی الان میرسیم به قسمت ضایع کردن
      اگه هر خودروسازی که از توربوشارژر استفاده میکنه پیشرفتس میتسوبیشی 7 سال از بقیه جلو تره چون تو سال 2008 روی لنسر اوو 8 که موتور 2.5 لینری توربو دقلو داشت 500 اسب بخار در آورد.

      ***

      پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (181 دیدگاه) ,

    اکورد واقعا عالیه نمیدونم چرا زیاد ازش استقبال نشده تو ایران؟

    پاسخ
    1. Dinam
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      چون ملت ماشین شناس نیستن ! اکثرا به فاجعه ی کره ای ها مبتلا شدن ! تازه وقتی میشینن پشت جنسیس فکر میکنن پشت بنتلی نشستن !

      پاسخ
      1. جی تی ار
        سوابق: (429 دیدگاه) ,

        دوست من دیگه چرت نگو دیگه. ماشینی که یه چراغ جلوش 15 میلیونه اصلا کی جرات داره اونوبخره?ها????!!!…

        پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      چون اکورد در ایران قیمت بالا وخدمات پس از فروش ضعیفی داره.
      وضعف درتبلیغات از طرف وارد کننده.

      پاسخ
    3. محمد
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      از هوندا درایران خوب استقبال نشد برمی گرده به شناخت ما ایرانیها که در بعضی مسایل به طور کل دهن بینیم به طور مثال اگر بنگاهدار بگه این ماشین بدرد نمی خوره دیگه تمامه توی شهرهای ایران کاملا میشه فهمید که من کدام مارکهارو میگم در ضمن من نمیگم که اون ماشینا بداند ولی ماشینهای خوب وبا کیفیت هم کم نیست ماننده هوندا ام جی الفا کیزاشی مزدا

      پاسخ
      1. MRK
        سوابق: (34 دیدگاه) ,

        کسی در برتری اکورد بر هم کلاسان خودش در ایران شکی نداره ، اما ضعف در تبلیغات هم بی انصافیه .
        ماشین های کره ای توی جو رسانه ای کشور ما حضور نداشتن و فروش عالی دارن اما اریت موتور با وجود اینکه توی جو رسانه ای و شبکه های مجازی حرف اول در تبلیغات رو میزنه خودروای شرکت میتسوبیشی که در اختیار داشت رو به خوبی به فروش نرسوند .
        دلیل فروش پایین اکورد قیمت بالاتر اون نسبت به سوناتا و اپتیما و کمری و … نیست
        ضعف در شناخت شرکت هوندا از دید مردم هستش چون مردم ما قبل از اکورد و تا حدی سیویک به خودروهای هوندا اشنایی نداشتن این واضحه که با ترس خرید و فروش بشه .

        پاسخ
  3. میثم
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    کمری یه ماشین کم خرج و با استهلاک پایینه.
    با موتور توربو عالییییی میشه

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    استفاده کردن یانکردن از توربو هیچ ربطی به عقب موندگی یا برتری یک خودرو ساز نسبت به سایرین ندارد.
    هرکدوم مزایا ومعایبی دارند مثلا توربو :راندمان خودرو را بالا می بره وبه طور چمگیری نسبت به بازده بالاتر مصرف را پایین می اورد.ودر عین حال اصتحلاک را به همان اندازه بالا می برد .وطول عمر موتور را کاهش می دهد .خودرویی که مجهز به توربو هست حتما باید از الیاژهای پیشرفته نسل دو و سه استفاده کنه (واستفاده بیشتر از الومینیوم )که هم وزن موتور کاهش پیدا می کنه هم استحکام افزایش .درنتیجه برای ساخت یک خودرو بادوام باید هزینه های متحمل شده به تولید کننده ومصرف کننده را بالا برد .
    ولی خودرو های تنفس طبیعی بازده پایین تر دوام بالا تر وهزینه های به مراتب کمتری نسبت به خودرو های مجهز به توربو دارند.
    درحالت کلی استفاده از تکنلوژی توربو در خودرو های ارزان قیمت کار درستی نیست .
    ودر اینده هزینه های سرسام اوری را به مصرف کننده تحمیل می کند.
    (البته به نفع تولید کننده هست مخصوصا اگر انحصاری وشرکت تولید کننده هم ایرانی باشه……………………………….!!!)

    پاسخ
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      درود بر شما جناب آقای محمد!
      فرمایش شما کاملاً متین است ضمن اینکه خب درسته توربو شتاب بهتری هم برای خودرو به ارمغان میاره اما مراقبت از اون هم به مراتب مشکل تره تازه مصائب نگهداری توربو با توجه به بزرگ و کوچک بودنش متفاوت میشه.
      مسئله ی دیگه ای هم که هست اینه که هرچه قدر قدرت بیشتری از توربو استخراج بشه فشار وارد بر موتور هم به همون اندازه بالا میره و بر استهلاک اثر میذاره.

      پاسخ
  5. bab
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    توربو با بنزین های توی ایران عایا جور در میاد؟!!!!

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل ALiHidden
    ALiHidden
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    آکورد واقعا خیلی ماشین زیبایی هست

    و از لحاظ ظاهری چیزی کم نداره ….

    فقط تو ایران خیلی ازش استقبال نشد ….

    پاسخ
  7. امیر
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    allcars رفیق کم کارشدی دیگه مطلب و آدرس نمیزای فقط داری تایید میکنی . ممنون آقای حسینی

    پاسخ
  8. kasra fj cruiser
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    Zippoجون خیلی باهات حال مبکنم خداییش همش مزه ای…..واقعااااا

    پاسخ
  9. samurai
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    زیپو کمتر سریال کره ای نگاه کن فردا دیدی زبون فارسیم یادت رفت
    حقیقت اینه کشورای بسته ای مثل ایران رو میشه راحت گول زد الان بجز کره و ایران جایه دیگه ای سریال کره ای نگاه نمیکنن حالا شما برو ببین چقد سایت واسه سریال کره ای تو ایران زدن جای دیگه ای ماشین کره ای سوار نمیشن حالا ایرانو ببین در کل اینا اثرات سوسانو و جواهری در قصرو جومونگو .. که رو بعضیا خودشو نشون داده که صنعت ژاپنو المانو امریکا رو از کره پایینتر میدونن
    ***

    پاسخ
    1. لاکی استریک
      سوابق: (192 دیدگاه) ,

      اطلاعات نداری نظر نده من طرف هیشکدوم نیستم ولی تو امریکا هم سوناتا پرفروشه
      در کل دوتا مقاله بخونید بعد نظر بدید
      هم توربو خوبه هم تنفس طبیعی باید ببینی کدوم بیشتر بدردت میخوره
      البته به نظره من فک کنم تویوتا و هوندا چون بیشتر دنبال کم اصطلاک بودن و اقتصادی بودن و دوام هستن زیاد سیستمشون با توربو سازگار نیس این مدل ها رو هم برای خالی نبودن تو میدون ارایه میکنن
      حق نگهدارتون

      پاسخ
      1. HILUX
        سوابق: (222 دیدگاه) ,

        کاملا درسته(حرف جناب لاکی استریک )

        پاسخ
      2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
        سوابق: (811 دیدگاه) ,

        لاکی استریک عزیز حرف شما بزرگوار تا حدودی صحیح است.بله سوناتا فروش خوبی داشته اما دوستان مقصودشون از این حرفا چیزی جز تلنگر زدن به Zippo نیست.
        ضمن اینکه اگر خودروهای اسپرت هم از تنفس طبیعی استفاده کنن خیلی بهتره چون مزایای بیشتری داره مثلاً فراری که تنفس طبیعی میزد یا لامبورگینی ها واقعاً عالی بودن.توربو هم مزایای خودش رو داره اما ضعف های بزرگی نسبت به تنفس طبیعی داره که قابل تامل است.
        جسارت نباشه فکر کنم منظورتون از اصطلاک، استهلاک بود.

        پاسخ
  10. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    خیلی خوبه. امیدوارم کمری با همون موتور 2 لیتری توربو با توان 240 اسب وارد شه. قیمتش هم اگه تغییر نکنه عالیه. یعنی همون 180 تومن. چرا که مثلا 200 بشه، خب آریون با توان 270 و قیمت 220 خیلی بهتره. کسی که 200 پول داره، 20 تومن هم روش میزاره…

    پاسخ
  11. حمید
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    من خودم آکورد 2013 دارم و از همه چیزش به جز ابعاد خیلی بزرگش راضیم.البته این رو هم بگم من وقتی برای خرید قطعاتش بعد چند سال به امارات و شهر دبی رفتم، بر خلاف تصور فکر می کردم الان اونجا پر بوگاتی و لامبورگینیه اما برعکس! تقریبا از هر ده تا ماشین، 4تاش آکورد،2تاش نیسان پاترول اتاق جدید،4تای دیگه هم بنز S بود.راه به راه هم نمایندگی هوندا بود.ابعاد این ماشین واسه اون طرفیا و به خاطر جاده هاشون مورد نداره نه مثل جاده های ما اکثرا تنگ و پر چاله چوله،تازه الان بهتر شده.اونجا هم توی اون یک ماهی که بودم، خیلی سوار کمری اتاق جدید(چه تاکسی چه غیر تاکسیش) شدم و واقعا تفاوت 180 درجه ایش رو با آکورد متوجه شدم،خیلی زشت بود و سواریش هم به هیییچ عنوان جالب نبود و واقعا به خودم آفرین گفتم که کمری نخریدم.

    پاسخ
  12. fluid
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    سلام بنز e250 داره 211 اسب تولید میکنه با 350 نیوتن گشتاور فکر میکنم تو سال 2015 برای خودرو لوکس 2 لیتری توربو کم به نظر میرسه
    چون دیگه خیلی از غیر لوکس سازا به این اعداد ارقام با هم چین حجمی رسیدن
    دیگه وقتشه که بنز هم یه تحولی تو موتورهای دو لیتریه توربوش بده
    بی ام و 528 با همین حجم 240 اسب

    اقا به این بنده خدا zippo بد جوری توپیدید گناه داره شاید سنش کم باشه!
    موقعیت احضار نظر از بچه نگیرید

    پاسخ
  13. nimarasooli
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ما یک تویوتا اوریون 2014 داریم عالیه میخوام بگم که تویوتا هر کاری میکنه درسته شاید پشت دیر استفاده کردن از توربو شارژ برنامه های دیگه ای هم داره

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    اگه تویتا عقب موندس پس حتما این چینیا در تولید موتور پیشگامند!!!!

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    لامبور گینی هم هنوز موتور تنفس طبیعی میزنه و از رو همه رقیباش رد میشه

    پاسخ
  16. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    اگه تویوتا توربو استفاده نمی کنه تنها دلیلش اینه که میخواد موتوراش 30سال کار کنن
    لند کروز 2fبعد از کلی کار پرفشار تو جنگ هنوز تو خیابونا هست!

    پاسخ
  17. رامین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام به دوستان به نظر بنده استفاده از توربو صرفا بخواطر ارتقا یا رساندن خودرو به قیمت مطلوب و تعیین شدن ان است .تویوتا بخواد یک سوم خودروهای ایندشو توربو ببنده .به شدت با کمی قیمت محصولات قبلیش طرف میشود.و به قول رفیقمون خودرو خودش باید جنم داشته باشه وعلا 206 هم میشه با یکم تغییر بالا400اسب رساند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.