ورود باشکوه به بازار SUVها؛ اولین تجربه رانندگی با جگوار اف پیس
ورود باشکوه به بازار SUVها؛ اولین تجربه رانندگی با جگوار اف پیس

ورود باشکوه به بازار SUVها؛ اولین تجربه رانندگی با جگوار اف پیس

جگوار را همیشه با ظاهری نه‌چندان مهربانانه و موتوری قدرتمند و رانندگی‌های دیوانه‌وار شناخته‌ایم. همه‌کسانی که سوار جگوار می‌شود، به دنبال هیجان هستند؛ نه آرامش مینی کوپر را می‌خواهند و نه فضای لوکس مرسدس بنز را. حال نوبت آن فرارسیده‌است که برای اولین بار این صفت‌های جگوار را روی یک SUV پیاده کنیم. اولین خودروی SUV جگوار با نام اف پیس تولید شد. اگر ازنظر تاریخچه بررسی کنیم، باید بگوییم در امر ساخت SUV جگوار بسیار ناشی‌تر از کمپانی‌هایی مثل پورشه، بی‌ ام دبلیو و آئودی است؛ اما به نظر می‌رسد که شروع خوبی داشته است. حداقل میزان پیش‌خریدها که این‌طور نشان می‌دهد. تاکنون 2500 نفر در بریتانیا بدون اینکه یک‌بار هم سوار خودرو شوند، آن را پیش‌خرید کرده‌اند. خب پس بی‌هیچ حاشیه اضافه‌ای مستقیماً به خودرو بپردازیم.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

جگوار اف پیس راهی را رفته است که از دیگر SUVهای بزرگ کمی متفاوت‌تر است. اف پیس از سیستم چهارچرخ محرک نیمه‌وقت استفاده می‌کند. یعنی در حالت عادی اف پیس یک خودرو دیفرانسیل عقب است و فقط در مواردی خودرو می‌خواهد استحکام و پایداری خود را در جاده‌ حفظ کند، چیزی نزدیک به 50 درصد نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

ارتفاع بدنه خودرو از زمین 213 میلی‌متر است (همانند لندروور دیسکاوری اسپرت). بیشترین عمقی که اف پیس می‌تواند در آب حرکت کند 525 میلی‌متر است (175 میلی‌متر کمتر از دیسکاوری). پس با این ارقام مطمئن باشید که این خودرو سلامتی شمارا تضمین خواهد کرد. البته که هدف ما از بررسی جگوار اف پیس تنها بحث آفرود نیست. ما می‌خواهیم از دید یک SUV خوب و باوقار شهری به اف پیس بنگریم.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

ازنظر ابعاد، جگوار اف پیس واقعاً بلند و طویل است. با طولی 4.7 متری، این خودرو مابین جگوارهای XF و XE جای می‌گیرد. ازنظر عرض و ارتفاع اما؛ از هر دو بزرگ‌تر است. از هر روشی که اندازه‌گیری کنید، اف پیس بزرگ‌تر از پورشه ماکان و کوچک‌تر از کاین است. به لطف استفاده از آلومینیوم در 80 درصد از بدنه خودرو، مدل 3 لیتری V6 سوپر شارژر جگوار با جرمی معادل 1861 کیلوگرم، نزدیک به 80 کیلوگرم سبک‌تر از ماکان است.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

یکی از ویژگی‌های مثبتی که فاصله زیاد محور چرخ‌ها از هم (Wheelbase) و همچنین فاصله کم هرکدام از چرخ‌ها با سپر نزدیک‌تر (Overhangs) دارد و از سوی طراحان “نسبت خوب” نام‌گرفته است، این است که فضای زیادی در داخل خودرو برای سرنشینان فراهم‌شده است. یعنی سه شخص بالغ می‌توانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند. فضای داخلی خودرو 650 لیتر است که با خواباندن صندلی‌ها به 1740 لیتر افزایش می‌یابد. همین ارقام در پورشه ماکان به ترتیب 500 و 1500 لیتر است.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

جگوار اف پیس از سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و مولتی لینک در عقب استفاده می‌کند. ازجمله آپشن‌های اختیاری که برای اف پیس در نظر گرفته‌شده است، می‌توان به سیستم هدایت الکترومکانیکی، کمک‌فنرهای تطبیقی و رینگ‌های 18 تا 22 اینچی اشاره‌ کرده. نسخه مورد آزمایش که قیمتی برابر 92 هزار دلار داشته است، به همه این آپشن‌ها مجهز است.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

حالت رانندگی دینامیکی، انتقال سرعت از پدال گاز به پیشرانه را سریع‌تر، فرمان را حساس‌تر و کمک‌فنرها را سخت‌تر می‌کند. جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک روان‌تر کار می‌کند و سیستم اعمال گشتاور متفاوت روی چرخ‌ها نیز سبب می‌شود تا ضمن عملکرد بهتر ترمزها، خودرو در پیچ‌ها نیز شایستگی خود را نشان دهد.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

جگوار اف پیس مدل‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. ضعیف‌ترین اف پیس با موتور دولیتری دیزلی چهار سیلندر و خروجی 178 اسب عرضه می‌شود. این مدل با جعبه‌دنده‌های شش سرعته دستی و هشت سرعته اتوماتیک و همچنین دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک موجود است.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

قیمت انواع مختلف جگوار اف پیس از 48 هزار دلار شروع می‌شود. ازنظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز اف پیس شرایط مساعدی دارد. مصرف یک لیتر در 24 کیلومتر و همچنین تولید 129 گرم گاز کربن دی‌اکسید در هر کیلومتر ارقام چندان بدی نیستند. اگر آلودگی هوا دغدغه‌ای برای شما نیست، ما مدل 6 سیلندر با خروجی 296 اسب بخار و صفرتا صد 6.2 ثانیه را برای شما پیشنهاد می‌کنیم. مصرف سوخت این مدل یک لیتر به ازای هر 20 کیلومتر است.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

اما می‌رسیم به مدلی که مورد آزمایش و بررسی ما قرار گرفت. جگوار اف پیس با موتور سه لیتری سوپر شارژر V6 و خروجی 375 اسب بخار، گویی یک اف تایپ در پوسته‌ای چاق‌وچله‌تر است. صفرتا صد 5.5 ثانیه‌ای برای خودرویی در این رده رقم بدی نیست؛ ولی وقتی‌که در خیابان یک اف تایپ با سرعت از کنارتان رد شد و شما توان رسیدن به او را نداشتید، احتمال دارد کمی از انتخابتان پشیمان شوید.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

سرعت انتقال نیرو از پدال گاز به پیشرانه سریع است؛ ولی می‌توانست بهتر هم باشد. چرخ‌دنده‌های جعبه‌دنده نیز کارایی هوشمندانه‌ای دارند ولی به‌اندازه کافی روان نیستند.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

این نکات به این معنا نیست که اف پیس خودروی بدی است. هر آنچه یک SUV باید داشته باشد، جگوار اف پیس دارد. بزرگ‌ترین مشکل خودرو موتور آن است که با خودرو متناسب نیست. شاید اگر از یک موتور دیزلی 6 سیلندر خطی استفاده می‌شد، بهتر بود.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

اگرچه بیشتر بدنه از جنس آلومینیوم ساخته‌شده است ولی هنوز هم جمع‌کردن خودرو در پیچ‌های تند آسان نیست. کنترل خودرو از هر لندرووری سخت‌تر است. جگوار اف پیس شاید به‌اندازه پورشه ماکان تندوتیز نباشد، اما جگوار به‌خوبی می‌داند که با مهندسی چنین موتوری می‌تواند ماکان را از پیست مسابقه خارج کند؛ ولی این کار بیهوده‌ای است. چیزی که مشتریان به دنبالش هستند، راحتی، فضای مناسب و چهره‌ای زیبا و دل‌فریب است.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

فرمان جگوار اف پیس از بسیاری از SUVها تیزتر است؛ ولی آن حس دیوانه‌واری که باید پشت فرمان یک جگوار حس کرد، در اف پیس چندان پررنگ نیست. البته نمی‌خواهیم بگوییم که از تست اف پیس اخبار امیدبخشی به گوش نرسیده است؛ اما چیزی که فرمان خودرو به شما تحمیل می‌کند این است که یکی از لاین ها را انتخاب کنید و تا انتها به آن لاین بچسبید. کافی است کمی زیگزاگ حرکت کنید تا از وزن و حجم بالای خودرو مطلع شوید. در عوض اگر سریع و منطقی رانندگی کنید، هدایت خودرو واکنش‌های نرم و روانی از خود نشان می‌دهد. خوشبختانه علی‌رغم سیستم هدایت نسبتاً خوب، سرعت خودرو بسیار بالا و برای یک SUV عالی است. حتی در جاده‌های نامساعد و آسفالت‌ غیراستاندارد مونته‌نگرو با رینگ‌هایی 22 اینچی هم ما راحتی و آرامش را در خودرو حس کردیم. پیشنهاد ما برای شما رینگ‌های 20 اینچی است که درزمینهٔ آفرود هم بسیار خوب ظاهر می‌شود.

Jaguar F-Pace 2016
Jaguar F-Pace 2016

سیستم اطلاعات و سرگرمی اف پیس بسیار خوب و روان است. نسخه‌های اولیه با صفحه‌نمایش 8 اینچی لمسی و کنترل دار عرضه شد؛ اما نسخه فعلی با نمایشگر 10.2 اینچی لمسی و گرافیک مثال‌زدنی، کارها را هم به کمک دکمه‌ها و هم با لمس صفحه به‌راحتی یک آیپد انجام می‌دهد. واقعاً جگوار باید این سیستم را در تمامی محصولات خود استفاده کند.


در کنار کیلومتر شمار نیز صفحه‌نمایش دیگری موجود است که می‌تواند با تم‌های قابل‌تغییر و نمایش تمام صفحه سیستم رهیاب، بسیار مفید و کاربردی باشد. همچنین شما توانایی این را دارید که با کنترل از راه دور خودرو را روشن کرده و تا آمدن خود آن را گرم‌ کنید و برخی موارد آن را هم چک کنید. خودرو از یک سوییچ ضد آب و دست بند مانند بهره‌ می‌برد که به کمک آن می‌توانید تمام موارد امنیتی خودرو را کنترل کنید، درحالی‌که سوییچ اصلی در داخل خودرو مانده است.


شکی نیست که جگوار اف پیس یک موفقیت بزرگ برای این کمپانی در ساخت اولین SUV خودش است. جگوار با مطالعات دقیق، بررسی شرایط بازار و گوش دادن به صدای مشتریان، خودرویی ساخته است که می‌تواند بسیاری از مردم را راضی کند. جگوار اف پیس سریع است، به‌اندازه کافی بلند است و البته سرسختی لازم برای آفرود را هم دارد.


در پایان نیز باید به زیبایی آن اشاره کرد که تاکنون حرفی از آن نزدیم. شاید این‌، یکی از خوش‌تیپ‌ترین SUVها و البته یکی از پرفروش‌ترین محصولات جگوار باشد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد خیاط محمدی

دانشجوی مکانیک و نویسنده و مترجم سایت پدال

20 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    انشالله این ماشین بتونه وارد منطقه آزاد بشه

    پاسخ
  2. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    شاسی بلند لوکس.عاشقشم.دهه 60 میلادی اولین شاسی بلندهای لوکس از جیپ و لندروور به بازار اومد اما سال 1999 که بی ام و x5 و کادیلاک اسکالید رو معرفی کردن این کلاس وارد مرحله جدیدی شد و الان به اوج خودش رسیده

    پاسخ
  3. یوسف
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    طراحیش به حدی خوبه که ادم از دیدن عکساش ذوق میکنه چه برسه به اینکه بخواد از نزدیک ببینتش. راستی اون مستطیل سیاه پشت نشان جگوار که تو عکسا دیده میشه چیه؟ خیلی تو ذوق میزنه.

    پاسخ
  4. genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    نمیدونم چه سری در کاره که برندهای اصیل انگلیسی مثل جگوار و بنتلی و رولزرویس و آستون مارتین تو جسم و جان مخاطب واژه لوکس رو ترجمه ای دوباره میکنن!!من عجیب ماشینهای بریتانیایی رو میپسندم بالاخص حالا که علاوه بر القای روحیات یه لرد اصیل بریتانیایی با توجه به همکاری تنگاتنگشون با شرکتهای آلمانی از لحاظ فنی هم چیزی کم نمیذارن فقط حیف که تو ایران جایگاهی ندارن و البته اگر هم روزی وارد این مملکت بشن چندین برابر بهای واقعیشون عرضه خواهند شد و این یعنی تمام رویاهای ما نقش بر آبه…!

    پاسخ
    1. علي
      سوابق: (903 دیدگاه) ,

      آفرین به نکته مهم و کلیدی اشاره کردی از نظر فنی آلمانها برای خودروهای انگلیسی کم نمیذارن . پس اینو یادت باشه همه چی فقط ظاهر و زیبایی نیست و اصل اول کیفیت و تکنولوژی های فنی و کارایی خودروست که صاحب اونو به خودش جلب میکنه. پس باید از آلمانها تشکر کرد که به تمام دنیا تکنولوژی مهمشونو صادر میکنن حتی خودروهای انگلیسی.

      پاسخ
      1. سام
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        دوست خوبم ، البته نسبت به انگلستان کم لطفی نفرمایید . دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد و دانشگاه سلطنتی لندن بالاترین سطح از اموزش و دانش فنی را ارائه میدهند ،در اروپا کاملا بی رقیب و در امریکا تنها MIT, و استنفورد رقیب انها محسوب میشوند.
        کمپانی جگوار را سمبل دانش انگلیسی و مرسدس بنز را سمبل دانش المانی ندانید، کمبریج و اکسفورد ودیگر دانشگاه های ان کشورها بیانگر سطح علمی انهاست

        پاسخ
  5. mehdi
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    جگوار و مازراتی لوانته زیباترین اس یو وی دنیا…….

    پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (229 دیدگاه) ,

    نمای ظاهری ماشین برای من خیلی مهمه وجگوار عالیه ابهت مردانگی خشونت زیبایی همه چی داره بدجور دلبری میکنه

    پاسخ
  7. king 918
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    در این که زیبا و با شکوه شده هیچ شکی نیست اما کاش شبیه باقی مدل های جگوار نبود و نمای جلوش متفاوت میشد …………
    در کل فوق العادس …………………..

    پاسخ
  8. fara2001
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    دوست عزیز اینکه آلمان یا انگلیس کدوم بهترن که بی تردید هردو بهترین،سودی به حال ما نداره که سنگشونو به سینه بزنیم.
    اما جگوار آرام آرام داره به جایگاهی که شایسته اش بود برمیگرده و این خیلی خوبه

    پاسخ
  9. fara2001
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    دوست عزیز اینکه آلمان یا انگلیس کدوم بهترن ،که بی تردید هردو در زمینه خودرو بهترین هستند،سودی به حال ما نداره که سنگشونو به سینه بزنیم.
    اما جگوار آرام آرام داره به جایگاهی که شایسته اش بود برمیگرده و این خیلی خوبه

    پاسخ
  10. erfan
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    باید یه وی هشت هم براش میذاشت.
    رقباشو ترجیح میدم….

    پاسخ
  11. efk
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    طراحیش از رقیباش خیلی سرتره خدایی (بااینکه دوست ندارم چنین چیزیو بگم)

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1472 دیدگاه) ,

    این گفته ی نویسنده که گفته از نظر تاریخچه جگوار ناشی تر از ب ام و وپورشه و آئودی هست رو قبول ندارم. جگوار تنها نیست. با لندرووره. اگر به این قضیه نگاه کنیم میبینیم از همه با سابقه تر میتونست باشه اما خیلی دیر وارد کارزار شد. ب ام و اولین شاسی بلندش که X5 بود رو وام دار لندروره.
    ب هر حال استقبال از این جگوار بی دلیل نیست. از نظر طراحی واقعاً توی این کلاس مثال زدنیه و واقعاً طرح شاسی بلند رو ب خوبی نمایش داده و فقط نیومده سدانش رو ارتفاع بده. از نظر کاربردی هم هنوز آزمونش رو پس نداده اما میشه گفت کاربردی ترینه. هم بدرد جاده و هم شهر و بعضاً شتاب و سرعت میخوره.
    منم بودم این تازه داماد باوقار رو پیشخرید میکردم.
    جگوار آقای خاص خودروها

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.