جیپ چروکی تریل‌هاوک: عقاب کوهستان

اوایل دهه ۹۰ میلادی را به یاد بیاورید که چروکی سلطان بلامنازع شاسی‌بلندهای کوچک با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک در بازار بود. امروز هم چروکی برگشته و تغییرات زیادی نسبت به گذشته دارد. چروکی تا سال ۲۰۰۰ در خط تولید جیپ حضور داشت و بعد از آن بود که با جیپ لیبرتی جایگزین شد. ولی سال ۲۰۱۴، چروکی به خط تولید برگشته است و نگاه‌ها را به سمت خود کشانده است. در ادامه جیپ چروکی تریل‌هاوک مدل ۲۰۱۴ بررسی شده است؛ خودرویی که همانند ظاهرش، عملکرد بسیار خوبی نیز دارد و می‌توان گفت که یکی از موفقیت‌های جیپ خواهد بود.

2014 Jeep Cherokee Trailhawk
2014 Jeep Cherokee Trailhawk

چروکی ۲۰۱۴ کاملاً با مدل چروکی قدیمی فرق دارد و طراحی آن از ابتدا انجام شده است. تیم طراحی جیپ برای طراحی چروکی جدید، کار بسیار سختی را پیش‌رو داشته‌اند؛ چرا که برای جانشینی مدل چروکی قبلی، جای هیچ‌گونه اشتباهی وجود ندارد. خوشبختانه تریل‌هاوکی که تست شده، ظاهری مناسب‌تر دارد و بهینه‌سازی‌های بسیار خوبی در آن انجام شده است.

2014 Jeep Cherokee Trailhawk Interior
2014 Jeep Cherokee Trailhawk Interior

درون کابین تریل‌هاوک، طراحی به همان خوبی طراحی بیرونی است. در خودروی تست شده از آپشن صندلی‌های چرمی و گرم‌کن صندلی‌های جلو و چرخ فرمان استفاده شده است که هزینه‌ای برابر با ۱۲۹۵ دلار داشته‌اند. همچنین پکیج تجهیزات راحتی کامفورت گروپ در این خودرو با قیمت ۱۸۹۵ دلار، امکاناتی چون دوربین نمای عقب، استارت از راه دور، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت و تنظیم صندلی مسافران در ۴ جهت به جیپ چروکی تریل‌هاوک اضافه کرده است.

2014 Jeep Cherokee Trailhawk
2014 Jeep Cherokee Trailhawk

کیفیت طراحی داخل کابین فوق‌العاده است و فضای راحتی ایجاد کرده است. این شرایط کاملاً متفاوت با چروکی‌های دهه ۹۰ میلادی است. درون کابین از تریم قهوه‌ای تیتانیوم و دوخت چرم برای داشبورد استفاده شده است. در پشت صندلی‌های ردیف جلو، فضای زیادی برای مسافران و حمل وسایل تدارک دیده شده است. فضای پاهای ۱۰۲۴ میلی‌متری در عقب، حدود ۵ سانتی‌متر از این فضا در برادر بزرگ‌ترش، گرند چروکی، بیشتر است. البته صندلی‌های عقب می‌توانند جمع شده و فضای بیشتری برای حمل وسایل ایجاد کنند.

2014 Jeep Cherokee Trailhawk
2014 Jeep Cherokee Trailhawk

چروکی تریل‌هاوک قیمتی برابر با ۲۹۴۹۵ دلار دارد و در بین خط تولید جیپ، مدلی برای استفاده در مسیرهای سخت خارج از جاده است. در این مدل به صورت استاندارد از سیستم‌هایی مانند دیفرانسیل قفل‌کننده هوشمند 4×4 همراه با حالت کم و قفل محور عقب، انتخاب حالت رانندگی با توجه به مسیر و کنترل سرعت با انتخاب کاهش و افزایش سرعت در تپه‌ها استفاده شده است. این خودرو، همچنین دارای امکاناتی است که آن را تبدیل به یک مدل آف‌رود تمام‌عیار می‌کند؛ امکاناتی مانند سیستم تعلیق بهینه همراه با افزایش یافتن ارتفاع رانندگی، سیستم خنک‌کننده برای شرایط سخت، خنک‌کننده روغن گیربکس، چرخ‌های ۱۷ اینچی و تایرهای مناسب برای همه شرایط جاده‌ای.

تریل‌هاوک تست‌شده برای پیشرانه‌اش از آپشن موتور ۳/۲ لیتری پنتا استار V6 استفاده کرده که هزینه‌ای برابر با ۱۴۹۵ دلار داشته است. این موتور دارای قدرت ۲۷۱ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۳۲۴ نیوتن‌متر دارد. تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرفی جیپ چروکی جدید، ۱۳/۱ در شهر و ۹/۴ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند. پیشرانه موتور توسط سیستم گیربکس جدید ۹ دنده اتوماتیک منتقل می‌شود که در تمام چروکی‌ها به صورت استاندارد ارائه می‌شود. این موتور ۳/۶ لیتری یکی از بهترین موتورهای صنعت خودرو شناخته شده است و یکی از افتخارات جیپ است.

علی‌رغم وجود سیستم تعلیق مطابق با شرایط خارج از جاده، شرایط رانندگی با جیپ چروکی تریل‌هاوک ۲۰۱۴ در جاده بسیار راحت است. سیستم گیربکس ۹ دنده اتوماتیک، دنده‌ها را با آرامش تغییر می‌دهد؛ ولی در همین حال، این تغییرها در سرعت‌های پایین با کمی تأخیر همراه هستند. این موضوع شاید به این دلیل باشد که دنده نخست از نسبت 4.71:1 برای بهترین عملکرد استفاده کرده است. ولی دنده‌های ۶ تا ۹ وضعیت نرمالی در بزرگراه دارند. دنده نهم از نسبت 0.48:1 استفاده می‌کند که فوق‌العاده است.

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند مخصوص خارج از جاده‌ها هستید، تریل‌هاوک بهترین گزینه است. در سیستم انتخاب مسیر حرکت، از کنترل کشش اضافی برای حرکت خودرو استفاده می‌شود. این سیستم دارای پنج حالت: اتوماتیک، برف، اسپورت، ماسه و گِل و سنگ است. ظاهر تریل‌هاوک چندان مهم نیست، این خودرو می‌تواند مسیر خود را به هر جایی که بخواهید، پیدا کند.

ظاهر جدید جیپ چروکی، نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. جیپ چروکی تریل‌هاوک ۲۰۱۴ بالاترین مدل از خط تولید چروکی است و امکانات راحتی و قابلیت‌های خارج از جاده زیادی در آن به کار رفته است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

29 دیدگاه

  1. masoud v12
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    نسل قبليش با اصالتتر بود نميدونم چرا جلوش بجاي اينكه شبيه جيپ باشه شبيه پژو هستش فكر كنم پژو قبلا شبيه به اين يك محصولي معرفي كرده بود.

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      البته فکر کنم به خاطر چراغهای جلوش اینطور به نظر میرسه

      پاسخ
    2. انزو
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      جلو پنجرش ک جیپه.ولی چراغاش رو باید گرد طراحی میکرد.

      پاسخ
      1. خاوری مزراتی
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        با احترام به نظر دوستان و باعنایت ک خودم هم جیپ دوستم، این مدل چروکی بنظر من طراحیش خوب نیست.. رنگید و گراندچروکی حس جیپ بودن به آدم میدن اما این مدل نه…شبیه یه جیپ نیست

        پاسخ
    3. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      تو آفرود کدوم بهتره؟
      جیپ +
      رنجرور –

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        این مقایسه نا عادلانه هست
        لند روور گردش مالی سالیانش خیلی کم تر جیپه و درامدش اونقدری نیست که بتونه زیاد روی نواوری مانور بده

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          اما هنوز یکی از بهترین هاست .

          مطالبشو بخون .

  2. ali97
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    با قیمت خوب و قدرت کافی و سالها تجربه ی جیپ و طراحی داخلی وخارجی عالی بهترین خودرو ی افرود با این قیمته بدون هیچ شکی از نظر من.
    فیات-کرایسلر عالیه عالی
    چند سال صبر کنید…

    پاسخ
  3. امیر مسعود
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    حرف اول تو افرود رو جیپ میزنه
    بعدشورلت
    بعد فورد
    بعد تویوتا

    پاسخ
  4. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    جیپ ماشین خوبیه
    طراحیشو دوست دارم
    اما پشتش به خصوص چراغای عقبش شبیه کیا اسپرتیجه

    پاسخ
  5. feri
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    طراحی امریکایی ها چینی شده حیف چروکی زیبا نبود این بلا رو سرش آوردن

    پاسخ
  6. فرهاد
    سوابق: (359 دیدگاه) ,

    از نظر عملکرد که ندید عالیه
    ولی میتونست طراحی بهتری داشته باشه
    یه جورایی تو دل برو نیست مخصوصاً عقبش

    پاسخ
  7. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    از نظر طراحی بیرونی به نظر من گرند چروکی از این قشنگ تره ولی خب از لحاظ غول بودن، این غول تره، همیشه و همه جا توی آفرود جیپ حرف اول رو میزده و میزنه، با این قیمت واقعا ماشین فوق العاده ایه

    پاسخ
  8. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    همه شاسی بلند هاشی شهری بغیر از یه سری استثنا، چراغ های پشتشون همین شکله و فرقی زیادی نمیکنه
    معمولا برخی از طراحی ها هر چند سال یکبار مرسوم میشه. این نوع چراغ ها هم مرسوم شده
    چروکی جدید یک موفقیت تجاری بسیار بسیار بزرگ برای کرایسلر و فیات بود
    فروشش عالی بوده تا الان
    انجین ها و مشخصات فنیش هم عالی هستن و به قول نویسنده افتخار جیپ حساب میشن
    خلاصه از اون دست ماشین های معدود در بازاره که از همه نظر مشری پسند هست
    فکرشو نمیکردم بتونه اینقدر موفق باشه

    پاسخ
  9. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    همه چیزش عالیه اما طراحی جلوش چنگی به دل نمیزنه و من عاشق طراحی جیپ گرند چروکی هستم بی نظیره مخصوصا با اون رنگ البالویی

    پاسخ
  10. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    دم خودمون گرم که با پراید شروع میکنیم و تو همون پرایدم تموم میکنیم !

    پاسخ
  11. نیما ناصری
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    اگر خدمات پس از فروش در ایران داشت یا خودم مکانیک حرفه ای بودم حتما می خریدمش

    پاسخ
  12. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    شکلش اصالت جیپ رو نداره و بیشتر شبیه اسباب بازی های باکلاس اروپایی میمونه اما خوبه که جیپ کمی از حال و هوای گذشته بیاد بیرون.کلا ماشین های کرایسلر از وقتی به مالکیت فیات دراومده حال و هوای اروپایی پیدا کردن و کمتر امریکایی هستن

    پاسخ
  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    با اینکه هنوز قابلیت های دینامیکی و افرود خودش رو حفظ کرده ، اما در

    نمای جلو افت کرده .

    پاسخ
  14. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    دوستان این suv شهری هست . .

    فک میکنم نصل بعد اسپورتیج عقبش عیننا عین این باشه . . .

    پاسخ
  15. Yas
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    بخونین و حسرتشو بکشین که نمیدونین سایپا و ایرانخودرو چه خوابهایی واسمون دیدن…
    اینا دیگه واسه ما رویا حساب میشن…
    ما باید معادل ریالی قیمت این جیپو بدیم یه برلیانس ثبت نام کنیم با موتور 1600و تحویل دو ماهه…
    نمیدونم.دیگه خسته شدیم بابا اونقدر از این چیزا گفتیم…

    پاسخ
  16. محمدعلی
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    مثله یک ببر وحشی میمونه به این میگن یک نوع طراحی دلچسب،اما باز هم میگم هیچی مثله bmw x6 دلچسب نیس از پدال درخواست میکنم راجب مدل۲۰۱۴ آن یک چیزایی بذاره خیلی دوس دارم عکسای جدیدx6 هم باشه آخه در اینترنت اکثر عکساش محدود و تکرارین،ممنونم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.