نگاهی گذرا به سدان چینی جیلی GC6

بر اساس اطلاعات مندرج در برخی از وب‌سایت‌ها، قرار است که چند صباحی دیگر، خودروی جیلی GC6 در یکی از مجموعه‌های مستقر در شهر کرمان تولید شود. از همین رو، قصد نمودیم که به طور مختصر آن را بررسی نماییم.

2014 Geely GC6
2014 Geely GC6

جیلی GC6 سدان کوچکی است که توسط شاخه انگلون (ENGLON) این شرکت تکوین یافت و در ماه سپتامبر سال 2012 میلادی هم به بازار عرضه شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، شاخه امگرند (EMGRAND) کمپانی جیلی، خودروهای لوکس این کمپانی را تولید می‌کند که برخی از مدل‌های آن به کشورمان نیز راه یافته است. البته این نام‌ها و مرزبندی‌ها، بیش از همه، در بازار چین است که نمود می‌یابد و در بازارهای صادراتی، این خودرو با نام جیلی و بدون ذکر پسوند انگلون عرضه می‌شود.

2014 Geely GC6
2014 Geely GC6

طراحی بدنه جیلی GC6، برخلاف سدان امگرند EC7، کمتر از استانداردهای نوین اروپایی سود می‌برد و به ساخته‌های شرقی نزدیک‌تر است. قسمت جلوی آن از نمایی ساده و تا حدی زمخت بهره می‌برد که از ظرایف و دقائق به کار رفته در امگرند، چندان اثری در آن دیده نمی‌شود. جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ در تلفیق با چراغ‌هایی نسبتاً تیره، نمایی خاص را برای آن مهیا نموده و آرمی دایره‌ای شکل و متفاوت از آنچه که در امگرند دیده‌ایم، در میانه آن جای گرفته است. در کل، طراحی این قسمت، بیشتر یادآور خودروهای متأخر ساخت چین است تا مدل‌های مدرن و به‌اصطلاح تراش‌خورده آن.


در بخش عقب آن هم، نواری ضخیم از جنس کروم در پایین لبه صندوق جای گرفته که چراغ‌های پشتی را به یکدیگر وصل می‌نماید. ترکیب و طراحی این بخش از خودرو، آدمی را تا حد زیادی به یاد هم‌وطن چینی آن یعنی لیفان 520 می‌اندازد و بی‌تعارف، نمایی نه‌چندان زیبا را برایش فراهم آورده است؛ تنها با این تفاوت که از جلوه مناسب‌تر و نیز کیفیت مونتاژ بهتری نسبت به لیفان بهره می‌برد. بخش کناری آن نیز از سطوحی تخت و صاف و بدون هیچ خط و خطوط اضافه‌ای بهره می‌برد که نمایانگر خودرویی کاملاً ارزان و معمولی است. درمجموع، طراحی کلی این خودرو را می‌توان محتاطانه و محافظه‌کارانه قلمداد نمود که کمتر از ته‌مایه‌های هیجان و جوان‌پسندی برخوردار است و بیش از همه بازتاب‌دهنده خودرویی اقتصادی است که وظیفه اصلی آن تنها ترابری صرف است نه بیشتر!


علیرغم طراحی خارجی نه‌چندان پرشور و دل‌انگیز، طرح داخلی آن از ظاهر و نمای درخوری برخوردار است و در پی‌ریزی و تکوین آن هم از مشاوره‌های شرکت ولو استفاده شده است. سطوح متعدد کابین این خودرو از تریم دوگانه کرم و مشکی بهره می‌برند و در میانه داشبورد هم، یک صفحه نمایشگر لمسی نصب شده که از طرح هندسی مناسبی برخوردار است. در گوشه و کنار کابین نیز از قطعات پلاستیکی سخت و ارزان‌قیمت استفاده شده است که با توجه به بهای این خودرو امری دور از انتظار نیست؛ فرمان نیز از طرحی چهارشاخه برخوردار است و کنترلرهای مربوط به سیستم صوتی بر روی گوشه چپ آن جای گرفته‌اند. ارگونومی مناسب و دسترسی راحت به ابزارها هم از دیگر موارد شایان توجه در این کابین است.


در حال حاضر، این خودرو تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی عرضه می‌شود که از توانی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 136 نیوتن متر برخوردار است. پیشرانه مذکور قادر است که ماکزیمم سرعتی معادل 172 کیلومتر را برای این خودرو مهیا نماید. این پیشرانه در چین و برخی از بازارهای صادراتی به همراه یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شود. اما گویا قرار است که در ایران گیربکس خودکار نیز ارائه شود.

2014 Geely GC6
2014 Geely GC6

به لحاظ ایمنی، این خودرو توانسته است 5 ستاره را از موسسه ایمنی C-NCAP کسب نماید که از ساختار مستحکم آن حکایت می‌کند. تیپ‌های متعدد این خودرو از دو ایربگ به طور استاندارد بهره می‌برند و سامانه‌های ایمنی همچون سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز به‌صورت استاندارد در آن‌ها نصب شده است. مضاف بر آن، سیستم ترمزهای جلو و عقب آن هم از نوع دیسکی است. در بالاترین تیپ این خودرو که در بازار چین عرضه می‌شود دوربین دید عقب به طور استاندارد وجود دارد.


بنا به گفته‌های نماینده ایرانی، جیلی GC6 قرار است با بهایی بین 30 الی 40 میلیون تومان در دنده دستی و همچنین 40 الی 50 میلیون تومان در گیربکس اتوماتیک عرضه شود که دراین‌باره باید منتظر ماند و دید. در حال حاضر عمده بازار صادراتی این خودرو شامل ممالکی همچون روسیه، امارات، عربستان و…. می‌گردد.

2014 Geely GC6
2014 Geely GC6

مشخصات فنی جیلی GC6

حجم موتور: 1498 سی‌سی

توان: 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

گشتاور: 136 نیوتن متر در 2800 الی 3400 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 13 الی 13.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 172 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 165 کیلومتر ذکر شد)

مصرف سوخت ترکیبی: 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت

سیستم فنربندی جلو: مک فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی

سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی

استاندارد آلایندگی: یورو 4

2014 Geely GC6
2014 Geely GC6

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4342/1692/1435 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2502 میلی‌متر

وزن خالص: 1103 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/60 R 15

حجم باک: 45 لیتر

گنجایش صندوق بار: 468 لیتر

2014 Geely GC6
2014 Geely GC6

ایمنی

دو عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو)

سیستم ضدبلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

ستون جمع شونده فرمان

کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای

قفل ایمنی کودک


تجهیزات رفاهی

در حال حاضر، این خودرو در سه تیپ متفاوت در بازار چین عرضه می‌شود که به تفکیک، از تجهیزات ذیل بهره می‌برند:

تیپ 1: فرمان الکتریکی – آینه‌های جانبی گرم شونده – چراغ‌های مه شکن جلو – شیشه‌های برقی – قفل مرکزی با ریموت – 6 عدد بلندگو – رادیو با پورت AUX – ایرکاندیشن دستی – سیستم دزدگیر ایموبلایزر- سیستم روشنایی FOLLOW ME HOME

تیپ 2: علاوه بر تجهیزات فوق به اقلام ذیل نیز مجهز است:

رینگ‌های آلومینیمی – فرمان با کنترلرهای چندگانه – سامانه ناوبری GPS به همراه اتصالات بلوتوث- صفحه نمایشگر رنگی – سنسور پارک عقب

تیپ 3: علاوه بر تجهیزات موجود در تپپ 1 و 2، به اقلام ذیل نیز مجهز است:

سانروف برقی – سیستم هوشمند KEYLESS START – صندلی‌های چرمی – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک – سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها TPMS – دوربین دید عقب


قیمت

در ایران: هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

در چین: بهای تیپ‌های گوناگون این خودرو به شرح ذیل است:

تیپ 1: 53,800 یوآن یا حدود 30.4 میلیون تومان

تیپ 2: 56,800 یوآن یا حدود 32.1 میلیون تومان

تیپ 3: 60,800 یوآن یا حدود 34.3 میلیون تومان

در امارات: 26,000 الی 29,000 درهم (24.6 الی 27.4 میلیون تومان)


[دانلود ویدئو]
منابع:

CHINAAUTOWEB.COM

CARNEWSCHINA.CIM

DRIVEARABIA.COM

و…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

35 دیدگاه

    1. سهند
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      ببخشید می خواستم بپرسم شما دیدی سوار شدی که قضاوت میکنی ؟؟

      پاسخ
      1. armin
        سوابق: (337 دیدگاه) ,

        داداش هرچیزی که نیاز به تجربه کردن و دیدن نداره ..

        پاسخ
        1. مجتبی
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          چرا باید هر چیزی رو تجربه کرد. واقعیت بازار ایران رو باید درک کنید. شما در ایران باید 405 بخری یا پراید. غیر اینه. حتی بعد از 30 سال هنوزم کوچکترین تغییری توش ندادن. البته چرا تغییر دادن ولی به اسم ماشین جدید کردن توی پاچه مردم. یکی به من بگه پارس چقدر از نظر قیمتی و مواد به کار رفته نسبت به 405 تفاوت داره که این همه قیمتش فرق داره؟ چرا دنا نسبت به سمند ال ایکس این همه اختلاف قیمت داره؟
          میدونی چرا میگم چینی ها ارزش خرید دارن؟ چون حداقل تلاش میکنن حرفه ای رفتار کنن. من چند مدت پیش یه 800 کیلومتری با یه جی 5 اتومات رانندگی کردم. میتونم بگم نسبت به قیمتش عالی بود. به نظر من این ماشین اگه با این قیمت بیاد میتونه حسابی جای ماشین های ایران خودرو رو تنگ کنه.

  1. محمدحسین
    سوابق: (107 دیدگاه) ,

    مشخصه آشغاله… ممنون از سام کاویانی عزیز

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      پاسخ
  2. عباس
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    البته قیمت توی ایران ریال به یوآن تبدیل شده،نه یوآن به ریال!وقتی موتور رو که خود پدال گذاشت به قیمت ۲۰۶ میدن!مشخصه قیمت واقعی چنده!جالب اینجاست عایا این هارو هم با تعرفه مثل بقیه خودرو وارداتی قیمت میزارن؟

    پاسخ
  3. lincoln
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    مثلا بعده یه مدتی شرکت وارد کنندش واسه تبلیغ مینویسه جیلی هولوگرام اکتیویتی بلک ادیشن rt900 کاوندیش ماموگراف راپید … وحشت جاده… مرگ کوهستان…شبح دیوانه…

    پاسخ
  4. hamid
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    هرچی باشه بهنر از پارس و 206 و سمند سورن و رانا که بالای سی ملیون هستند هست.ماشیانییکه از بعد از تحریم قطعاتشون صد در صد چینی شد ولی قیمتشونم ب بهانه تحریم صد در صد شد

    پاسخ
    1. king 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      منم کاملا با شما موافقم تازه برند جیلی خییلی معتبر تر از برند ایرانخودرو سایپاست….
      یه مقداری کیفیت ادوات و مواد به کار رفته در داشبرد ضعیفه ولی شرف داره به تولید ملی البته اگه بشه اسمه این اشغالای ایراخودرو و سایپارو تولید ملی گذاشت چون خودتون میدونید …………….

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    ما داریم با سرعت یک بوگاتی پسرفت میکنیم ولی چینی ها سوار بر بوگاتی دارن به پیش میرن 10 سال دیگه باید خودمون با سازندگانی از افریقا اگه وجود داشته باشه مقایسه کنیم

    پاسخ
  6. shift
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    هر چی آشغاله زشته تو راه ایرانه
    انگاری شدیم صندوق زباله

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    مهم نیست چی هست، مهم اینه که سود توش باشه. این، مهمترین هدف هست.

    پاسخ
  8. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    سپاس از سام عزیز
    تو ورطه ی تحریم هر کاری خواستن کردن
    از فروش خودرویی به بی کیفیتی لیفان x60 با قیمت گزاف و اوردن خودرویی مثل z300 با قیمت 76 تومن
    ولی چیزی که پرواضح هستش در سال اخیر با عرضه ی محصولات بهتر و به روزتر قصد دارن تو گردونه ی رقابت بمونن البته هنوز هم قیمت های بالایی دارن

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.

      پاسخ
  9. Yas
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    همون سه تا پدالای گاز و ترمز و کلاچش انقد داغونه که بتونی به راحتی به افتضاح بودن ماشین پی ببری اصلا پا روش جا نمیشه بقیشم که فوهااا

    پاسخ
  10. sasan
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    واااااای خدای من عجب چیزیه
    ..

    الکی مثلا خیلی شاخ

    پاسخ
  11. Arash-zr
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    قیمت در ایران:
    تیپ نیم : 33 میلیون تومان
    تیپ یک : 46،445،278 تومان
    تیپ یک و یخورده : 56،768،322 تومان
    بسیار دقیق مسامحه ببخشید محاسبه شده

    پاسخ
  12. saeid
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    فقط یه کلمه ” آشغال ”
    برای همین آشغال هم 40 50 تومن میخوان بگیرن
    کسی از دوستان میدونه بغیر از ایران اینها جای دیگه ای هم صادر میشه؟؟

    پاسخ
    1. saeed
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      روسیه ، اوکراین ، احتمالا آمریکای جنوبی و …
      این هم یک ریویو به زبان انگلیسی:

      پاسخ
  13. سعید
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    سلام ، متاسفانه سیاست خارجی اشتباه ایران در سالهای قبل و ادلمه بخشی از آن تا کنون موجب شد که شرکتهای معتبر خودروسازی از ایران خارج شوند و جای خود را به شرکتهای کم تجربه چینی بدهند ، روندی که مردم ایران را وادار به پذیرش نا خواسته هایشان کرد . شما به جای خرید یک خودرو صفر کیلومتر چینی در بازار های آزاد جهانی می توانید یک خودرو یک سال کارکرد از برندهای معتبر را خریداری نمایید ، به همین دلیل است که خودروهای چینی در عمده بازارهای اصلی خودرو جهان یا نمی توانند عرضه بشوند و یا عرضه آنان بسیار محدود است ، هیچ خودرویی با برند چینی جزو صد خودرو اول جدول فروش خودروها در بازار آمریکای شمالی یا کشورهای عربی حوضه خلیج فارس نیست . حتی در کشور چین هم طی سالهای گذشته تعداد خودروهایی با برند چینی در لیست ده خودرو پرفروش این کشور حداکثر دو خودرو بوده است . پرطرفدارترین خودرو در بازار چین از بین برندهای VW , CHEVROLET , BUCK هستند و در این میان VW دارای طرفداران بیشتری است ، بسیار شگفت زده می شوید اگر ببینید در گروه ده تایی اول چهار خودرو از برند VW قرار دارند .

    پاسخ
  14. سعید
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    ایران سال گذشته بزرگترین بازار صادراتی خودروهای چینی شد . رتبه ای که سال قبل به کشور الجزایر تعلق داشت .

    پاسخ
  15. genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    باریکلا به چینیها که تو این سالها به نسبت خودشون خیلی هم عالی دارن پیشرفت میکنن ولی همونقدری که اونا دست مریزاد دارن ایرانیها جای تاسف و تاثری بیش باقی نمیذارن!چرا،چون اگه از اینجور ماشینها تو خود چین یا هر مملکت دیگه ای عرضه میشه در کنارش بروز ترین ماشینهای جهان اونهم با بهایی نرمال قابل دسترسی اند و ملت با آسایش خیال حق انتخاب دارن نه مثل اینجا که عملا یا مجبوری تن به ماشینهای به اصطلاح ملی که در اصل از قطعات درجه دو و سه چین و هند در کنار طراحی و استانداردهای چهل سال پیش دنیا تشکیل شدن بدی یا اگه یه ماشین یه نمه بروزتر و متنوع تر بخوای بایست بری تو کار خرید این چینیهای نو رسیده!!باور بفرمایید نیمی از تنفر ملت نه تنها از ماشین بلکه از تمام اجناس چینی شرایط انحصاری این سالهای مملکت ماست که تعریف جنس خارجی مصادف شده با جنس چینی و لاغیر!!!

    پاسخ
  16. سپهر
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    وقتی جیلی امگرند 7 قیمتش بالای 80 تومن شده این رو چجوری زیر 50 تومن میدن آخه؟
    قول میدم بالای 60 تومنه

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (1253 دیدگاه) ,

      دوست عزیز محصولات امگرند شامل ماشین های لوکس جیلی میشن و گرون تر هستن . ای ماشین جزو محصولات امگرند نیست . حتی نگاه کنید لوگو ماشین هم فرق داره . ضمنا جیلی امگرند ها رو شرکت جیلران موتور وارد میکنه و وارداتی هستن / ولی این ماشین قراره بم خودرو مونتاز ایران کنه . اون جیلی امگرند های وارداتی 5 سال گارانتی دارن و این مونتاژ ایران 2 سال گارانتی داره .

      پاسخ
  17. احمدرضا
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    اگر با این پیش زمینه به این ماشین نگاه کنیم که قراره جایگزین ماشین های قدیمی مثل 405 ، 206 و پارس بشه بد هم نیست به هر حال برند جیلی تا این حد اعتبار داره که صرفنظر از چینی بودن بتونه با محصولات سایپا و ایران خودرو مقایسه بشه و کیفیت بالاتری از انها داشته باشه. با توجه به داشتن 5 ستاره ایمنی از C-NCAP به نظر ایمنی مناسبی هم داره و حداقل از محصولات داخلی بهتره. مدل فول آپشن برای رده قیمتی زیر 50 میلیون نسبتاً مناسبه. به نظرم اگر از آپشنها کسر نشه و قیمتگذاری نامناسبی نشه میتونه رقابت خوبی با محصولات داخلی داشته باشه.

    پاسخ
  18. راد
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    باسلام ،تواین چندساله اینقدر هم سطح سلیقه مون وهم سطح توقعمون اومده پایین که با دیدن هر بنجلی میگیم wow

    پاسخ
  19. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    چینی هست دیگه معلومه اشغاله…هرجاشو نگاه میکنم یه ماشین دیگه تداعی میشه تو ذهنم

    پاسخ
  20. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من نمی دونم چرا هر خودروسازی می آد تو این مملکت آشغالاش رو می آره، ملت نخرید اینها آدم بشوند…

    پاسخ
  21. شاهین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    جیلی محصولاتش از کیفیت مطلوبی برخورداره به نسبت چری و لیفان
    با این مشخصات و قیمت میتونه رقیب ایرانی ها بشه ولی رقیب هم وطن سرسختی به اسم برلیانس رو داره که تا حالا با توجه به اطلاع از دارندگان محصولاتش چه سری 300 و چه 200 که راضی هستن شاید نتونه پیروز بشه.
    درضمن دوستان پراید سوار و موتور سوار و …. هم اینقدر نقد نکنید چینی بده و ….
    هرچقدر پول بدی همون اندازه اش میخورین ما با واقعیت فعلی ایران داریم زندگی میکنیم نه با اگه و اما و …..
    تحریمتونم دیدیم پول نداشتین نخریدین تا یه وام دادن 405 برای دو دهه پیش رو با 40 میلیون قیمت تموم شده توی صف واستادید خریدید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.