خودروهای چینی

نسل ششم روبوتاکسی بایدو وارد خیابان شد؛ ارزان‌تر از شیائومی SU7

این محصول خودران نیمی از جمعیت شهر ووهان را جابه‌جا خواهد کرد.

خودروسازی بایدو با معرفی نسل ششم تاکسی‌های خودران خود موسوم‌به «روبوتاکسی»، اعلام کرد که این محصولات برای ورود به خیابان‌های «ووهان» آماده هستند. به گفته این خودروساز، هر دستگاه روبوتاکسی RT6، قیمتی حدود ۲۸,۳۵۰ دلار دارند که قیمت آن‌ را از محصولات تازه‌وارد به‌نام بازار چین مانند شیائومی SU7  هم کمتر می‌کند.

شاید قیمت کم این محصولات در نگاه اول چندان انقلابی و چشمگیر نباشند اما وقتی درنظر داشته باشید که تمام مدل‌های RT6 به سیستم خودران سطح ۴ مجهز شده‌اند و به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی چون ۵ عدد لیدار و ۴۰ حسگر (مجموعا در ۷ گروه) استفاده می‌کنند، می‌توان حرکت قدرتمند این شرکت را بهتر درک کرد. حداکثر فاصله قابل‌تشخیص حسگرهای RT6 برابر ۴۴۰ متر اعلام شده است. قدرت پردازشی این خودروها ۱۲۰۰ TOPS اندزاه‌گیری شده که در مقایسه با محصولات دیگر خودروسازان چینی مانند ژپنگ، لی‌اتو و حتی نیو رقم رشد قابل‌توجهی داشته است.

تولید ربوتاکسی RT6 به مجموعه «JMC» محول شده که به ساخت خودروهای تجاری و همکاری با فورد آمریکا برای تولید ون ترانزیت و شاسی‌بلندهای اکویتور و برانکو شهرت دارد. محصول تازه بایدو با ابعاد بدنه ۴,۷۶۵ در ۱,۸۸۵ در ۱,۷۱۵ میلی‌متر، ویژگی‌های یک ون و یک شاسی‌بلند را با یکدیگر ترکیب کرده است. پیشرانه تمام برقی ۱۱۰ کیلوواتی این خودرو، قدرتش را از یک بسته باتری LFP قابل‌تعویض دریافت می‌کند که ابعاد نامشخصی دارد. حداکثر سرعت این خودروی خودران برابر ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

درهای کشویی به گذرواژه مجهز شده‌اند، ستون‌ها و سقف برای ارائه ظاهر مدرن سیاه‌رنگ شده‌اند و چراغ‌های موسوم‌به «نور ستاره» قابلیت ارائه تعامل را دارند. لیدارهای RT6 هم روی سقفش جا خوش کرده‌اند تا بتوانند در راندمان خودکار به آن کمک کنند.

کابین روبوتاکسی بایدو میزبان چهار صندلی است و ممکن است از فناوری فرمان جمع‌شونده نیز استفاده کند. مجموعه امکانات بخش جلوی کابین به یک فرمان و نمایشگر ساده ختم می‌شود اما تمرکز روی سرنشینان پشتی بیشتر بوده است؛ این ردیف از دو صندلی مجزا، سیستم ماساژ ۱۰ نقطه‌ای، نگهدارنده تنظیم‌شونده پشت و پا، ۹۹۸ میلی‌متر فضای و خوابیدن ۱۳۵ درجه‌ای صندلی‌ها سود می‌برد. سرنشینان می‌توانند ویژگی‌های متعدد RT6 را با دستورات صوتی کنترل کنند و درعین حال با تکیه‌بر کیسه‌های هوای پرده‌ای، از ایمنی خود اطمینان داشته باشند.

برنامه سازنده این است که تا پایان سال ۲۰۲۴، هزار دستگاه روبوتاکسی RT6 را وارد خیابان‌های شهر ووهان کند. واحد کنترل تاکسی‌های این شرکت موسوم‌به «آپولو گو» هم در تلاش است تا بتواند با کاهش هزینه و افزایش تقاضا به سودآوری دست پیدا کند. بایدو برای کابردی‌سازی سیستم خودران خود، یک اکوسیستم کامل را در ووهان چین پایه‌ریزی کرده است که شامل تمام مراحل حرکت خودرو مانند فعالسازی، ارسال، تعویض باتری، کنترل پاکیزگی و بازگشت خودروها را بدون دخالت انسان زیرنظر می‌گیرد و پوشش می‌دهد.

مدلسازی نرم‌افزار سیستم خودران این شرکت بر پایه ماژول‌های تصمیم‌گیرنده و با کمک سیستم‌های داده‌محور هوش‌مصنوعی برنامه‌نویسی شده است؛ بنابراین سیستم از توانایی و تجربه راننده‌های انسانی یاد می‌گیرد و تلاش می‌کند تا از آن‌ها پیشی بگیرد. بایدو در کنار معرفی RT6 آپولو، از آپولو ADFM نیز رونمایی کرده است که نخستین مدل اساسی با قابلیت پشتیبانی از سیستم خودران سطح ۴ محسوب می‌شود. این مدل با استفاده از غنای دقت، عمق و داده‌های زیاد، موانع محیطی را تشخیص می‌دهد.

روبوتاکسی‌های بایدو تاکنون موفق شده‌اند در کاربری خود به نرخ تصادف یک‌چهاردهم راننده‌های انسانی دست پیدا کنند. محدوده سرویس کنونی آپولو گو حدودا ۳ هزار کیلومترمربع از شهر ووهان را پشتیبانی می‌کند که خود شامل ۷.۷ میلیون شهروند چینی است. با این رشد فزاینده، آیا امکان استفاده از تاکسی‌های خودران تا ۱۰ سال آینده در اروپا و آمریکا هم وجود دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5536 ديدگاه)

    واسه اعتماد کردن به سیستمای خودران هنوز خیلی زوده

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      داداش این چه حرفیه تاکسی های خودران سال هاست که تو بعضی کشور ها به عنوان تاکسی دارن کار میکنن
      اوبر … ، ویمو گوگل که الان هر هفته 50 هزار سفر داره … و چین هم داره مثل امریکا این کار رو گسترش میده ، خوبیش اینه شرکت ها دیگه پول اضافه به راننده نمیدن
      اینده ست

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. زیزیگولو

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5536 ديدگاه)

        وقتی میگی سالها یعنی حداقل ۲۰ سال!!!!!!! میشه بگی کدوم کشور از ۲۰ سال پیش داره از تاکسیای خودران استفاده میکنه؟؟؟ اگر میگفتی از سه چهار سال پیش تا‌ الآن قابل قبول بود ضمن اینکه چنین طرحایی در حال حاضر پایلوت و آزمایشی هستن و در مقیاسهای کوچک اجرا میشن و نه در سطح کل کشور ، تا بتونن نقاط ضعف این سیستم رو پیدا کنن و این سیستم رو به تکامل برسونن ……. به هر حال این یه واقعیت انکار ناپذیره که سیستم خودران هنوز اول راهه و هنوز خیلی مونده تا به تکامل برسه و به جایی برسه که اعتماد عموم مردم دنیا رو به خودش جلب کنه

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. علیرضا

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (28 ديدگاه)

          مرحله ازمایشی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟
          ویمو گوگل 50 هزار سفر تو هر هفته داره ، اوبر 8 ساله داره تاکسی خودران استفاده میکنه
          من اصن کاری با تو ندارم فقط اون باهوش هایی که بهت لایک دادن ….
          50 هزار سفر هر هفتههههه کمهههه؟؟؟؟
          اگه اعتمادی به سیستم های خودران نداشتن که نمیومدن این همه سرمایه گذاری کنن !!! ، سیستم های خودران 4.5 ساله تو صنعت خودروسازی هستن و با زمان به بلوغ میرسن

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. زیزیگولو

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          علیرضا مثلاً همون تاکسیای رباتیک ویمو رو که گفتی تو چندتا شهر و فقط تو بخشها و مسیرای خاصی از این شهرهارکه در این خودروها برنامه ریزی شده فعالیت میکنن و نه در کل سطح این شهرها!!!!! که همین درستی حرف من رو ثابت میکنه …….. این حالت پایلوت ممکنه چندین سال طول بکشه تا بتونن ضعفهای سیستمای خودران رو پیدا کنن و برطرف کنن و به جایی برسوننش که اعتماد دنیا رو به این سیستم جلب کنن چون هنوز خیلی زوده که بخوان کل سیستم حمل نقل بار و مسافر رو به سیستم خودران بسپارن

          موافقم 3
          مخالفم 0
      2. froG-driVer

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (319 ديدگاه)

        نسل ششم روبوتاکس بایدو💩 خورد وارد خیابان شد؛ ارزان‌تر از شیائومی SU7😐😐

        موافقم 4
        مخالفم 4
  2. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/baidu-RT6-1.jpg
    ام وی ام 110 چی میگه تو عکس

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2506 ديدگاه)

      از مدیران خودرو فرار کرده

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3891 ديدگاه)

      داره میگه منو فراموش نکنید!!

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. A

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    اسم این شهر به گوشم که میخوره حالم به هم میخوره جوانیمون رو به باد داد..

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3891 ديدگاه)

      چی شده مگه داش؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. Souls_Master

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (127 ديدگاه)

    وقتی که چنین محصولی خفنی تولید میکنی یا این قیمت بالاخره از ی جایی زدی که قیمت بیاد پایین و این معمولا توی شرکت های نرم افزاری بخش امنیت هست و خب اینجا در این خودرو ها هم که خودران هستند و اگه سیستمشون دستکاری بشه میتونن فاجعه افرین باشند.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3891 ديدگاه)

    خوب اینو بیارید ایران

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا