خداحافظی با وایپر

به نظر می‌رسد که فیات کرایسلر در تصمیم خود کاملاً جدّی است؛ همان‌طور که قبلاً نیز در گزارش‌های ۸ ماه گذشته آمده بود و البته مقامات کمپانی نیز نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دادند، داج وایپر ۲۰۱۷ به عنوان «آخرین سال وایپر» محسوب می‌شود. برای یادبود چنین حادثه غم‌انگیزی، کارخانه وایپر تعداد ۵ دستگاه نسخه ویژه از این خودرو بیرون خواهد داد که برخی از آنها شاید ظاهری آشنا داشته باشند.

Dodge is celebrating the 25th anniversary and final year of Vipe
در حالی که هر کدام از مدل‌های وایپر می‌توان با استفاده از برنامه سفارشی‌سازی 1 of 1  می‌تواند به ۵۰ میلیون روش مختلف رنگ‌آمیزی و تنظیم شود، بیشتر این مدل‌های جدید، دارای زمینه‌های مشترک با نسخه‌های ویژه قبلی وایپر هستند و در آنها مواردی چون پلاک‌ها، نشان‌های ویژه و روکش متناسب با رنگ‌ بدنه و نام مالک خودرو در بالای درب ورودی راننده به چشم می‌خورد. تولید این مدل‌ها بین ۲۵ تا ۱۰۰ دستگاه متفاوت است و البته ممکن است نسبت به تقاضایی که برای آنها وجود دارد، تعدادی کمتر از این نیز برای آنها درنظر گرفته شود. فروش وایپر در ماه می میلادی در امریکا، در مجموع به ۲۴۱ دستگاه رسیده است. همچنین در سال گذشته میلادی، تعداد ۶۷۶ دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.

Dodge is celebrating the 25th anniversary and final year of Vipe
مدل سبزرنگ با نوارهای مشکی، اسنیک‌اسکین ادیشن GTC نام دارد که از اسنیک‌اسکین ACR مدل ۲۰۱۰ گرفته شده و با پکیج آئرودینامیک پیشرفته (اسپویلر عقب فیبرکربنی و اسپلیتر جلو) و یک طراحی سیاه‌رنگ در داخل کابین همراه است. تولید این خودرو، حداکثر ۲۵ دستگاه خواهد بود.

srt_viper_2
دیگر خودروها، مدل‌های ACR هستند که با استفاده از پکیج «آئرودینامیک حداکثر» برای مأموریت‌های سخت در پیست آماده شده‌اند؛ این پکیج شامل مواردی چون بال عقب، دیفیوزر عقب و یک اسپیلتر جلوی جدا شدنی خواهد بود که همگی از جنس فیبر کربن هستند همچنین در تمام این خودروها از ترمزهای کربن-سرامیکی استفاده می‌شود. نسخه «دییِلر ادیشن  ACR» که در تصاویر نشان داده نشده، شاید تنها در نمایندگی‌های ویژه فروش وایپر قابل‌مشاهده باشد. در هر حال، این خودرو در رنگ‌آمیزی سفید با نوارهای «آبی‌ مسابقه‌ای» در وسط، یک نوار «قرمز آدرنالین» در طرف راننده و دوخت داخلی قرمز‌رنگ همراه است. حداکثر ۳۳ دستگاه از این مدل تولید خواهد شد.

srt_viper_4
وایپر سفیدرنگی که در تصویر نشان داده شده، مطمئناً یکی از محبوب‌ترین نسخه‌ها خواهد بود؛ چرا که یادآور مدل‌های GTS-R داج با بدنه سفید رنگ و نوارهای آبی است که این کمپانی برای بزرگداشت قهرمانی وایپر در FIA GT2 سال ۱۹۹۷ ساخته بود. تولید این نسخه از وایپر، همانند مدلی که از آن الهام گرفته شده، به ۱۰۰ دستگاه محدود خواهد بود. مدل GTS-R کامِموریتیو ادیشن ACR که شاید بهتر است آن را همان GTS-R بنامیم، در کنار بدنه سفید مروارید از پکیج ظاهری کربنی و چرخ‌های سیاه مات ACR استفاده کرده است. همانند مدل اولیه، طرح‌های پرچم امریکا بر روی ستون‌های دوم بدنه نقش بسته‌اند. کمربندهای قرمز تنها تغییر عمده‌ای هستند که در داخل کابین رخ داده است.

Dodge is celebrating the 25th anniversary and final year of Vipe
دو مدل دیگر سیاه‌رنگ ACR، یکی نسخه VoooDoo II ادیشن (با یک o اضافه نسبت به VooDoo مدل ۲۰۱۰) همراه با یک نوار خاکستری در سمت راننده است و دیگر 1:28 ادیشن نام دارد که  مطمئناً یک ماکت با مقیاس یک به  ۲۸ نخواهد بود. بلکه این عدد به زمان 1:28.65 ربط پیدا می‌کند؛ زماین که مدل تولیدی توانسته با رانندگی رندی روبست (Randy Pobst) در پیست لاگونا سِکا ثبت کند. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، این سریعتر از نسخه 1:33 در سال ۲۰۱۰ است. حداکثر ۳۱ دستگاه از VoooDoo II و ۲۸ دستگاه از وایپرهای 1:28 قرار است که ساخته شوند.

امّا آیا اینها واقعاً آخرین وایپرها خواهند بود؟ این خودرو در طول ۲۵ سال گذشته، نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه تولید شده است. این سوپرماشین دست‌ساز، قبلاً مدت ۲ سال را بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به استراحت گذرانده و سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne) مدیرعامل فیات کرایسلر اشاراتی به احتمال بازگشت وایپر در یک پلتفرم اصلاح‌شده از آلفا رومئو داشته است. شاید باید همچنان به امیدواری‌مان ادامه بدهیم؛ چیزی که مطمئناً نیروی کار دیترویت امریکا در کارخانه «کانر اونیو» نیز خواهان آن هستند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

24 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل asa
      asa
      سوابق: (368 دیدگاه) ,

      دوستان الان شما چرا بهAMGدیس دادید؟مگه افسوس نداره؟

      پاسخ
    2. edris
      سوابق: (108 دیدگاه) ,

      50 میلیون رنگ مختلف قابل سفارشه!!!!!! 50 میلیون!!!!!!!

      پ . ن : چند وقت پیش یه 207 ثبت نام کردم 4 تا رنگ قابل سفارش بودن: سفید – نقره ای- خاکستری – مشکی. معلومه یه قوطی رنگ سفید و یه قوطی مشکی بیشتر ندارن نسبت رنگ هارو فقط تغییر میدن :))

      پاسخ
    3. Pagani
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      قبلا گفتم بازم میگم’
      وایپر افعی رفت،اژدها برمیگرده.
      روی پلت فرم فراری با یه موتور با بازدهی بیشتر!!
      (اژدها=اسب+افعی )
      امیدوارم v12بزارن رو افعی.
      و کاپوتش هم همچنان کشیده باقی بمونه.

      پاسخ
    4. امین
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      ماشینای خوب مثل این و لنسر اوولوشن تولید میشن بعد تولید متوقف میشه در حالی که کار ما این جا فقط افسوس خوردنه این ماشینو رو تو عمرم از نزدیک ندیدم فقط تو need for speed باهاش حال میکردم

      پاسخ
    5. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      ای بابا

      پاسخ
    6. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      هرچی فکر میکنم وایپر رو به کوروت C7 ترجیح میدم
      حالا میخواین دیس بدین ولی سلیقه من اینه واقعا الیه این ماشین

      پاسخ
  1. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    درسته که هیچ وقت یکی نداشتم و سوار نشدم و حتی از نزدیک ندیدم اما تو بازیای کامپیوتری واقعا با این ماشین حال میکردم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل asa
      asa
      سوابق: (368 دیدگاه) ,

      اه،پدال روزمو با این خبر خراب کردی.واقعا وایپر یک قطبی در صنعت جهانی بود و حالا در نبودش کاملا جای خالیش قابل احساس هست و من حس میکنم یکجورایی صنعت اتومبیل ناقص میشه.ضمنا من وایپرو امریکاییش رو با اون پلتفورم و کاپوت کشیده خاصش میخوام.نه وایپری که با همکاری شرکای ایتالیایی ساخته شده وبر روی شاسی الفا یا فراری قرار بگیره هرچند اگه از قبل هم بهتر بشه.در واقع وایپر یعنی امریکا،امریکا یعنی وایپر.بازم تسلیت….

      پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4345 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین محشریه. حیف که قراره تموم بشه.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    واقعا وایپر خودروی خوبی بود
    اما به هر دلیل فروش خیلی خوبی رو تجربه نمیکرد و توی بیشتر زمینه های فروش از پس رقباش بر نمیومد و خب بعضی وقتا تجارت و سود باعث میشه که بعضی خودروهای خوب به تاریخ بپیوندن
    امیدوارم یه روزی با ویژگی های خیلی بهتر و فروش بهتر برگرده…

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    چرا داره میره!؟ اگه مشکل سود دهی هست پروژه ی وایپر رو به من بدید و وایپر ۲۰۲۰ وایپری میشه که رکورد فروش و همینطور رکورد نابود کردن سوپراسپرت ها در پیست و بیرون پیست میشه‌.

    پاسخ
  5. ferrari
    سوابق: (241 دیدگاه) ,

    اتومبیل خوبی بود. دل عاشقان خودرو برای وایپر تنگ خواهد شد

    پاسخ
  6. آرش آمریکایی
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    وایپر یه روز قوی تر از همیشه بر میگرده
    فقط امیدوارم اصالتشو حفظ کنه

    پاسخ
  7. continental
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    بدترین خبر خودرویی تو این چند سال اخیر خیلی این ماشین خوب بود واقعا حیفه.

    پاسخ
  8. ali
    سوابق: (1299 دیدگاه) ,

    خدا نگهدارت مرد
    رفتی پیش اجداد بزرگت که در گذشته غوغا میکردند
    خاطراتت همیشه برامون زندس عزیزم
    دوستت دارم وایپر تا ابد

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (251 دیدگاه) ,

    خداحافظ ای گاو خشمگین

    پاسخ
    1. مصی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      گاو خشمگین لامبورگینیه :/

      پاسخ
  10. American and japan
    سوابق: (200 دیدگاه) ,

    گریم گرفت لامصبا بس کنید 🙁
    وایپر چرا باید توقف تولید بشه؟پس چه ماشینی میخواد بیاد جاش که آرم عقبش چراغ ترمزش باشه و وقتی گاز میدی با توجه به دور موتور افعی وسط صفحه کیلومتر روشن بشه؟چه ماشینی میخواد به این زیبایی اگزوز های خوشکلشو از کنار ماشین و زیر رکاب بده بیرون؟چه ماشینی میخواد صدای غرش وایپر رو داشته باشه؟چه ماشینی میخواد یه سوپر کار موتور جلو با کاپوت کشیده و قیافه ی وحشی و خشن داشته باشه؟چه ماشینی میتونه جای افعی رو تو دلم پر کنه؟نرو لامصب.اگر دست فیات کرایسلر باشه مثل رنه گید(البته ماشین خوبیه ولی اسم رنه گید لایقش نیست) یه ماشین کوچولو و جم و جور با سلیقه ی مزخرف اروپایی میدن بیرون با یه موتور که حجمش اندازه ی کف دست منه و میگن این وایپر جدیده 🙁 .وایپر دلم برات تنگ میشه

    پاسخ
    1. GT
      سوابق: (251 دیدگاه) ,

      سلیقه ی مزخرف اروپایی؟؟!!!خیلی خندوندیمون عزیز

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل one:1
      one:1
      سوابق: (129 دیدگاه) ,

      هی روزگار …
      هر چیزی که ما بهش دل بستیم یا کانسپته یا 3 سال بیشتر ساخته نمی شه
      چرا دیگه ارزش خودرو ها به شکل واقعی شون حفظ نمی شه
      چرا صنعت اتومبیل سازی داره اسطوره هاش رو از دست می ده
      چرا فیات داره گند می زنه روی خودرو های امریکایی
      چرا داره باعث می شه که امریکایی ها المان هاشون رو از دست بدن
      دیگه چه کار خواهد کرد؟
      ایا بعد وایپر افسانه ای نوبت چلنجر خواهد بود؟
      یا بعد فورد و کوروت را هم بدون جی تی و کوروت از نو خواهد ساخت؟
      یاد خاطر این مرد واقعی تا ابد حفظ خواهد بود
      مردی قوی و افعی شکل که خوصوصیات خاص خودش رو داشت
      مثل چراغ ترمز عقب و کاپوت کشیده و موتور حجیم
      خداحافظ مرد واقعی
      خداحافظ

      پاسخ
  11. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    واقعا افسوس داشت اومدم نیگاه کردم این خبر رو اصلا داغون شدم
    حیف

    پاسخ
  12. احمدرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    این ماشین به سیاست های غلط فیات کرایسلر توی بازاریابی باخت وگرنه این پتانسیلو داشت که یه خودروی خیلی پرفروش و ابدی بشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.