کانسپت‌های فراموش‌شده: دوج سوپر8 همی

کانسپت دوج سوپر8 همی با طراحی رترو و باطنی مدرن، تلاشی برای ارائهٔ تصویری دوباره از سدان‌های خانوادگی سنتی بود

نام دوج سوپر 8 همی
معرفی نمایشگاه دیترویت 2001
ترکیب موتور جلو
پیشرانه 5.7 لیتری V8
قدرت 355 اسب بخار
گشتاور 535 نیوتن متر
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب 6 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت

کانسپت سوپر8 همی (Super8 Hemi) از طراحی عجیب‌وغریبی برخوردار بود و دوج قصد داشت با آن طراحی سدان‌های آمریکایی دههٔ 50 میلادی را احیا کند. در دوران شراکت دایملر-کرایسلر، دوج با این کانسپت، ایده‌ای جدید را امتحان کرد و مجدداً طرح سنتی سدان‌های دیفرانسیل عقب را احیا نمود. یکی از ویژگی‌های جالب سوپر8 همی ستون A معکوس آن بود که کاملاً مشابه سدان‌های قدیمی آمریکایی طراحی شده بود. علاوه بر این، عدم وجود ستون B و سقف شیب‌دار از این کانسپت خودرویی غیرمعمول برای اوایل قرن بیست و یکم ساخته بود.

dodge-super8_hemi_concept-2001-1024-01

همچنین درهای سوپر8 همی به شیوهٔ موسوم به خودکشی طراحی شده بودند که دسترسی آسان به کابین را فراهم می‌کرد درحالی‌که ظاهر خودرو نیز به‌صورت رترو و با الهام از خودروهای کلاسیک قدیمی طراحی شده بود. گیربکس اتوماتیک چهار سرعتهٔ خودرو از طریق دکمه کار می‌کرد، دریچه‌های تهویه به شکل موتور جت طراحی شده و فرمان از چوب و آلومینیوم ساخته شده بود. این موارد، دوج سوپر8 همی را به خودرویی منحصربه‌فرد تبدیل کرده بودند.

2001-dodge-super8-hemi-conc

با فاصلهٔ محوری بسیار کشیدهٔ حدود 3 متری، سوپر8 همی خودروی بسیار بزرگی بود درحالی‌که تکنولوژی‌های زیادی هم در آن بکار رفته بود. برای این ماشین یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه شده بود که از طریق یک نمایشگر کوچک نصب شده روی کنسول جلو ارائه می‌شد. همچنین برای سرنشینان عقب هم امکان دسترسی به اینترنت فراهم شده بود.

dodge-super8_hemi_concept-2001-1024-03

اما همهٔ ویژگی‌های دوج سوپر8 همی در ظاهر و داخل آن خلاصه نمی‌شد چراکه در زیر کاپوت آن‌هم یک نیروگاه عظیم 5.7 لیتری V8 همی نصب شده بود و کلمهٔ همی در نام خودرو هم اشاره به همین موتور داشت. این پیشرانه 355 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور داشت که کمک می‌کرد این کانسپت در کمتر از 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بااین‌حال هرچند کانسپت دوج سوپر8 همی هرگز به تولید انبوه نرسید اما پیش‌نمایشی بود برای نسل اول کرایسلر 300 که دو سال بعد معرفی شد.

dodge-super8_hemi_concept-2001-1024-07

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

23 دیدگاه

  1. نیما
    سوابق: (250 دیدگاه) ,

    این طراحی های جالب و خلاقانه واقعا جذاب ان و باعث تنوع میشن . ولی در حال حاضر خودروهای تولیدی به سمت تشابه هر چه بیشتر پیش میرن ! مثلا چند دهه قبل تفاوت بین خودروهای عضلانی امریکایی و خودروهای اسپورت المانی از نظر عملکرد و طراحی خیلی فاحش بود و موجب تنوع تو‌بازار میشود و خیلی جالب بود !!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (790 دیدگاه) ,

      فرم شیشه جلوش رو اتفاقا من عاشقشم.
      کاملا یادآور دهه 50-60 میلادیه.
      یه کار بسیااااار اصیله.
      نوع دندش هم مال کرایسلر امپریال دهه 60هست و صندلیش هم مال همون دهه.
      طراحى داشبورد مال همون دهه و دراى بلند و شیشه کوچیک و هاردتاپ بودن و فرمون چوب و آلومینیوم همه و همش اصالت خودرو هاى آمریکایى دهه 50-60 هست که توى اکثر ماشیناى جنرال موتورز و کرایسلر و فورد به کار رفته.
      حتى دراش هم مال مال لینکلن کانتیننتال و … اینطورى بودن

      پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1266 دیدگاه) ,

          مجید اگه این ماشین زشت هستش پس اون کانسپت فولکس که کسل کننده ترین کانسپت دنیا لقب گرفت تکلیفش چی هست؟؟؟؟

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3639 دیدگاه) ,

          .
          من گفتم اون خوشگله.؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!؟؟!؟
          .
          جلو پنجره ی این وحشتناک بزرگه.
          گربه ها و سگ های توی خیابون رو میکشه داخل موتور… !!

  2. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (790 دیدگاه) ,

    چند خصوصیت کرایسلر امپریال:
    با عکس خودتون ببینید:
    http://automotivemileposts.com/imperial/images/1975/imperial1975velourgold.jpg
    http://www.moibbk.com/images/chrysler-imperial-interior-1.jpg
    http://www.moibbk.com/images/chrysler-imperial-interior-10.jpg
    http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/08/a-31.jpg
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/e6/87/27/e68727ed2890133234a751b303cf6c7f.jpg

    توى این عکسا میتونید تمام نماد هارو ببینید!٠.
    شیشه هاردتاپ-خم شیشه جلو-دنده دکمه اى-صندلى ها-فرمون رو فقط نتونستم پیدا کنم-حالت درا هم توشون هست.
    اینم کانسپت کرایسلر امپریال 2006:
    http://www.seriouswheels.com/pics-2006/2006-Chrysler-Imperial-Concept-NAIAS-Suicide-Doors-1600×1200.jpg

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1266 دیدگاه) ,

      نیما با این عکسها دیونم کردی به مولا
      واقعا باید فقط تحسین کردش

      پاسخ
  3. دانیال
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    وقتی داره میره انگار داره میاد:| . عقبش انگار جولوه جولوش انگار عقبه.
    از اون کانسپتای بیخوده:XD

    پاسخ
  4. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    من نمیدونم این ایده مسخره کیلومتر شمار وسط داشبرد کار کیه
    اخه رو چه حسابی این کار چرت رو انجام میدید ………..
    اصلا دلیلی هم نداره ……….

    پاسخ
    1. آرش
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      مینی کوپر هم دقیقا کلیومترش وسط داشبورده شاید میخوان با این کار خاص بودن رو القا کنن

      پاسخ
      1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        اتفاقا الان مینی دیگه این کارو نمیکنه
        خیلی هم کابینش قشنگ شده الان …………..
        از برند های ژاپنی هم زیاد دیدم این حرکتو
        والا نه تنها چیزه خاصی نیست بلکه بسیار حرکت بی کاربردیه
        فقط راننده رو گمراه میکنه ……….

        پاسخ
        1. آرش
          سوابق: (23 دیدگاه) ,

          آره درست گفتی ژاپن هم با تویوتا پریوس این کارو کرده البته بصورت دیجیتالی!
          الان دور دوره هدآپ دیسپلی هست

  5. ونوم
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    این جلو پنجره برا چارجر خیلی با ابهت بود یادش بخیر

    پاسخ
    1. آرش
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      ابهت؟؟؟؟ چیزی که تو این عکس اصلا مشاهده نمیشه ابهته !! این طراحی که همش ایراده تو به این میگی ابهت؟!!!

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1266 دیدگاه) ,

        جناب ارش ونوم نظرش رو گفت
        شما خوشت نیومده دلیل بر راست بودن حرف شما نیست
        شما اگه بلدی بهتر از این طراحی کن

        پاسخ
        1. آرش
          سوابق: (23 دیدگاه) ,

          ببخشید ali (CHEVY NOVA نمیدونم شما از کامنت من چه برداشتی کردی اما من با لحن تندی یا تمسخر نگفتم من از حرف ایشون تعجب کردم شما یه جوری حرف میزنی انگار دعوا داری

  6. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1266 دیدگاه) ,

    من دعوا ندارم باکسی ارش جان
    ونوم که از دوستان عزیز من در سایت نظرش رو گفت شما هم نظرتون رو منم نظرم رو شاید بد برداشت کردیم هر 2 نفر
    من معذرت میخوام از شما
    یا علی

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (372 دیدگاه) ,

      علی جون خیلی اقایی من این جلو پنجره رو که تو نسل قبل چارجر بود گفتم طرف نخونده ایراد میگیره

      پاسخ
    2. آرش
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      نه داداش اختیار داری این چه حرفیه بله فرمایش شما کاملا درسته هرکی نظرشو میده من خدمتتون عرض کردم من وقتی کامنت ونوم رو خوندم تعجب کردم حتی علامت تعجب رو هم گذاشتم و اینکه چندتا علامت سوال پشت سرهم دلیل بر این نیست که من با حالت عصبانیت سوال میکنم ! سوءتفاهم نشه یه وقت داداش.
      ماچاکرتیم

      پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    خیلی عجیب و غریبه، انگار تناسبی نداره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.