معرفی رسمی رولزرویس داون

همین‌که چشمتان به مدل دراپ-تاپ جدید رولزرویس بیفتد با تصور یک مسافرت مجللِ حتی کوتاه درحالی‌که هوای آزاد را دور سرتان حس می‌کنید حس خوبی خواهید داشت. نامش داون (Dawn) است؛ به یاد مدل سیلوِر داون (Silver Dawn) که اوایل دهه 1950 تولید می‌شد و هنوز هم برای کمپانی ارزش و احترام خاصی دارد. شاید با دیدن تصاویر به ذهنتان خطور کند که این فقط یک رَیث با سقف بازشونده است و به‌اصطلاح چیزی در چنته ندارد، اما توصیه می‌کنم برای اظهارنظر کمی صبر کنید.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

طراحی
مجلل ساز انگلیسی می‌گوید داون خیلی بیشتر از یک رَیث روباز است. 80 درصد پنل‌های بدنه جدید هستند، شیشه جلو ارتفاع کمتری دارد و چفت شدن سقف هنگام بسته شدن با لبه‌ها و کناره‌های آن به‌گونه‌ای است که نمای سیال و بسیار یکدستی به خودرو می‌دهد. داون با سقف باز هم واقعاً چشم‌نواز است و تناسب طراحی در جای‌جای بدنه موج می‌زند. هرچه بیشتر دقت کنید جزئیات بیشتری نظرتان را جلب خواهد کرد! برای مثال رنگ آبی عمیق و خاصی که داخل چراغ‌های جلو دیده می‌شود یا خطوطی که از زیر پای اسپیریت آو اِکستاسی (Spirit Of Ecstasy) تا روی کاپوت ادامه دارند و درست مثل این است که هنگام پرواز دنباله‌ای از خود به‌جا گذاشته است.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

سقف
سکوت به‌عنوان مشخصه اصلی سقف در دستور کار بوده است. رولزرویس از 6 لایه مختلف با نوعی دوخت فرانسوی تروتمیز و نرم (که سروصدای باد را کاهش می‌دهد) برای ساخت آن استفاده کرده و ادعا می‌کند که در حالت بسته آرامش اتاق همانند مدل رَیث خواهد بود و از طرفی هنگام باز و بسته کردن آن هیچ صدایی نخواهید شنید. البته برای قضاوت هنوز زود است و باید تا زمان رونمایی و انجام آزمایش‌های میدانی صبر کنیم. تا حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت می‌توانید دکمه را بزنید تا در 21 ثانیه باز یا بسته شود. بد نیست به شیشه عقب هم اشاره‌کنم که کوچک‌ترین اندازه ممکن را دارد و درعین‌حال میدان دید کافی را در اختیار قرار می‌دهد، به این طریق هم حریم خصوصی سرنشینان حفظ می‌شود هم رخ مجلل داون خدشه‌دار نمی‌شود.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

کابین
مجلل ساز انگلیسی تلاش می‌کند داون را علی‌رغم ساختار کلّی 2+2 به‌عنوان یک خودروی 4 نفره کامل معرفی کند. صندلی‌های عقب ساختار سطل مانند خاصی دارند و به نظر می‌رسد درمجموع ردیف عقب برای افرادی با قد حداکثر 6 فوت (182.88 سانتی‌متر) راحت و بی‌دردسر خواهد بود. بر اساس مبانی مهندسی امکان طراحی طاقچه عقب در ارتفاعی پایین‌تر وجود داشته اما مهندسان رولزرویس آن را بالاتر قراردادند تا سرنشینان احساس دربرگفته‌شدگی بیشتری داشته باشند. سیستم صوتی این مدل برخلاف بسیاری از خودروسازان دیگر که از کمپانی‌های سازنده سیستم صوتی استفاده می‌کنند کاملاً خانگی و شامل 16 بلندگوی hi-fi است که می‌توانند بسته به شرایط مختلف و باز یا بسته بودن سقف خودشان را وفق دهند. این را هم در ذهن داشته باشید که کنترل‌‌کننده‌های مرکزیِ infotainment درواقع متعلق به آی-درایو ب‌ام‌و هستند!

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

شاسی و تعلیق
رولزرویس معتقد است یکی از منافع درب‌هایی که از جلو باز می‌شوند این است که امکان تعبیه ستون A مستقل را محیا می‌کنند که بدین‌وسیله استحکام و مقاومت بدنه افزایش می‌یابد. از طرفی طی ده‌ها هزار مایل آزمایش در انواع مسیرها تکان‌ها و لرزش‌های اتاق مشخص و رفع شده‌اند. نتیجه هم طبق ادعای کمپانی یک روباز 4 نفره با بیشترین مقاومت پیچشی بدنه در مقایسه با خودروهای موجود در بازار است. به‌طور کلّی این خودروساز در تلاش است محصول جدیدش را این‌گونه به تصویر بکشد که هرچه به‌اصطلاح راننده‌تر باشید بیشتر دوستش خواهید داشت، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد باوجود فنرهای بادی بازطراحی شده و رول بارهای فعال احتمالاً بازهم راحتی و آسایش را به پویایی و چابکی ترجیح داده‌اند.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

قوای محرکه
زیر کاپوت کشیده داون پیشرانه آشنای 6.6 لیتری V12 قرارگرفته که احتمالاً دو عدد توربو شارژر هم به آن اضافه‌شده است. با این شرایط بازده نهایی 563 اسب بخار در 5,250 دور بر دقیقه و 779.5 نیوتون‌متر در 1,500 دور بر دقیقه خواهد بود. برنامه شتاب گیری نیز با نقشه جدید خود پویاتر و پربازده‌تر شده و در میزان متوسط پدال گاز 30 درصد واکنش سریع‌تری نشان می‎دهد. برای جعبه‌دنده از 8 سرعته ZF استفاده می‌شود که همانند رَیث می‌تواند با کمک اطلاعات ماهواره‌ای مسیرِ پیشِ رو را تحلیل کند و با توجه به حالت رانندگی موجود و نوع پیچ‌های روبرو مناسب‌ترین دنده را انتخاب کند.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

قیمت
حدس می‌زنیم دراپ-تاپ جدید رولزرویس در نسخه پایه حدود 250,000 پوند برچسب بخورد؛ البته اگر جزء کسانی هستید که دوست دارند تا آخرین آپشن موجود را سفارش دهند باید بیشتر از این‌ها برای خرید جدیدتان کنار بگذارید.


منبع: evo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

31 دیدگاه

  1. احسان(احسان)
    سوابق: (2214 دیدگاه) ,

    …حدس می‌زنیم دراپ-تاپ جدید رولزرویس در نسخه پایه حدود 250,000 پوند برچسب بخورد؛ البته اگر جزء کسانی هستید که دوست دارند تا آخرین آپشن موجود را سفارش دهند باید بیشتر از این‌ها برای خرید جدیدتان کنار بگذارید…
    واقعا به این توصیه نیاز داشتم.ممنون که راهنماییم کردید. تنها مشکل زندگیم همین بود که حل شد

    پاسخ
    1. امیرسابق
      سوابق: (134 دیدگاه) ,

      آخه خدا وکیلی این چه ماشینیه؟
      قیافش که مثل ماشینای 40 سال پیشه. مثل اینکه طراحای رولزرویس نمی خواند تحول انقلابی تو محصولاتشون بدن چون همشون عین همه
      در جایی که بنتلی باشه آدم چرا باید رولزرویس خرید کنه؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل متوهم
        متوهم
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        تابحال چیزی از اصالت شنیدی؟؟؟؟کسی که پول این ماشین رو میده در اصل پول اصالتش رو میده + دیگر قابلیت های این خودرو
        وگرنه مایباخ هم گزینه خوبیه..شما بنتلیتو بخر

        پاسخ
  2. مهران
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    فعلا جوونم باهاش حال نمیکنم .زیادی لوکس دیگه. باید پیرتر بشیم بینیم ازش خوشمون میاد یانه

    پاسخ
      1. لاکی استریک
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        شما تو جوونی پرایدم بخری دیگه پیر نمیشی
        یعنی عمری برات نمیمونه که پیر شی 😀

        پاسخ
    1. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      اتفاقآ زیر این ماشین یه رینگ 20-21 اینچ 12 پره فاق کوتاه بزار خصوصآ LEXANI بعد ببین این اسپورته یا اسپورت اسپورته

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل shahab
        shahab
        سوابق: (646 دیدگاه) ,

        اگه 5پره باشه تا دیسک و کالیپر ترمز دیده بشه اسپورت تره
        با 4حلقه لاستیک پایلوت اسپورت کاپ2 285/35 خیلی عشق باز تره

        پاسخ
  3. تصویر پروفایل HELL CAT
    HELL CAT
    سوابق: (196 دیدگاه) ,

    خدایی آپشن و طراحی داخلی اس کلاس و سری هفت و ببین نه آدم دلش نمیره اینا بخره

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1064 دیدگاه) ,

    اصلا خوشم نیومد از طراحیش،ولی از بقیه جهات عالیه،قبلا ی فانتوم کوپه ای داشت ک عاشقش بودم،نمیدونم چرا دیگه تولید نشد؟خلاصه خیلی حیف شد
    دوستان فک کنم قرار بود رولزرویس فروخته شه،کسی اطلاعی نداره؟

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4362 دیدگاه) ,

    تغییرات ظاهری زیادی نداشته، البته باید اینطوری باشه. طراحی داخلی میتونست جذابتر باشه.

    پاسخ
  6. mohsen
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    با پولش میشه یه سوپر کار خوب خرید و باهاش حال کرد !!

    پاسخ
  7. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    RRتنها خودرویی است که تمام با کار دسته…حتی خطوط جانبی…تمام چرم داخل از چرم گاو نر هستش…چون گاو ماده حامله میشه و پوستش چروک میشه استفاده نمیکنن…مشابه این ماشین در هیچ جا وجود نداره…ورود صدا به کابین تو سرعت استاندارد تقریبا 0دسیبله…سیستم ناوبری و فنربندی بادی روغنی که در ثانیا 90 بار چک میکنه حرکت خودرو رو…هنگام رانندگی احساس میکنی روی ابر هستی…تو دلت خالی میشه…3تن فولاد ALخالص….این ماشین مشابه نداره…شما همه این ها رو ول کردین…چسبیدی به طراحی داخلش?!!!!هیچ زیر مجموعه و رو مجموعه و کلاس دیگه نداره….فقط سدان….پس تکه…با تمام تمرکز…مثل pioner که فقط سیستم صوتی کار میکنه..موتور RRنه سوپر شارژ داره نه توربو…یعنی یک عمر ماشین با کیفیت عالی در دنیا…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
      احمدرضا خواجه زاده
      سوابق: (1029 دیدگاه) ,

      سکوت جان سیستم تعلیق فوق العاده RRتوی ب ام و سری 7 استفاده شده ولی بازم توی پدال نوشته بود که بنز آرام تره صد در صد اینطور نیست
      من الان ساکتم به زودی مدارکی رو می کنم که دیگه از این حرفا اینجا زده نشه

      پاسخ
  8. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    احمد رضا جان باهات موافقم….ایرانی ها ***…اون میدون بز توی برره به همین منظور بود…یه چیزی میشنون دیگه ول نمیکنن…هی بنز..بنز….بنز عالیه..ولی به نظر من خودرو های بریتانیا یه چیز دیگست…RR..استون مارتین..مینی..بنتلی…مازراتی..ایگل..رنجروور..جگوار..اولین کشور سازنده هیبرید..سیستم سوخت هوشمند..هرچند حدود 70درصد قطعات فنی شون از آلمان وارد میشه ولی تو آلمانم من اول BMWرو قبول دارم بعد بنز…من اهمیتی به برند نمیدم..ولی میدونم هنوزم ترمز برمبو..سیستم سوخت ریکاردو بریتانیا..وگیربکس ZF..و پیشرانه های فوق العاده BMWدر دنیا درجه یک هستن..من s500سه ماه داشتم 2012…بخدا..بخدا به نظر من BMWازش بهتره 1 سالم در کنارش 528داشتم..قطعش ارزونتره..بیشتره..دیرتر خراب میشه…دیرتر لش میشه..بازار دست دومش بهتره..افت قیمتش دقیقا نصف بنزه..و گیربکسش فوق العاده از بنز چابکتره

    پاسخ
    1. HoSSein
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عزیزم یخورده تو مقایسه هات دقت بیشتری انجام بده اخه s500 با سری 5 تو یک کلاسن که مقایسه میکنی اگه اینجوری باشه پراید تو ماشینا سره نه افت قیمت داره لوازمش از سوپری محلتونم میتونی بگیری لطفا میخوای مقایسه کنی دوتا هم سطحو مقایسه کن . مرسی

      پاسخ
  9. محمد حسین
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    رولزرویس نقص های خودش در هر زمینه ای ،مثل طراحی قدیمی (که همه ما به اشتباه با اون با اسم اصالت[!] آشنا هستیم )، تکنولوژی پایین (در مقایسه با S کلاس و حتی BMW سری7 ) ، شباهت زیاد مدل ها و خیلی چیزهای دیگه رو داره با چیزی مثل خاص بودن (که به صورت مطلق فقط برای شیوخ عرب کاربرد داره ) قایم میکنه . خوبه بدونیم خاص بودن و صد البته لوکس بودن صرفا به معنای استفاده از چرم تمساح و پشم گوسفند و چیز هایی از این دست
    نیست

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
      احمدرضا خواجه زاده
      سوابق: (1029 دیدگاه) ,

      اتفاقا رولز های جدید از تمام تکنولوژی رفاهی ب ام و استفاده میکنه حتی مدل ریث روی پلت فرم ب ام و سری 7 و گوست استفاده میکنه

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل محمد زمانلو
      محمد زمانلو
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      فکر نمی کنید که رولزرویس شور « لوکس بودن » با عرضه ی مدل های شبیه به هم ، قیمت
      نجومی در حد خرید سوپر اسپرت ها و آپشن های گیج کننده درآورده باشه ؟؟؟ خدا وکیلی
      راست نمی گم ؟

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        والا منم خوشم نمیاد خوب که چی مثلا چرمه فلان باشه صندلیاش؟؟

        پاسخ
  10. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    منم منظورم گیربکس های BMWهستش دیگه یا همون zf…کاما نزاشتم…ببخشید اشتباه خوندین

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل محمد زمانلو
    محمد زمانلو
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    با تشکر از امین آقای گل که الان با نوشتن این مقاله به جرگه ی نویسندگان 100 تایی پدال
    پیوست . امیدوارم که بازم مثل همیشه با ترجمه های شیوا و دلنشینت سایت رو پر بارتر
    کنی .

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری
      امین قوام‌ صفری
      سوابق: (206 دیدگاه) ,

      خیلی ممنونم محمد جان، در این حد نیستم.
      لطف شما و بقیه مخطبان سرمایه‌ی بزرگی برای پدال هست و خواهد بود.

      پاسخ
  12. وحید
    سوابق: (249 دیدگاه) ,

    حیف این پول بدیم بابت این خودرو نا زیبا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.