مسافری از هند! بررسی ماهیندرا XUV500

کلاس شاسی بلندهای 7 سرنشینه با رقبایی از برندهای مختلف احاطه شده است. بخش اعظم فروش این کلاس به برندهایی مربوط می‌شود که محصول خود را تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌کنند.

2016 Mahindra XUV500
2016 Mahindra XUV500

تا چندی پیش استثنایی وجود داشته و آن خودروساز هندی به نام ماهیندرا است. ماهیندرا XUV500 تنها به‌صورت محلی با گیربکس 6 سرعته دستی و گزینه‌ی سیستم دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل در دسترس بود.

2016 Mahindra XUV500
اوایل امسال، ما نسخه‌ی مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید را در جاده‌های هندوستان تست کردیم اما برای آزمایش آن در کشور خودمان مشتاق بودیم. این خودرو ما را در شبه‌قاره تحت تأثیر قرار داد اما با اندک زمانی قرار گرفتن در پشت فرمان، تست واقعی در جاده‌های استرالیا صورت پذیرفت.

عرضه‌ی گیربکس 6 سرعته جدید که توسط کمپانی Aisin توسعه یافته به تأخیر افتاده بود زیرا قرارداد اصلی با کمپانی استرالیایی DSI لغو شده بود چرا که کمپانی چینی جیلی این شرکت را خریداری کرده است.

2016 Mahindra XUV500
بهای مدل دیفرانسیل جلوی مجهز به گیربکس دستی از 29900 دلار استرالیا آغاز می‌شود و مدل دو دیفرانسیل قیمت 32900 دلاری دارد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک می‌تواند برای نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل انتخاب شود و بهای 2 هزار دلاری را به قیمت خودرو اضافه کند.

این قیمت‌گذاری، ماهیندرا XUV500 را به خوبی بالاتر از رقبای دیزلی 7 سرنشینه خود در این کلاس قرار می‌دهد. بهای هولدن کاپتیوا 7 برای مثال از 33490 دلار آغاز می‌شود و با اضافه شدن دو چرخ محرک دیگر این قیمت به 38490 دلار افزایش می‌یابد.

2016 Mahindra XUV500
دیگر خودروهای دیزلی این کلاس عبارت‌اند از میتسوبیشی اوت لندر (39490 دلار) و هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و فورد تریتوری همگی با قیمت‌های بالاتر از 40 هزار دلار.

لیست تجهیزات این خودرو پروپیمان بوده و عبارت‌اند از سیستم تهویه‌ی اتوماتیک، صندلی‌های چرمی، چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، مه شکن، قفل مرکزی، دوربین پشتی با حسگرهای پارک، سیستم صوتی به همراه بلوتوث و ارتباطات تلفن،6 ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ، ناوبری ماهواره‌ای و کروز کنترل.

2016 Mahindra XUV500
مدلی که در استرالیا عرضه شده با کد W8 شناخته می‌شود و این برند برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدل فول تر W10 را برای این بازار در آینده در نظر گرفته است.

خب در بحث مقایسه‌ی قیمتی XUV500 واقعاً دست بالا را دارد. اما سواری این خودرو چگونه است؟
امیدوار بودیم تا این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد. کارکرد نمونه‌ی حاضر در تست کمتر از 20 کیلومتر بوده و رنگ متالیک قرمز توسان آن خودنمایی می‌کند. این خودرو همچنین با رکاب‌های جانبی و گارد جلو عرضه شده است.

2016 Mahindra XUV500
از نمای بیرونی، XUV500 نمای قابل‌احترامی دارد و از طراحی ارزان و ناخوشایند برخی برادران دیگر خود دوری جسته است.

به نظر می‌رسد که کیفیت ساخت بیرونی خودرو در مدل حاضر در تست کاملاً خوب بوده و تنها استثنا در این میان به باربندهای سقف و ساخت جزئیات اطراف چراغ‌های پشتی که کاملاً با بدنه هماهنگ نبوده مربوط می‌شود.

داخل کابین شاهد کیفیت ساخت کاملاً خوشایندی هستیم. تغییرات تریم صورت گرفته کابین خودرو را محیطی مطبوع ساخته‌اند.

2016 Mahindra XUV500
غربیلک فرمان نرم بوده و استراحتگاه‌های دست و جعبه‌داشبورد نیز این‌گونه هستند. برخی از اجزای کابین حس ارزانی دارند که از آن جمله می‌توان به محیط اطراف داشبورد و جعبه اشاره کرد اما در مجموع کابین ماهیندرا مکانی مناسب برای گذران وقت است.

2016 Mahindra XUV500
یکی از احساس‌برانگیزترین جنبه‌های این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی آن است. درحالی‌که این سیستم در برابر سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتوی خودروی کاپتیوا 7 چندان حرفی برای گفتن ندارد اما دارای صفحه‌نمایش با رزولوشن بالای و وضوح قابل‌توجهی است. انتقال بین صفحات سریع بوده و استفاده‌ی تعاملی آن خوش‌دست بوده و در خودروهای گران‌تر دیده می‌شود.

2016 Mahindra XUV500
سیستم ناوبری ماهواره‌ای آن نیز بی‌شک یکی از بهترین‌های این کلاس است. این سیستم عملکرد جست‌وجوی پیش بینانه خلاقانه‌ای را با نمایشگر گرافیکی که دارای وضوح بالا بوده پیشنهاد می‌دهد.

2016 Mahindra XUV500
به همراه سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر 7 اینچی شاهد آمار رانندگی، اطلاعات خودرو و پایش فشار لاستیک‌ها هستیم. حتی برنامه‌ای وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا سیستم اطلاعات سرگرمی را با استفاده از بلوتوث گوشی همراه کنترل کنید که ویژگی خوبی است.

2016 Mahindra XUV500
فضای سر و پا در ردیف نخست عالی بوده و صندلی‌ها نیز کاملاً راحت هستند که در سفرهای طولانی نیز محیطی آرام را برای سرنشینان فراهم می‌کنند.

2016 Mahindra XUV500
شگفت آنکه صندلی‌های ردیف دوم نیز فضای پا و سر زیادی دارند. فضای پای زیر صندلی‌های نیز کافی بوده و صندلی‌ها بر پایه‌ی سفرهای بیش از 2 هزار کیلومتر ساخته شده‌اند بنابراین راحتی خوبی دارند.

2016 Mahindra XUV500
صندلی‌های ردیف سوم نیز فضای کافی برای حمل دو فرد بالغ در سفرهای کوتاه دارند. فضای صندوق بار در هنگام استفاده از صندلی‌های ردیف سوم تنها 93 لیتر است که با خواباندن این صندلی‌ها فضای بار به 702 لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم شاهد فضای 1512 لیتری خواهیم بود.

2016 Mahindra XUV500
صندلی‌های ردیف دوم و سوم برای خود ورودی‌های هوای جداگانه‌ای دارند و حتی صندلی‌های ردیف سوم دارای سیستم تهویه‌ی انفرادی به منظور کمک به سرنشینان در هوای بسیار گرم است.

2016 Mahindra XUV500
نیروبخش ماهیندرا XUV500 پیشرانه‌ی دیزل 4 سیلندر 2.2 لیتری توربو است که 140 اسب بخار قدرت و 330 نیوتون متر گشتاور دارد. این پیشرانه که به نام mHawk شناخته می‌شود نیروبخش هر دو مدل تک و دو دیفرانسیل است.

2016 Mahindra XUV500
این خودرو دارای ظرفیت یدک کشی 2500 کیلویی با ترمز تریلر است درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

2016 Mahindra XUV500
یکی از اولین چیزهایی که در هنگام روشن کردن خودرو نظر شما را جلب خواهد کرد صدای زیاد این پیشرانه‌ی دیزل است. پیشرانه از بیرون کابین کاملاً پر سروصدا بوده و این صدا در داخل کابین نیز شنیده می‌شود. جذب‌کننده‌های صدای کمی وجود دارد و در هنگام سفر می‌تواند راحتی کابین را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

2016 Mahindra XUV500
ما XUV500 را در جاده‌های مختلفی از خیابان‌های شهری گرفته تا بزرگراه‌ها و جاده‌های ناهموار و سنگ‌ریزه‌ای آزمایش کردیم.

شتاب گیری و پاسخ‌های پیشرانه‌ی 4 سیلندر دیزل این خودرو خوب هستند اما نفس‌گیر نیست. گشتاور 330 نیوتون متری خودرو نیز معامله‌ای مناسب با وزن کمتر از دو تنی خودرو برقرار کرده است.

2016 Mahindra XUV500
یکی از موارد برجسته‌ی خودرو گیربکس آن است. گیربکس تعویض‌ها را به آسانی انجام داده و همیشه تلاش دارد تا صحیح‌ترین دنده را برای شرایط حاضر انتخاب نماید.

2016 Mahindra XUV500
در حوالی شهر این خودرو احساس خودمانی بودن دارد. در فرم دیفرانسیل جلو، XUV500 برای گشتاور زیاد کشمکش دارد مخصوصاً اگر سطح موردنظر خیس باشد. خودرو تمایل زیادی برای کم فرمانی در سطوح خیس دارد.

علاوه بر گیربکس، دیگر بخش احساس‌برانگیز سواری خودرو است. سیستم تعلیق نرم خودرو باعث می‌شود تا XUV500 به خوبی از عهده‌ی سرعت‌گیرها، خیابان‌های سنگ‌فرشی و دیگر موارد برآید.

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این خودرو سروصدای زیاد به همراه لرزش و ناهنجاری است. فرمان تنبل خودرو نیز لرزش زیادی را نشان می‌دهد.

2016 Mahindra XUV500
در هنگام حرکت و قرار داشتن دور موتور روی 1800 و انتخاب دنده‌های 3،4 و 5، وزوز قابل‌شنیدنی وجود دارد که در هنگام فشار دادن ملایم پدال گاز در کابین شنیده می‌شود. این مورد می‌تواند بارها و بارها در کابین شنیده و امتحان شود.

2016 Mahindra XUV500
احساس پدال ترمز خودرو خوب است. در هنگام گردش ما در شهر، فهمیدیم که این خودرو خیلی راحت است. اما در جاده‌های سنگ‌ریزه دار و ناهموار شاهد تکان‌های زیاد بدنه هستیم که البته انتظار دیگری از یک شاسی‌بلند نیز نمی‌توان داشت.

در بحث مالکیت، ماهیندرا گارانتی 3 ساله 100 هزار کیلومتری و سرویس شش‌ماهه را ارائه می‌کند.

خب این خودرو در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟ گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ماهیندرا گزینه‌ی بهتری نسبت به نسخه‌ی دستی است. در بحث تجهیزات نیز این مورد در مرتبه‌ی بالاتری قرار می‌گیرد.

اما همه‌ی این موارد مثبت تحت تأثیر ایزوله کردن ضعیف، سروصدای زیاد و لرزش قرار می‌گیرد. این نقاط ضعف باعث می‌شوند که مالک حس خوبی نداشته باشد. ماهیندرا همچنین تنها خودروی 4 ستاره‌ی ANCAP است درحالی‌که بسیاری از رقبا دارای 5 ستاره هستند.

اگر دنبال شاسی‌بلند 7 سرنشینه با قیمت معقولی هستید و البته توافقی خوب با کیفیت رانندگی دارید،XUV500 می‌تواند انتخاب شما باشد.

این خودرو تجهیزات زیادی داشته و سواری دلپذیر و ظرفیت یدک کشی قابل‌احترامی را عرضه می‌کند.


نقاط قوت: ظرفیت یدک کشی بالا، کابین جادار، تجهیزات زیاد، قیمت مناسب، سواری در سطوح ناهموار
نقاط منفی: لرزش‌های فرمان و شاسی، کارایی ضعیف در سطوح خیس، پیشرانه می‌توانست گشتاور بیشتری داشته باشد

2016-mahindra-xuv500-30

امتیازهای ماهیندرا XUV500 2016

کارایی و مصرف سوخت: 5
فضای کابین و راحتی: 7
تکنولوژی و ارتباطات: 7
قیمت و تجهیزات: 7.5
سواری و هندلینگ: 5
میانگین: 6

2016-mahindra-xuv500-32

مشخصات ماهیندرا XUV500 دو دیفرانسیل

پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 140 اسب بخار/330 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی/اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی: 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن خالص: 1810 کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: 4585/1890/1785 میلی‌متر
قیمت: 30580-25720 دلار استرالیا

منبع: caradvice

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

16 دیدگاه

  1. sunmartin
    سوابق: (1424 دیدگاه) ,

    صدای موتور زیاده و دنده ای اما ببینید چه طراحی بی نقصی داره و از تمام چینی ها یک سرو گردن بالاتره کاش بجای چینی ها حداقل با ماهیندرا قرار داد میبستند شاید سال آینده

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1267 دیدگاه) ,

      ماشینهای چینی به درد چهارشنبه سوری میخورند که مردم باید اتیششون بزنند و خوشحالی کنند

      پاسخ
    2. aref
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      مدل دنده ایش بهترین ماشین هندی هست که تا حالا دیدم . توی بزرگراه شتاب خوبی داره که از یه ماشین هندی با این جثه اصلا انتظار ندارید .درکل توی هند با توجه به خدمات ماهیندرا و قیمت مناسب گزینه ی قابل احترامی هستش .

      پاسخ
    3. پیمان
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      شما خودروهای جدید چینی رو دیدید مثلا چری تیگو7یا جک اس2 و …طراحی بسیار زیباتری دارند.

      پاسخ
  2. mehran911
    سوابق: (791 دیدگاه) ,

    مدیونید اگه فکر کنید از تویوتا الهام گرفته !

    پاسخ
  3. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    از جلو بد نیست ولی خوبم نیست
    از نیم رخ خییییلی زشته
    از نمای عقب افتضاحه
    کابینش بدک نیست
    موتورش خوبه 140 اسب بخار کافی نیست اما گشتاورش زیاده گیر بکس6 سرعته اتومات خیلی خوبه یکی دیگه از نقاط قوتش طرح خلاقانه کیلومتر شمارشه و گرافیک عالی هم داره …..
    کابینش هم اگه دو رنگ بود و پلاستیک کمتر داشت خیلی خوب می شد ////

    پاسخ
    1. سیاوش
      سوابق: (48 دیدگاه) ,

      خودرو های دیزل معمولا گشتاور بالایی دارند و خیلی یا این مشخصات خوبم نیست

      پاسخ
  4. MehdiTurbo
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    قیمتش بالاست اخه مگ چیه!!!خیلی ماشینای بهتر تو این قیمت هست.

    پاسخ
  5. دوچرخه سوار
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    مذخرفه اما برای شروع خوبه .

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    چه بگوییم، یه سری چیزا داره، خیلی چیزا نداره.

    پاسخ
  7. nima
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    قیافش واقعا داغونه.چینی های جدید ظاهر خیلی بهتری دارن

    پاسخ
  8. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    به نظرم با این دید که محصول هند هست عالیه شرکت خودرو سازی تاتا هند هم وانت های جذابی تولید میکنه برتری هندی ها نسبت به چینی ها بر میگرده به فنی خوب ماشین هاشون بر عکس اغلب خودرو های بی کیفیت چینی.

    پاسخ
    1. پیمان
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      شما از محصولات جدید چین بی خبرید.چینی ها به سرعت در حال ورود به بازار کشورهای توسعه یافته هستند و تا حال چندین کمپانی موفق به کسب مجوز اروپا شدند.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.