سایر خودروهای آسیایی

مسافری از هند! بررسی ماهیندرا XUV500

کلاس شاسی بلندهای ۷ سرنشینه با رقبایی از برندهای مختلف احاطه شده است. بخش اعظم فروش این کلاس به برندهایی مربوط می‌شود که محصول خود را تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌کنند.

2016 Mahindra XUV500
۲۰۱۶ Mahindra XUV500
تا چندی پیش استثنایی وجود داشته و آن خودروساز هندی به نام ماهیندرا است. ماهیندرا XUV500 تنها به‌صورت محلی با گیربکس ۶ سرعته دستی و گزینه‌ی سیستم دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل در دسترس بود.

2016 Mahindra XUV500
اوایل امسال، ما نسخه‌ی مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جدید را در جاده‌های هندوستان تست کردیم اما برای آزمایش آن در کشور خودمان مشتاق بودیم. این خودرو ما را در شبه‌قاره تحت تأثیر قرار داد اما با اندک زمانی قرار گرفتن در پشت فرمان، تست واقعی در جاده‌های استرالیا صورت پذیرفت.

عرضه‌ی گیربکس ۶ سرعته جدید که توسط کمپانی Aisin توسعه یافته به تأخیر افتاده بود زیرا قرارداد اصلی با کمپانی استرالیایی DSI لغو شده بود چرا که کمپانی چینی جیلی این شرکت را خریداری کرده است.

2016 Mahindra XUV500
بهای مدل دیفرانسیل جلوی مجهز به گیربکس دستی از ۲۹۹۰۰ دلار استرالیا آغاز می‌شود و مدل دو دیفرانسیل قیمت ۳۲۹۰۰ دلاری دارد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک می‌تواند برای نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل انتخاب شود و بهای ۲ هزار دلاری را به قیمت خودرو اضافه کند.

این قیمت‌گذاری، ماهیندرا XUV500 را به خوبی بالاتر از رقبای دیزلی ۷ سرنشینه خود در این کلاس قرار می‌دهد. بهای هولدن کاپتیوا ۷ برای مثال از ۳۳۴۹۰ دلار آغاز می‌شود و با اضافه شدن دو چرخ محرک دیگر این قیمت به ۳۸۴۹۰ دلار افزایش می‌یابد.

2016 Mahindra XUV500
دیگر خودروهای دیزلی این کلاس عبارت‌اند از میتسوبیشی اوت لندر (۳۹۴۹۰ دلار) و هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و فورد تریتوری همگی با قیمت‌های بالاتر از ۴۰ هزار دلار.

لیست تجهیزات این خودرو پروپیمان بوده و عبارت‌اند از سیستم تهویه‌ی اتوماتیک، صندلی‌های چرمی، چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، مه شکن، قفل مرکزی، دوربین پشتی با حسگرهای پارک، سیستم صوتی به همراه بلوتوث و ارتباطات تلفن،۶ ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ، ناوبری ماهواره‌ای و کروز کنترل.

2016 Mahindra XUV500
مدلی که در استرالیا عرضه شده با کد W8 شناخته می‌شود و این برند برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدل فول تر W10 را برای این بازار در آینده در نظر گرفته است.

خب در بحث مقایسه‌ی قیمتی XUV500 واقعاً دست بالا را دارد. اما سواری این خودرو چگونه است؟
امیدوار بودیم تا این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد. کارکرد نمونه‌ی حاضر در تست کمتر از ۲۰ کیلومتر بوده و رنگ متالیک قرمز توسان آن خودنمایی می‌کند. این خودرو همچنین با رکاب‌های جانبی و گارد جلو عرضه شده است.

2016 Mahindra XUV500
از نمای بیرونی، XUV500 نمای قابل‌احترامی دارد و از طراحی ارزان و ناخوشایند برخی برادران دیگر خود دوری جسته است.

به نظر می‌رسد که کیفیت ساخت بیرونی خودرو در مدل حاضر در تست کاملاً خوب بوده و تنها استثنا در این میان به باربندهای سقف و ساخت جزئیات اطراف چراغ‌های پشتی که کاملاً با بدنه هماهنگ نبوده مربوط می‌شود.

داخل کابین شاهد کیفیت ساخت کاملاً خوشایندی هستیم. تغییرات تریم صورت گرفته کابین خودرو را محیطی مطبوع ساخته‌اند.

2016 Mahindra XUV500
غربیلک فرمان نرم بوده و استراحتگاه‌های دست و جعبه‌داشبورد نیز این‌گونه هستند. برخی از اجزای کابین حس ارزانی دارند که از آن جمله می‌توان به محیط اطراف داشبورد و جعبه اشاره کرد اما در مجموع کابین ماهیندرا مکانی مناسب برای گذران وقت است.

2016 Mahindra XUV500
یکی از احساس‌برانگیزترین جنبه‌های این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی آن است. درحالی‌که این سیستم در برابر سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتوی خودروی کاپتیوا ۷ چندان حرفی برای گفتن ندارد اما دارای صفحه‌نمایش با رزولوشن بالای و وضوح قابل‌توجهی است. انتقال بین صفحات سریع بوده و استفاده‌ی تعاملی آن خوش‌دست بوده و در خودروهای گران‌تر دیده می‌شود.

2016 Mahindra XUV500
سیستم ناوبری ماهواره‌ای آن نیز بی‌شک یکی از بهترین‌های این کلاس است. این سیستم عملکرد جست‌وجوی پیش بینانه خلاقانه‌ای را با نمایشگر گرافیکی که دارای وضوح بالا بوده پیشنهاد می‌دهد.

2016 Mahindra XUV500
به همراه سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر ۷ اینچی شاهد آمار رانندگی، اطلاعات خودرو و پایش فشار لاستیک‌ها هستیم. حتی برنامه‌ای وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا سیستم اطلاعات سرگرمی را با استفاده از بلوتوث گوشی همراه کنترل کنید که ویژگی خوبی است.

2016 Mahindra XUV500
فضای سر و پا در ردیف نخست عالی بوده و صندلی‌ها نیز کاملاً راحت هستند که در سفرهای طولانی نیز محیطی آرام را برای سرنشینان فراهم می‌کنند.

2016 Mahindra XUV500
شگفت آنکه صندلی‌های ردیف دوم نیز فضای پا و سر زیادی دارند. فضای پای زیر صندلی‌های نیز کافی بوده و صندلی‌ها بر پایه‌ی سفرهای بیش از ۲ هزار کیلومتر ساخته شده‌اند بنابراین راحتی خوبی دارند.

2016 Mahindra XUV500
صندلی‌های ردیف سوم نیز فضای کافی برای حمل دو فرد بالغ در سفرهای کوتاه دارند. فضای صندوق بار در هنگام استفاده از صندلی‌های ردیف سوم تنها ۹۳ لیتر است که با خواباندن این صندلی‌ها فضای بار به ۷۰۲ لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم شاهد فضای ۱۵۱۲ لیتری خواهیم بود.

2016 Mahindra XUV500
صندلی‌های ردیف دوم و سوم برای خود ورودی‌های هوای جداگانه‌ای دارند و حتی صندلی‌های ردیف سوم دارای سیستم تهویه‌ی انفرادی به منظور کمک به سرنشینان در هوای بسیار گرم است.

2016 Mahindra XUV500
نیروبخش ماهیندرا XUV500 پیشرانه‌ی دیزل ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربو است که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتون متر گشتاور دارد. این پیشرانه که به نام mHawk شناخته می‌شود نیروبخش هر دو مدل تک و دو دیفرانسیل است.

2016 Mahindra XUV500
این خودرو دارای ظرفیت یدک کشی ۲۵۰۰ کیلویی با ترمز تریلر است درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

2016 Mahindra XUV500
یکی از اولین چیزهایی که در هنگام روشن کردن خودرو نظر شما را جلب خواهد کرد صدای زیاد این پیشرانه‌ی دیزل است. پیشرانه از بیرون کابین کاملاً پر سروصدا بوده و این صدا در داخل کابین نیز شنیده می‌شود. جذب‌کننده‌های صدای کمی وجود دارد و در هنگام سفر می‌تواند راحتی کابین را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

2016 Mahindra XUV500
ما XUV500 را در جاده‌های مختلفی از خیابان‌های شهری گرفته تا بزرگراه‌ها و جاده‌های ناهموار و سنگ‌ریزه‌ای آزمایش کردیم.

شتاب گیری و پاسخ‌های پیشرانه‌ی ۴ سیلندر دیزل این خودرو خوب هستند اما نفس‌گیر نیست. گشتاور ۳۳۰ نیوتون متری خودرو نیز معامله‌ای مناسب با وزن کمتر از دو تنی خودرو برقرار کرده است.

2016 Mahindra XUV500
یکی از موارد برجسته‌ی خودرو گیربکس آن است. گیربکس تعویض‌ها را به آسانی انجام داده و همیشه تلاش دارد تا صحیح‌ترین دنده را برای شرایط حاضر انتخاب نماید.

2016 Mahindra XUV500
در حوالی شهر این خودرو احساس خودمانی بودن دارد. در فرم دیفرانسیل جلو، XUV500 برای گشتاور زیاد کشمکش دارد مخصوصاً اگر سطح موردنظر خیس باشد. خودرو تمایل زیادی برای کم فرمانی در سطوح خیس دارد.

علاوه بر گیربکس، دیگر بخش احساس‌برانگیز سواری خودرو است. سیستم تعلیق نرم خودرو باعث می‌شود تا XUV500 به خوبی از عهده‌ی سرعت‌گیرها، خیابان‌های سنگ‌فرشی و دیگر موارد برآید.

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این خودرو سروصدای زیاد به همراه لرزش و ناهنجاری است. فرمان تنبل خودرو نیز لرزش زیادی را نشان می‌دهد.

2016 Mahindra XUV500
در هنگام حرکت و قرار داشتن دور موتور روی ۱۸۰۰ و انتخاب دنده‌های ۳،۴ و ۵، وزوز قابل‌شنیدنی وجود دارد که در هنگام فشار دادن ملایم پدال گاز در کابین شنیده می‌شود. این مورد می‌تواند بارها و بارها در کابین شنیده و امتحان شود.

2016 Mahindra XUV500
احساس پدال ترمز خودرو خوب است. در هنگام گردش ما در شهر، فهمیدیم که این خودرو خیلی راحت است. اما در جاده‌های سنگ‌ریزه دار و ناهموار شاهد تکان‌های زیاد بدنه هستیم که البته انتظار دیگری از یک شاسی‌بلند نیز نمی‌توان داشت.

در بحث مالکیت، ماهیندرا گارانتی ۳ ساله ۱۰۰ هزار کیلومتری و سرویس شش‌ماهه را ارائه می‌کند.

خب این خودرو در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ماهیندرا گزینه‌ی بهتری نسبت به نسخه‌ی دستی است. در بحث تجهیزات نیز این مورد در مرتبه‌ی بالاتری قرار می‌گیرد.

اما همه‌ی این موارد مثبت تحت تأثیر ایزوله کردن ضعیف، سروصدای زیاد و لرزش قرار می‌گیرد. این نقاط ضعف باعث می‌شوند که مالک حس خوبی نداشته باشد. ماهیندرا همچنین تنها خودروی ۴ ستاره‌ی ANCAP است درحالی‌که بسیاری از رقبا دارای ۵ ستاره هستند.

اگر دنبال شاسی‌بلند ۷ سرنشینه با قیمت معقولی هستید و البته توافقی خوب با کیفیت رانندگی دارید،XUV500 می‌تواند انتخاب شما باشد.

این خودرو تجهیزات زیادی داشته و سواری دلپذیر و ظرفیت یدک کشی قابل‌احترامی را عرضه می‌کند.

نقاط قوت: ظرفیت یدک کشی بالا، کابین جادار، تجهیزات زیاد، قیمت مناسب، سواری در سطوح ناهموار
نقاط منفی: لرزش‌های فرمان و شاسی، کارایی ضعیف در سطوح خیس، پیشرانه می‌توانست گشتاور بیشتری داشته باشد

2016-mahindra-xuv500-30

امتیازهای ماهیندرا XUV500 2016

کارایی و مصرف سوخت: ۵
فضای کابین و راحتی: ۷
تکنولوژی و ارتباطات: ۷
قیمت و تجهیزات: ۷.۵
سواری و هندلینگ: ۵
میانگین: ۶

2016-mahindra-xuv500-32

مشخصات ماهیندرا XUV500 دو دیفرانسیل

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: ۱۴۰ اسب بخار/۳۳۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی/اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن خالص: ۱۸۱۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۸۵/۱۸۹۰/۱۷۸۵ میلی‌متر
قیمت: ۳۰۵۸۰-۲۵۷۲۰ دلار استرالیا

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    صدای موتور زیاده و دنده ای اما ببینید چه طراحی بی نقصی داره و از تمام چینی ها یک سرو گردن بالاتره کاش بجای چینی ها حداقل با ماهیندرا قرار داد میبستند شاید سال آینده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (6776 ديدگاه)

      ماشینهای چینی به درد چهارشنبه سوری میخورند که مردم باید اتیششون بزنند و خوشحالی کنند

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. aref

      ۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (29 ديدگاه)

      مدل دنده ایش بهترین ماشین هندی هست که تا حالا دیدم . توی بزرگراه شتاب خوبی داره که از یه ماشین هندی با این جثه اصلا انتظار ندارید .درکل توی هند با توجه به خدمات ماهیندرا و قیمت مناسب گزینه ی قابل احترامی هستش .

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. پیمان

      ۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      شما خودروهای جدید چینی رو دیدید مثلا چری تیگو7یا جک اس2 و …طراحی بسیار زیباتری دارند.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. ali

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    لگن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. mehran911

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2017 ديدگاه)

    مدیونید اگه فکر کنید از تویوتا الهام گرفته !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    از جلو بد نیست ولی خوبم نیست
    از نیم رخ خییییلی زشته
    از نمای عقب افتضاحه
    کابینش بدک نیست
    موتورش خوبه 140 اسب بخار کافی نیست اما گشتاورش زیاده گیر بکس6 سرعته اتومات خیلی خوبه یکی دیگه از نقاط قوتش طرح خلاقانه کیلومتر شمارشه و گرافیک عالی هم داره …..
    کابینش هم اگه دو رنگ بود و پلاستیک کمتر داشت خیلی خوب می شد ////

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سیاوش

      ۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (221 ديدگاه)

      خودرو های دیزل معمولا گشتاور بالایی دارند و خیلی یا این مشخصات خوبم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. MehdiTurbo

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    قیمتش بالاست اخه مگ چیه!!!خیلی ماشینای بهتر تو این قیمت هست.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. دوچرخه سوار

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (182 ديدگاه)

    مذخرفه اما برای شروع خوبه .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. احمد باقری

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه بگوییم، یه سری چیزا داره، خیلی چیزا نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. nima

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    قیافش واقعا داغونه.چینی های جدید ظاهر خیلی بهتری دارن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. parham

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    به نظرم با این دید که محصول هند هست عالیه شرکت خودرو سازی تاتا هند هم وانت های جذابی تولید میکنه برتری هندی ها نسبت به چینی ها بر میگرده به فنی خوب ماشین هاشون بر عکس اغلب خودرو های بی کیفیت چینی.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. پیمان

      ۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      شما از محصولات جدید چین بی خبرید.چینی ها به سرعت در حال ورود به بازار کشورهای توسعه یافته هستند و تا حال چندین کمپانی موفق به کسب مجوز اروپا شدند.

      موافقم 0
      مخالفم 2
  10. mohsen.b

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (73 ديدگاه)

    همینو کم داشتیم-خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. amin

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    از نمای بغل خیلی داغونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. TSHDN

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    ببین چینی ها و هندی ها به کجا رسیدن
    ولی ما چی؟؟؟به هیچ جا نرسیدیم و فقط ادعا داریم که خودروهامون دارای کیفیت جهانی هستن!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. Car fan

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من این خودرو را سوار شدم و تست کردم در طی یک مسافرت ٧ ساعته خیلی رانندگی خوب و لذت بخشی داره .از هر نظر قابل قبوله. با نگارنده متن از نظر صدای داخل کابین موافق نیستم. میزان صدای داخل کابین دقیقا عینه اسپرتیج و توسانه .اتفاقا ظاهرش هم اصلا بد نیست.
    بزرگترین مزیت خودروهای شرکت ماهیندرا، هزینه بسیار پایین نگهداری آنها است که البته با توجه به وضعیت اقتصادی مردم کشور هند طراحی شده. این چیزیست که در خودروهای چینی نمیتونید پیدا کنید. دوام خودرو پارامتر بسیار مهمیست.این خودرو موتور بنزینی هم داره که اون هم ٢.٢ با ١۴٠ اسب قدرته و ٣٢٠ نیوتن متر گشتاور گیربکس که از دوره حدود ١٨٠٠ دور در دقیقه این توان قابل دسترسیست
    همین مسئله یعنی دور پایین و توان و گشتار بالا به عبارت ساده تر یعنی استهلاک بسیار پایین موتور.
    نمته مهم دیگه که میخواستم بگم اینه که دوستانی که هندوستان رفتن بخوبی میدونن که وضعیت جاده های هند خیلی خیلی خرابه پس با اطمینان خیلی بالا میشه گفت که در جاده های به مراتب بهتر ما نسبت به هندوستان، حتمن جلو بندی و کمک فنرهای ماشین هم عمر طولانی خواهد داشت.
    ماهیندرا در کشور هندوستان با وجود اینکه خودروسازان خوبی و بزرگ دنیا وجود دارند و اولید هم دارند یکه تاز اون سگمنتیست که درش تولیدات داره.
    مطمئنم اگه این برند بیاد ایران فضای کار وا برای خیلی از خودروهای حال حاضر ایران بشدت تنگ و سخت میکنه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. اشکان

    ۲۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین هندی خیلی بهتر از چینی هست . هیندوستان موتورز و ماهیندرا سالهاست ‌ماشین میسازن

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا