ماهیندرا XUV 500، کراس‌اووری از هند

موضوع این متن در مورد کراس‌اوور XUV 500 ساخت ماهیندرا است. این کراس‌اوور در اواخر سال 2011 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. طراحی آن نیز توسط تیم مستقر در ماهیندرا صورت پذیرفته و از گونه‌ای خاص از گربه‌سانان به نام چیتا (CHEETAH) الهام گرفته است. گیربکس 6 سرعته دستی به کار رفته در آن نیز با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان توسعه و تکوین یافته است. این خودرو در یک مجموعه تولیدی پیشرفته که با استانداردهای روز جهانی کاملاً مطابقت دارد، تولید می‌شود، این مرکز تولیدی که 283 هکتار وسعت دارد در اطراف شهر بمبئی جای گرفته است. در کل این خودرو نه‌تنها قدم بسیار بزرگی برای این شرکت محسوب می‌گردد بلکه نمادی از حرکت روبه‌جلوی خودروسازی هند هم محسوب می‌گردد. علاوه بر این‌ها، کراس‌اوور مذکور به ممالکی همچون ایتالیا و استرالیا، آفریقای جنوبی و شیلی و… هم صادر شده است. این خودروی هندی چندی پیش توسط نویسندگان سایت «AUTODEALER» آفریقای جنوبی تحت بررسی قرار گرفت که در اینجا چکیده‌ای از آن را خدمتتان ارائه می‌دهم.

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

زمانی که ماهیندرا پیشنهاد نمود که خودروی XUV500 را جهت تست و بررسی، در اختیارمان می‌گذارد، در ابتدا کمی نگران بودم. با این وجود، پس از آنکه هفته‌ای را با این خودرو گذراندم، به نحو دلپذیری شگفت‌زده شدم. طراحی این خودرو قوی و تأثیرگذار است و در ضمن باید قدردان ساخت مناسب و نیز خطوط عضلانی به کار رفته در نیمرخ جلویی آن نیز بود. ارتفاع سواری مناسب این خودرو از کف زمین، به شما این امکان را می‌دهد که به نحوی شایسته‌ای، بر جاده‌های موجدار و نیز ناهموارهای پیش روی‌تان غلبه نموده و آن‌ها را از سر بگذرانید. با این حال، عدم وجود سامانه کنترل پایداری (ESP) به صورت استاندارد در خودرویی با این سایز و قیمت، به این معناست که هنگامی که شما گرفتار هوای طوفانی و یا رعدوبرق شدید، هر آن امکان دارد که خودروی‌تان منحرف شده و به کناره‌های جاده بلغزد.

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

پیشرانه 2.2 لیتری دیزل به کار رفته در این خودرو یکی از نقاط قوت و درخشش موجود در آن به شمار می‌آید. این موتور که توانی معادل 103 کیلو وات (140 اسب‌بخار) و نیز گشتاوری برابر با 330 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد، تا حد زیادی می‌تواند مسیرهای پیش روی خود را زیر ضرب گیرد. حجم باک بنزین این خودرو 70 لیتر است که ذخیره بی‌پایانی برای هر رده از رانندگی محسوب می‌شود.

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

علیرغم یک ترکیب خوب از پیشرانه که در این خودرو وجود دارد، مدل تحت تست ما که XUV500 W4 4×2 نام دارد و با گیربکس 6 سرعته دستی می‌باشد، با بهایی معادل 249/995 رند آفریقای جنوبی به فروش می‌رسد. این مبلغ با توجه به سایز این خودرو و نیز قابلیت‌هایی که از آن برخوردار است – که شامل مواردی همچون جای نشستن برای 7 نفر و نیز فضای بسیار جادار داخل آن می‌شود – چندان بد هم نیست. از طرفی در این خودرو، سیستم تهویه مطبوع و سیستم رادیو تنها تجهیزات رفاهی هستند که از سوی کمپانی در این خودرو تعبیه شده‌اند. با وجود اینکه که این خودرو از سیستم START/STOP بهره می‌برد که ماهیندرا آن را سیستمی میکرو- هیبریدی تعریف می‌کند، هیچ نوع دکمه‌ای بر روی فرمان آن نصب نشده و سیستم صوتی آن نیز فاقد پورت USB می‌باشد. (البته همه این موارد در مدل فول این خودرو تعبیه شده است).

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

روی هم رفته، من، فلسفه و مفهوم به کار رفته در XUV را دوست دارم. این یک پلت فرم خوب است که به نحو مناسبی نیز یک خودرو بر روی آن تکوین و توسعه یافته است. مایلم که از شر سایه‌ها و پرداخت‌های قهوه‌ای رنگ موجود در داخل کابین آن خلاص شوم و به همین سبب است که نمونه پایه آن یعنی W4 را انتخاب نمی‌کنم. بهای این خودرو با ترفندی خاص، مشابه و یا کمی بیشتر از رنو داستر تعیین شده است، البته با این تفاوت، که فضای موجود در داستر کمتر از این خودروست.

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500
Mahindra XUV500
Mahindra XUV500
Mahindra XUV500
Mahindra XUV500
Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

مشخصات فنی

نوع پیشرانه: 4 سیلندر توربو دیزل (MHAWK)
حجم موتور: 2179 سی‌سی
توان: 140 اسب‌بخار در 3750 دور در دقیقه
گشتاور: 330 نیوتن‌متر در 1600 الی 2800 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 12.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون به همراه میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: مولتی لینک به همراه میله موج گیر
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر
نوع جعبه‌دنده: 6 سرعته دستی

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4585/1890/1785 میلی‌متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2700 میلی‌متر
ارتفاع از کف زمین: 200 میلی‌متر
حجم باک بنزین: 70 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 235/65 R 17
وزن: 1810 کیلوگرم


ایمنی
کسب 4 ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا
6 عدد کیسه ایمنی هوا
سیستم ضدبلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ESP
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم نگه‌دارنده خودرو در تپه‌ها HILL HOLDER


تجهیزات رفاهی (مدل فول یا W8)
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
فرمان الکتریکی
سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
صندلی‌ها با پوشش چرمی
سنسور پارک عقب
خروجی برق 12 ولت به تعداد 3 عدد
روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو
چراغ مطالعه
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + DVD + پورت USB + AUX + IPOD + اتصالات بلوتوث
استراحتگاه میانی دست برای سرنشینان جلو و عقب
شیشه عقب ضد بخار
سنسور باران
صفحه نمایشگر لمسی
سیستم ناوبری به همراه GPS
جعبه خنک‌کننده در کنسول میانی (COOL BOX)
روشن شدن چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک
6 عدد بلندگو
و…..


قیمت
قیمت در آفریقای جنوبی: 249,995 الی 264,900 رند (21,100 – 22,350 دلار آمریکا)
قیمت در استرالیا: 24,900 الی 32,900 دلار استرالیا

Mahindra XUV500
Mahindra XUV500

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

39 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل farzad
    farzad
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    موندم چی بگم یه زمانی ما ما کجا بودیم و اینا کجا اما حالا…………..صد شرافت دلره به چینیا

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل "Amir"
      "Amir"
      سوابق: (446 دیدگاه) ,

      فقط یه جمله میتونم بگم ، واااای برما…
      البته اقتصاد هند قویه ولی تجربش تو خودرو سازی داغونه ؛ پس دوباره وای برما

      پاسخ
    2. کاپیتالیسم
      سوابق: (112 دیدگاه) ,

      *
      ببخشید کامنتم رو اینجا میزارم، امروز اولین روز۱۴ امین نمایشگاه خودرو شیراز بود
      با وجود حضور گسترده ی چینی ها…تنها نکته مثبت نمایشگاه غرفه سوبارو بود که فقط فارستر و لگاسی رو اورده بود…نکته جالب قیمت قیمت ۲۱۰میلیونی فارستر بود! ۲۱۰! :\
      با وجود قیمت فضایی فضای داخلی فوق العاده راحتی( درصورتی که قدتون بالای ۱۸۰ نباشه) رو داشت…
      ایرانخودرویی ها هم اریسان و پارس و دنا و رنو کپچر رو به نمایش در اورده بودن اما در ماشین ها بسته بود و اجازه نشستن داخل خودرو رو نمیدادن!!! همین وضعیت برای خودرو های هیوندای هم صادق بود! خریدار باید راحتی خودرو رو حدس میزد احتمالا!
      ام جی هم با ام جی ۳ و ام جی ۶ حضور داشت که با وجود چینی بودن ،تفاوت کیفیتش با بقیه هم وطناش قابل لمس بود
      و اینکه این لیفان ۸۲۰ واقعا ظاهر زیبا ( اما کیفیت نه چندان بالا) داشت

      پاسخ
      1. محمدرضا
        سوابق: (66 دیدگاه) ,

        مرسی بابت اطلاعاتی که دادی عالی بود خوشم اوومد

        پاسخ
      2. road
        سوابق: (46 دیدگاه) ,

        ام جی 6 الان و در کشور اصلیش یعنی انگلیس داره فروخته میشه و تو بررسی های حرفه ای انگلیس نمرات خوبی گرفته اصلا نمیشه اونو با بقیه مقایش کرد
        تکنولوژی شاسی دینامیک هوشمند رو فقط این محصول انگلیسی ارایه میده
        و البته پورشه و بنز و بی ام و

        پاسخ
      1. matin
        سوابق: (211 دیدگاه) ,

        قیمت پایه اش 19000 دلار آمریکاست حدودا برابر asx ix35 sportage اصلا نمی ارزه

        پاسخ
    3. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      ایرانخودرو و سایپا عزیز هندم شاسی زد شما شاسی بلند سمند و پراید نمیزنید منتظریما…

      پاسخ
    4. سامورایی
      سوابق: (182 دیدگاه) ,

      فقط زیبای ایرانی تیبا
      سعدی مرغ سحر را خورد ما هنوز اندر خم یک جوجه ایم

      پاسخ
  2. peyman
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    آفرین بر همت بلند مردمان در ایجاد رفاه و امنیتو آسایشه خودشون هر چند کوچک ولی بازهم همتی در کار است و ننگ بر……… خودتون پرش کنین جا خالیو

    پاسخ
  3. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    واقعا رگه هایی از انگلیسیا سازی تو این خودرو موج میزنه و به نظر میرسه با کیفیت تر از خودروهای چینی باشه…

    پاسخ
  4. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    یه چیزی خیلی خنده داره،حداکثر دوره موتورش 3750 دور بر دقیقه زده
    با اینکه دیزله ولی بازم خیلی کمه،مگه کامیونه که انقدر دوره موتورشو کم گذاشتن!!!!

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      دوست عزیز،این بدین معناست که پیشرانه این خودرو در این دور به حداکثر توان خود دست می یابد و این به معنی حداکثر دور موتور نیست.

      پاسخ
      1. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        @.F
        سپاس از سام عزیز
        سرعت پیشرفت واقعا زیاده
        یادمه یکی از مقامات کره به ژاپنی ها گفته بود اگه ژاپن یه نیش ترمز بزنه ما از روش رد میشیم
        الان هند و چین هم دارن قطب میشن
        واقعا اگه سالها پیش میگفتی به کسی مالک لندرور و جگوار هند خواهد شد عکس العملش خنده بود
        اما ما فرنون الکترونیکی این ماشینم نمیتونیم تولید کنیم

        پاسخ
        1. سام
          سوابق: (778 دیدگاه) ,

          با سلام
          خواهش می کنم فرزاد جان، لطف داری شما

      2. bardia
        سوابق: (178 دیدگاه) ,

        داداش وقتی حداکثر توانش رو این دوره یعنی ته تهش کات افشم روی 4000 تنظیم شده
        تکنولوژیه گشتاور گرفتن از موتوره دیزل چیزه خاصی نیست،قدرته که نمیتونن بگیرن ازش
        6 دنده و حداکثر سرعت 175 یعنی هر دنده کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت که دقیقا واسه همین گفتم شبیهه کامیونه

        پاسخ
  5. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    چینی ها رو می شد یه جور تحمل کرد ولی هند دیگه خیلی طراحی افتضاحی داره
    مشکلش بنیادیه و ریشه در کودکی هندی ها داره 🙂

    پاسخ
    1. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2211 دیدگاه) ,

      چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ
  6. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    دیگه نمیدونم چه مدلی از پراید مونده که باید تولید کنیم…یادم امد پراید پرنده..

    پاسخ
  7. بنتلی
    سوابق: (1023 دیدگاه) ,

    با این پول میشه جیپ پاتریوت خرید!!
    البته تو سایز های دیگه گزینه های بهتر مثله سوبارو هست!

    پاسخ
  8. مهران72
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    سلام
    دقیقا کجاشو از چیتا الهام گرفتن؟؟؟؟
    بیچاره چیتا

    پاسخ
  9. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    استایل کلی ماشین بد نیست ولی جزئیاتش خیلی زشته
    البته واسه هند جای تبریک داره
    به نظر من ما تا 10 سال دیگه شاید به این سطح نزدیک بشیم

    پاسخ
  10. Archi khan
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    با این قیمت برندهای بسیار معتبری هم خودرو میدن بیرون.
    asx, چروکی, crv, مزدا و….
    اما تلاش و پیشرفتشون واقعا جای تحسین داره

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    به جز این که سکوت کنم وافسوس بخورم به حال خودمون و خودروسازیمون چیزی ندارم بگم

    پاسخ
  12. حسين
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    هیچ کامنتی نمیشه گذاشت ، آفرین به غیرت و تعصب هندیها ….
    ایران خودرو ???
    سایپا???

    پاسخ
  13. میلاد عزیزی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام،دوستان یک سول داشتم،اینکه میخواستم بدونم منظور از فرمان D در کیا اپتیما چیست????

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل Milad azizi
    Milad azizi
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من یک عضو جدید هستم،یه سوال داشتم،میخواستم بدونم منظور از فرمون D در کیا اپتیما چیست??

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    وقتی باجاج (پالس از 135 تا 220) داره موتور وارد میکنه تو ایران وقتی آپاچی داره موتور وارد ایران میکنه و از همه مهمتر وقتی طرف رو همین موتورها جوری میشینه انگار BMW S1000 زیر پاشه توقع دارید از ما پیشرفته تر نشن خب میشن برادر من میشن دیگه …. والا…

    پاسخ
  16. بنتلی
    سوابق: (1023 دیدگاه) ,

    دوست عزیز میلاد جان،شکل غربیلک فرمان به صورت ‏D‏ هست که فضای بیشتری برای پای راننده فراهم میکنه،البته مطمئن نیستم

    پاسخ
  17. حامد
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    به درد منفجر شدن تو فیلمای آمیتا باچان میخوره..

    پاسخ
  18. ارش
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    کپی شده از رنجروور و اندکی چاشنی ولوو و ساب از ناحیه پشت

    پاسخ
  19. حامد MASERATI GT
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    از هندیا چنین ماشینی بعیده واقعا باید بشون تبریک گفت و خودروسازان داخلی رو لعن کرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.