سانحه برای رادیکال در پیست Spa [ویدئو]

ترکیدن تایرها یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است هر راننده ای آن را تجربه کند. خطرناکی این اتفاق برای خودروهای مسابقه ای که هم سرعت زیادی دارند و هم ارتفاع کفی آنها تا سطح زمین بسیار اندک است به اوج خود می رسد . . .

[jwplayer mediaid=”87606″]

ویدئویی که مشاهده کردید در جریان مسابقه 600 کیلومتری Radical Euromasters در پیست Spa-Francorchamps در بلژیک گرفته شده؛ راننده سوئیسی خودروی شماره 29 یعنی آقای Marcello Marateotto هنگام عبور از پیچی که به نام Eau Rouge معروف شده، بعد از ترکیدن یکی از تایرهای عقبی خودرو کنترلش را از دست داد و از مسیر مسابقه خارج شد. خوشبختانه به لطف دیواره تایری اطراف پیست آسیب جدی به راننده رادیکال وارد نشد.

53 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (181 دیدگاه) ,

    کامنت اول
    خوبه رانندش زنده مونده تصادف وحشتناکی بود .

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      دوستان در جایی توی اینترنت خوندم که یکی ادعا میکرد ترکیدن لاستیک های عقب بسیار خطرناک تره تا لاستیک های جلو! توی نت سرچ کنید گیر میاد
      ولی بجز اون بقیه میگن به علت وجود محور در جلو ، ترکیدن جلویی ها خطرناک تره و منجر به واژگونی میشه. من خودمم توی ترکیدن لاستیک عقب بودم که چیزی جز لرزش نداشت
      حالا بالاخره عقب یا جلو؟

      پاسخ
      1. مهدی
        سوابق: (48 دیدگاه) ,

        1ـ در مسیر مستقیم :
        الف) ترکیدن تایر عقب : اگه عجله داری به مسیرت ادامه بده . هیچ چی نمیشه . اگر هم وقت داری آروم ترمز کن و معکوس های سبک بکش بزن کنار
        ب) ترکیدن تایر جلو : فرمونو محکم بگیر چون ماشین تمایل به انحراف از مسیر مستقیم داره . باقی داستان میشه قسمت الف.

        2 ـ در پیچ :
        الف) ترکیدن تایر عقب سمت گردش پیچ (مثلا ترکیدن تایر عقب سمت راست در پیچ راستگرد) : بدون آزاد کردن گاز پیچ رو رد میکنی بعدش آروم میزنی کنار.
        ب) ترکیدن تایر عقب سمت خلاف گردش پیچ (بدترین حالت ممکن) : اگه سرعتت زیاد باشه کاریش نمیشه کرد حتما مردی . اگه سرعتت کم باشه (مثلا 80 تا با پراید) فرمون برعکس میگیری (فرمون رو خلاف جهت گردش پیچ میچرخونی) و پدال گاز رو تخته میکنی . شاید بتونی از پیچ رد شی اگه عکس العملت سریع باشه.( در این حالت همیشه یادت باشه: بدون فکر ، فرمون بر عکس پدال گاز تخته) (فکر کنی مردی)
        ج) ترکیدن تایر جلو سمت گردش پیچ: در سرعت بالا خیلی خطر نداره چون فشار رو چرخ سمت دیگس. با همون سرعت و با کمی دقت پیچ رو رد میکنی میزنی کنار. ولی در سرعت کم ماشین تمایل به مسیر مستقیم پیدا میکنه (پیچ نمیزنه) باید با فشار بیشتری فرمون رو به سمت پیچ بگیری (سخته ولی ممکنه)
        د) ترکیدن تایر جلو سمت خلاف پیچ: ماشین تمایل بیشتر به پیچیدن (در جهت پیچ) پیدا میکنه (یعنی پیچ میپیچه تو بیشتر از پیچ میپیچی) اگه سریع عمل کنی با فرمون برعکس و پدال گاز ثابت ماشین برمیگرده و اگر دیر بجنبی ماشین از جهت گردش پیچ از مسیر خارج میشه.
        نکته مهم: تحت هیچ شرایطی از پدال ترمز استفاده نمیشود مگر اینکه ماشین در مسیر مستقیم و تحت کنترل کامل راننده باشد.
        منبع: سایت پی سی ورلد

        پاسخ
        1. حسين
          سوابق: (1172 دیدگاه) ,

          ترکیدن تایر جلو سمت گردش پیچ و ترکیدن تایر جلو سمت خلاف پیچ رو جابجا نگفتين؟؟؟ چرا تو ترکیدن تایر جلو سمت خلاف پیچ ماشين در جهت پيچ ميچرخه؟؟؟؟

      2. k1
        سوابق: (81 دیدگاه) ,

        زمانی ترکیدن لستیک جلو خطرناکه که جاده دارای ناهمواری باشه و زانی خطرناک تر میشه که ترمز کنی
        حداقل3 تا افتاب بالانس میزنی

        پاسخ
    2. حسين
      سوابق: (1172 دیدگاه) ,

      اين كامنت اولي رو جمعش كنيد لطفا. اينجا جاي بچه بازي نيست. مسخره بازي رو تموم كنيد. يه موضوع يه مدتي بامزس. بعدش ديگه باعث از چشم افتادن ميشه. عوض اينكه از نظر علمي خودشونو بيارن بالا، سر چيزاي الكي تعداد كامنتا رو زياد ميكنن. طرف تو پست آئودي TT يه كامنت گذاشته با متن «كامنت اول» بعد توي يه كامنت ديگه نظرشو گفته (منظورم امير نيست). اونجا چيزي نگفتم. تا حالا هم اصلا نگفته بودم اما جمع گنيد اين بچه بازيها رو از تو پدال. يه سري اينجا دارن زحمت ميكشن و مطلب ميذارن، يه سري هم كلي اطلاعات از طريق كامنت گذاشتن و بحث كردن منتقل ميكنن به شما بعد شما مياي پدال كه كامنت اولو بذاري و بري!!!! اينجا يه سايت علمي و فنيه. لطفا چرت و پرت نگين و ارزش خودتونو كم نكنيد.

      چيزي را بر زبان نياوريد كه از ارزش شما بكاهد.

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل Elring-aventador
          Elring-aventador
          سوابق: (284 دیدگاه) ,

          اقا امیر با حسین جان موافقم
          اگر شما یا هر کس دیگری به این مسائل حاشیه ای علاقمندید لطفا به سایت های دیگری که مخصوص این شوخی ها هستند مراجعه کنید
          چون واقعا موضوع مباحث پدال داره عوض می شه و از حالت علمی به گپ و گفتگو تبدیل می شه
          و به همین علت هم خیلی از دوستان بزرگوار یا دیگه کامنت نمی ذارن یا اصلا پدال نمیان
          مثل :کربنادو ، اقا میلاد که خیلی وقته من کامنتی از ایشون ندیدم ، اقا محمد ، و خیلی های دیگه

          لطفا بس کنید تا سایت به روال عادی خودش برگرده

        2. ASTON MARTin
          سوابق: (830 دیدگاه) ,

          اگر اینایی که اینطوری علیه “کامنت اولی” بودن شعار نمیدادن الان وضع پدال این نمیشد!
          یکی میاد میگه کامنت اول شدم ده نفر میان سرزنشش میکننو کل جدشو میارن جلو چشش!
          عین این میمونه که یکی یه چیزی رو دیوار نوشته باشه بعد یکی دیگه بیاد تو دو خط متن بنویسه و توضیح بده که اینکار رو نکن زشته!
          من الان خودم یه سوال علمی پرسیدم ولی بقیه اینقدر سر دوتا واژه ناقابل هرز نویسی کردن که هیـــــچ جایی برای پاسخگویی به اون سوال نموند! بعدم همشون معترضن که چرا پدال بچه بازی شده چرا اینطوری شده چرا اونطوری شده چرا از ارزشهای دانشیکش کم شده! : |

        3. تصویر پروفایل Elring-aventador
          Elring-aventador
          سوابق: (284 دیدگاه) ,

          aston جان اگه کسی این واژ منفور کامنت اولی رو ننویسه کسی بهش انتقاد نخواد کرد

        4. تصویر پروفایل صادق
          صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          خب داداش آستون مارتین، هر چیزی باید در جای خودش بهش رسیدگی بشه

          اینکه شما یه سوال فنی پرسیدی و انتظار جواب داری، کار کاملا درستیه، اصلا این سایت برای همین سوال و جوابهاس

          خب اینطور که دیدم، یکی از بچه ها (آقای 4matic) در مورد سوال شما بحث کرده

          خب کم و بیش از این سوالا و جوابا پیش میاد و بعضی از بچه ها درگیر این جور بحثا میشن، که خیلی هم خوب و جالبه

          اما از طرفی هم باید به مسائل حاشیه ای پرداخت یا نه؟؟

          خب این بحث کامنت اولی شدن یه مدتیه که رواج پیدا کرده و قبلا این چیزا توی سایت نبود، باید حلش کنیم داداش که پدال مث قبلش بشه

          به هر حال اینایی که میگن این بحثا رو جمع کنید، خوبِ پدال رو میخوان، میخوان که بیخودی شلوغ بازی را نیوفته

          برای این هم که این مسائل از همینجا جمع بشه، هر کسی جوابی در مورد سوال داداش آستون داره، بگه

          اول از خودم:
          داش استون، به نظر من ترکیدن لاستیک جدای از محور عقب بودن یا جلو بودن، به متحرک بودن محور هم بستگی داره

          برای همین برخی ماشینای 4 چرخ متحرک در صورتی که یه چرخ مشکل پیدا کنه، نیرو رو طوری تقسیم میکنن (بسته به شرایط موجود، نیروی چرخ دارای مشکل رو کم یا زیاد میکنن) تا ماشین منحرف نشه، یا حداقل کمتر منحرف بشه

          ولی در حالت عادی، به نظرم احتمال خطر لاستیک جلو بیشتره

          ارادتمندم

        5. ASTON MARTin
          سوابق: (830 دیدگاه) ,

          صادق جان با حرفات مخالف نیستم
          نگرش شخصیم اینه که حالا نیازی نیست خیلی ب این پدیده ها خورده گرفت ! این جور مسائل هرجایی یه مدت باب میشن و بعد از مدتی هم فراموش میشه

          درود بر دوستانی که پاسخ دادن
          الرینگ صادق ماتیک و . . .

      1. مجتبی (ساروی)
        سوابق: (551 دیدگاه) ,

        حاضرم قسم بخورم اونایی که میگن کامنت اولی حداکثر 14سالشونه
        البته از نظر…

        پاسخ
    3. امیر
      سوابق: (181 دیدگاه) ,

      فازتون چیه میاین زیر کامنت اول کامنت میزارید ؟؟؟؟!!!!
      ::D:D:D:D

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    رانندش واقعا شانس آورده اگر جای اون من بودم تیکه تیکه میشدم والا با این شانسم !!!

    پاسخ
  3. bmw
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    حقش بود این طور شه

    ببینم چند تا انلایک میخوره

    پاسخ
  4. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    عجب آدمایی پیدا میشن.چه خبره این همه سرعت

    پاسخ
  5. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    آخر نفهمیدیم چرا از پدال یکی یکی بچه ها دارن میرن.

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      خب توفیق جان چندتاچندتا کامنت میزاری کامنتای بقیه گم میشه خسته میشن میرن دیگه
      یه عاملش اینه !

      پاسخ
  6. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    بچه ها لطفا بیایین سایت بحث کنیم.دیواری کوتاه تر از پدال پیدا نکردید؟؟

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (181 دیدگاه) ,

      توفیقی جان آواتارت پرچم خدا بیامرز هیتلره.

      پاسخ
    2. kurdishlambo
      سوابق: (54 دیدگاه) ,

      مثلا الان همه اين 4 كامنتت ميشن 3 خط يه كامنت حالا جرا كردينش 4 كامنت نميدونم؟!شايدم اينجوري تعداد كامنتاتون بالا ميره نه؟؟

      پاسخ
      1. توفیقی
        سوابق: (1124 دیدگاه) ,

        اینقدر می نویسم یکی حرصش بگیره جواب بده.

        انگار آخرالزمان نزدیکه که همه یکی یکی دارن میرن.

        خلاصه هر چی بشه من بعد قیامت هم به پدال سر میزنم.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل صادق
          صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          توفیقی جان، تابستون حالش همینه

          صب کن بریم تو پاییز، میبینی که اکثر میان

          بعدشم، خیلیا دلیلشون موجهه برا نیومدن

          میلاد که با ip سایت مشکل پیدا کرده
          شاهین که این روزا خیلی کار دانشگاهی داره
          محمدم که تازه رفته اونور، گفت اینترنتم جور بشه میام
          محمد حسین هم که گفت یه حالو هوایی عوض میکنه و میاد

          فقط این وسط، نمیدونم رضا کجا غیبش زد، خیلی یدفه ای رفت 🙁

        2. مجتبی (ساروی)
          سوابق: (551 دیدگاه) ,

          توفیقی میدونی سردمدار اون پرچم توی باعث مرگ 72میلیون نفر تویه جنگ جهانی دوم شده ؟
          72میلیون نفر یعنی به اندازه کل جمعیت ایران
          میدونم ارم کاریزماتیکی داره و قشنگه
          ولی خیلی چیزای دیگه فقط ظاهرشون قشنگه مثله اکثر معشوقه ها پس خواهش میکنم اواتارت رو به احترام زن ها و مردها و بچه هایی که به خاطر هیچ و پوچ و غرور یک جانی روانی ادمکش اواتارت رو عوض کن

      2. ASTON MARTin
        سوابق: (830 دیدگاه) ,

        اره دیه پ برا چیه!
        اصلا خیلی از سایت ها و فرم ها این کار رو ممنوع کردن! بجرعت میگم همشون! چون واقعا بی نظمی ایجاد میکنه!
        نمیدونم چرا پدال برخورد نمیکنه!
        اخه کیو دیدین برا افزایش کامنتش بیاد اختشاش ایجاد کنه؟
        نزارید آقا نزارید 😐 :@

        پاسخ
        1. امیر
          سوابق: (181 دیدگاه) ,

          اصلش اینه
          آرههه دیهه پ برای شیه؟
          دوست عزیز و احتمالا همشهری من

  7. e36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    ماشینه خیلی سعی کرد تیک آف کنه مثل هواپیما از زمین بلند شه اما نشد !!!

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    امیرخان که هی کامنت اولی میکنی بهت جایزه نمی دن بعدشم ترکیدن لاستیک جلو خطرناک تره چون اگه یه نیش ترمز بزنی چپ کردی ولی اگه عقب بترکه می شه باترمز کم کم وارام وایساد

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (181 دیدگاه) ,

      راننده هم تویه ترکیدن لاستیک نقش داشت
      ببین رانده اون ماشین آبی و سفید چقدر زیبا پیچ را رد کرد
      بعدش این یکی با اون سرعت اومد کنار پیست و یهو پیچید که فک میکنم فشار زیادی به لاستیکش وارد کرد
      حالا اینا رو ول کن اون داوره رو نگاه کن که میخواد با اون کاغذ که تو دستشه جلوی برخورد ماشین با خودشو بگیره :)))))))))))))

      پاسخ
  9. حسین
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    اینجاس ک میگه ماشین خودشو فدای رانندش کرد اما تو ایران راننده خودشو فدای ماشینش میکنه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Elring-aventador
      Elring-aventador
      سوابق: (284 دیدگاه) ,

      نه حسین جان ماشین و راننده خودشونو فدای خود خواهی های یه تعداد انگشت شماری می کنن

      پاسخ
  10. حمید رضا
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    ببخشید من یه سوال دارم بنظر شما بهتره در تهران اینترنت رو از چه شرکتی با چه سرعتی بگیرم لطففاً راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
      Reza :: Deutschland :: Mercedes
      سوابق: (2174 دیدگاه) ,

      پارس آنلاین بگیر از همه مطمئن تره.شاتل . آسیاتک هم خوبن ولی اگه مردی هم نرو از مخابرات بگیر………..سرعت هم بستگی به نیازت داره ولی اگه خودت نیازتو فعلا نمیدونی با 128 یک ماهه شروع کن اگه کم بود زیادش کن…..

      پاسخ
  11. میلاد
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    خونسردی اونی که تی شرت سورمه ای پوشیده تو حلقم.
    انگار نه انگار یه ماشین داره میاد طرفش 😐

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل datsun
    datsun
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    خودرو سازه که اینقدر پیشرفت کردن خوب یه لاستیک بسازن که نترکه والا ، بعدش ترکیدن لاستیک جلو خطرناک تر چون حداقلش این که رو فرمون تعادلی نداری

    پاسخ
  13. مسعود
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    با سلام
    در مورد ترکیدن لاستیک چون تجربه داشتم گفتم به اشتراک بذارم البته اگه آقا یا شاید خانوم پدال بذاره تایر عقب تو سواری با سرعت 80 الی 120 یه لرزش کوچیک ایجاد میکنه اما لاستیک جلو اگر فرمون هیدرولیک نباشه احتمالا آخرین تجربه رانندگی طرفه اما اگه هیدولیک باشه قابل کنترله.

    پاسخ
  14. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    بیچاره بازم شانس اورد اتفاقی براش نیفتاد

    پاسخ
  15. enzo
    سوابق: (214 دیدگاه) ,

    Eau Rouge (اروژ)
    راننده های بزرگ زیادی تواین پیچ تصادف کردن
    یکی از معروفترین پیچهای دنیاس تو موتور اسپرت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.