نگاهی به لادا و برخی از محصولات آن (بخش دوم)

در بخش نخست این متن، پیشینه شرکت لادا را مرور و شما را با برخی از محصولات سابق آن آشنا نمودیم. در این قسمت هم سعی می‌کنیم که به نحو اجمالی و گذرا مدل‌های فعلی این شرکت را به شما معرفی نماییم.

Avtovaz lada
لادا کالینا (KALINA)
لادا کالینا یک خودروی سوپر مینی با ابعادی مشابه با پژو 206 است که برای نخستین بار در سال 2004 میلادی به بازار معرفی شد. نسل اول آن تا سال 2012 میلادی در مدار تولید جای داشت و نسخه نوین آن هم اساساً یک فیس‌لیفت از نسل اول آن به شمار می‌آید؛ با این تفاوت که مقدار اندکی به طول آن اضافه شده و از فاصله بین دو محور (جلو و عقب) بیشتری هم برخوردار است. در حال حاضر نیز، این خودرو در تیپ‌های هاچ‌بک ساده، هاچ‌بک اسپرت، استیشن و نیز کراس تولید می‌شود. این خودرو در کشور فنلاند با نام لادا 119 به فروش می‌رسد.

Lada Kalina Sport
Lada Kalina Sport

هدف از عرضه کالینا، بیش از همه، تسخیر بازارهای صادراتی بوده است و از همین رو، درست به‌مانند آنچه که در لادا گرانتا دیده می‌شود، در تمامی کنترلرها و ابزارهای موجود در آن، حروف انگلیسی به کار رفته است. نسل دوم کالینا، به لحاظ تکنیکی هم بهبود چشمگیری یافته و از تجهیزاتی همچون سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، صفحه نمایشگر لمسی به همراه سامانه ناوبری، تهویه مطبوع اتوماتیک، جعبه‌دنده خودکار، سنسور حسگر باران و نیز چراغ‌های اتومات و…. بهره می‌برد. در حال حاضر، این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر و به حجم 1.6 لیتر نیرو می‌گیرد که در دو نسخه متفاوت 8 و 16 سوپاپ ارائه می‌شوند. نسخه 8 سوپاپ از توانی معادل 87 اسب بخار و گشتاوری معادل 140 نیوتن متر برخوردار است و نسخه 16 سوپاپ هم در نسخه‌های متفاوت 98 و 106 و 118 اسب بخاری عرضه می‌شود که گشتاور آن‌ها به ترتیب معادل 145 و 148 و 154 نیوتن متر است. قوی‌ترین پیشرانه هم بر روی کالینا اسپرت نصب شده است.

2013 Lada Kalina
2013 Lada Kalina

مدل کالینا اسپرت، از کیت‌های اسپرتی در بدنه و همچنین لاستیک‌های پهن‌تری بهره برده و نسبت به نمونه عادی از ارتفاع کمتر و زیبایی بیشتری برخوردار است. مضاف بر آن، نسخه‌ای دیگر از کالینا به نام کراس (CROSS) هم از سال 2014 میلادی عرضه می‌شود که از 60 میلی‌متر بلندای بیشتر و نوارهای پلاستیکی مشکی در اطراف گلگیرها و نیز ضریب دنده‌های تغییر یافته در گیربکس، سود می‌برد. می‌توان این‌طور گفت که لادا با عرضه کالینا بیشتر سلایق را تحت پوشش خود قرار داده است.

2013 Lada Kalina
2013 Lada Kalina

به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی،5 سرعته AMT و نیز 4 سرعته خودکار عرضه می‌شود. طول/عرض/ارتفاع انواع مدل‌های این خودرو به شرح ذیل است:

  • هاچ‌بک: 3893/1700/1500 میلی‌متر – استیشن: 4084/1700/1504 میلی‌متر
  • کراس: 4104/1700/1560 میلی‌متر- اسپرت: 3943/1700/1450 میلی‌متر
2013 Lada Kalina
2013 Lada Kalina

فاصله بین دو محور جلو و عقب تمامی مدل‌های فوق معادل 2746 میلی‌متر است و وزن آن‌ها هم بین 1125 الی 1160 کیلوگرم متغیر است و تنها تیپ اسپرت از وزنی معادل 1150 کیلوگرم برخوردار است. قیمت پایه مدل‌های گوناگون کالینا بنا به مندرجات وب‌سایت این شرکت به شرح ذیل است:

  • هاچ‌بک معمولی: 389/900 روبل یا حدود 21/8 میلیون تومان
  • استیشن: 401/900 روبل یا حدود 22/5 میلیون تومان
  • کراس: 465/400 روبل یا حدود 26/1 میلیون تومان
  • اسپرت: 526/000 روبل یا حدود 29/5 میلیون تومان
2013 Lada Kalina
2013 Lada Kalina

توضیح: قیمت خریدوفروش هر روبل روسیه در بازار آزاد کشورمان بین 51 الی 56 تومان است و بهای خودروها هم به طور مستقیم به تومان تبدیل شده است.

lada kalina universal 2194 2013 R16
lada kalina universal 2194 2013 R16

لادا گرانتا (GRANTA)
لادا گرانتا یک سدان جمع و جور است که از همکاری میان لادا با شرکت رنوی فرانسه خلق شد و بر روی پلت فرم لادا کالینا هم تکوین و توسعه یافت. و برای نخستین بار هم فروش آن از ماه دسامبر سال 2011 میلادی آغاز گردید. هم‌اکنون، این خودرو علاوه بر شهر تولیاتی (TOLYATTI) در شهر ایژوسک (IZSHEVSK) هم تولید می‌شود. همچنین، نسخه لیفت بک آن هم در سال 2014 میلادی رونمایی و جایگزین لادا سامارا 2 شد و فعلاً هم تنها در سایت ایژوسک به تولید می‌رسد. امروزه، این خودرو در تیپ‌های سدان، لیفت بک و اسپرت عرضه می‌شود. لادا گرانتا از لحاظ فنی و تکنیکی، از اشتراکات فروانی با نسخه سدان داچیا/رنو لوگان و یا همان تندر 90 برخوردار است و به لحاظ نوع پیشرانه و سیستم انتقال قدرت به کار رفته کاملاً مشابه آن است.

vaz lada granta 2011
vaz lada granta 2011

lada granta
lada granta

هدف از عرضه این خودرو، جذب خریداران جوانان و همچنین خانوارهای کم شمار بوده است. البته این مدل بیشتر جهت رویارویی با سوپر مینی‌های وارداتی اروپایی در نظر گرفته شده است، در حالی که به لحاظ ابعادی در کلاس خودروهای C جای می‌گیرد. در حال حاضر، این خودرو در سه تریم متفاوت ارائه می‌شود: استاندارد (STANDARD)، نرم (NORM) و نیز لوکس (LUX). تیپ استاندارد این خودرو از تجهیزاتی همچون فرمان الکتریکی، شیشه‌های برقی جلو، قفل خودکار درب‌ها و کامپیوتر سفری برخوردار است و تیپ لوکس آن از تجهیزاتی همانند دو ایربگ، شیشه‌های برقی عقب، آینه‌های جانبی گرم شونده و گرم‌کن صندلی‌های جلو و…. سود می‌برد.

Lada Granta Hatchback 2014
Lada Granta Hatchback 2014

Lada Granta Hatchback 2014
Lada Granta Hatchback 2014

هم‌اکنون، لادا گرانتا علاوه بر روسیه و ممالکی همچون بلاروس، اکراین و آذربایجان و… به کشورهای اتحادیه اروپا من‌جمله آلمان، فرانسه، اتریش و …. صادر می‌شود. در می سال 2013 میلادی شرکت لادا فراخوانی را جهت رفع عیب در ترمزهای لادا گرانتا و کالینا صادر نمود.

Lada Granta 2014 interior
Lada Granta 2014 interior

در حال حاضر، این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر و به حجم 1.6 لیتر سود می‌برد که در انواع 8 و 16 سوپاپ عرضه می‌شوند. نمونه 8 سوپاپ از توانی معادل 87 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن متر بهره می‌برد و نمونه 16 سوپاپ هم با توان‌های متفاوت 106 و 118 اسب بخار ارائه می‌شود که به ترتیب هم، از گشتاوری معادل 148 و 154 نیوتن متر برخوردارند. قوی‌ترین نسخه از پیشرانه هم در تیپ اسپرت نصب شده است. این تیپ از گرانتا، در نمای ظاهری خود از رینگ‌ها و سپرهای متفاوتی نسبت به انواع عادی سود می‌برد و در حال حاضر تنها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شود. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، مدل‌های متعدد این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی،5 سرعته AMT و نیز 4 سرعته خودکار ارائه می‌شوند.

Lada Granta 2014 facelift
Lada Granta 2014 facelift

طول/عرض/ارتفاع انواع مدل‌های گرانتا به ترتیب ذیل است:

  • سدان: 4260/1700/1500 میلی‌متر
  • لیفت بک: 4246/1700/1500 میلی‌متر
  • اسپرت: 4280/1700/1470 میلی‌متر

فاصله بین دو محور تمامی این مدل‌ها معادل 2746 میلی‌متر است و وزن انواع سدان و لیفت بک هم بین 1075 تا 1160 کیلوگرم متغیر است و وزن نسخه اسپرت هم معادل 1140 کیلوگرم است. بهای پایه مدل‌های گوناگون لادا گرانتا بنا به مندرجات وب‌سایت این شرکت به شرح ذیل است:

  • سدان: 340/000 روبل یا حدود 19 میلیون تومان
  • لیفت بک: 357/200 روبل یا حدود 20 میلیون تومان
  • اسپرت: 519/000 روبل یا حدود 29/1 میلیون تومان

lada granta carsweek
lada granta carsweek

لادا پریورا (PRIORA)
سومین خودرویی از لادا که می‌خواهیم به آن بپردازیم پریورا نام دارد. تولید این خودرو از ماه مارس سال 2007 میلادی آغاز شد و به لحاظ ظاهری هم تا حد زیادی، یک نسخه اصلاح شده از لادا 110 به شمار می‌آید که در سال 2009 میلادی جانشین آن شد. لادا پریورا در سه فرم متفاوت بدنه اعم از سدان، لیفت بک و نیز استیشن تولید می‌شود. برخی نام‌های دیگر این خودرو نیز بدین قرار است:

lada priora
lada priora

واز 2170 (نسخه سدان) – واز 2171 یونیورسال (نسخه استیشن) – واز 2172 (پنج درب لیفت بک)
در حال حاضر این خودرو با پیشرانه‌های متعدد بنزینی و نیز دوگانه‌سوز ارائه می‌شود. پیشرانه چهار سیلندر بنزینی این خودرو از 1.6 لیتر حجم بهره می‌برد. این پیشرانه در نسخه‌های متفاوت 98 و 106 اسب بخاری ارائه می‌شود که گشتاور خروجی آن‌ها به ترتیب معادل 145 و 148 نیوتن متر است. این خودرو مدتی هم با یک پیشرانه 1.8 لیتری و 120 اسب بخاری عرضه شده است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و نیز یک جعبه‌دنده 5 سرعته AMT بهره می‌برد. طول/عرض/ ارتفاع انواع مدل‌های پریورا به شرح ذیل است:

  • سدان: 4350/1680/1420 میلی‌متر
  • لیفت بک: 4210/1680/1435 میلی‌متر
  • استیشن: 4340/1680/1508 میلی‌متر
lada priora
lada priora

lada priora
lada priora

فاصله بین دو محور تمامی مدل‌های فوق معادل 2492 میلی‌متر و وزنشان هم میان 1163 تا 1185 کیلوگرم متغیر است. بهای مدل‌های گوناگون لادا پریورا بنا به مندرجات وب‌سایت این شرکت بدین قرار است:

  • سدان: 435/000 روبل یا حدود 24/4 میلیون تومان
  • لیفت بک: 443/000 روبل یا حدود 24/8 میلیون تومان
  • استیشن: 446/600 روبل یا حدود 25 میلیون تومان
lada priora
lada priora

ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

21 دیدگاه

  1. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    ممنون سام عزیز منتظر بودم برای قسمت دوم
    لادا یه خودروی کاملا شرقی که با فلسفه ی فکری کمونیسم ساخته شده و طراحی کاملا محافظه کارانه و جهان سومی که فکر میکنم تندر 90 رنو یه نمونه ی کامل از این طرز تفکر طراحی در ایران هست
    اماااا طراحی و پلت فرم خودروهای لادا براساس L90 رنو هست و همکاری با یه برند با تجربه و حتی از موتور اون هم در اکثر موتورها استفاده میکنه که نشون دهنده ی پیشرفته بودن محصولات لادا نسبت به ایران خودرو و سایپا با فاصله ی 20 سال هست چون محصولات لادا در بازه قیمتی از پراید و تیبا تا رانا قرار دارند برای نمونه میشه با یه نگاه به گرانتا و قیاس اون با تیبا یا قیاس کالینا و تیبای هاچبک به اوج عقب موندگی و درماندگیه صنعت خودروی ایران پی برد
    تازه خودروهای دو شرکت ایرانی از سال 91 به بعد فقط کالبد خودروی قدیمی رو دارن و الا از لحاظ فنی بسیار بی کیفیت تر هستن و واقعا صاحبانشون به دردسر میندازن

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما

      پاسخ
  2. مسعود
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    به عکس دومی از آخر نگاه کنین همان تیبای خودمونه!!!

    پاسخ
  3. Javad
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    دقیقا ماشین هاش به درد ایران خودرو و سایپا میخوره تا به ملت قالب کنند.

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4275 دیدگاه) ,

    طراحیهای خوبی نداره. به هر حال، قیمتش هم مسلما خیلی کمتر هست.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      ارقام به مربوط به قیمت این خودروها بر اساس داده های سایت ذیل می باشد:
      http://WWW.LADA.RU

      پاسخ
  5. احسان
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    بنظر شرکت های چینی بهتر عمل میکنند واقعا محصولات جک و جیبی رو به این ترجیح میدم

    پاسخ
  6. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    تو عکس سوم از بالا فکر کنم فرمون اسکانیا روش گذاشته باشن……………
    چرا اینقدر فرمونش بزرگه ……………..

    پاسخ
  7. ali a.j
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    تشکر از آقای سام کاویانی

    لطفا مطلبی را به gaz 61 – 73 اختصاص بدهید

    پاسخ
    1. ali a.j
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      بین عدد 61 و 73 خط فاصله گذاشتم که متاسفانه قابل مشاهده نیست
      آقای کاویانی اگه تصمیم دارید اسم این خودرو را سرچ کنید لطفا بین 61 و 73 خط فاصله بگذارید

      پاسخ
    2. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      خواهش می کنم دوست عزیز،انجام وظیفه بود.در صورت کسب منابع معتبر،حتما به خواسته تان عمل خواهم نمود.

      پاسخ
  8. حامد
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    ممنون جناب کاویانی.
    قیمت‌ها قابل توجه است!

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

      پاسخ
  9. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    گرانتا که همون ساینا که جدیدا سایپا زده
    اون یکیم که خوده تیبا

    پاسخ
  10. آریو
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان امیدوارم از تجربه تلخ هواپیماهای روسی درس گرفته و با واردات خودروهای روسی سایه سنگین محصولات این کشور رو همانند چین بدوش صنعت و اقتصاد کشور تحمیل نکنیم !

    پاسخ
  11. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    یعنی محصولاتشون و میبینم یاد سایپا ایران خودرو خودمون میافتم نمیدونم چه دلیلی داره اینا ماشین بسازن نه سلیقه دارن نه صنعتشو :))

    پاسخ
  12. ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خداروشکرخودروهای روسی رو به خوردمون نمیدن

    پاسخ
  13. سالسا
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    خیلی هم بد نیستن…قیمتاشونم از ایرانی ها ارزون ترن

    پاسخ
  14. مهیار
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    روسا خیلی باحالن , کلا اعتقادی به ظرافت و زیبایی ندارن ولی جاش شدیدا به ایمنی و کیفیت ایمان قلبی دارن
    من همیشه سوال بود واسم که چه میشد جای قرداد بستن با خودروسازای چینی با این روسا قرداد میبستن , خوب مگه روسا مث چینیا کشور دوست و مشترک المنافع با ما نیستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.