گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت

پس از بررسی بزرگ‌ترین خودروساز کشور، نوبت به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان بخش خصوصی می‌رسد تا ببینیم کرمانی‌ها چه خوابی برای آینده خود و بازار دیده‌اند. بنابراین به غرفه کرمان موتور مراجعه کردیم تا اوضاع را جویا شویم. شرایط غرفه کرمان موتور کاملاً قابل پیش‌بینی بود. بدون شک برگ برنده آن‌ها حضور لیفان 820 در نمایشگاه بود. هرچند که درب‌های آن بسته بود و اطلاعات دقیقی در مورد زمان ورود به بازار و قیمت احتمالی آن وجود نداشت.

لیفان 820
لیفان 820

بنا به ادعای مسئول غرفه، 820 بین یک سال و نیم تا دو سال دیگر وارد بازار خواهد شد و قطعاً قیمتی بین 80 آل 90 میلیون تومان خواهد داشت. مدلی که وارد ایران خواهد شد موتور 2400 سی‌سی و گیربکس 6 دنده‌اتومات خواهد داشت. نکته‌ای که در مورد موتور این خودرو قابل‌ذکر است این است که برخلاف تصوری که در بین برخی سایت‌های چینی و وطنی وجود دارد، موتور این خودرو یکی از موتورهای تویوتا با کد 2AZ-FE است که قبلاً در تویوتا کمری، کرولا و راو فور مورد استفاده قرار می‌گرفته و خروجی‌ها و ظاهر آن بسیار نزدیک به موتور تویوتا کمری 2007 – 2010 می‌باشد. این موتور در 820 توانایی تولید 158 اسب‌بخار قدرت و 221 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.


ازجمله امکانات و آپشن های نمونه‌ای که قرار است در ایران مونتاژ شود می‌توان به سانروف، دو کیسه هوا، سیستم ضد سرقت، ترمز ABS و EBD، چراغ روشنایی روز، چراغ‌های جلو هالوژن و عقب LED، سنسور دنده عقب، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، صندلی چرمی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کامپیوتر سفری، دوربین دنده عقب، سیستم پخش MP5 با خروجی USB و AUX، بلوتوث، 6 بلندگو، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ترمز کمکی BAS، رهیاب GPS، استارت دکمه‌ای و آینه‌های جانبی تا شونده برقی اشاره کرد.

X50
X50

پس از 820 چشم ما به جمال مینی کراس آور جدید لیفان یعنی X50 روشن شد. X50 که به‌تازگی وارد خطوط کرمان موتور شده و در هنگام پیش‌فروش با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، از نظر ابعاد نزدیک به رنو کپچر است. هرچند که چند میلی‌متری از هر جهت از کپچر کوچک‌تر است، اما فضای صندوق عقب آن بزرگ‌تر از کپچر به نظر می‌رسد. نکته قابل توجه در مورد X50 تفاوت نمونه نمایشگاهی و مدلی است که قرار است به دست مصرف کننده برسد. برای مثال نمونه‌های نمایشگاهی صندلی‌های پارچه‌ای داشتند، درحالی‌که به گفته مسئول غرفه مدلی که به دست مصرف کننده می‌رسد صندلی‌های چرمی خواهد داشت. علاوه بر این نمونه‌های نمایشگاهی مجهز به ESP بودند درحالی‌که مدلی که قرار است مونتاژ شود فاقد این سیستم مهم خواهد بود. از این مسئله مشخص می‌شود که دیدگاه خودروسازان و البته عامه مصرف‌کنندگان ما این‌گونه است که زیبایی ظاهری را به قابلیت‌های فنی و امکانات ایمنی ترجیح می‌دهند.

X50
X50

با نشستن در داخل X50 کابینی نسبتاً مدرن و جوان‌پسند را مشاهده کردیم که البته از متریالی نه‌چندان عالی در آن استفاده شده بود. هرچند که برچسب ارزان‌ترین کراس آور بازار می‌تواند تا حدودی این نوع متریال را توجیه کنه. در واقع این خودرو همکلاس با رنو کپچر، پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی می‌باشد درحالی‌که قیمت آن بسیار ارزان‌تر از خودروهای نامبرده است.


دو عدد جک S5 نیز در نمایشگاه حضور داشتند. این خودرو که مدتی است در خیابان‌ها دیده می‌شود نیز برای بازدیدکنندگان جذاب بود.

JAC S5
JAC S5

JAC S5
JAC S5

یک عدد جک J5 دنده‌ای و یک عدد اتومات نیز در نمایشگاه حاضر بودند که با توجه به مدت زیادی که از حضور آن‌ها در خیابان می‌گذرد از اقبال کمتری بین بازدیدکنندگان برخوردار بودند.


اما کم‌فروغ‌ترین عضو غرفه کرمان موتور بدون شک لیفان 620 بود. این خودرو که در حال حاضر کهن‌سال‌ترین و ارزان‌ترین خودروی کرمان موتور است، برای بازدیدکنندگان چندان نو و جذاب نبود. به گفته مسئول غرفه، این خودرو قرار است جای خود را به لیفان 720 بدهد و آنچه در حال حاضر توسط نمایندگی به فروش می‌رسد مدل 93 آن است که در انبار کارخانه موجود است. بدین ترتیب کرمان موتور عملاً این بخش از بازار را به رقبا واگذار خواهد کرد و سعی می‌کند با مدل 720 که موتوری مشابه با 620 های فعلی دارد، اما از بسیاری از جهات با آن متفاوت است، در بخش دیگری از بازار به رقابت بپردازد.

Lifan 620
Lifan 620

Lifan X60
Lifan X60

اما مهم‌ترین خبر در مورد کرمان موتور افزایش قیمت‌های آن است. به‌گونه‌ای که همه محصولات آن‌ها حداقل 500 هزار تومان افزایش قیمت به خود دیده‌اند و بدین ترتیب کرمان موتور اولین خودروسازی است که پس از توافق هسته‌ای رسماً قیمت‌های خود را افزایش می‌دهد. البته این روند قطعاً منحصر به کرمان موتور نخواهد بود و ایران‌خودرو و سایپا نیز درخواست‌های خود برای افزایش قیمت را بارها و بارها مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های آن‌ها قریب‌الوقوع باشد. درنتیجه به نظر می‌رسد که رویای کاهش قیمت‌ها پس از توافق هسته‌ای سرابی بیش نبوده و باید اکنون با برخاستن از این رؤیا، افزایش قیمت‌ها را نظاره‌گر شویم. البته کرمان موتور برای نمایشگاه شرایط ویژه فروش با تخفیف‌های قابل‌توجهی داشت که می‌توان با مراجعه به نمایشگاه از آن‌ها آگاهی یافت.


ادامه دارد…
گزارش و تصاویر: مهندس علیرضا رحیقی

  1. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
  2. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت
  3. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو
  4. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
  5. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد می‌شود!
  6. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کره‌ای
  7. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
  8. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
  9. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
  10. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

80 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من تا جایی که میدونم یه چیزی رو شما بخرید و بفروشید شاید سود کنید ولی با این کارتون ایا پولو از این مملکت نمی برید ؟؟؟ واقعا جوونای ما نمی تونن یه مدل طراحی وساخت کنن که همه ی اینکارارو کنه مثلا به تولید داخل داریم احترام میذاریم. جمع کنید باوا ماشین چینی به خرد مردم میدید .
    شما یکی رو نشون بده که دوست نداشته باشه تولید ملی استفاده کنه همه دوست دارن پس به یه چنین مردمی با این عقاید نباید احترام گذاشت ؟؟؟

    پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    با سلام دوست عزیز با اسم کاربری دادا اینکه تو s5سوییچو در میاری وتا سی ثانیه شیشه بالابر ها قابل استفاده ست یکی از امکاناته خودروهای چینیه نه ایراد ویک قابلیت محسوب میشه خدا به ما ایرانی ها رحم کنه که اینقدر ماشین ۳۰سال پیش رو سوار شدیم که هیچی از اپشنهای ماشینها نمیدونیم و قابلیت هاشونو عیب میدونیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.