تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    من و اکثر دوستام تیبا داریم واقعا” از هر لحاظ نسبت به خودروهای هم رده خودش عالیه-در مورد قیافه اش هم ما ایرانی ها اولش همین جوری ایراد می گیریم مثل گیر دادنمون به قیافه ال 90 و پراید132 و206 صندوقدار و … ولی الان دیگه اونقدر بهشون گیر نمیدن حتی خیلی ها که به قیافه ال90 گیر میدادن الان عاشقشن -تیبا هم تازه داره بازارش رو پیدا می کنه و نظر مردم مثل بقیه ماشین ها عوض میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسل باهوش

      ۸ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      دلم می سوزه ما ایرانی ها خیلی بیشتر از بقیه ی ملل هنر رو درک می کنیم و زیبایی رو می فهمیم

      اینکه امروز مجبور شدیم ال 90 و تیبا رو تحمل کنیم و حتی دوسشون داشته باشیم …

      بیخیال

      ان صدایی که به جایی نرسد

      فریاد ست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسر

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      درمقایسه با پراید ماشین خیلی بهتریه برای همین هم هست که اولش با یه اختلاف قیمت حدود 5درصدی با پراید به بازار اومد اما الان بیش از 20درصد گرونتره. هرچند نقش خود خودروسازها و دلالهارو در این افزایش قیمت نباید نادیده گرفت ولی یه بخشیش هم بخاطر کیفیت بالاترش نسبت به پراید و ام وی ام110 و… است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نیما

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من الان 8 ماهه تیبا دارم و بدلیله کارم همیشه در جاده ب سر میبرم ب طوری که در این 8 ماه ماشینم 40000 هزار کیلومتر کار کرده و پژو 405 و سمند هم داشتم دوستان عزیز اختلافه تیبا با 405 و سمند حدوده 8 میلیونه حالا کم یا بیشتر اما خدایی از نظر کیفیت فرقی ندارن 2 کیسه هوا ک 405 یکی داره واقعا از نظره سرغت چیزی کم نداره من کلا خیلی بد رانندگی میکنم و 2 گواهینامه باطل کردم اینو بگم شاید باورتون نشه اما راسته من با تیبا200 کیلومتر هم رفتم اونم نه در طی زمان کم مثلا 30 دقیقه خدایی ماشینه خوبی هستش نسبت ب قیمتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشاد

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سی دقیقه ۲۰۰ کیلومتر سرعت رفتی، همین شماهایید که گند زدید به جاده ها و خیابونا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمد

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        از قدیما گفتن :دروغ هرچی بزرگتر باشه قابل باورتره،پس نیما جان ادامه بده،مام باور میکنیم!!! شما که با موتورِ 8سوپاپِ 80 اسبی ایرانی200تا میری اگه لامکبورگینی داشته باشی لابد باهاش جنگنده F14 رو سوسک میکنی تو دراگ!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مرتضی

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (42 ديدگاه)

          داداش من کارشو تایید نمی کنم ولی بحث ایرانی و … مطرح نکن، اگه باور نمی کنی خودت یه بار تست کن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. امیر

    ۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من با توجه به مبلغ 18 ملیون که در اختیار دارم قصد خرید تیبا دارم. دوستان کسی نظری نداره/؟ و ماشینی در این رنج قیمت میتونن معرفی کنن بهتر از تیبا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      تو این رنج فقط تیبا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. تیبا

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بخر حتما گرون میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      پیش بینیت درست بود دوست عزیز الان شد 22تومن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علي

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان من حدود 35 سال است که ماشین دارام و تجربه خرید و سواری انواع ماشین هم داشته ام از بی ام و 2002 تا سمند و پژو و ال 90 و اکنون نیز تیبا . همینقدر بگویم که از سواری با تیبا لذت می برم ضمن اینکه نقاط ضعفی هم دارد مانند مونتاژ ضعیف و نقاط کور در ستون های عقب و جلو که البته می توان بتدریح به ان خو گرفت. در پایان یک نکته جالب واستون بگم که به محض اینکه در اتوبان یه کم گاز بدید به ماشین های اطرافتان بر می خورد و سعی می کنند که با شما کورس بگذارند و این نکته واسم جالب است چون با یک نیش گاز روی بعضی هاشون رو کم می کنم. ظاهرا خیلی ها فکر می کنند که با ماشینی در حد و حدود پراید رقابت می کنند!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      عجب تر اینکه بر خلاف اکثر ماشینهای بازار تیبا تا خود 195 کیلومتر رو توی کفی راحت میره!
      بعد از 2000 کیلومتر آب بندی خودم امتحان کردم.
      بر خلاف پراید در سرعت بالا کاملا به فرمون مسلط بودم.
      تا سرعت 150 فرمون یا یه دست راحت تحت کنترله ولی در سرعت بالاتر یکمی باید مراقب بود.
      این تست با لاستیک هانکوک اوپتیمو 13/70/185 انجام شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. S.n

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا با شما موافقم. من دو ساله تیبا دارم و اصلا با پراید قابل مقایسه نیست.
      کسانی هم که اومدن پیام میذارن که ماشین ایرانی فلان و بهمان لطف کن به جیبت نگاه کن. تیبا رو میشه با پراید مقایسه کرد نه بنز و بی ام و. تیبا واقعا موتور قوی ای داره من دو بار مسافرت طولانی بالای 800 کیلومتر باهاش انجام دادم. اصلا هم کم نیاورد. ایرادای تیبا اینه که 1. تو دست انداز ها باید خیلی سرعتت رو پایین بیاری چون ممکنه کف ماینش به زمین بخوره. 2. بعد از مدتی دنده یک و دو سخت جا میره. 3. صندلی هاش زیاد راحت نیست. تو این 3 مورد پراید 131 به تیبا برتری داره.و هیچ ایراد دیگه ای تو این رنج نمیشه ازش گرفت. در عوض مزیت هاس خیلی بیشتر از معایبش هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسين

    ۶ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تیبا از نظر بدنه و فرمان و شتاب و سرعت نسبت به ماشین های همرده خودش خوبه ازنظر قیافه باید بگم هرکی سلیقه ای دارد در کل من خریدم راضیم قبل از این پژو سمند پراید پیکان داشتم این بهتر از اون هاست واینم بگم ال 90 از این ماشین بهتره لطفا مقایسه نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      مسلما مقایسش با ال90 بی انصافیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. محسن

    ۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه ی تیبا سواران
    من تیر 91 تیبا ثبت نام کردم وخورد به گرونیها و ….اسفند91به من دادن من 4ماه این خودرو را داشتم مزایا ومعایبشو براتون میگم
    مزایا
    1.واقعا کم مصرفه توشهر صدی8میسوزوند
    2.کولرش خوب عمل کرد
    3.موتورش خیلی کم صدا بود
    4.من یه سمند هم داشتم اینو گرفتم خیلی خیلی دیده خوبی نسبت به سمندوماشین های دیگه تو اینه هاش دار وماشین جمو جوری باسه پارک کردن
    5.نور چرغ اصلا نگو فوق العاده
    6.ترمز نرم وخوب
    7.و…
    معایب
    نمیدونم باسه من خورد به گرونی ها جنسه خوبی نزدن الان بهتون میگم چرا
    1.اصلا درا ریگلاژ نبود بطوری که باید درو محکم میکوبیدی تا بسته شه
    2.موتورش تو سربالایی زایید کشش نداشت اصلا نمیدونم چرا شاید من پشت سمن نیشستم اینو احساس کردم ولی بد خورد تو ذوقم همه زدن جلو
    3.دنده خیلی بد جا میرفت
    4.بعد از مدتی کنسول و جلو داشبرد صدا افتاد
    5.و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شهریار

    ۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان گرامی
    من حدود3ماه سواراین ماشین هستم ولی با تعریفهای کخ دوستان کردن آش دهن سوزی نیست مشکل اساسی که داره دربهایش اصلا ریگلاژنیست اینقدر باید محکم درب ببندی که فکرمیکنی شیشه آمده پایین ودندهاش بد جامیره بااین پول بنظرم نمی ارزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      متاسفانه از کم کاری سایپاست. همین درها رو میتونن قبل از خروج از کارخانه درست ریگلاژ کنن یا مثلا روغن و واسکازینی که ریختن مفت نمی ارزه.
      وقتی واسکازین رو با جنس خوبش عوض کنید دندها به راحتی جا میخوره البته به شرطی که سر 5000 کیلومتر واسکازین کارخانه عوض بشه با نوع خوبش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسر

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      مشکل اینه که با این پول ماشین دیگه ای نمیتونی بخری.البته صفر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. reza

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    واقعا هیچ مدل نمیشه این تیبا رو با ریو مقایسه کرد !! هر موقع برای بازدید ریو رو میبرم نمایندگی از ایرادها و اشکالات فراوان تیبا متعجب میشم. البته خیلی هم جای تعجب نداره، به هر حال عمده موتور و قطعات دیگه ریو کره ای بود و این تیبا در خوش بینانه ترین حالت ایرانی !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      شما زیاد متعجب نشید. اول دقت کنید تفاوت قیمت این دو تا چقدره؟
      با تفاوت قیمت حدود 4 – 5 تومن قطعا باید یه فرقی باهم داشته باشن. اگر غیر از این بود جای تعجب داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسر

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      چیو با چی مقایسه میکنی برادر من؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مجتبي

    ۱۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    یک تیبا بخرین
    یکی جایزه بگیرین
    زیبای ایرانی
    جادار زیبا مطمئن
    امرسان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. amir.t.

    ۲۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    ای خدا چراچرا چرا این ماشینو من باید تو خیابون ها ببینم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حمید

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من یه پراید 84 دارم بعد 8سال تازه بخرج افتاده. بنظرتون خرجش کنم سالم بشه یا یه تیبا صفر بخرم؟ بهرحال تیبا از پراید بهتره!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. فرهاد

    ۱۹ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من سال 90 تیبا خریدم کارم جوریه که بشتر تو جادم . تابستونو زمستون برای من جواب داده هم کولرش و هم بخاریش تو سبقت کم نمیارم کنترلش عالیه ترمزاش چند بار منو از تصادف نجات داده خدایی سواریش و نرمیش در حد ریو هست از 206 تیپ 2 و پراید (که لازم به ذکر من هر سه تا خودرو را از صفر داشتم) سره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. hamid wolf

    ۲۳ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    من قصد خرید تیبا رو داشتم به محضی که یکی از دوستام این ماشین رو خرید من هم تست کردم درسته نسبت به پراید بهتره ولی تو جاده خیس وقتی گاز میدید ماشین لیز میخوره که خبلی متعجبم کرد من تو هوایه بارانی شدید با پراید صفر که سال 86 خریده بودم رانندگی خشن داشتم اصلا همچین برنامه ای برام پیش نیومده فعلا دست نگه داشتم تا یه پژو پارس ال ایکس سال بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      درسته بخشی از هندلینگ ضعیف تیبا از سایز بدنه هست اما قسمتیش هم بخاطر لاستیکهای بدی هست که روش گذاشتن. شما یکم دست توی جیبت بکن چهار حلقه لاستیک خارجی جنس خوب 185/70/13 بنداز اونوقت بهتر متوجه میشی چقدر فرق میکنه.
      با همین تغییر جنس و سایز لاستیک جایی با سرعت 120 دور زدم که اگه پراید تحت این شرایط بود قطعا چپ می کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. فرید

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من 3ماه تیبا دارم قبلش پراید 131 داشتم،،، تیبا عالیه و اصلا با پراید قابل قیاس نیست
    مشکل تیبا فقط و فقط ظاهرشه که اونم مثل ال نود یا خیلی ماشینای دیگه عادی میشه
    تو این قیمتا تیبا بهترینه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمدرضا

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه تیبا گرفتم بسیار عالیه از نظر قیافه هم بسیار مرموزه همه اول ایراد میگیرند ولی الان خودتان قضاوت کنید بااینکه گران شده چقدر اطرافتان این ماشین زیاده درکل خوبه ما راضی هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Full Option

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    آخه یه موسسه استاندارد مربوط به خودرو یه جای دنیا پیدا کنین که این جعبه دستمال کاغذیا ساخت داخل رو که اسمشو ماشین میزارن به عنوان وسیله نقلیه حساب کنن بعد سرش بحث کنین!! آخه جا لیوانی و ساعت میشه آپشن؟!!چه به سر این مردم میاد..کل ماشینای سایپا اندازه یه آینه بقل مزدا 3 نیو تکنولوژی نداره!..پولت نمیرسه حداقل یه 206 بگیر که تو اینترنت سرچ می کنی به عنوان خودرو شناخته بشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      شما مثه اینکه توایران نیستیا؟ این بنده خداهای تیبا سوار از کجا 15میلیون مابه التفاوتشو با 206 بیارن بدن تا بقول شما ماشین شناخته شده داشته باشن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مجید

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز! واقعا خیلی لذت بردم از این دیدگاه شما. خدا شما رو واسه ما نگه داره! واقعا خیلی شاد شدیم… مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. سعید از بوشهر

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سمند se رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. کورش

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خوبی است تندرو محکم بیصدا کنترلشم سر پیچ با 120 عالیه زیباست به نظرم از پزو بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      کدوم پژو؟ پارس؟ 206؟ 405؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. مصطفی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بخدا ال نود تیپ 1 کار کرده بخرید حداقل از نظر فنی میشه اسم ماشین روش گذاشت ساپورتشم حالا حالا ها هست چون تولید میشه

    این ماشین اگر فقط تو شهر استفاده بشه بد نیست اونم نه 22 میلیون !!!

    وگرنه اصن ارزش خرید نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. كيوان

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .به همه دوستان خوبم .من هر دوسال ماشین صفر می خرم .تمام ماشین های ایران خودرو رو خریدم راضی نبودم .تا امسال تیبا خریدم .اولش اینقدر دوستان تبلیغات بد کردند که دلم زدولی وقتی گرفتم ماشین خوبی از آب در اومده .تند.تیزه .اشکالات جزیی داره .مثل رگلاژ در که دادم بیرون رگلاژ کردند .درست شد.نمد کاپوت.جلو .عقب گذاشتم که اینو سایپا باید می ذاشت.که نذاشت بود .نکته مهم که تو ما شینهای دیگه تابحال ندیدم اینه که فقط 100 رو رد می کنه .فرمون یه کم سفت میشه که ایمنی رو می بره بالا و تو کنترل ماشین مهمه .تو سربالایی هم خوب می ره بالا .چون من صندوقشو پر کردم و با 5 نفر سرنشین .گردنه های دیزین رو راحت می رفت بالا .کم نمی آورد.تو برف .مه هم امتحان کردم 200 ک تو برف یخ .تو شب رفتم بدون زنجیر .خوب میرفت .سر هم نمی خورد.بخاریش هم خوب کار می کرد .ولی انواع .اقسام پژو داشتم سر می خورد.پراید تابحال بعنوان راننده سوار نشدم نمی دونم چیه؟صندوق عقب تیبا خیلی خوبه بزرگه .من به ماشین رو نمیدم .همیشه هرکی ازم ماشین می خره میگه مثل سگ هاره .همیشه هم بهش میرسم .حالا این تیبام هم هار شده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mehdi

    ۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    اولا موضع خودم را اعلام کنم که من از ماشیت های ایرانی پژوپارس رو می پسندم و بعد 206 و بعد هیچ !
    اما قسمت شد تا من یک تیبا علیرغم میل ام بخرم
    ضمنا من راننده جاده هستم و تو شهر کمتر رفت وامد میکنم و اطلاعاتم مربوط به جاده است
    برای اطلاع آن دوستانی که در مورد تیبا راهنمایی میخواستن باید بگم که در قیافه که پژو زیباتره و در راحتی هم سمند راحتره و..
    اما در راه رفتن ، تیبا مثل خانواده پژو تیز و چالاکه و از سمند سرحالتره
    براتون بگم که تاحالا این ماشین های ایرانی نتونستن تو جاده با من و تیبا رقابت کنند
    حداقل سمند و 405 و پارس عملا با من کل انداختند و موفق نشدن چون به راحتی من 180 رو پر میکردم .(شما پرنکنید)
    شاید هم اونا راننده های محتاطی بودند و سرعت نمیرفتن و شاید من دست و فرمونم خوب بوده و شاید هم من نترس و احمق بودم که اینکارو کردم . اما به هر حال در مدت یکسالی که تیبا داشتم کسی از ما رد نشد . و همیشه پشت سر ما بودند
    من قبلا سمند و پراید هم داشتم . با پراید از 140 عبور نکرده بودم چون واقعا احساس میکردم کار خطرناکیه ولی با تیبا این احساس را نداشتم ، همانطور که با سمند این احساس را مردم ندارند .
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سینا

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    خدمت کسانی که میگن تیبا از سمند سرحال تره توروخدا این نظرتو از روی پدال پاک کن مردم چیزی نگفتن فر نکن که نظر خیلی خوبی دادی اگه تیبا سرحا تر از سمند باشه من صبح سمندمو میزارم تو خیابون کیلیدشم رو کاپوت میزارم که هر کسی دلش خواست ببیرش تیبا به آشغال ترین محصول ایران خودرو یعنی 405 هم نمیرسه چه برسه یه سمند سمند LX طراحیش انگلیسیه موتورشEF7 ساخت آلمانه بعد یه تیبای آشغال ساخت سایپا بیاد از سمند سر حال تر باشه بهترین راه اینه که نظرتو از روی سایت پنهون کنی توربچه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسام

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      وای من سمند داشتم قبلا نگو اینطوری که سمند واقعا ماشین نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیرحسین

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کی گفته glx آشغالترین تولید ایران خودروئه؟؟از سمند و 206 خیلی خیلی سرتره همه چیزش فقط آپشناش کمتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مرتضی

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (42 ديدگاه)

      آقا من انواع سمندها رو داشتم، با ز اگه می گفتی سمند مزایای دیگه ای داره یه چیزی ولی واقعا تیبا تیزتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. مهدی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من الان 2 سال میشه تیبا سوارم اولین ماشینم پیکان و بعدش پراید و حال تیبا بوده همین رو بگم تو این رنج قیمت حرف نداره و با ریو رقابت میکنه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مهدي

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچ کس هیچ جا تا امروز که 13 نوزوز 93 هست اینو نگفته و به این دقت نکرده که: باد بخاری پراید فقط از زیر شیشه می زنه باد کولر پراید فقط از جلو می زنه اما تیبا مثل ماشینای دیگه باد بخاری را از جلو هم می زنه و این تو سرمای زمستون که می خوای گرم شی نسبت به پراید یک آپشن محسوب می شه البته حالا سایپاادره تیبای گازی هم می زنه تا چه اید به کار؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. omid

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم چند سالی است که ریو دارم و راضی هستم . چند وقت پیش پشت تیبا نشستم .در مقایسه با پراید پایدارتر بود . صدای داخل موتور بالا بود .داشبرد کیفیت نداشت. در داخل موتور مخزن آب موتور بدترین جای ممکن بود. بد ترین اشکال تیبا شعاع دور زدن بوده که در مقایسه با اندازه ماشین زیاد بوده و در پارک کردن در پارکینگ آپارتمانها مشکل دارد .از پراید پایدارتر بوده و بهتر بوده .باید تذکر دهم که سیستم ABS خودروهای ساخت ایران با بنز و تویوتا فرق دارد و گول نخورید..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مهدی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شد 24 میلیون!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. موید

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من3سال که تیبا دارم. با لاستیک فابریک با مسافر و بار 175 کیلومتر پرکردم. شاسی، سیم کشی، سایز رینگ ها و لاستیک ها ،جلوبندی، سیستم ترمز، کولر و بخاری، فرم آینه ها، فرم صفحه کیلومتر، صندلی ها، از ریو و موتور، گیربکس، تعلیق عقب تقریبا از پراید. پژو405 وزن تقریبا 1156 کیلو گرم با موتور و گیربکس سنگین تر و طول و عرض و ارتفاع بیشتر و تیبا با وزن1027 کیلو گرم با موتور و گیربکس سبک تر و اتاق خیلی کوچکتر به نظر شما آهن کدام بیشتر. درب های خام این ماشین رو یک نفری نمی توانید به راحتی بلند کنید. واتر پمپ، اویل پمپ، تسمه تایم، از پراید (خرج پراید). روغن موتور 10-40 که نمایندگی سایپا از روغن مخصوص زانتیا استفاده می کنه. به دلیل استفاده از جلو بندی ریو و عرض کمتر نسبت به ریو دور فرمان این ماشین کم است. جلو ماشین پایین که با کوچکترین ضربه جلو کاپوت آسیب میبیند. اما تعادل، فرمان پذیری، چسبندگی به جاده عالی، داخل اتاق فضای نسبتا خوبی دارد. دنده خور خوبی دارد که حتی به راحتی با سرعت 65 کیلومتر از 3 به 2 میتوانید معکوس بدهین. در کل یه ماشین با دو ایربگ و دو پیش کشنده کمربند و …. از نظر من، فکر کنم خوبه. پول اسم نمیدین مثل پارس که 405 ارتقا داده شد است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حسام

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من که 206 سال 89 داشتم فروختم تیبا صفر خریدم واقعا راضیم.206 دیگه از وقتی برقی شده مفت هم نمی ارزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. کزازی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.دوستانی که تیبا دارن آیا در باران شدیدآب وارد صندوق عقب ماشینشون میشه یا خیر؟آیا چراغ جلو موقع باراندگی بخار می گیره یا خیر؟صدای داخل خودرو خیلی آزار دهنده اس؟دنده های تیبا به سفتی جا میرن یا نرم جا میرن؟برای مسافرت چند نفر راحت میتونن داخل ماشین بشینن که اذیت نشن؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوستان بجز صدای موتور توی دورهای بالا و مشکل اساسی رگلاژ درها وصدای باد در سرعت بالا عیبی نداره از نظر محکمی عالیه توی سرعت بالا خوبه مصرف ان کمه و حسنی که نسبت به پژو و سمند داره بجز مصرف اینه که استحلاک ماشین خیلی پایینه پژو و سمند خیلی زود توی خرج می افنند ولی تیبا حداقل دو برابر انها کار می کند حتی عمر موتور پراید هم از پژو بیشتر است می تونید از اونایی که دارند بپرسید در کل هر کی که این ماشین را داره راضیه هرکس هم که نداره میگه ماشین خیلی بدیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. سینا

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اون کسی که میاد سمند های قدیمی بدون abs امکانات با تیبا مقایسه میکنه واقعا اوسگوله بیاد 2 ساعت تو EF7بشینه میفهمه تو لگن نشسته یا ماشین آخه تیبا کجاش به ماشین رفته سمندEF7 دو ایربگ ترمزabs ebd مالتی پلاکس از همه بالاتر موتور آلمانی برای اینکه اطمینان کسب کنم به یکی از اقوامم که تو شهر کلن زندگی میکنن شماره سریال اون قطعه رو داددم بعد 45 روز اونو برام آوردن تو شتاب هیچ کدوم از ماشینای ایرانو نذاشتم ازم رد بشنن ماشین فقط EF7

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شهریار

      ۶ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دمت گرم داداش.کنتور که نمیندازه هی خالی ببند آخه عمو جون گفتی از کلن واست قطعه EF7 آورد؟خوب آدرسشو بده ویران خودرو نره از چین قطعات بیاره که هی ماژول موتور روغن ریزی داشته باشه. دوست عزیز تمامی قطعات Ef7 چینی و فقط طراحی آن در آلمان بوده و نه ساخت قطعات. بد نیست بدونی همه همکانیکها منجمله خود نمایندگیهای ویران خودرو به EF7 میگن ای اف سرطان!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا