سایپا

مینیاتور (تیبا)

به گزارش ستاد خبری گروه خودروسازی سایپا طراحی خودروی دارای پلتفرم کاملا مستقل ایرانی S81 توسط شرکت سایپا در راستای ارتقاء صنعت خودروسازی و به منظور بومی سازی و ارتقاء سطح دستیابی به دانش فنی طراحی با برند سایپا در این شرکت به حالت اجرایی درآمده است.
miniator-up
ظرفیت موتور خودرو کاملا” ایرانی ساخت سایپا cc 1500 و مصرف سوخت آن راحدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است . موتور انژکتوری این خودرو با توجه به آلایندگی و مصرف سوخت اندک استاندارد یورو ۳ را دارا می باشد و قادر است استاندارد یورو ۴ را نیز دریافت نماید .

دیگر امکانات و تجهیزات مناسب این خودرو با ظرفیت حمل ۵ سرنشین و امکانات و تجهیزات مناسب ، دارای صندوق عقب بزرگ و تسمه های فولادی داخل دربها جهت حفاظت بیشتر سرنشینان است که امکان راحتی و ایمنی را برای سفر و گردشگری خانواده های ایرانی فراهم می کند . خودروی ساخت سایپا پنج دنده بوده و موتور آن دارای ۸۰ اسب بخار قدرت می باشد و سرعت آن حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ومجهز به ترمز دیسکی چرخ جلو با سیستم خنک کننده است .

کولر ، فرمان هیدرولیک ، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب ، قفل مرکزی ، سپر رنگ بدنه و صندلی قابل تنظیم در ارتفاع را از دیگر تجهیزات این خودرو می توان عنوان کرد و گفت خودروی ساخت سایپا در صورت تقاضا در بازار به ایربگ ( کیسه ایمنی هوا ) و ترمزضد قفل ( ای .بی .اس ) و گیربکس اتوماتیک مجهز خواهد شد. با تولید این خودروی جدید در رنگها ، مدلها و با تجهیزات مختلف هموطنان گزینه های بیشتری برای انتخاب یک خودرو با کیفیت بالا ترو مجهزتر خواهند داشت .

قرار بود این خودرو با قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. اما قیمت نهایی آن ۱۱ میلیون و هفتصد هزار تومان آنهم برای مدل پایه اعلام شد. پیش فروش خودروی کاملا ایرانی مینیاتور از بهمن ماه سال جاری شروع و این خودرو در نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در کارخانه سایپای کاشان و با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه، تولید خواهد شد.
در نظر است که در این مرحله حدود ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو را پیش فروش کرده و تا نیمه دوم سال ۸۸ تحویل متقاضیان دهیم.به گزارش خبر خودرو، مدیر فروش و بازاریابی سایپا اعلام کرد: مرحله نخست پیش فروش خودروی مینیاتور ۲۲ بهمن ماه آغاز می شود. در نظر است که در این مرحله حدود ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو را پیش فروش کرده و تا نیمه دوم سال ۸۸ تحویل متقاضیان دهیم.

وی با بیان اینکه تیراژتولید این خودرو بیش از تعدادی است که پیش فروش می شود خاطر نشان کرد : همزمان با پیش فروش مینیاتور ، تعدادی را نیز به صورت فروش فوری عرضه خواهیم کرد و قطعاً قیمت آن زیر ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.وی در ادامه با اظهار اینکه خودروی مینیاتور هم به لحاظ ظاهر و مشخصات فنی و هم به جهت قیمت ، خودروی بسیار مناسبی می باشد ، در خصوص بازار این خودرو تصریح کرد: هم اکنون برای تیراژ بالای این خودرو در حال برنامه ریزی هستیم اما در سال آینده این میزان تیراژ تولید را نخواهیم داشت ولی از سالهای بعد به تدریج تیراژ تولید آن را افزایش خواهیم داد.

مدیر فروش و بازاریابی سایپا همچنین با مثبت خواندن بازار صادراتی این خودرو اظهار داشت : هدف اصلی از عرضه مینیاتور ، کسب بازار صادراتی است و به دلیل اینکه این محصول ، کاملاً تولید داخل است ، برنامه صادرات آن نیز در دست خود ما می باشد .فرزاد نشان در ادامه به قیمت این خودرو اشاره کرد و گفت: با توجه به ویژگی های این خودرو ، می توان آن را با قیمت بالاتری نیز به فروش رساند ولی به دلیل اینکه این کار در سایپا به عنوان حرکتی ملی می باشد ، قیمت آن زیر ۱۰ میلیون خواهد بود تا مبنای خوبی برای تولید خودروهای بعدی باشد.وی در خاتمه در خصوص وضعیت تولید پراید با ورود مینیاتور اظهار داشت : با توجه به تیراژ محدود مینیاتور ، پراید همچنان بازار و مشتریان خاص خود را خواهد داشت و این خودرو جایگزین محصول دیگری نمی شود بلکه مکمل محصولات دیگر سایپا می باشد.

miniator

مشخصات فنی (مینیاتور) سایپا:

امکانات استاندارد مینیاتور:
سیستم قفل مرکزی
سیستم تهویه مطبوع (Air Condition)
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
CD player
شیشه برقی جلو و عقب

مشخصات عمومی مینیاتور:
نوع بدنه:    سدان
ظرفیت سرنشین:   ۴ نفر
تعداد درب ها:     ۴ درب

مشخصات موتور مینیاتور (تیبا):
نوع:     SI MPFI
تعداد سیلندر:    ۴ سیلندر خطی
قطر سیلندر:   ۷۵.۵ میلی متر
کورس پیستون:   ۸۳.۶ میلی متر
حجم موتور:  ۱۵۰۰ سی سی
حداکثر قدرت:    ۷۸ hp-5500 rpm
حداکثر گشتاور:  ۱۲۶ نیوتن متر، ۴۰۰۰rpm
تعداد سوپاپ:     ۸ سوپاپ
آلاینده خروجی:    Euro 3

سیستم سوخت رسانی:
نوع:   انژکتوری
سوخت:  بنزین
پمپ سوخت رسان:  الکتریکی
ظرفیت باک:  ۴۱ لیتر

گریبکس:
نوع:    دستی

سیستم تعلیق جلو مینیاتور:
نوع:    مک فرسون
نوع فنر:   لول
جذب کننده شک:   گازی (کم فشار)
سیستم تعلیق عقب:
نوع:    اکسل پیچشی
نوع فنر:   لول
چذب کننده شک:   گازی (پر فشار)

سیستم فرمان:
نوع:    هیدرولیکی
کمترین شعاع گردش:   ۵.۲۵ متر

رینگ و لاستیک:
نوع تایر:  رادیال
سایز تایر:   ۱۷۵/۷۰ R13 82H
سایز رینگ:   ۱۳*۵J, Offset=40

اوزان:
وزن بدون سرنشین:    ۱۰۱۳ کیلوگرم
وزن با سرنشین و باک پر:   ۱۳۴۷ کیلوگرم

ابعاد مینیاتور:
طول:  ۴۱۰۵ میلی متر
عرض:   ۱۶۳۵ میلی متر
ارتفاع:   ۱۴۸۴ میلی متر
حداقل فاصله تا زمین:   ۱۶۰ میلی متر

قیمت پایه: ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان

miniator-back

* این مطلب به طور اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و نقل و کپی از آن تنها با ذکر نام و آدرس سایت “پدال” مجاز می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸۵ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۹ آذر ۱۳۸۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    khily khob bod

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۱۳ دی ۱۳۸۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا حالا که هرچی تخویل دادند فقط شیشه بالابر های جلو برقیه.عوض اینکه هرروز پیشرفت کنند دارند……..واقعا خوشا به سعادتشون بخاطر وجود مشتریانی مثل مردم بیچاره ایران که بعد از 2 سااااااال انتظار ………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علیرضا ریحانی صیدآبادی از مشهد

    ۱۶ اسفند ۱۳۸۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همگی،من یه تیبا خریدم و میخوام بدونم چه جور ماشینیه در مقاسیه با ریو و تندر 90 E1.از هر کس که این ماشین رو خریده وسوارش شده خواهش میکنم نظرش رو بده.با تشکر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علي ابراهيمي

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    خلاصه بعد از چند سال تولید قالپاقهای متنوع برایه پراید یه خودرو جدید تولید کردن پایه مهندس هایه سایپا درد نکنه فقط اگه یکم طول بازوهایه انو بلندتر میگرفتن میتونستن به جایه خودرو شاسی بلند هم به مردم بفروشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرهاد

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده حدود یک ماهه که تیبا خریدم و قبلا هم تندر فول داشتم. تیبا به لحاظ فنی با تندر اصلا قابل مقایسه نیست . اما اتاق آن قابل مقایسه است و از استحکام خوبی برخوردار است.جادار است.تیپ ظاهری آن هم مناسب است.مصرف ان را هنوز کنترل نکرده ام.دنده یک آن جا نمی رود.صدای موتور به هنگام گاز خوردن کاملا به گوش می رسد و به نظر می رسد که موتور دارد فشار زیادی را تحمل می کند بر خلاف تندر!
    داخل اتاق فضای راحتی برای سرنشینان و راننده دارد و مانند تندر هم بسیار خوش فرمان است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    آشغالی بیش نیست
    جون هرکی دوستش داری این ماشینو نخر یکی ازدوستان من اینو داره ایربگ هاش خودبه خودبازمیشه
    مگه بادکنکه بابا ایربگ بایدموقع حادثه بازبشه نه رانندگی معمولی
    اینم ازدسته گل های مهندسین سایپا مثلا خودروی ملی دترن میدن به مردم باچه افتخاری؟؟؟به به؟؟؟؟
    مردمو خوب به کشتن بدین بامحصولات عالیتون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دوستان در انجمن همین سایت پدال عضو شوید و در گروه تیبا تمامی اطلاعات و صحبت های خود را مطرح کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کیوان

    ۲ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    خیلی ماشین اشغال مزخرفیه … فقط حسنش اینه که سوختش کمه ….!

    اگه هم قیمت پراید زیر 10 میلیون بود خوب بود..کسی میخواست پراید با کیفیت بخره این را میخرید..

    ولی الان ارزش خرید نداره من بابت این اشغال ایرانی پول بالای 10 میلیون نمیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که دارم ارش هم راریم
    اشغاله؟؟!! کربه دستش به کوش نمیرسه میکه اه بو میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کیوان

    ۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    اقا محمد:

    میخواهین عیب های این ماشین و براتون بگم؟؟ شما میدونین خدای نکرده توی تصادف چه بلایی سرتون میاد؟؟ قطعا نمیدونین که میگین این ماشین خوبه..

    همون اول گفتم تنها خوبیش اینه که سوختش کمه شما فکر نکنین که کیسه هوایی که روی این خودرو بگذارن توی تصادف از شما حفاظت میکنه بر عکس باعث خسارت جانی هم بهتون میشه گذاشتن کیسه هوا در خودرو ها کاملا حساب شده و بر اساس اتاق.ایمنی بدنه و شاسی در نظر گرفته میشه در خودرو های اروپایی و با تست های تصادف ایمنی در سرعت های مختلف سنجیده میشه…

    ولی در ایران هیچ کودوم وجود نداره و فقط دلشون خوشه که کیسه هوا روشه اگر این خودرو در یک موسسه تست تصادف تست بشه مطمئن باش که نه اینکه ایمنی نمیگیره بلکه مجوز فروش هم کسب نمیکنه…

    این ماشین همون پراید هست در ظاهر کمی فرق داره..

    دوست عزیز من پژو206 تیپ5 . پژو پارس دارم در حال حاضر و چون تو کار خرید و فروش ماشین هستم خودرو های زیادی زیر دستم میان و میرن از ماکسیما بگیر تا پراید خریدن ماشین شما برای من نیم ساعت کار داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sarlak

      ۳ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      206 که درش براحتی با دست خم میشه ….. حالا تو تصادف به چه روزی میافته بماند
      405 و 406 فرانسوی از 5تا ستاره ایمنی ، 2تا ستاره داره …. دیگه چه برسه به پرشیا که مورد تایید فرانسه نیست
      زانتیا 1ستاره
      ال 90 – لوگان – 3 تا ستاره

      هه
      شما که دلال خودرو هستی بهتر باید اینا رو بدونی
      اونوقت تیبا همون پرایده که ظاهرش فرق داره !!!
      ها ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. کیوان

    ۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    محمد جان این خودرو قیمت اصلیش 8 میلیون اخره اخرش اگه ارزش داشته باشه در ایران…

    این هم فقط در ایران چون هیچ کشوری جز همین بدبخت بیچاره ها زیر بار این خودرو های مندر اوردی نمیرن موتور این خودرو کاملا ایرانی ساز هست که عیوب زیادی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمید فرجامی قاین

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    در مورد تیبا در سایت بیشتر نظر بدهید و مسولان سایت در مورد تیبا بیشتر بنویسند به نظر من از پراید که بهتره
    پراید اگه موتورش رو روی سمند بگذارید به نظر شما چقدر خواهد سوخت پراید بخاطر سبکیش هست که اینقدر کم مصرف است و اگر نه به درد نم خوره از بس که توی این کشور پراید اونم رنگ سفید دیدم حالم از هر چی که پرایده بهم می خوره با تشکر
    حمید بچه ی قاین پایتخت طلای سرخ و یاقوت سرخ جهان (زعفران و زرشک)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخام تیبا بخرم ولی شک دارم که ماشین خوبی در بیاد یا نه اما ضاهراً از پراید بهتره یکی از دوستام خریده ازش خیلی راضی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من چند ماه این ماشینو دارم خیلی خوبه هم سطحه ریوست . با این تفاوت که 3 تومن از ریو ارزونتره ، با این قیمت هیچ ماشین صفری با این امکانات نمیشه گرفت پس تو رنج قیمتیش بهترینه. من که راضیم ، اونایی که پشتش نشستن و ندارن لطفا نظر الکی ندن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. نیما

    ۴ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام باتوجه به این که مهندس مکانیک هستم واین ماشین زیر دست پدر خودم تست وارزیابی شده به نظر من ازپرایدوریوبهتر شناخته شدوشتاب اولیهاین خودرو از ریوبیشترواز ال90 30درصد کم خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. نیما

    ۴ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اقا کیوان سلام باعرض پوزش این قیمتی رو که شما دادی بر چه اساسی است لازم به ذکر هست که این ماشین 800ملیون تومان هزینه ساخت وطراحی داشبوردشده وبرای اطلاعات دقیق تر از ماشین هاایمیل برام بزنید nimaborjali@yahoo.com ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. نیما

    ۶ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    باسلام به دوست عزیزم اره میشه گفت مینیاتور همون برگرفته از پراید هستش نظر من روی ال 90 هستش دوست داشتی بهم زنگ بزن 09363807955

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. tiba

    ۱۲ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به فروم زیر درهمین سایت مراجعه کنید ونظرات دارنده گان تیبا را مشاهده کنید
    http://forum.pedal.ir/Thread-TIBA-%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. juve

    ۱۷ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (57 ديدگاه)

    من نمیدونم که بعضیا چه جوری میرن این ماشین رو میخرن !!!!!

    جوووووون من.جلوی تیبا رو نگاه کنین بعد برین پشتش رو ببینید..

    واقعا افتضاحه
    (ویرایش گردید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علیرضا

    ۱۷ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مدیریت محترم سایت پدال
    ضمن تشکر از شما و حسن نیت شما، من از شما به خاطر انتشار دیدگاه های نژاد پرستانه گله مندم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. میلاد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ما این ماشین را داریم وخیلی هم به نسبت قیمت پرایدخیلی بهتراست
    ((پراید که ماشین نیست))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مجيد

    ۱۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ال 90 قرار بود خودروی ملی بشه که همه راحت ازش استفاده کنند و نیز قرار بود ارزان ترین خودرو باشه ولی وقتی اومد دو سه برابر پراید قیمتش کشیدن بالا.
    بنظر من ماشین های ایرانی آشغال هستند. اگر هم می بینیم که مردم سراغشون میرن بخاطر این هست که چاره ای ندارند چون خودروی خارجی که از گمرک رد میشه خداد تومن دولت روش بخور بخور می کنه! و دست آخر مثلا بی ام و که در کشور آمریکا 15 میلیون تومنه اینجا 180 میلیون بفروش میرسه و نیز یه چیز دیگه اینکه استقبال مردم از خودروی داخل بخاطر قطعاتشه که اینقدر هم ماشالاه کپی میشه که همه جا فت و فراوونه حتی توی بقالی ها هم پیدا میشه.
    حالا کار به این ندادم که این تیبا یا تینا یا مینیاتوره یا چه کوفتی هست. خودروی ایرانی که دو و نیم برابر قیمت خودش به مردم می چپونن آدم از چیش تعریف کنه؟‌ فقط از روی ناچار مردم بیچاره سمتش میرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. خریدار تیبا

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان
    من قصد خرید تیبا دارم
    شنیدم چند مورد آتش سوزی داشته
    لطفا اگه چیزی شنیدین اطلاع بدین مهمه

    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مجيد

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اگه قیمتش با پراید یکی بود خیلی بهتر بود. اما با این قیمت 12م که الان هست، بهتره که سراغ خودروهای پژو و همچنین ال 90 بریم. هرچی که باشه این خودروها امتحان خودشون پس دادن حتی اگه چند میلیون بیشتر بدیم، یک ال 90 صفر بخرین بهتره.
    مشخصاً در مورد تیبا مسئله ای که نمیشه منکر شد، ساختار اطاق اون هست که خیلی خوب ، محکم و استاندارد طراحی شده.
    انتقاد من از سایپا این هست که شما که می دونید این خودرو چه برتری نسبت به پراید داره، چرا نمی آئید و همون پراید بهینه سازی کنید بدون اینکه قیمت گزافی بابتش از مردم بگیرید؟ مگر هر رفع عیبی رو مردم باید هزینه اش بپردازند؟
    اگه شعارتون اینه که حق با مشتری هست . امیدواریم که واقعادر عمل، رضایت مشتری هاتون فراهم کنید. با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. هادی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من به یکی از نمایندگیهای شرکت سایپا رفتم 7 تا خودروی تیبای امانی داشت همه ی اونا رو سوار شدم و امتحان کردم همشون گیربکس هاشون زوزه داشت و صدای موتور داخل اطاق خیلی زیاد ، میومد. چرا مهندسین طراح ایرانی این عیبهارو رفع نمی کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. وحید

    ۳۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بابای المانی داره بنزمی سازه ماهم تیبا خجالت اوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. نازی

    ۵ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من می خوام ریو بخرم ولی قیمتش 3 میلیون از تیبا بیشتر هستش ! مجبورم تیبا بخرم .
    آیا ماشین خوبی هستش ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. اکبر

    ۷ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گیج دور موتور ماشین های پرقدرت از 6.5 قرمز می شود که ریو و پژو این گونه اند ولی تیبا و پراید از 6 قرمز می شود اینکه ماشین در دور موتور کمتری توان کار کردن دارد نشاندهنده ضعیف تر بودن آن است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. farhad

    ۷ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اکبر آقا به این چیزا نیست مثلا تندر اصلا منطقه قرمز نداره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      احم… تندر تا 7 دور موتور داره نه مثل ریو تا9

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. شایان

    ۱۱ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دیگه اخر تکنولوزی ایرانه دیگه جه میشه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا