اولین تجربه رانندگی با شورولت مالیبو هیبریدی 2016

اگر به هرکسی بگویید که شورولت مالیبو هیبریدی پیشرانه مشابهی با شورولت ولت دارد بلافاصله در مورد مسافتی که این خودرو در حالت الکتریکی می‌پیماید از شما سؤال می‌شود؛ اما جواب این سؤال مسافتی کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید. این خودرو برخلاف شورولت ولت نه برای افزایش مسافت طی شده در حالت الکتریکی بلکه برای به حداکثر رساندن بازدهی پیشرانه اصلی طراحی شده است. در ادامه‌ی توضیح این محصول و شگفتی آن باید بگوییم که شورولت قسمت شارژر برقی را هم از این خودرو حذف کرده است.

2016 Chevrolet Malibu hybrid
2016 Chevrolet Malibu hybrid

به‌جای تمام چیزهایی که در بالا گفتیم شورولت مالیبو هیبریدی مصرف سوخت 4.90 لیتری و 5.22 لیتری را در صد کیلومتر به ترتیب در جاده و شهر ثبت کرده است. این اعداد که توسط شرکت EPA ثبت شده‌اند به‌اندازه‌ای خوب هستند که مدل‌های هیبریدی فورد فیوژن، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری را در این رقابت پشت سر می‌گذارند. البته هوندا آکورد هیبریدی با مصرف 4.70 و 5.22 لیتر بنزین در صد کیلومتر در جاده و شهر بالاتر از مالیبو قرار گرفته اما با وقفه‌ای که در جابه‌جایی خط تولید آکورد از ژاپن به کشورهای دیگر وجود دارد باید شاهد تولید آن در سال 2017 باشیم.

2016 Chevrolet Malibu hybrid
2016 Chevrolet Malibu Hybrid

دو موتور الکتریکی، گیربکس و سیستم احیاکننده ترمز مالیبو هیبریدی دقیقاً همان تجهیزاتی هستند که روی شورولت ولت قرار داشتند. دو تفاوت بزرگ این دو خودرو در پیشرانه و باتری خلاصه می‌شود. زیر کاپوت آلومینیومی مالیبو در حالی موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری و 122 اسب بخاری قرار گرفته که پیش‌تر زیر کاپوت ولت موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری و 101 اسب بخاری را دیده بودیم. جنرال موتورز، پیشرانه مالیبو را به خاطر وابستگی بیشتر آن به مصرف بنزین حجیم‌تر طراحی کرده است. باتری‌های 18.4 کیلووات ساعتی ولت که ستون فقرات این خودرو بودند هم جای خود را به باتری‌های 1.5 کیلووات ساعتی داده‌اند. این باتری‌ها که درست پشت صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند هرچند ظرفیت کمتری دارند اما حجم کمتری اشغال می‌کنند بااین‌حال باعث شده‌اند که ظرفیت بار از 447.4 لیتر به 328.4 لیتر کاهش پیدا کند. صندلی‌های عقب هنوز تاشو هستند اما باتری‌ها در مسیر گذر قرارگرفته‌اند و استفاده از فضای بار در حالت صندلی جمع شده را کمی سخت کرده‌اند. سخت‌افزارهای هیبریدی معمولاً سنگین هستند در مالیبو هم اوضاع به همین منوال است به‌طوری‌که مدل هیبریدی از مدل معمولی 168 کیلوگرم سنگین‌تر است.

2016 Chevrolet Malibu Hybrid
2016 Chevrolet Malibu hybrid cutaway

با باتری‌های 1.5 کیلووات ساعتی نمی‌توان مسافت زیادی را در حالت تمام الکتریکی طی کرد. می‌توان گفت که مالیبو هیبریدی در حالت الکتریکی برای مسافت‌های طولانی و یا سرعت‌های بالاتر از 88 کیلومتر بر ساعت طراحی نشده است. مکانیسم موتور مالیبو مثل تویوتا پریوس است. این خودرو با موتور الکتریکی استارت می‌خورد و با فشردن پدال گاز قدرت پیشرانه بنزینی در فاصله کوتاهی به قدرت موتورهای الکتریکی افزوده می‌شود و خودرو در کارآمدترین شیوه‌ی ممکن به حرکت درمی‌آید.

2016 Chevrolet Malibu Hybrid
2016 Chevrolet Malibu Hybrid

هیچ دکمه‌ای برای تغییر به حالت الکتریکی یا تنظیمات دیگری در این خودرو وجود ندارد. شورولت ادعا می‌کند که تنظیمات خودرو در بهترین حالت ممکن قرار دارند و راننده نیازی به تغییر تنظیمات پیدا نمی‌کند. برای ماندن در حالت الکتریکی باید در حالت آرام رانندگی کنید و سرعت مناسب را حین حرکت حفظ کنید. البته نمایشگر دیجیتال این خودرو نشان می‌دهد که تا چه میزان می‌توان بدون فعال شدن موتور بنزینی شتاب گرفت.

2016 Chevrolet Malibu Hybrid
2016 Chevrolet Malibu Hybrid

وقتی‌که موتور روشن می‌شود، سروصدا و لرزش اضافی‌ای شنیده نمی‌شود. در شتاب‌های متوسط و بالا سیستم هیبریدی این خودرو احساس یک خودروی سدان متداول با گیربکس CVT را به شما القا می‌کند. این سیستم دور موتور را بر روی دور ثابتی نگه می‌دارد و خودرو در این خالت بدون تغییر در دنده و سرعت حرکت می‌کند. شتاب صفر تا 64 کیلومتر بر ساعت این خودرو با قدرت و البته هرز گردی لاستیک‌ها همراه شده است. گشتاور 375 نیوتن متری موتورهای الکتریکی این خودرو را تنومند و سریع نشان می‌دهد. به‌طور خلاصه باید بگوییم که موتور الکتریکی این خودرو بازده موتور بنزینی را به‌طور رضایت بخشی افزایش می‌دهد.


با برداشتن پا از روی پدال گاز، مقداری نیرو به باتری‌ها بازمی‌گردد. این احیای نیرو با اعمال آرام ترمز افزایش پیدا می‌کند. البته به‌جای این کار می‌توانید با انتخاب L1 یا L2 از روی دسته‌دنده مقاومت موتور را بالا ببرید و به این سیستم کمک کنید. سیستم ترمز یکپارچه با ژنراتور احیای موتور و دیسک‌های ترمز این خودرو هم از شورولت ولت به عاریه گرفته شده است. این سیستم برخلاف اغلب خودروهای هیبریدی دیگر بسیار مناسب و نرمال است.


از لحاظ ظاهری، تغییرات ظریف و کمی دیده می‌شود. تغییراتی مثل دیافراگم‌های اضافی رادیاتور و ارتفاع کمتر خودرو که برای کاهش ضریب درگ حاصل شده‌اند. لاستیک‌ها هم همان لاستیک‌های کم اصطکاک 45PSi ای مدل استاندارد هستند. در حالت کلی با توجه به تغییرات محدود می‌توان این خودرو را یک‌تریم دیگر از خودروی استاندارد نامید.


شورولت هنوز این محصول را قیمت‌گذاری نکرده است. بااین‌حال اگر این خودرو در بهار عرضه شود احتمالاً 2 هزار دلار گران‌تر از مدل 1 لیتری مالیبو خواهد بود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه این خودرو 28 هزار دلار باشد. با پرداخت چنین مبلغی خریداران می‌توانند یک مالیبو با روح شورولت ولت تهیه کنند. خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط با مصرف سوخت بهینه در حد تویوتا پریوس که واقعاً ارزش خرید بالایی دارد.

2016 Chevrolet Malibu Hybrid
2016 Chevrolet Malibu Hybrid

مشخصات شورولت مالیبو هیبریدی
نوع خودرو:

  • موتورجلو، دیفرانسیل جلو، چهار درب سدان، 5 نفر ظرفیت سرنشین

قیمت پایه تخمینی:

  • 28 هزار دلار

نوع پیشرانه:

  • چهار سیلندر خطی چرخه اتکینسون
  • 16 سوپاپ DOHC
  • حجم موتور بنزینی 1.8 لیتر
  • موتور synchronous مغناطیسی الکتریکی دائم با توان‌های 74 و 102 اسب بخار و در حالت ترکیبی 182 اسب بخار و 375 نیوتن متر گشتاور

گیربکس:

  • CVT

ابعاد:

  • فاصله محوری: 282.95 سانتی‌متر
  • طول: 491.23 سانتی‌متر
  • عرض: 185.42 سانتی‌متر
  • ارتفاع:146.55 سانتی‌متر
  • ظرفیت حجمی سرنشین: 2916.64 لیتر
  • ظرفیت حجمی صندوق:328.4 لیتر
  • وزن: 1680 کیلوگرم


عملکرد تخمینی:

  • صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 7.5 ثانیه
  • صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت: 23 ثانیه
  • آزمون یک‌چهارم مایل: 15.7 ثانیه
  • نهایت سرعت: 209 کیلومتر بر ساعت

section_efficiancy
مصرف سوخت: (EPA)

  • 4.90 لیتر بنزین در صد کیلومتر در جاده
  • 5.22 لیتر بنزین در صد کیلومتر در شهر

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

9 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    واقعا ایرادى نمیشه بش گرفت
    فوق العادس. خوشحالم شورولت و کل آمریکایى ها دارن به اوج برمیگردن.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ali ayat
      ali ayat
      سوابق: (719 دیدگاه) ,

      الانم از لحاظ فروش کم نیستن دوست عزیز واقعا سطح فروش بالایی دارن چرا از چه لحاظ تو اج نیستن؟؟
      یعنی یه زمون بهتر از این بودن؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Erfan
        Erfan
        سوابق: (246 دیدگاه) ,

        نه دوست خوبم ایشون به دوران بحران اقتصادی اشاره میکنن، یعنی همون موقعی که مجری های اخبار ایران با شوق و ذوق میگفتن بازار خودروی آمریکا رو به ورشکستگی….

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل shahab
        shahab
        سوابق: (646 دیدگاه) ,

        همونطور که عرفان گفت بعداز بحران خیلی خوب دارن پیشرفت میکنن ولی باز هم حدود 30سال پیش خودروهای امریکایی حرف اولو میزدن که الان رقباشون زیاد شده ولی دارن دوباره به اوج برمیگردن مثل بیوک

        پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    این ماشین، خیلی خوبه.

    پاسخ
  3. mehdi
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ماشین بی نظیریه
    اما اگه یه خورده با داخل ماشین هم توجه میکردن
    واقعا بی نقص میشد
    خدا کنه بعد تحریم اینارو وارد کنن

    پاسخ
  4. سجاد
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    ببین با این هیکل مصرفش چقدره!
    سال ۹۱ یه ۴۰۵ گرفتم تا الان که ۳ سال و خورده ای گذشته ، کم تر از ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف نکرده!
    بنزینو مثل آلو إورا سر میکشه

    پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    هم قیمتش خوبه هم مصرفش أرزش خریدن رو داره
    طراحی داخلی و خارجی معقولی هم داره
    اسمش هم که خوبه

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    عالییههه مصرف عالی عملکرد خوب زیبا و با اصالت و صد البته با کیفیت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.