ده طراحی برتر استودیوی برتونه

متاسفانه خانه طراحی برتونه (Bertone) در ايتاليا به دليل ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود تعطیل شده است. تاریخ «برتونه»، تعدادی از بهترین طراحی‌های دنیای اتومبیل را در خود جای داده است؛ مدل هایی مانند میورا و کانتاچ از لامبورگینی. بیایید نگاهی داشته باشیم به ۱۰ نمونه از بهترین طراحی‌های این کمپانی.

lamborghini-miura
Lamborghini Miura

لانچیا استراتوس زیرو کانسپت

يکی از بهترین طراحی‌های خانه طراحی برتونه. این طرح اولیه که در سال ۱۹۷۰ توسط مارچلو گاندینی ارائه شد، سنگ بنای طراحی لانچیا استراتوس اسپرت شد که سال بعد معرفی گردید. نمای این خودرو به شکلی است که انگار برای طراحی آن، از یک ورقه فولادی الهام گرفته شده است.

1970 Lancia Stratos HF Zero
1970 Lancia Stratos HF Zero

استون مارتین DB4 برتونه «جت»

شخص جورجتو جیوجیارو این مدل را طراحی کرده است. استون مارتین برتونه «جت» یکی از ستاره‌های نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۶۱ بوده است. بدنه این مدل بر روی آخرین شاسی DB4 GT قرار گرفته است و برخلاف DB4 های دیگر، بدنه‌ی آن به جای آلومینیوم، از فولاد ساخته شده است.

1960 Aston-Martin DB4 GT Bertone Jet
1960 Aston-Martin DB4 GT Bertone Jet

نمونه اولیه لامبورگینی LP500

لامبورگینی LP500 اولین نمونه از طراحی مدل کانتاچ بود. بعد از نمایش عالی در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۷۱، تبدیل به یکی از خودروهای نمادین با طراحی عجیب تا آن زمان شد و تا مدت‌ها نظر علاقه‌مندان دنیای خودرو را به خود جلب کرد و بر روی دیوار بسیاری از اتاق‌ها جای گرفت.

1971 Lamborghini LP500 Prototype Bertone
1971 Lamborghini LP500 Prototype Bertone

برتونه Z.E.R.

برتونه Z.E.R. مدل ۱۹۹۴ یک خودروی بدون آلودگی زیست‌محیطی بود و توانست رکورد مسیر طی‌شده در یک ساعت را به اندازه ۱۹۹/۸۲ کیلومتر را به نام خود ثبت کند. همچنین با عبور از مرز سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (۳۰۳/۹۷۷ کیلومتر بر ساعت) یک رکورد جهانی برای خودروهای الکتریکی ثبت کرد.

Bertone z.e.r. 1994
Bertone z.e.r. 1994

آلفا رومئو مونترال ۱۹۷۳

سال ۱۹۷۰، سالی رؤیایی برای صنعت خودرو بوده است. یکی از دلایل این موضوع، تولید نمونه اولیه آلفا رومئو مونترال بود که سه سال بعد در مونترال به نمایش گذاشته شد. در این مدل، موتور ۲/۶ لیتری V8 به دور موتور ۷۰۰۰ می‌رسید که همان موتوری بود که در مدل تیپو ۳۳ استرادال استفاده شده بود. در طراحی این خودرو نیز جزئیاتی فوق‌العاد وارد شده بود؛ از جمله دریچه‌های ستون عقب خودرو و مجرای NACA بر روی کاپوت.

Alfa-Romeo Montreal 1970-1977
Alfa-Romeo Montreal 1970-1977

ایزو گریفیو کوپه ۱۹۶۶

قدرت اتومبیل‌های امریکایی با ظرافت طراحی اروپایی در ایزو گریفیوی برتونه ترکیب شده بودند. طراحی زیبا و خطوط ایتالیایی بدن با یک موتور جمع و جور شورولت V8 همراه شدند تا این خودرو علاوه بر جنبه هنرمندانه، دارای قدرت و صلابت نیز باشد.

1966 Iso Grifo Coupe
1966 Iso Grifo Coupe

لانچیا استراتوس HF

طراحی لانچیا استراتوس، در واقع طرحی بود که از آینده می‌آمد؛ ولی در عین‌حال، اصالت دهه ۷۰ میلادی را در خود داشت. پیشرانه این مدل، موتور دینو V6 فراری بود و برای مسابقه طراحی شده بود؛ از شیشه جلو، بیشترین میدان دید را داشت و برای درها، محل قرارگیری کلاه‌ایمنی درنظر گرفته شده بود. این خودرو با پیروزی در مسابقات، افسانه‌ی خود را تکمیل می‌کرد.

Lancia Stratos HF
Lancia Stratos HF

فراری 250 GT SWB مدل ۱۹۵۹

نوچیو برتونه، نمی‌خواست فراری‌ای را براند که کسی دیگر آن را طراحی کرده باشد. بنابراین در خانه‌ی طراحی خودش، یک طراحی جدید برای بدنه فراری ارائه کرد. نتیجه این کار، یک خودروی بی‌نظیر بود که تا کنون نیز زیبایی خود را دارد. طراحی پیشگام این مدل، نقطه‌ی شروعی برای خودروهای مسابقه فِراری در سال‌های بعدی بود. این طراحی، اساس مدل‌هایی مانند DB4 جت بود که در ابتدا معرفی شد.

1959 Ferrari 250 GT SWB
1959 Ferrari 250 GT SWB

فیات X1/9

X1/9 با دو صندلی که توسط برتونه طراحی شده بود، تبدیل به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین خودروهای زمان خود شد؛ طراحی گُوه‌ای، سقف تارگا، سقفی که می‌توانست جمع شود و در پشت صندلی‌ها قرار گیرد، و بسیاری از عناصر طراحی دیگر. حضور این مدل در بازار، بسیار پایدار بود و از سال ۱۹۷۲، ۱۷ سال به طول انجامید. ابتدا به عنوان یک فیات و پس از رفتن فیات از امریکا، به عنوان یک برتونه با برند «برتونه» در بازار حضور داشت. جنبه‌هایی از طراحی این مدل در لانچیا استراتوس استفاده شد.

Fiat X1/9
Fiat X1/9

آلفارومئو کارابو

آلفا رومئو کارابو مدل ۱۹۶۸ مانند استراتوس زیرو کانسپت برای معرفی خود، دو سال صبر کرد و با طراحی گوه‌مانند خود هم اصالت دهه ۷۰ میلادی را در خود داشت و هم به سمت دهه ۸۰ میلادی حرکت کرده بود. این مدل، که بر اساس آلفا تیپو ۳۳ استرادال ساخته شده بود، دارای درهای قیچی‌وار و جزئیاتی بی‌نظیر و زیبا در طراحی خود بود.

Bertone Alfa-Romeo Carabo
Bertone Alfa-Romeo Carabo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

29 دیدگاه

    1. PlayStation
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      البته زمان خودشون خوب بودن ولی حالا دیگه نه.ایتالیایی ها همیشه دوست دارن متفاوت جلوه بدن بر عکس آلمان ها که تو کارشون اصول طراحی حرف اول رو میزنه.نه خلاقیت خام و ناپخته

      پاسخ
      1. PlayStation
        سوابق: (57 دیدگاه) ,

        مدل های فراری جاودانه تر از همه مدل های کلاسیک دیگه هستن.

        پاسخ
      2. حسین
        سوابق: (31 دیدگاه) ,

        دوستان به نظر شما خوبه تندر 90 رو بفروشم جک بخرم یا نه از نظر ایمنی کدوم بهتره جک رو دوست دارم ولی دلم میگه نخر

        پاسخ
        1. hasan
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          من خودم 206 دارم داداشم هم ال90 ،یه چن روز جک رفیقم دستم بود،فهمیدم ال90 و 206 اشغال هستن،
          شک نکن منم بعد عید پولم جور شه حتما عوض میکنم
          فقط در مورد تامین قطعات جک نگرانم میشم

    2. سامورایی
      سوابق: (182 دیدگاه) ,

      ایتالیا هم ماله خودش کسی بوده 🙂

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    طراحی های بسیار تخیلی و در عین حال عملی
    و بسیار زیبا و …

    پاسخ
  2. رهگذر
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    دوستان بعضا جو گیر میشن اینا کجاش یکی از یکی قشنگتره؟؟؟؟ یا بسیار تخیلی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!البته باید نسبت به سن و سالشون باید بهشون نگاه کرد نه با طراحی های امروزی تر یعنی مرده این مهر تایید زدناتون هستم!!

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      من مرتضی هستم فقط تو سایت صدا و سیما و خبرگزاریها از اسمای مختلف استفاده میکنم نمیدونم چرا اینجا اسم خودم نیست!! قضیه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  3. خاوری
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    Bertone Alfa-Romeo Carabo خیلی زیباس البته باقی طرحهام عالین ولی این یکی خیلی خاصه

    پاسخ
  4. ماهان گاز
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    احسنت فقط باید گفت!بارک ا…به طراحاشون/یه جیقو یه دادو یه حورا بکشین برای طراحهای دنا سمندوتیبا…….هههههههههههههههههههههههخخخخخخخخخخخخخ!

    پاسخ
  5. آرماااام
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    آستون مارتین و فراری خیلی قشنگن

    پاسخ
    1. Behzad
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      موافقم. به جز فراری و استون بقیه با اینکه زیبا هستند اما خیلی شبیه هم هستن و یک الگوی یکسان دارن

      پاسخ
  6. Mostafa&S
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    درود بر برتونه و پنین فارینا و همه ی طراحان خوب دنیای خودرو

    پاسخ
  7. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود
    وقتی کانتاچ رو طراحی کردن، واقعا منتقدین و افراد اهل ماشین رو به شدت تحت تاثیر قرار دادن، یه خودروی کاملا متفاوت و زیبا

    فراری 250GT هم توی کلاس خودش به یه معیار تبدیل شد و خیلی از ماشینای اسپرت رو از روی سبک طراحی این ماشین طراحی کردن

    در مورد این شرکت طراحی باید بگم که احتمال فروش رفتنش کمه، نه اینکه محال باشه ولی الان دیگه اکثر شرکتای بزرگ سالن طراحیِ مخصوص به خودشونو دارن و کم پیش میاد که کاراشونو به شرکتای طراحی بسپارن (که یکی از بزرگترین دلایل کاهش درامد این شرکتا همینه)

    نمیدونم چی میشه، فقط امیدوارم یه معجزه بشه و این شرکت و همینطور بقیه، مث پینین فارینا و… هیچ وقت از دور نرن، چون اینا همیشه توی طراحی یه قدم از همه جلوترن

    ارادت

    پاسخ
    1. bardia
      سوابق: (178 دیدگاه) ,

      حرف شما صادقه صادق جان

      واقعا حیفه که کمپانی ها واسه کاهش هزینه و یکسری قوانین مثل قوانین برای الودگی صوتی و محیط زیست و اینجور چیزا دنیای ماشین باز هارو دارن تنگ و تنگ تر میکنن

      پاسخ
  8. tadano
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    سایپا هم طراحی کرده تیبا رو فیس لفت کرده شده ساینا حالا ببینیم چند میفروشن.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل TerraByte
    TerraByte
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    بعضیاش خوبه ولی بعضیاش خیلی ناجوره!
    مثلا برتونه خیلی باحاله و شبیه فضاپیما شده ولی در عوض لانچیا استراتوس زیرو کانسپت و یا لامبوگینی LP500 به نظر من اصلا جالب نیست

    ولی در کل دو مدل فراری و استون مارتین از همشون بهتر و قشنگتره

    پاسخ
  10. امیرحسین
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    همشون زشت تر از زشتن . . .

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      از نظر این دوستان که نصف غمرشون یا پراید دیدن یا شکل جعبه کبریتی پیکان و شورلت و …… اینا خیلی قشنگه!! خیلی ها!!

      پاسخ
        1. مرتضی
          سوابق: (849 دیدگاه) ,

          دوست عزیز نه اینکه وضع مالیم خوب باشه نه! اما بخاطر دوری از جو ایران برای مدتی خیلی از ماشینایی که واسه شما رویاست برای من خاطرست!!!!!!

  11. reza
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    فراری 250 و الفا کارابو رو خیلی دوست دارم.حیف…

    پاسخ
  12. احسان
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    فراری 250GTO الان هم قیمت 20 تا ویرون سوپر اسپرته!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.