چگونه یک طراح خودرو شویم؟

بسیاری از افراد آرزو دارند روزی یک طراح خودرو شوند، ولی تعداد خیلی کمی از آن‌ها می‌توانند به این رؤیای خود حقیقت ببخشند. ما سری به کالج سلطنتی هنر انگلستان زدیم تا بفهمیم برای طراح خودرو شدن چه مهارت‌های مورد نیاز است.

car designer01
خطوط بدنهٔ زیبای آستون مارتین DB11، زیبایی بی‌رحم جگوار اف تایپ و درخشش زمخت رنج‌روور اسپرت؛ تمام این‌ها خودروهایی دوست‌داشتنی و پرطرفدار و همگی محصول بریتانیا هستند. ولی چیز دیگری وجود دارد که این سه خودرو را به هم مرتبط می‌کند: کسانی که آن‌ها را طراحی کرده‌اند.

مارک ریچمن، ایان کالوم و گری مک گاورن طراحان خودروی حرفه‌ای هستند که این خودروها را خلق کرده‌اند، و کل این سه نفر دورهٔ طراحی خود را در کالج سلطنتی هنر لندن RCA گذرانده‌اند.

با اطمینان می‌توان گفت که این سه ابرستارهٔ طراحی در حال حاضر در بالاترین سطح دنیای طراحی خودرو قرار دارند، و برای هر طراح خودرویی حضور در موقعیت فعلی آن‌ها و قبول مسئولیت طراحی هرکدام از این خودروها می‌تواند یک رؤیای بی‌نظیر باشد، مخصوصاً وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که دنیای طراحی خودرو در حال حاضر به‌شدت رقابتی است. ولی بالاخره باید از یک جایی شروع کرد، از این رو تیمی از اتو اکسپرس به یکی از کلاس‌های دورهٔ طراحی خودرو کالج سلطنتی هنر لندن در کنزینگتون رفت تا ببینیم نسل فعلی دانشجویان این کالج چه حرف‌هایی برای گفتن دارند. در این برنامه همچنین خواهیم دید که دانشجویان این دوره پس از فارغ‌التحصیلی با چه چالش‌هایی روبرو خواهند بود.

car designer02
درحالی‌که داخل نمایشگاه کالج به گشت‌وگذار می‌پرداختیم این نکته را متوجه شدیم که دانشجویان این رشته استعدادهای مختلفی را دارند؛ داخل نمایشگاه همه چیز بود، از یک پین بال آنتیک تا یک بازوی رباتیک که با اشاره کنترل می‌شد. این فقط یک گوشه‌ای از توانایی‌ها و استعدادهای دانشجویان این کالج است، طراحان بسیاری از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور نیز رقابت شدیدی با هنرمندان این کالج در حال حاضر دارند.

yuki_isogai_03
وقتی که به بخش طراحی خودرو می‌رسیم، کاملاً واضح است که قابلیت رانندگی خودکار و تکنولوژی‌های جدید دنیای خودرو در حال حاضر موضوع اصلی تمرکز دانشجویان هستند. پروژهٔ خودروی ۶۰ دقیقه که توسط تام آلیس طراحی شده است، با توجه به نوآوری‌هایی که ارائه کرده است، به نظر می‌رسد دنیای صنعت حمل و نقل را در صورتی که به سرانجامی برسد کاملاً متحول خواهد کرد.

car-design-sketch
در بین طراحی‌هایی که در این مرکز دیده می‌شوند پروژه‌های مشترک زیادی با خودروسازهای مختلف وجود دارند. پروژهٔ لندروور Aegis متیو رابسون و لکسوس LF-CS یوکی ایسوگای تنها دو نمونه جالب توجه از بین آن‌ها هستند، این موضوع که RCA به‌خوبی دانشجویان خود را این‌گونه با صنعت خودرو درگیر می‌کند کاملاً قابل تحسین است. علیرغم این که طراحان جوان در طول تحصیل خود با خودروسازان بزرگ همکاری می‌کنند، این موضوع استخدام شدن آن‌ها پس از پایان تحصیل را تضمین نمی‌کند، متیو کونتی استاد ارشد RCA اعتقاد دارد با رقابت شدیدی که در حال حاضر در این عرصه وجود دارد، پیدا کردن یک شغل مناسب کار بسیار سختی می‌تواند باشد.

LF-CS
وی می‌گوید:

میزان تقاضا برای طراحان جدید آن قدری که ما می‌خواهیم بالا نیست، و در حال حاضر میزان دانشجویان طراحی که هر ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند بسیار بالاست. همین موضوع صنعت طراحی خودرو را به صنعتی جذاب و درعین‌حال فوق‌العاده رقابتی تبدیل می‌کند.

از وی می‌پرسیم پس یک طراح جوان چگونه می‌تواند سری بین سرها دربیاورد؟ کونتی می‌گوید:

فعالیت دانشجویان بیشتر فنی و حرفه‌ای و عملی است و معمولاً آن‌ها زمان زیادی را روی یادگیری مهارت‌های جدید صرف می‌کنند. بزرگ‌ترین چالش آن‌ها این است که چیزی طراحی نمایند که قابل توجیه باشد. آن‌ها اصلاً به این فکر نمی‌کنند که صنعت خودرو در حال حاضر واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارد.

این موضوع صحت دارد، درحالی‌که دوره‌های طراحی در حال تربیت طراحان درجه یک است، در حال حاضر در بریتانیا کمبود نیروهای فنی وجود دارد، این کمبود هرچند بسیار کمتر از نیاز بریتانیا به ۵۰۰۰ نیروی جدید با مهارت‌های بالای مهندسی در صنعت خودرو می‌باشد. و با وجود دانشجویانی که در آینده برای تحصیلات تکمیلی قصد ورود به RCA دارند و قبل‌تر بورسیه تحصیلات کارشناسی را دریافت کرده‌اند، این مشکل وجود دارد که به این دلیل برخی از بهترین طراحان نتوانند برای تحصیلات تکمیلی وارد این کالج شوند.

how-to-be-a-car-designer-pt2
کونتی در این مورد توضیح می‌دهد:

برخی از دانشجویان فکر می‌کنند برای این که در کالج سلطنتی هنر لندن پذیرش شوند باید یک ابرقهرمان باشند، به همین دلیل گهگاه برخی از دانشجویان فکر می‌کنند که برای تحصیل در این کالج آمادگی کافی را ندارند، حتی وقتی که آن از توانایی خوبی برخوردار باشند. این یک تحلیل نادرست است که برای پذیرش در اینجا باید بهترین باشی، این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. ما همواره به دنبال رزومهٔ فوق‌العاده قوی نیستیم.

این موضوع هیچ وقت تا به امروز این‌قدر ملموس نبوده است، این روزها تکنولوژی خودروها خودران و کابین‌های خودرویی با تکنولوژی بالا به‌خوبی خود را در مدل‌هایی که وارد بازار می‌شوند تأثیر خود را گذاشته‌اند. کونتی به‌خوبی یک فاصله در بازار را جایی که طراحان آینده بتوانند به نوعی تأثیر خود را بگذارند می‌بیند.

من فکر می‌کنم در حال حاضر کمبود طراحان داخلی کابین در صنعت خودرو وجود دارد. بسیاری از دانشجویان فقط به فکر طراحی خارجی و بدنهٔ خودروها هستند. ولی بخش واقعی خودرو که موضوع تغییرات تکنولوژیکی شدید شده است بخش داخلی و کابین می‌باشد.

Italdesign Giugiaro GEA concept
به منظور پر کردن این فاصله، مقامات این کالج به دنبال جذب دانشجویانی برای دوره‌های ویژه طراحی کابین خود است که بیشتر مخاطبان آن نیز طراحان مبلمان و معمارها می‌باشند. کونتی در ادامه می‌افزاید:

یک بخش رو به رشدی در صنعت خودرو وجود دارد که نیازمند دانشجویانی که تخصص آن‌ها درزمینهٔ رابط کاربری انسان و ماشین HMI بوده و یا آن‌هایی که در صنعت بازی‌های ویدیویی فعالیت کرده‌اند است. این یک تغییر بزرگ در ذهنیت‌هاست. ما تلاش می‌کنیم تا جای ممکن روشن‌فکر بوده و طراحانی با پس‌زمینه‌های مختلف را کنار هم داشته باشیم.

بنابراین اگر فکر می‌کردید که فقط مهارت طراحی تصاویر خودروهای بی‌نظیر را داشتن تنها توانایی مورد نیاز برای تبدیل شدن به ایان کالوم یا مارک ریچمن بعدی می‌باشد، کاملاً در اشتباه بوده‌اید. کونتی ادعا می‌کند دانشجویی روشن‌فکر با شور و اشتیاق واقعی برای یک رشتهٔ خاص، کسی که کاملاً متعهد و آمادهٔ یادگیری می‌باشد را به یک استعداد صرف که آماده برای یادگیری نبوده و کنجکاو نیست، ترجیح می‌دهد.

Automotive-Design-Terms-Main-Art
به بیانی ساده، کونتی می‌گوید هدف او از فعالیت به‌عنوان یک استاد در کالج سلطنتی هنر لندن این است که تصورات و ذهنیت‌های قدیمی را از بین برده و با از بین بردن تفکرات کلیشه‌ای، طراحانی قدرتمند برای صنعت خودروی آیندهٔ دنیا تربیت کند.

با توجه به سابقهٔ درخشان این کالج، به‌سختی می‌توان با این نظریهٔ وی مخالفت کرد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا شما آن چه که لازم است را برای تبدیل شدن به فرد موردنظر کونتی دارید؟

car designer05

نکاتی از فارغ‌التحصیلان کالج سلطنتی هنر لندن

ایان کالوم، رئیس بخش طراحی، جگوار

ian-callum-design-director-jaguar-cars
کالوم اعتقاد دارد بریتانیا هنگامی‌که بحث طراحی خودرو مطرح می‌شود، بیش از حدی که انتظار می‌رود تأثیر خود را می‌تواند در صنعت جهانی بگذارد، و میراث فوق‌العاده صنعت خودروی بریتانیا نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست. وی به طراحان آینده توصیه می‌کند هیچ وقت دست از طراحی اسکچ بر ندارند، او می‌افزاید:

این موضوع که طراح‌ها باید بتوانند ایده‌های خود را روی کاغذ پیاده کنند بسیار مهم است، ولی مهم‌تر از همه این است که همواره ذهنی خلاق داشته و به دنبال نوآوری باشند. خلاق باشید و ریسک‌های آن را هم بپذیرید.

گری مک گاورن، رئیس بخش طراحی، لندروور

discovery_sport-Gerry-McGovern
“قبول کنید که ما متفاوت هستیم! ما به زبانی متفاوت سخن می‌گوییم، تصاویر، نه کلمات!”، مک گاورن این‌گونه سخنان خود را شروع می‌کند. وی اعتقاد دارد طراحان هیچ‌گاه نباید دست از نوآوری و خلاقیت برداشته و نباید همواره به عملکرد فکر کنند. وی می‌افزاید:

طراحی فوق‌العاده فقط به یک مهارت خاص نیاز ندارد. یک طراح خوب باید قادر به‌مواجهه به چالش‌های مهندسی، تولید و فروش باشد.

مارک ریچمن، مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی، آستون مارتین

Marek Reichman
زمان حضور ما در کالج ریچمن به ملاقات پروفسور آمده بود و بار دیگر قرار بود در تیم اساتید دوره قرار بگیرد. وی می‌گوید:

اساتید کالج به نمونه کارهای شما نگاه خواهند کرد تا ببینند آیا شما توانایی‌های تفکر جایگزین را دارید یا نه؛ آیا شما فرآیند فکری مورد نیاز برای خلاقیت در دنیای خودروها دارید یا نه!

پیتر شرایر، رئیس بخش طراحی، هیوندای-کیا

kia-carens-Peter Schreyer
طراح پشت پردهٔ آئودی تی تی هم‌اکنون در بالاترین بخش طراحی هیوندای و کیا فعالیت می‌کند. وی مسئولیت تغییر سبک طراحی محصولات کیا را از سال ۲۰۰۶ به این سو بر عهده گرفته و می‌گوید:

طراحی خودرو بیشتر کاربرد، درک و فعالیت در حوزهٔ پارامترهای تولید است و فقط به معنی “چیزی را زیباتر ساختن” نیست. صدالبته وی اضافه می‌کند که عشق و علاقه به دنیا خودرو و داشتن یک ذهن هنری و معماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آیا تاکنون در رؤیاهایتان خودروی موردعلاقهٔ خود را طراحی کرده‌اید؟ رؤیاهای خود را با ما در میان بگذارید…

طراحی خودرو
منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

24 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3673 دیدگاه) ,

    چه قدر استعداد های بی نظیری که در کشورهای جهان سوم به خاطر ضعف سیستم آموزش و پرورش بلااستفاده به زیر خاک میرن.
    چه قدر زیاد بودن کسایی که میتونستن دنیا رو تغییر بدن…

    پاسخ
    1. king 918
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      واقعا نبود اموزشگاه ها و مراکز تدریسی برای خیلی چیزها در ایران وجود نداره و باعث شده که ما جهان سوم هم نباشیم من همیشه دوست داشتم بازی رایانه ایی درست کنم اینقدر ایده های فوق العاده دارم که ایمان دارم اگه تولید می شدن مثل بمب تو کل دنیا صدا میکرد اما الان دارم ژنتیک میخونم
      هرچند جدیدا دیدم که دانشگاه ها برای بازی کامپیوتری دانشجو می گیرن که فکر نمیکنم ابی ازش گرم بشه
      تو همه چیز عقب افتادیم از ورزش گرفته تا خودرو سازی با وجود دریایی از استعداد ها که دارن غیر مرتبط با ویژگی هاشون کار یا تحصیل میکنن باورکنید تو خود ایرانخودرو و سایپا هم ما مهندسین خوبی داریم من چند وقت پیش که با یکی از مهندسین خودرو سازی ایرانخودرو حرف میزدم بنده خدا میگفت از همه جا به ما ایراد میگیرن از ساخت موتور گرفته تا تجهیزات رفاهی و زیبایی خودرو میگفت تجهیزات رفاهی زیاد بذاریم ایراد میگیرن میگن کالای لوکس شده ماشین رو قشنگ کنیم میگن تجمل گرایی شده موتور خوب بخواهیم وارد کنیم یا استفاده کنیم پلیس نیرو راهنمایی رانندگی نمیذاره
      خوب که به حرفاش گوش کردم فهمیدم بابا مشکل از جای دیگس هر چند که کم و کاستی های زیادی هم در کارشون هست اما تقصیر کار مطلق هم نیستن
      بگذریم ………

      پاسخ
    2. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1280 دیدگاه) ,

      حالا که بحث شیرین طراحی خودرو هستش پدال لطف کنه از طراحان بزرگی مثل ویرجیل اکسنر . هارلی ارل و بیل میشل مطلب کاملی بزاره
      از افتخارات هارلی ارل بگم که اولین نفر در دنیا بود که کانسپت ها رو در 1938 به وجود اورد و بیوک وای جاب به عنوان اولین کانسپت دنیا رو بوجود اورد و در 1951 بیوک لسابر رو طراحی کرد که از نظر مجلات معتبر خودرو زیباترین کانسپت دنیا لقب گرفت
      و دیگر افتخار ارل این بود که در 1927 مرکز طراحی 24 ساعته جنرال موتورز رو بنا نهاد و از خانوم ها در اون مرکز برای اولین بار استفاده کرد چون معتقد بود خانم ها رنگ ها رو بهتر از اقاون میبینند

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1280 دیدگاه) ,

        البته اینم بگم برای طراحی داخلی اتومبیل ها و رنگ بندی اونها از خانوم ها استفاده میشد

        پاسخ
  2. محمد حسین
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    من همیشه دوست داشتم برای بنز یک کوپه فوق لوکس طراحی کنم . گه گاهی هم که یه مداد و کاغذ پیدا میکردم یه کارایی هم انجام میدادم. اما وقتی مرسدس میباخ ویژن6 رونمایی شد دهنم باز موند! چون سبک و سیاقش با اون طرح توی رویاهام فقط در فرم چراغ ها باهم فرق داشت!

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    مبحث مورد علاقم بود.
    ممنون از جناب نهندیان فرد.
    پدال اگر امکانش هست ادامه بدید و به دوستان علاقه مند کمک کنید تا مبحث طراحی همینجا تموم نشه.

    پاسخ
  4. مسعود
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    آقا چطوری اسکچ رو شروع کنیم.
    من تقریبا هیچ وقت نتونستم خطوط مورد نظرم رو با زاویه دلخواه روی کاغذ پیاده کنم.
    ممنون میشم آموزش اسکچ بزارید.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Enzo
    Enzo
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    بزرگترین رویای من هم طراحی خودرو و کامیون تو سطح های بالاست . ولی چه کنم که این جا جاش نیست .

    پاسخ
  6. آرین
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام یه سوالی داشتم لطفا اونایی که تجربه دارن جواب بدن من 14 سالمه من به رشته ی طراحی صنعتی که توش طراحی خودرو هم هست به شدت علاقه مندم و میخوام همین رشته رو برای تحصیل انتخاب کنم آیا باید برای تحصیل به خارج سفر کنم یانه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      همینجا هم میتونید این رشته رو بخونید و برای ادامه تحصیل به یه دانشگاه معتبر برید. بستگی به خیلی چیزا و شرایط داره.
      فعلا بهترین کار اینه ک از الان تمرین کنید و خودتون رو تقویت کنید. و نمره های مدرسه تا پایان دبیرستانتون رو بالا بیارید. این جور چه بخواید کنکوربدید و همینجا تحصیل کنید و چه بخواید برای رفتن ب خارج اقدام کنید دستتون پره و چیزی رو از دست نداده اید.

      پاسخ
  7. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    بعضی از کشورها از قدیم به طراحی زبانزد بودنند
    اما کشور خودمون
    فکر کنم پدران ما خیلی بهتر از ما طراح بودنند برا مثال یک مسجد قدیمی رو با یک جدید مقایسه کنید

    پاسخ
  8. Sina
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    من خودم یک طراحی داشتم تمیتونم بگم ممکنه به ضررم شه خخخ
    فقط میخواستم بگم نام برندشو نام افتخار امیز پیکان اسمشم g738 یعنی موتور 3.8 لیتر و g746 یعنی موتور 4.6 لیتر که قرار بود رقیب بی ام و سری 5 و بنز e باشه هردفعه به اینا فک میکنم میبینم چجوری فروش میره لعنت بهش اگه طرح من بود نصف اینام فروش نمیکرد در این که چه ساست هایی داشتم که بتونه به راحتی شکستشون بده و حای به رقیبای ژاپنی مثل gs هم چیره بشه بازم نمیتونم بگم خخخ بچه زرنگی ام هستم افسوس که تغییر رشته دادم و رفتم تجربی و پزشکی و …

    پاسخ
  9. احسان
    سوابق: (112 دیدگاه) ,

    کلا از خیلی چیزا محرومیم، نبود پول بتر هم هست عزیزان دل

    پاسخ
  10. یاسین
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    سلام به همه!ممنون بابت مطلبتون،زیبا بود.یاد طراحی ساده خودم افتادم که سال ۹۰ اومدم برا شرکت سایپا جلو داشبورد رو با تمامی امکانات که لازمه اش بود حتی بیشتر،منقش به لوگو سایپا کشیدم و در نهایت نمی دونم چی شد و سر از کجا درآورد!هی روزگار هی!

    پاسخ
  11. OmiD
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    اول ازهمه باید بگم که واقعا اونا چه بهایی واسه دانشجوهاشون میدن که همه چیز رو عملی و فنی یاد بگیرن و استعدادهاشون شکوفا بشه و اما اینجا ما باید درسهایی رو بگذرونیم که هیچ ربطی به رشته و آینده کاریمون نداره و هیچوقت استفاده نمیشه. و کمتر دانشگاهی عملی و فنی یاد میدن.
    دوم اینکه : متاسفاته تو ایران اصلا رشته یا دانشگاهی واسه طراحی خودرو نداریم!
    و البته نیاز ندارن. چون زحمتشو چینی ها میکشن!!!
    سوم اینکه: راستش من کاردانی معماری خوندم و خیلی به خودرو و طراحی خودرو علاقه داشتم و دارم. و معماری رو فقط واسه یاد گرفتن طراحی رفتم. ولی الان که به اینجا رسیدم متوجه شدم که باید از ایران رفت تا بتونی یک طراح خوب خودرو بشی
    نمیدونم چطوری و از کجا و کدوم کشور و…باید شروع کرد؟
    میخواستم بدونم آیا از دوستان این سایت کسی طراحی خودرو خونده ؟ اگه میشه راهنمایی کنه

    پاسخ
  12. امین
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من 16 سالمه از وقتی که یادم میاد عاشقانه ماشین هارو دوست داشتم. و دوست داشتم یه اثری تو دنیای خودرو بزارم مثلا یک کمپانی خودروسازی داشته باشم مثل پاگانی یا کنیخزگ اول میخواستم از راه طراحی وارد دنیای خودروسازی بشم طراحی هم میکردم ولی الان فکر میکنم از راه مهندسی میشه بهتر وارد بشم نظر شماچیه؟

    پاسخ
  13. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    انگیزه، تلاش، پشتکار لازمه، ولی شرایط هم شرطه.

    پاسخ
  14. morteza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با عرض سلام خدمت علاقه مندان طراحی خودرو
    برای شروع طراحی خودرو بهتره طراحی دستی رو خیلی بالا ببرید
    1سعی کنید روزانه 3 ساعت طراحی(بیشتر روی خط کار کنید که خط خوب حجم خوب ایجاد میکنه)کنید
    2به کلاس ها و آموزشگاه های طراحی و بخصوص طراحی صنعتی برید
    3حتما نرم افزار طراحی 3 بعدی رو یاد بگیرید چون این روزها طرح ها کانسپت ارائه میشه و تو فضای دو بعدی نشون دادن کیفیت و خلاقیت طرح خیلی سخته و غیر ممکنه
    4برای درخشش در زمینه طراحی خودرو شرکت در مسابقات خیلی مهمه چون بهتر دیده میشید
    5وقتی وارد دانشگاه شدید کار خودتون رو انجام بدید چون دانشگاه هیچی به شما یاد نمیده به غیر از اساتید خوب!!
    6طراحی خودرو خیلی سخت تر از اون چیزیه که تصورشو کنید پس سعی کنید بیشتر طراح فنی باشید تا طراح کانسپت
    7 یک نصیحت اگر انسان با اراده ای هستید وارد این رشته شوید چون سختی های زیادی برای ورود به شرکت ها رو دارید…
    همونطور که میگن خواستن توانستن است
    شرط توانستن نیز خواستن است

    موفق باشید…..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.