سیستم فرمان انطباقی جدید فورد

کمپانی فورد تا یک سال آینده از یک سیستم فرمان انطباقی جدید در مدل‌های مختلف خود استفاده خواهد کرد. مانند سیستم‌های سروترونیک ب‌ام‌و و فرمان دینامیک آئودی، سیستم فرمان انطباقی فورد نیز می‌تواند بر اساس سرعت خودرو نسبت فرمان را تغییر دهد. در نتیجه، قدرت مانور خودرو در سرعت‌های کم افزایش خواهد یافت و پایداری آن نیز در سرعت‌های بالا بیشتر می‌شود. البته، سیستم فورد کاملاً بر روی چرخ فرمان قرار می‌گیرد و بنابراین می‌تواند در گستره‌ای وسیع از مدل‌ها به کار گرفته شود.

Ford Adaptive Steering System
Ford Adaptive Steering System

سیستم فرمان انطباقی فورد یا به صورت اختصاری FAS، از یک موتور محرّک کوچک الکتریکی برای تغییر نسبت بین زاویه چرخش فرمان و چرخ‌های جلوی خودرو استفاده می‌کند. این نسبت مشخص می‌کند که چه اندازه‌ای از چرخش فرمان برای تغییر جهت چرخ‌های جلو به یک مقدار مشخص موردنیاز است. به عنوان مثال، سیستم فرمان انطباقی فورد در یک پارکینگ واکنش فرمان را افزایش می‌دهد تا راننده برای پیچیدن سریع نیازی به حرکت زیاد چرخ فرمان نداشته باشد. امّا در سرعت‌های بالا، سیستم فرمان جدید فورد برعکس عمل می‌کند و نسبت بین زاویه چرخش فرمان و تغییر جهت چرخ‌های جلو را اضافه می‌کند. در نتیجه، خودرو در بزرگراه وضعیتی باثبات‌تر پیدا می‌کند و تغییر کوچک در زاویه فرمان، نمی‌تواند تأثیر زیادی در تغییر مسیر خودرو داشته باشد.

Ford Adaptive Steering System
Ford Adaptive Steering (FAS) system

البته هیچ کدام از این موارد، یک نوآوری انقلابی نیستند؛ چرا که سیستم‌های فرمان مختلف در طول بیش از یک دهه از چنین قابلیت‌هایی برخوردار بوده‌اند. چیزی که باعث می‌شود راهکار فورد در سیستم فرمان انطباقی متفاوت باشد این است که تمام تجهیزات مربوط به این سیستم، اعم از موتور محرّک الکتریکی و دنده انطباقی، می‌توانند در کنار چرخ فرمان و پشت کیسه هوا قرار گیرند. در نتیجه، استفاده از این سیستم برای وسایل نقلیه مختلف آسان‌تر می‌شود. این در حالی است که سیستم‌های آئودی و ب‌ام‌و کاملاً در محفظه موتور یا بخش فرمان قرار می‌گیرند و تنظیم و یکپارچه‌سازی آن‌ها با مدل‌های مختلف با دشواری‌هایی همراه است.

ford-fusion
فورد می‌گوید که سیستم FAS را به صورت یک آپشن مجزا ارائه نمی‌کند و آن در یک بسته یا در یک سطح تریم عرضه خواهد کرد. البته این که واکنش بازار به سیستم فرمان انطباقی چه باشد، برای فورد اهمیت زیادی دارد و جهت‌گیری این کمپانی برای استفاده از این تکنولوژی تعیین خواهد کرد. فورد هنوز اعلام نکرده که این سیستم در چه مدل‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی از آنجا که قدرت مانور در سرعت‌های کم برای خودروهای بزرگ و شاسی‌بلندها می‌تواند مفید باشد، این مدل‌ها می‌توانند از گزینه‌های اصلی استفاده از این تکنولوژی باشند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

40 دیدگاه

  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    چقدر آشغال توی فرمونش ریختن 😐
    توی فرمون سمند خالیه
    هیچی توش نیست

    پاسخ
    1. e.scamp
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      اومدی نسازی!! نشد و نمیشود اینجوری بگی توهین ن ک ن ی دمطمئن باش فورد 4 هزار نفر داره که فقط تو بخش طراحی فرمون کار میکنن

      پاسخ
    2. Germany & Japan
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      توصیفش در یک خط

      آستون مارتین امریکایی

      پاسخ
  2. گشنه
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    اه خسته شدم به خدا از بس پيشرفت دنيارو ديدم . پس ما چى ؟ ما هم به همون اندازه يه شهروند آمريكايى آدميم. پس چرا عين يه […] باهامون رفتار ميشه؟
    همين كه من الان دارم با اينترنتى كه يك صدم اينترنت معمولى دنيا نيست مطلبى مينويسم راجع به ايران خودرو كه هنوز تو فرمان هيدروليك و ترمز ABS مونده و اينارو آپشن فرض ميكنه درحالى كه به جاى اين مطلب گذاشتنا بايد مشغول كار ميبودم ولى كارى نيست چون پارتى ندارم، از صدتا فوش برام بدتره.

    پاسخ
    1. eh.sun
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      کجایی عامو؟ من و میبینی دارم جون میدم اینجا تو این خاک غریب.
      کویر وسپا رو 25 میلیون میده(تو پدال نوشته بود) منم رفتم پرواز گرفتم ماله شیرازه حال میده(چون باد میخوره تو صورتت) ولی آشغاله تقریبا کفش رو زمین کشیده میشه مثل فرمول وان :-* تازه رو 26 جا برچسب made in china داره بعد تو اومدی از حقوق شهروندی حرف میزنی! ما دو نفر بودیم هردوتا مون میکانیک سیالات خوندیم رفیقم (وحید) رفتم کانادا کبک واسه ارشد منم قراره برم عجب شیر واسه سربازی اون عرضه نجات دادن خودش و داشت من نه

      پاسخ
      1. مرتضی
        سوابق: (849 دیدگاه) ,

        کانادا هم شد جا؟؟؟ عقب مونده بی هویته!!!

        پاسخ
        1. mahdi
          سوابق: (627 دیدگاه) ,

          درود
          آقا مرتضی داداش یه زحمت میکشی من رو به یه همچین جایی (کانادا) بفرستی
          میگن سوره اختلاس آیه 3000 میلیارد اونجا نازل شداینجا اجرا شد
          سپاسگذارم
          مهدی (فرزند کوروش)

      2. مک میسل
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        تو این ملت باید پررو باشی تا بتونی خوب زندگی کنی……..
        پررو باش

        پاسخ
      3. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        دوست عزیز بپرس ببین مکانیک سیالات نمیخوان من هم برم 🙂
        کاش خدا نصیب ما هم میکرد کانادا رو ، برای مهندسی مکانیک بهشته

        پاسخ
  3. عارف
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    ما هنوز شانس آوردیم که زیاد از این پیشرفت ها نداریم وگرنه با این خط مونتاژ و کیفیت هامون از هر 10 تا ماشین تولیدی با این سیستم، 4 تاش تو 1000 کیلومتر اول یا موتور فرمونش میسوخت یا برعکس عمل میکرد یا یه اتفاقی می افتاد که باعث میشد راننده به مرگ طبیعی نمیره…. والا….

    پاسخ
  4. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    این کارخانه ها چی تولید میکنند ما چی تولید میکنیم ، خیلی سیستم خوبیه مخصوصا برای پارک دوبل ( بعضی وقت ها فرمون کم میاره !!!! )
    راستی یک مطلبی در مورد نهایت طراحی پراید 132 ، اینو حتما تست کنید
    در حین حرکت شیشهای جانبی رو پایین بیارید
    حالا شیشه شور ماشین رو راه بندازید
    تعجب نکنید این قطرات باران نیستند که روی دست و صورت شما میریزه این آب شیشه شوره

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      شاید باد قطرات رو که از کنار خودرو میگذرن، به داخل بیاره
      نمیشه این رو عیب دونست
      انتظار دارید یه ماشین 6 هزار دلاری جهت باد رو هم براتون عوض کنه؟

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        والا زیگما جان من از پراید هیچ انتظاری ندارم
        ولی این اتفاق در موقع توقف هم وجود داره ولی آب از کنار شیشه ها به درون ماشین میریزه
        ولی میدونم در ماشین های 8 هزار دلاری سمند و پژو این اتفاق نمیفته

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          میوفته باو
          من خودم 405 دارم هر وقت شیشه شور رو به کار میندازم خیس میشم
          😐

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          زیگما جان باور کن پیکان اینطوری نیست .

          با سرعت 80 تا تو اتوبان برف پاک کن و با شیشه شور بزنی

          ، اب نمیاد تو .

          تست کردم که میگما .

          پیکان بنده هم که معرف حضور هستن !!!!

        3. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          من با سمند امتحان کردم این اتفاق نیوفتاد ولی با پژو امتحان نکردم البته خودم 132 دارم
          دوستان ماشین چی دارند بیان بنویسند ایا این اتفاق برای ماشین هاشون میوفته یا نه ؟

        4. eh.sun
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          من رانا دارم یه دفعه پشت چراغ قرمز شیشه شور زدم دیدم بابام داره صندلی عقب ماشین رو میگرده گفتم دنبال چیزی هستی؟ گفت یه حوله میخوام باهاش حموم کنم با این طرز شیشه شور پاشیدن ماشینت 🙂 دروغ نمیگم یه بارم شیشه شور زدم داشتن از آینه وسط عقب رو نیگا میکردم دیدم به جای شیشه جلویی شیشه عقبی شسته میشه(شیشه عقب برف پاکن نداره) قطرات اب با طی طول ماشین روی شیشه عقب پیاده میشدن لووول همش واقعی بودن میخواین باور نکنید یه بار تست کنید

        5. PEUGEOT
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          آره من سوار پیکانت شدم میلاد جان سالاری برای خودش

    2. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      احسان جان اين چيزى كه ميگى ربطى به طراحى نداره،بايد با يه سوزن شيشه شور ماشينت رو تنظيم كنى:)))

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        نه پی جی جان اشتباه نشه ، پاشش آب بر روی شیشه درسته ، وقتی که برف پاکن ها همراش شروع به کار میکنن این مشکل پیش میاد
        البته باید یک امتحانی بکنم و چشمه ها رو کمی به وسط بیشتر بچرخونم

        پاسخ
  5. AMIR55
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    ناشکر نباش تو اصلا میدونی مهندسین غیور ما با زحمت و رنج فراوان تونستن چند نوع پراید را تولید کنن!!؟

    پاسخ
  6. mehdi
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    اكر ايران فرغون يه همجين سيستمي رو روي لكناش سوار كنه فكر كنم رو هر ماشين يه بيست سي ميليون بكشه.. جالبه واسه آبشن هاي بعضي ماشيناش مينويسه سبر هاي همرنك بدنه!!!! آخه مرد ناحسابي اين شد آبشن… ديكه همجين سيستمي رو بذاره كه واويلااا

    پاسخ
  7. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    اقایون یک سوال
    در سایت ایران خودرو
    صحبت از یک موتور دو لیتری جدید برای دنا زده شده
    جریان این انجین چیه؟
    یکی کامل توضیح بده

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      همین موتور پژوی خودته،فقط یه سری تغییرات توش دادن که 7 اسب بخار بیشتر تولید میکنه.
      البته اصلش 1.9 لیتریه که تو سایت زده 2 لیتر.
      ارادت

      پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          قرار بود ایرانخودرو از موتور پارس elx که با زانتیا

          1800 یکی است ، استفاده کنه . این موتوری که گفتم روی

          سمند سریر هم استفاده میشه . این موتور 115 اسب بخار

          قدرت داشت . اما به خاطر هزینه ی بالای تولید و گران

          تر تمام شدن خودرو این موتور از گردونه حذف شد .

          موتور جدید xum مصرفش نسبت به موتور xu7 ، 1 لیتر

          کمتره . قدرتش 8 اسب بخار بیشتره ، 155 نیوتن متر هم

          گشتاور داره . استاندارد یورو 4 هم پاس میکنه .

      1. امین
        سوابق: (435 دیدگاه) ,

        ملت واسه همین افزایش 7 اسب بخاری که از 97 اسب به 104 اسب بخار تغییر کرده همچین صف میبندن ادم فکر میکنه الان 300 اسب بخار قدرت داره. اونوقت توی خیابون همچین گازش میدن که با لامبورگینی خجالت میکشی از این کارا کنی. مثل زانتیا. آشغالی بیش نیست.

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          امین جون من اشتباه گفتم! 8 اسب بخار درسته! اسمش هم موتور XUM هستش که 105 اسب بخار تولید میکنه.(ضرب و تقسیم و جمع و تفریق رو هم قاطی کردم!)
          بالاخره یک اسب بخار هم،یک اسب بخاره! 🙂
          زانتیا درسته که ایمنیش خیلی پایینه ولی انصافا تو جاده روندنش خیلی حال میده.

        2. شهاب
          سوابق: (266 دیدگاه) ,

          TU5 میزاشتن ک بهتر بود!
          مصرف سوخت پایین تر, یورو 4 هم پاس میکنه و 110 اسب بی بخارم داره. .
          دیگه چی میخوای از این زندگی؟ 😀

        3. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          شهاب جان الان هم واسه ی همشون tu5 هستش(پرشیا،سمند،405)
          به نظر من دوتا موتور خوب توی این رنج،یکی tu5 هستش و یکی هم موتور تندر(K4M)
          ارادت

      2. PEUGEOT
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        شاهین این مشخصات موتوری که میدی برای پژو 2000 قدیمه
        آخه اونم موتورش 1908 سی سی هستش که به 2000 معروف شده
        یعنی می خوان از این موتور برای دنا استفاده استفاده کنن؟
        من نمی دونم این موتورو از کجا گیر آوردن!!!!!!!!
        مصرف سوختش بالاست و استاندارد آلایندگی یورو 2 رو داره
        واقعا عجیبه

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          نه داداش این موتور XUM اصلاح شده ی همون 1800 سی سی خودمون هستش که این 1800 سی سی هم اصلاح شده ی همون 2000 قدیمی هستش!!! 😀

        2. PEUGEOT
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          آهان
          چقدر پیچیده گفتی
          به جای این که اینقدر موتورا رو دست کاری کنن یه موتور بسازن دیگه

        3. شهاب
          سوابق: (266 دیدگاه) ,

          دوست عزیز موتور ساختن ی چیزی فراتر از اونی ک شما در تصورت داری . . . .

          و تو این کره ی خاکی چنتا کشور بیشتر نیستن ک تکنولوژیی ساختشو دارن بقیه همه دنباله رو اونان . .

        4. PEUGEOT
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          کاملا درسته شهاب جان

  8. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    باز هم يه راهكار ساده و مفيد از امريكاييها.

    پاسخ
  9. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    جمله اخر گفت به صورت اپشن عرضه نمیشه واقعا باید گفت افرین به قانون و عدالت این جور کشورها
    اینجا چی عملا دارن سر همه رو کلاه میزارن اونم قانونی

    پاسخ
  10. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    این از اون سیسیتماست که من خیلی باهاش حال می کنم
    درود بر فورد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.