سیستم جدید تعلیق فورد RevoKnuckle

در گذشته‌ای نه چندان دور خودروهای اسپرت تعریفی خاص داشتند و تنها به خودروهای با توان بالاتر از 200 اسب بخار اطلاق می‌شد. ولی امروزه تقریباً تمامی سازندگان خودرو حداقل یک خودروی سوپرهاچ بک در اختیار دارند. در حالی که سال 1995 پورشه 911 کاررا 272 اسب بخار قدرت داشت، در حال حاضر خودروهای هاچ بک دیفرانسیل جلویی مانند اوپل آسترا OPC با 280 اسب قدرت، فورد فوکوس RS با 305 اسب بخار، رنو مگان RS با 265 اسب بخار و فولکس واگن Scirocco R با 265 اسب بخار توان، در بازار حضور دارند. تمام این خودروهای نام برده از توربوشارژر استفاده می‌کنند و قدرت سرسام آوری دارند.

Ford Focus RS
Ford Focus RS

این خودروهای قدرتمند تمامی توان خودرو را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. کنترل این گونه خودروها یکی از مسائل اساسی خودروسازان است که با وجود سیستم تعلیق مناسب پایداری و فرمان پذیری این گونه خودروها اصلاح می‌شود. مثلاً فولکس واگن از سیستم‌های الکتریکی در تعلیق خود بهره گرفته است یا اپل از مکانیزمی در سیستم تعلیق خود حرف می زند که آن را HiPer Strut نامیده است.

ford revoknuckle and gm hiper strut explained
ford revoknuckle and gm hiper strut explained

اما فورد در کنترل این شیطان کوچک خود به مشکل برخورد کرده بود. موتوری که در مدل فوکوس RS استفاده کرده بودند دارای توان تولیدی 350 اسب بخاری است. با وجود این چنین موتور قدرتمندی که تمام توان آن در چرخ‌های جلو توزیع می‌شود کنترل خودرو، فرمان پذیری و همچنین توقف این اسب سرکش کوچولو کمی پیچیده است.
تنها راه حل مشکلات فوق طراحی یک سیستم تعلیق جدید بود که فورد این کار را کرد و آن را RevoKnuckle نامید. البته از سیستم Quaife هم بهره برداری کرد. این سیستم در واقع وظیفه تقسیم تورک بین چرخ‌ها را از طریق دیفرانسیل به طور خودکار بر عهده داشت تا میزان لغزش به حداقل برسد.
تعلیق RevoKnuckle در واقع بر مبنای سیستم تعلیق مک فرسون (McPherson) طراحی شده است که وزن آن کمتر شده و از همه مهم‌تر هزینه آن نسبت به سیستم تعلیق دوجناغی پایین‌تر شده است. از مزیت‌های این سیستم تعلیق کاهش تورک فرمان است که به دلیل طول‌های نامساوی شفت‌های انتقال توان در FWD معمولاً تورک بالایی برای فرمان پذیری نیاز است. این ایده فورد باعث شد تا ناممکن‌هایی که در گذشته بود امکان پذیر شود. انتقال 300 اسب بخار یا 400 نیوتن متر توان از طریق موتور تنها به چرخ‌های جلو در خودروهای FWD ناممکن بود که کمپانی فورد آن را ممکن کرد.

ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained

بیایید مسئله را بیشتر باز کنیم. به تایرها و تماس آنها بر روی زمین دقت کنید. نیروی جلوبرنده Traction از دو طریق آشکار می‌شود. در واقع قطعه‌ای به نام کوپل باید چرخ‌ها وجود داشته باشند تا نیرو را از طریق پلوس دریافت نمایند. این قطعه نیروی دور زننده حول محور فرمان ایجاد می‌کند. هر چه فاصله بین مرکز چرخ با محور فرمان بیشتر باشد، اثر نیروی یاد شده بیشتر است. انتخاب تایرهای پهن‌تر بر روی اختلاف این فاصله تأثیر می‌گذارد. باعث عملکرد نامناسب خودرو می‌شود.
نزدیک نگه داشتن مرکز تایرها تا جایی که امکان دارد به محور فرمان یکی از آرمان‌های خودرو سازان می‌باشد که به خاطر سطوح ناهموار نقطه تماس مکرراً حرکت می‌کند و باعث می‌شود مرکز چرخ با محور فرمان هم راستا نشود. تعلیق RevoKnuckle طراحی شد تا مکانیزم عملکردی McPherson را ساده‌تر و هزینه آن را کمتر بکند. اختلافی که در بالا بدان اشاره شد در این نوع تعلیق مقدار کوچکی است.

ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained

حال بگذارید کمی در مورد سیستم ضد لغزشش دیفرانسیل Quaife فورد بیشتر بحث کنیم. این سیستم بیشتر از چرخ‌دنده مارپیچ به جای کوپلینگ های ویسکوز و کلاچ استفاده می‌کند. هر کدام از پلوس ها دارای چرخ‌دنده خورشیدی هستند که به این چرخ‌دنده ها به پلوس ملحق شده‌اند. این چرخ‌دنده خورشیدی توسط شش چرخدنده مارپیچ سیاره‌ای احاطه شده است و دور آن می‌چرخند. این سیستم سعی ندارد تا چرخ سمت چپ را یا سرعتی برابر سمت راست بچرخاند. اگر هر دو چرخ دارای نیروی Traction مناسب بودند دارای تورک یکسان هستند. این سیستم بیشتر بر روی تورک هر چرخ حساس است تا سرعت دورانی آن چرخ.

ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained

زمانی که یکی از چرخ‌ها شروع به لغزش نماید، شش چرخ‌دنده سیاره‌ای شروع به دور زدن می‌کنند تا نیرویی مانند اصطکاک ایجاد کرده و نیروی Traction کافی را به چرخ باز گردانند. به طور طبیعی نیروی ترمزی در برابر چرخی ایجاد می‌کند که نیروی Traction کمتری دارد. یکی مزیت‌های بسیار ویژه این نوع سیستم انتقال بهتر توان نسبت به AWD می‌باشد. از دیگر مزیت‌ها این است که به واسطه افزایش یا کاهش پدال گاز خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. این سیستم خیلی ساده، پر بازده و کارآمد می‌باشد. تنها عیب این سیستم در مواجه با سطوح یخی است که باعث می‌شود خودرو تماماً بکسوات بکند که البته به طور مکانیکی قابل محدود شدن است.


در نهایت باید گفت که فورد، RS500 را ساخته تا بگوید که سیستم تعلیق Revoknuckle به خوبی از پس چنین خودروی 2.5 لیتری توربوشارژ شده بر می‌آید. این خودروی دیفرانسیل جلو 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت خود را تنها در 5.6 ثانیه طی می‌کند. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”57286″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

25 دیدگاه

  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    تو نید فور اسپید موست وانتد 2 فقط با فوکوس میشد از پیچ ها با سرعت بالای 200 تا سالم بیرون اومد!!

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      اون موقعی که من با آگراR با سرعت 400 تا می پیچیدم کجا بودی!!!!!!!!!

      پاسخ
    2. علی
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      میگم ما ماشین بازای ایرانی چه تجربیات خوبی داریما
      منم تو driver sanfransisco با شلبی جی تی 500 با سرعت 140 مایل سر پیچ نود درجه دریفت میکنم:)

      پاسخ
      1. carbonado aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        درایور خیلی ماه بود . من دریفت رو با درایور به صورت حرفه ای یاد گرفتم . خیلی سخت تر از nfs بود!!!!!!!بله منم از این دریفت ها تو اون بازی کشیدم!!!!!!!

        پاسخ
        1. احمد.ف
          سوابق: (463 دیدگاه) ,

          بازی ماشینی فقط GRID 2

        2. علی
          سوابق: (378 دیدگاه) ,

          آره دریفت با درایور یه کم سخته اما خیلی طبیعی تر از از نید فور اسپیده
          نید فور اسپید انگار ماشیناش دارن رو هوا حرکت میکنن نه فنر دارن نه درست لیز میخورن
          پیشنهاد میکنم یه بار تو درایور با ford shalby gt 500 دریفت کن
          راستی اگه احساس کردی ته ماشین زیادی داره به بیرون پیچ نزدیک میشه از نیترو استفاده کن :d

    3. کیانوش
      سوابق: (286 دیدگاه) ,

      پس audi a1 رو تو گیم خوب نشناختی هندلینگ اونو من تو هیچ ماشین دیگه ای هم ردیف اون تو گیم ندیدم!
      راستی مطلب قشنگی بود استفاده کردم!

      پاسخ
  2. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    برای محرک جلوها عالیه.

    پاسخ
  3. sajad
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    مرسی مطلب خوبی بود اخر ما که نفهمیدیدم سیستم تعلیق دقیقا کارش چی هست یعنی میدونم ولی خوب اطلاعاتم کامل نیست مقاله پدال هم خوندم ولی نفهمیدم دلیل به کار گیری همچین سیستمهای تعلیق پیشرفتهای چی هست

    پاسخ
  4. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    برند لوکس خودروسازان آمریکایی بهتر از خوشونه
    مثل لینکلن بهتر از فورد
    کادیلاک بهتر از شورلت
    کرایسلر بهتر از دوج

    پاسخ
    1. sahand
      سوابق: (139 دیدگاه) ,

      خب اینطوریه چون,باید اینطوری باشه!!
      همه ی برند لوکس خودروسازان اینطوریه.
      واقعا چقدر فکر کردی به این نتیجه گیریه کارشناسی رسیدی؟

      پاسخ
  5. sajad
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    من از پدال یک خواهش دارم اگر میشه مقاله ای درباره خودرو تهیه کنید که در اون توضیح بده خودرو چه طور حرکت میکنه برای مثال خودرو نیرو از موتور میگیره انتقال میده به چرخ ها و… تمام این فرایند ها رو در ماشین توضیح بده مثلا دقیقا جرباکس جا میوفته چه اتفاقی میوفته و خیلی از چیز های دیگر که جز فرایند کلی ماشین ها هستند بعد از اون میتونیم مقاله های تخصصی در باره هر کدم بنویسیم چون من خودم هنوز نمیدونم کارکرد دقیق دیفرانسیل به غیر از انتقال نیرو چیست و و… که امیدوارم پدال به پیشنهادم توجه کنند چون همه کاربرهای سایت راننده و دانش خودروشون بالا نیست

    پاسخ
  6. dodge
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    این سیستم تعلیق شبیه سیستم تعلیغ پراید است یا فرق دارد؟

    پاسخ
  7. hoseyn
    سوابق: (1164 دیدگاه) ,

    قديماهیه خودرو بوده به اسم پژو 205 که یه نوع موتور ایکس یو ام روش بوده که 450 اسب بخار قدرت داشته(تا اينجاش منبع:ویکی پديا)!حالا سوال اینه که اون موقع چیکار میکردن برای انتقال بهتر نيرو??ایا پژو 205 دیفرانسیل جلو نبوده??

    پاسخ
  8. hozan
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    آقای نویسنده لطفا مطلبی در مورد توربو ها بنویسید .

    پاسخ
  9. esi
    سوابق: (389 دیدگاه) ,

    این امریکائی ها هم عجب تکولوژی های میدن بیرون

    پاسخ
  10. احمد
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    از مطالب تخصصی تون ممنون.
    از این شکل مطالب و حتی کامل تر بیشتر بذارین ممنون میشیم…

    پاسخ
  11. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    سهند پررو نشو.
    اصلا هم این طوری نیست من این مطلب رو واسه امتحان کردن تو نوشتم.
    مثلا من شلبی رو به هر لینکلنی ترجیح میدم.
    یا دوج وایپر رو به هر کراسلری
    و شورلت کوروت رو به هم کادیلاکی.
    پس در گاراژو ببند.

    پاسخ
  12. e.scamp
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    من که تقریبا نفهمیدم ولی حداقل یه پیش ضمینه ای تو ذهنم ایجاد شد عاشقتم پدال.

    پاسخ
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      من هم زیاد متوجه نشدم.خیلی تخصصی بود.

      ولی بیشتر به تفاوت دیفرانسیل جلو و عقب پی بردم.

      از اقای طهوری هم تشکر میکنم.

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  13. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    آونتادور هر دوتاش درسته
    هم امپراتور هم امپراطور
    مثل توفان و طوفان
    من تو کل دوران تحصیلیم املا زبر 20 نگرفتم
    ولی چقر بخوای ریاضی زیر 10 گرفتم.

    پاسخ
  14. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    بازی فقط MORTAL KOMBAT
    بازی ماشین به دردی نمیخوره.هاهاها
    شما با ماشین دریفت میزنید منم با سرعت نور با خودم دریفت میزنم.

    پاسخ
  15. Rasoul
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام

    دوستان من یک سوالی دارم.

    آیا با این تحریم ها میشه ford focus rs500 رو وارد کرد؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.