نگاهی به فورد فیستا ST

بریتانیایی ها رابطه ای دیرینه با خودروهای سریع فورد دارند. رابطه ای که کم کم در کنار استفادهٔ بهینه فورد از این پتانسیل، به یک سنت در میان چشم آبی هایِ مو زرد تبدیل شده است. این بار فورد با هدف قرار دادن همین نقطه قوتِ بازار فروشش، مدل جدیدی از سری فیستا را ارائه داده است. خودرویی که خیلی زود جای خودش را باز کرد و حتی در نظرسنجی معروف Auto express به عنوان بهترین هاچ بک تند انتخاب گردید.

2013 Ford Fiesta ST
2013 Ford Fiesta ST

صحبت از خودرویی است تأثیر گذار با قدرتی فراتر از 180 اسب بخار، موتور توربو شارژری 1.6 لیتری، سیستم تعلیقی کارا، یک استیل ورزشی به همراه دو صندلی مجهز ریکارو و چند پکیج مهیج رانندگی با قیمتی در حدود 2000 پوند کمتر نسبت به دو رقیب اصلی یعنی رنواسپرت کلیو و پژو 208 جی تی آی. انتخاب ما برای بررسی، فورد فیستا ST-2 می باشد.

2013 Ford Fiesta ST
2013 Ford Fiesta ST

استیل
عرضه فیستا ST همزمان با ارائهٔ نسخه نو نوار شدهٔ فیستا هاچ بک انجام گرفت، با این حال شاهد تأثیر کمی از استیل این دو خودرو بر هم بوده ایم. فیستا ST با شیشه های جلویی ذوزنقه ای شکل، چراغ های جلوی باریک و در عین حال قدرتمند با ارائهٔ وسعت دیدی باور نکردنی، سپری با ظاهری پرخاشجوتر نسبت به قبل، استیلی ورزشی تر و قیمتی بی نهایت مناسب خود را از دیگر خودروهای سری فیستا مجزا کرده است. تمام نسخه های فورد فیستا اس تی در حالت سه درب ساخته شده اند (البته نوع پنج درب آن نیز وجود دارد که تنها برای بازار ایالات متحده ارائه شده است) و دارای تکنولوژی رادیویی BAD (پخش دیجیتال صوت)، بلوتوث، شیشه های گرمازا و استارت بدون دکمه هستند.

2014 Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST Interior

تجربه رانندگی با فورد فیستا ST
فورد دارای دو سطح عملکرد در بین خودروهای خود است. خودروهای RS دارای سطحی ممتاز و خودروهای گرمتر ST . با فرض چنین تقسیمی فیستا در سطح دوم قرار خواهد داشت. خودروهای مدل ST برای کاربرد روزمره طراحی شده اند. خودروهایی با امکان کنترل و هدایت آسانتر، ارائه تعدادی بی شمار دستورالعمل برای رانندگی بهتر، قدرتی در حدود 200 اسب بخار، انعطاف پذیری بالا به واسطهٔ گشتاور 240 نیوتن در متر، سیستم تعلیق 15 سانتی متر کوتاهتر از حالت عادی.
به این لیست طولانی، خواص آیرودینامیکی منحصر به فرد کناره های فیستا را که جای هیچ استرسی را برای راننده در طول مسیر باقی نخواهد گذاشت، اضافی کنید. همه این ها در کنار چالاکی افسانه ای، این خودرو را در بزرگراه ها و در لاینِ سرعت به اتومبیلی آرامش بخش مبدل خواهد کرد.

2013 Ford Fiesta ST
2013 Ford Fiesta ST

سطح ایمنی فیستا ST
فیستا اس تی دارای سطح خاصی از تکنولوژیِ تست شده ای است که فورد از آن بارها و بارها استفاده کرده است. موتوری 1.6 لیتری که اولین بار برای فورد کوگا استفاده شد و تمام کارایی آن را داراست و یک سیستم تعلیق عقب که آن را از B-MAX به عاریه گرفته است به همراه سیستم فرمان گیر صوتی SYNC و برنامه ریز الکترونیکی MyKey که به وسیله آن می توان حتی ریزترین جزئیات فیستا را برنامه ریزی کرد. مثلاً اگر شما پدری هستید که فرزندتان فیستا را برای یک مسافرت خارج از شهر از شما قرض می گیرد، می توانید با ارائه یک برنامه کنترل سرعت یا ایجاد یک محدودیت سرعت و حتی با کنترل میزان صدای سیستم پخشِ خودرو به فرزندتان کمک کنید تا سفر ایمنتری داشته باشد.
همه اینها در کنار دارا بودن هفت کیسه هوا و ثباتی بی نظیر برای کنترل الکترونیکی خودرو، یورو NCAP (برنامهٔ ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپایی) را مجاب کرده است تا نشان پنج ستاره ایمنی خود را به فیستا ST اعطا کند.


کارایی فیستا ST
فیستا ST به نسبت مدل های پیشین، فضای بیشتری را برای وسائل در نظر گرفته است، استفاده از یک جعبه دستکش بزرگتر، صندوق عمیق تر و چندین محل برای نگهداری فنجان در داخل کابین به همراه صدای موتور پایین تر و قدرتی فراتر، خودرویی آسایش بخش برای مسافت های طولانی خواهد بود. اما هنوز هم استیل سه درب آن با ارائه فضایی بسیار کم برای سرنشینان صندلی های عقب و استفاده از موتوری بزرگتر با سیستم گیربکسی شش سرعته که دور گردش این خودرو را افزایش داده، همچنان نقاط ضعف بارزی هستند که به چشم خواهند آمد.
فورد ادعا دارد فیستا ST در هر 100 کیلومتر 4.91 لیتر مصرف دارد که مطمئناً این عدد در جاده های مورد علاقه شما یا حتی در هنگام کورس با دوستانتان اندکی بالاتر خواهد رفت. میزان آلایندگی این خودرو نیز 138 گرم در هر صد کیلومتر است که سطحی قابل قبول برای خودروهای فورد خواهد بود.
اما آیا مدل جدید ST، ضعف بازار فروش فورد را که از اوایل 2012 گریبان این شرکت را گرفته، بهبود خواهد بخشید یا باز هم انبوهی از امکانات و فناوری و سطحی ممتاز از تکنولوژی این خودرو، تنها صفحه نخست روزنامه ها و مجلات را پر خواهد کرد؟ باید منتظر بود و دید…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

42 دیدگاه

  1. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    چه عجب از آمریکاییا یه ماشین جمع و جور هم دیدیم

    پاسخ
    1. سهراب
      سوابق: (213 دیدگاه) ,

      امریکایی ها ماشین کوچیک زیاد دارن که مخصوص بازار اروپا تولید میکنند.اسپارک سونیک کروز فوکوس فیستا کوگا و …
      امریکایی ها در کنار ایمپالای 2014 که 5 متر طول داره (از رونیز دراز تره!!!) ماشین های کوچولو هم میسازن…

      پاسخ
  2. Cobain
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    محدودیت سرعت تو اتوبان های کشورهایی مثل انگلستان ، آلمان ، آمریکا چقدره ؟

    پاسخ
    1. سهراب
      سوابق: (213 دیدگاه) ,

      امریکا بستگی به ایالتش داره.آلمان آزاده. بریتانیا هم نمیدونم

      پاسخ
  3. parsa
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    نه زمان قبل ونه بعد از انقلاب فورد بصورت واردات دولتی یا شرکتی وارد ایران نشده دلیلش معلوم نیست حالا جدا از تحریمها اینو من مطمعا هستم که فورد در اب وهوای ایران مانند تویوتا وپژو عمل خواهد کرد وماندگاری عالی خواهد داشت امید واریم دوستی برقرار شود با جهان واین خودرو وبقیه خودروهای دنیا روزی بدون تعرفه وارد ایران شوند..اگر باند های مافیایی داخلی بگذارند…>>؟//!!!!!!!

    پاسخ
  4. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    نمی دونم می دونین یا نه ؟؟

    اما پراید اسم اصلیش فیستا بوده

    بچه ها این نوه قاتلمونه

    🙂

    پاسخ
      1. Soheil
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        سال ١٩٨٦ تو شركت فورد ماشينى به اسم فستيوا طرااحى ميشه و تا سال ١٩٩٣ در آمريكا عرضه شد. بعد فورد پلت فرم اين ماشينو به مزدا و كيا فروخت كه با نام هاى مزدا ١٢١ و كيا پرايد

        پاسخ
      2. یه پسل باهوش
        سوابق: (1125 دیدگاه) ,

        دست گلتون درد نکنه که گفتین

        شرمنده حافظم یاری نکرده بود —–@

        پاسخ
      3. مسعود
        سوابق: (70 دیدگاه) ,

        داداش همون فیستا درسته

        پاسخ
  5. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    در پاسخ دوستانی که تازه با خودرو و دنیای آن آشنا شدند باید بگمن که کلا 4 کارخانه و زیر مجموعه های آنها در تولید “تکنولوزی” حرف اول را میزنند مانند اولین استفاده کننده از دیفرانسیل سه تکه ، اولین مخترع و استفاده کنند از سیستم abs ف اولین ایربگ ساز ، اولین خودرویی که با کنترل کشش esp ساخته شو و …لیست بلند بالایی داره که شرکت معظم فورد یکی ازین شرکت هاست که هرسال با نو / آوری در تولیداتش سایر شرکت ها رو ترغیب به استفاده از ائنها میکنه فورد فیستا و فورد فیوژن یکی از بهترین خودروهای جهان و دارنده ثبت رکورد در مبحث ایمنی ، کیفیت ، زیبایی ، اسحکام ، تکنولوزی ف و قیمت هستند در همین نمایشگاه سال گذشته آمریکا بود که از مانیتور 10 اینچی بهمراه سیستم هوشمند پارک و آئوتوپیلوت جده ای بهمراه نسل چهارم وایرلس در فورد استفاده شد، این خودرو در مقابل همکلاس خود 208 به معنای واقعی یک سر و گردن بالاتر و کیفیت بهتری داره همونطور که همه مطلع هستید خودروهای فرانسوی بدلیل مهندسی پیچیده غیر ضروری اصحلاک بالایی دارند ولی در مورد فورد که با کیا-هیوندا در مورد تولید نیروی محرکه و سیستم های برقی همکاری میکنه وضع فرق میکنه

    پاسخ
  6. مسیح
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    قیمت این خودرو با تمامی امکانات میشه 27000 دلار!!با دلار 3500 تومنی میشه 95 میلیون تومن.حالا گمرک هم میگیم صفر.آخه کی حاضره این آشغاله ساخت استکبار جهانی رو با اون کیفیت بخره و با این قیمت؟من باشم 27 تومن میدم یه 206 میخرم هم کیفیت تضمین شدس هم امریکایی نیس هم اینکه ایمنی بالایی داره. در ضمن متخصص های ایرانی درستش کردن و به اقتصاد کشورم کمک میکنم. 3 ستاره ایمنی هم داره……

    پاسخ
    1. اشكان
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      مسيح باشه قبول تو برو پژو 206 بخر ولي مردم ازاد باشن هر چي ميخواهند بخرند

      پاسخ
      1. مسیح
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        آزاد باشین که دو میلیون نفر بدبخت بیچاره ای که که مستقیم و غیر مستقیم داره تو این صنعت کار میکنن نابود بشه؟نخیر عزیزم

        پاسخ
        1. کیان
          سوابق: (91 دیدگاه) ,

          اگه بجای 206 این ماشین مونتاژ بشه دو میلیون نفر از نون خوردن میافتن؟

    2. اشكان
      سوابق: (263 دیدگاه) ,

      تو هم ازاد باش هر چي ميخواهي خريداري كن

      پاسخ
    3. Soheil
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      اولا ٤ ستاره داره

      دوما منظورت از ايمنى بالا فقط ترمز abs &ebd
      و اربگ هستش اين ماشين خيلى ايمنى اش بيشتر است

      سوما اگه ٢٠٦ مى خواى كه اربگ داشته باشه
      ٤٠ يا ٥٠ مليون هست

      چهارما پژو با ايران قطع رابطه كرده و الان ٢٠٦ هاى جديد ايرانى هستش و كيفيتش اشقاله يكى از اشناهامون خريده بود مى گفت وقتى ماشينمو مى شورم از شيشه عقب اب ميا و شيشه بالا برش كار نمى كنه
      ببين ٢٠٦ نخر حتا اگه دست دومش رو بگيرى ماشين ما ٢٠٦ تيپ ٦ مدل ٨٤ هستش چند و قت پيش تو كوچه بود اومدن درش رو خم كردن. نمى دان ٢٠٦ ايرانى را به اين ماشين ترجيح ميدى

      پاسخ
    4. علی
      سوابق: (58 دیدگاه) ,

      اقای مسیح دست بردار.
      بااین حرفات اعصابمونو خرد کردی.

      پاسخ
      1. Cobain
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        دیدین بعضی بچه ها تو جمع می خوان جلب توجه یه حرفی می پرونن که بقیه توجه کنن بهشون ؟
        این بنده خدا هم همینه ، پرت و پلا داره میگه بلکه یه عده ای بیان باهاش جر و بحث کنن . حالا یا ما رو گذاشته سر کار یا نون ــش تو ایران خودرو یا سایپاس . جوابشو ندیدن بذارین داستانشو بگه :)))))))

        پاسخ
      2. omid
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        موندم کیا به اون کامنت اول ایشون اومدن منفی دادن ؟!

        پاسخ
    5. رضا
      سوابق: (275 دیدگاه) ,

      و در آخر من و بقیه بچه های پدال دعا میکنیم زودتر خدا شفات بده

      پاسخ
    6. ساسان.م
      سوابق: (238 دیدگاه) ,

      وقتی با 206 چپ کردی قیافت دیدنی میشه اونوقتی که فهمیدی متخصص های ایرانی وزنه های سربی رو از 206 کش رفتن و ایربگش باز نشده قیافت دیدنی تر میشه

      پاسخ
  7. فقیر
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    بزرگترین بدبختی مملکت ثروتمند ما افکار تند امثال جنابعالیست مسیح عزیزم…

    پاسخ
  8. اشكان
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    مسیح چرا زور ميگي اگه این فرغون سازی ها تعطیل بشه کارگران زحمتکش هم بیکار نخواهند شد به شرط این که تمام نمایندگیهای فرغون ساز داخلی به شعبه های خدمات پس از فروش خودروهای با کیفیت وارداتی تبدیل شوند و تعمیرات خودروهای بی کیفیت سابق و همچنين وضعیت زندگی کارگران بسیار بهتر از امروز خواهد بود و حقوق بهتری هم خواهند داشت_ که ان شا الله موفق باشند. 1 يا 1.5 ميليون نفر هم خيلي بهتر زندگي خواهند داشت

    پاسخ
    1. سهراب
      سوابق: (213 دیدگاه) ,

      چرا هیچ وقت آرزو نمیکنید که همین ایران خودرو با کیفیت بسازه؟تورو خدا دست بردارید از بیگانه. اصلا کاری به سیاست ندارم ولی اگه همون سایپا ماشین با کیفیت بسازه خیلی بهتر از اینه که بیگانه پرست باشیم.مگه شما نمیخواهید صنعت خودروسازی ما در جهان زبان زد باشه. چرا نمیخواهید ما هم نماد کیفیت و خوش ساختی باشیم. برای آینده بچه هاتون هم که شده دست از این نظر هاتون بردارین.
      امیدوارم روزی بیاد که همین تعداد کارگرا برای صنعت واقعی خودرسازی ایران کار کنن و هر وقت که میرم خارج با افتخار ماشین های ایرانیو در تمام جهان ببینم و سرمو با افتخار بلند کنم
      بخدا زیاد سخت نیست فقط باید بعضی از تفکرات خودمونو عوض کنیم و مدیران این دوتا خودروسازو عوض کنیم. بخدا ما هم میتونیم. تو همین شرایط بد هم میشه. مطمئن باش ایرانی میتونه از این کارا بکنه . من اون آینده درخشان برای صنعت خودروسازی ایرانو میبینم. فقط باید اینجور تفکراتو عوض کنیم

      پاسخ
      1. سهراب
        سوابق: (213 دیدگاه) ,

        اشکان آخه این چه حرف بود زدی. بغض گلومو گرفت. آخه چراااااا؟؟؟:((((((
        ما خودمون باید بسازیم.خودمون با شرایطو عوض کنیم. خارجی باید باشه ولی آخه یه ذره حس وطن دوستی داشته باشید.
        به امید روزی که صنعت خودروسازی کشورم به اوج برسه

        پاسخ
      2. اشكان
        سوابق: (263 دیدگاه) ,

        سهراب عزيز دركت مي كنم اما اين قبري ( به اصطلاح خودروساز) كه من و تو برايش گريه ميكنيم ميت در اين قبر نيست اين ( به اصطلاح خودروساز) از ريشه بن و پايه خراب است.

        پاسخ
      3. سهراب
        سوابق: (213 دیدگاه) ,

        اگه بخوای اینجوری فکر کنی که همه صنایعمون اینطوری هستن.من خوشم نمیاد کشوری رو با خودمون مقایسه کنم ولی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نون نداشت بده به مردمش. ولی بر پس همون ویرانه ها تونست کاری بکنه.

        پاسخ
      4. رضا
        سوابق: (275 دیدگاه) ,

        سهرای جان آخه ما حدود 40.50 سال از خودرو سازای دیگه عقبیم .به نظر من اول یاد بگیریم خودروی روز بیگانه مونتاژ کنیم بعد ساخت قطعاتشون بعد با کمک بیگانه که تکنولوژیشو داره خودرو بسازیم در آخر شروع به ساخت و خودکفایی .ما هنوز هیچی از خودرو سازی نداریم پیکانو چینی ها برامون انژکتوری کردن حالا اگه تحریم جدی باشه باید کاربراتوری بسازن

        پاسخ
  9. احسان
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    مسیح دقیقا یک ماشین باید چه ویژگی هایی داشته باشه تا اشغال به حساب نیاد؟
    اگر همین فیستا رو ایران خودرو میساخت هنوز هم اشغال بود؟

    پاسخ
    1. مسیح
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      حاضرم بی کیفیت ترین خودرو ایرانیو بخرم ولی به صنعت استکبار جهانی کمک نکنم

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        برادربسیجی چرا؟
        من حاضرم ماشینای استکبارجهانی روبخرم .
        ولی حاضرنیستم فرغونای این گرگ هاروبخرم.
        برادر،می دونستی که توماه رمضون ،توشبکه چهارانگلیس قراره اذان پخش بشه.

        پاسخ
  10. اشكان
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    سهراب عزیز راهي جز حذف تعرفه واردات خودرو واستفاده از تجربه خودروسازان بزرگ همكاري وداشتن نمايندگي انها وبالا بردن و ايجاد دانش خودرو سازي ( داراي كيفيت) در كشور نداريم

    پاسخ
  11. سينا
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    این چرا شبیه جاروبرقیه؟

    پاسخ
  12. امير
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    اخه من موندم جه ادم احمقي همن اولين بار اومده قانون واردات با كمرك رو بيشنهاد داده? اخه جدا جراااا?!!! من ما با اين عرباو افغانيا و … جه فرقي داريم? اصن جرا اين خراب شده بايد همه جيزش با بقيه كشورا فرق داشته باشه?!!!! اه اه اه اه

    پاسخ
  13. m
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    این صنعت اگه می خواست پیشرفت کنه تا حالا کرده بود کره ای ها خودروسازی رو با ایران شروع کردن اما اونا کجا هستن و ما کجا؟شمایی که می گد کارگرا بیکار می شن قراره سالی 20000نفر تو جاده ها کشته بشن تا به قول شما دو میلیون نفر بیکار نشن؟

    پاسخ
  14. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    افراد معلوم الحالی که بصورت ترول (شخصی کهدر سایت ها سفسته ایجاد میکند برای ایجاد بحث های بی انتها) وارد گفتگو میشن میدونن که کارشون سرانجامی نداره مانند سرانجام بی فرجام “ویران خودرو” سایه بان و اکثر شرکت های مدیران خودرو خودرو سازی بم کرمان خودرو رامک خودرو که به واردات اهن پاره های چینی مشغول هستند و حاضر نیستند حتی لحظه ای با خودرو هایی که به ملت پیشنهاد میکنند خود و افراد خانواده تردد کنند چون به ایم موضوع اگاه هستند که مسافرت با اتومبیل های داخلی یعنی خود و دیگران را به خطر انداختن چرا که ایمنی و کیفت بسیار نازلی دارند و اکثر افراد به این موضوع اشراف دارند اما از سر ناچاری و در یم بازار تک قطبی و نابرابر اقدام به خرید اهن پاره های وطنی و یا چین میکنند ، مملکت ایران بازاری برای مهندسی آزمون و خطای چین کمونیست گشتهو در این بازار پر سود عدهای بانام نمایندگی و ..حکمرانی میکنند خودروی مزبور که فورد آنرا طراحی کرده اگر اجازه ورود پیدا میکرد و از فیلتر های گمرک + تعرفه واردات + وزارتصنایع + انجمن حمایت از اهن پاره سازان و و و عبور میکرد چه بسا به یکی از بهترین خودروهای داخلی تبدیل میشد اما تازمانیکهسود ناشی از فروش آهن پاره های نیم قرن پیش با تکنولوزی منسوخو قیمت های گزاف و بدور از عقلانیت حکمرانی میکنند دیگر جایی برای این ایده آل نگری ها نیست ، حتی یکروز همتعرفه کاهش پیدا نمیکند موج گرانی در پیش است اما دوستان بی انصاف بجای تمرکز بروی عرایض بنده خیلی سطحی با موضوع بر خورد کرده و شتاب زده عمل میکنند

    پاسخ
  15. علی
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    خیلی شیکه با سلیقه جوانها جور در میاد خدایا مرگ بده از دست این مملکت راحت بشیم همش باید دید و حسرت خورد.

    پاسخ
  16. نیما
    سوابق: (250 دیدگاه) ,

    نسل اول فورد فیستا همون پراید یی که ما ایرانی ها هنوز داریم از اون استفاده می کنیم . فقط به فاصله ها فکر کنید . ( چقدر دزد تو این مملکته ) ما انقلاب کردیم مملکت بهتره شه اما هر روز بد تر از دیروز . شاید اگه هنوز مملکت تو دست شاه بود ما تو خاور میانه تک بودیم و دیگه این عرب های سوسمار خور برای ما شاخ نمیشدن .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.