عرضهٔ فورد Ka+ در اروپا

فورد در سال 1996 تولید یک هاچبک کوچک شهری را جهت عرضه در بازار اروپا بانام Ka آغاز کرد. نسل دوم این خودرو در آوریل سال 2008 بر روی پلت فرم مشترکی با فیات 500، فیات پاندا و لانچیا اپسیلون معرفی شد. نسل اول در ابتدا فقط به‌صورت هاچبک 3 در عرضه می‌شد اما در سال 2003 فورد نسخهٔ 2 در کانورتیبل آن‌ که توسط پینین فارینا طراحی‌شده بود را بانام StreetKa و نسخهٔ هاچبک اسپرت آن را بانام SportKa معرفی نمود درحالی‌که دوم فقط به‌صورت هاچبک 3 در عرضه شد. در آن سال‌ها گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال عرضهٔ نسل دوم Ka در بازار ایالات‌متحده وجود داشت اما فورد اعلام کرد که این خودرو برای سلیقهٔ آمریکایی‌ها بیش‌ازاندازه کوچک بوده و بنابراین در آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد.

نسل اول فورد کا 1996
نسل اول فورد کا 1996

 

نسل دوم فورد کا 2009
نسل دوم فورد کا 2009

در نوامبر سال 2013 فورد نسل سوم Ka را رونمایی کرد. این نسل توسط فورد برزیل طراحی و توسعه‌یافته بود و برخلاف گذشته در دو نسخهٔ هاچبک 5 در و 4 در سدان ساخته می‌شد. نسل سوم فورد Ka در ابتدا فقط در بازار برزیل عرضه شد اما مدتی بعد به کشورهای هند، مکزیک و آفریقای جنوبی نیز راه یافت. حال فورد اعلام کرده است که نسل جدید کا به‌زودی در بازار اروپا هم عرضه خواهد شد.

Ford Ka Plus 2017
Ford Ka Plus 2017

هرچند فورد کا برای بازار کشورهای آمریکای جنوبی و هند طراحی‌شده اما با استانداردهای ایمنی اروپا نیز تطابق دارد. این خودرو پایین‌تر از هاچبک فی یستا قرارگرفته و در بازار اروپا بانام Ka+ یا کا پلاس عرضه خواهد شد. بااینکه کا پلاس کوتاه‌تر از فی یستا است اما برای افزایش فضای کابین، ارتفاع آن بیشتر از فی یستا است. به همین دلیل این هاچبک کوچک شهری با فضای باری معادل 270 لیتر، قابلیت حمل دو چمدان بزرگ را دارد.

کا پلاس نیروی موردنیاز خود را از یک پیشرانهٔ 1.2 مشترک با برادر بزرگ‌ترش تأمین می‌کند که با دو سطح قدرت 70 و 85 اسب بخار ارائه می‌شود. نیروی هر دو موتور توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال میابد که بیشتر برای کاهش مصرف سوخت تنظیم‌شده تا عملکرد بالا.

فورد قیمت پایهٔ کا پلاس را در آلمان 9,990 یورو و در انگلستان 8,995 پوند تعیین کرده است که آن را به یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار اروپا تبدیل خواهد کرد. تیپ پایهٔ این خودرو به‌صورت استاندارد مجهز به شش ایربگ و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است اما امکانات رفاهی همچون تهویه مطبوع و کروز کنترل به‌صورت آپشن قابل سفارش هستند.

هرچند یک دهه پیش فورد نسخه‌های عملکرد بالایی از نسل اول Ka را بانام‌های StreetKa و SportKa و با موتور 1.6 لیتری قدرتمند عرضه کرد اما این بار و در نسل سوم رویکرد فورد نسبت به مدل کا عوض‌شده است. البته این تغییر در فرم خودرو رخ نداده بلکه در روح و فلسفهٔ آن به وجود آمده است؛ زیرا درحالی‌که نسل اول Ka تقریباً یک هاچبک اسپرت شناخته می‌شد اما نسل سوم به سمت یک هاچبک اقتصادی ضعیف حرکت کرده است.

Ford StreetKa 2003
Ford StreetKa 2003

 

Ford SportKa 2003
Ford SportKa 2003

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

6 دیدگاه

  1. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    قبول کنیم که بیشتر مشکل عشق ماشینا مثل خودم که دل پری هم ازین مسعولا دارم والبته دولت های نه چندان محترم که معرف حضورتون هستن درامد سرانه وحشتناک پایین ماس که مثلا همین بی هیچ تعرفه و مالیات میشه ۴۰تومن!
    خدا بانی اون کسانی که ارزش پول این مملکتو اینقد کشیدن پایین لعنت اکید کنه روهم دارن میخوان دوباره بیان!!!!!!

    پاسخ
    1. داج توماهاک
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      با لعنت هیچی درست نمیشه.بدتر هم میشه.
      پیرزنی مگه لعنت میکنی.کشورهای اسکاندیناوی رو نگاه کن چطور زندگی میکنن.ملتش بفکر چاره هستن ن لعنت

      پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4268 دیدگاه) ,

    نسل جدید، طراحی خیلی خوبی داره.

    پاسخ
  3. ali
    سوابق: (1267 دیدگاه) ,

    بابا حیف اسم فورد نیست بره رو این مدلها
    فورد باید غول و 8 سیلندر باشه که وقتی گاز میدی نعره موتورش ادم رو روانی کنه
    هر چقدر عاشق و سینه چاک فورد امریکام از فورد اروپا بدم میاد باز فورد استرالیا خیلی بهتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.