هیولای تازه‌نفس فـورد در راه است

کمپانی فورد در اتوشو بین‌المللی آمریکای شمالی امسال که در دیترویت آمریکا برگزار شد از نسل جدید مدل افسانه‌ای GT خود پرده برداشت. حال پس از گذشت حدود دو ماه از آن روزها خبر تولید آن قطعی شده و خود کمپانی نیز آن را تأیید کرده است. قرار است در نمایشگاه ژنو امسال هم به نمایش درآید و بعد از آن در اواخر سال آینده روی خط تولید رفته و در سراسر دنیا به فروش برسد.

Ford GT Prototype Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

آقای “مورای کـالوم” سر طراح کمپانی تصریح کرده که در حدود چند صد دستگاه از آن تولید خواهد شد و قبل از رونمایی رسمی در دیترویت تنها کمتر از 50 نفر آن را دیده بودند.
همچنین “راج نایر” رئیس بخش فنی و سخنگوی کمپانی در سخنانش درباره GT جدید گفته است:

این یک پرتو جدید و یک محصول به‌اصطلاح ultimate است. این نسل از مدل 2005 هم منحصربه‌فردتر است و تیراژ تولید آن محدود خواهد بود. طراحی دقیق و آئرودینامیک فعال آن بسیار کارآمد بوده و علاوه بر نقش بسزایی که در افزایش بازدهی ایفا می‌کند باعث کاهش ضریب درگ نیز می‌شود. البته کارهای زیادی نیز در راستای هیبرید بودن آن صورت گرفت اما از آنجایی که تمرکز ما روی بازدهی بالا بود و نیز تکنولوژی هیبرید افزایش وزن را به دنبال دارد از آن صرف‌نظر کردیم و کاهش وزن را اولویت خود قرار دادیم. ساختن چنین خودروهایی در خون و دی‌ان‌ای ما رخنه کرده و کمپانی بدون این دسته از محصولاتش حتی قابل تصور هم نیست.

Ford GT Prototype Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

GT جدید در تأسیسات Moltimatic Motorsport در کانادا ساخته می‌شود که بیش از سی سال است در پروژه‌های مسابقه ای با فـورد همکاری می‌کند. درواقع تولید آن برای بزرگداشت جشن 50 سالگی کسب مقام اول تا سوم در مسابقات 24 ساعته لـمـانـز توسط فـورد جی‌تی مسابقه‌ای در سال 1966 است و به همین خاطر نسل جدید نیز سال آینده در مسابقات شرکت خواهد کرد.

Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

سخنگوی کمپانی در اظهار نظر دیگری می‌افزاید:

این ماشین برای ما مجموعه ای از اختراعات و نوآوری‌هاست، تمامی نوآوری‌ها از رینگ‌ها و آئرودینامیک و پیشرانه مدرن اِکوبوست گرفته تا باقی تکنولوژی‌های جدید آن برای آینده فـورد بسیار مهم هستند و GT جدید به‌عنوان پرچم‌دار این اختراعات روی خط تولید خواهد رفت.

Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

در بخش بیرونی طراحی آن شبیه پدربزرگش بوده و همان اسلوب را دارد یعنی ارتفاع پایین، عرض زیاد و رینگ‌های غول‌پیکر بیست اینچی، اما جالب اینجاست که در کل طراحی و خطوط آن بی‌شباهت به فــــراری لافــراری نیست! بیشتر قسمت‌های بدنه از فیبرکربن ساخته شده و دارای قطعات آلومینیومی در جلو و عقب برای در بر گرفتن پیشرانه و سیستم تعلیق است که به نظر می‌رسد سبب کاهش وزن قابل توجهی شده است. در قسمت عقب باله‌ای وجود دارد که ارتفاع و زاویه آن بر پایه شرایط و نوع رانندگی تغییر می‌کند. همچنین بخش انتهایی سپر عقب یک دیفیوزر بزرگ را در بر گرفته است. سیستم ترمز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی کربن-سرامیک است. 4 حلقه لاستیک میشلین نیز به‌صورت استاندارد رینگ‌ها را دربر می‌گیرند. سیستم تعلیق نیز دارای قابلیت تنظیم ارتفاع بوده و به گفته خود کمپانی هندلینگی مثال‌زدنی را به ارمغان می‌آورد.

2017 Ford GT Interior
2017 Ford GT Interior
2017 Ford GT Interior
2017 Ford GT Interior

2017 Ford GT Interior
2017 Ford GT Interior

در جلوی محور عقب و زیر یک درپوش کشیده که قسمتی از آن از جنس شیشه است، پیشرانه 3.5 لیتری 6 سیلندر اِکوبوست با قدرتِ بیش از 600 اسب بخار جای گرفته که طبق ادعای کمپانی در بین خودروهای موجود یکی از بهترین نسبت‌های قدرت به وزن را داراست و به نسبت موتور 5.4 لیتری 8 سیلندر قبلی، قوی‌تر و به‌صرفه‌تر است.

Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo
Ford GT Prototype, Chicago auto show 2015 live photo

با باز کردن درها روی رکاب پایین نوشته بزرگ GT به چشم می‌خورد. فضا تنگ به نظر نمی‌رسد و برای دو نفر راحت و کافی است. فرمان خوش‌دست و دارای دکمه‌های فراوان است، پدال‌های تعویض دنده‌ها نیز در پشت آن قرار دارند. کنسول وسط و جلوداشبورد نسبتاً ساده‌اند اما طراحی خاص و دل‌نشینی دارند. یک نمایشگر در وسط داشبورد و خروجی‌های دوبل سیستم تهویه در دو طرف آن جای گرفته‌اند. فضاسازی و طراحی کابین دقیقاً همان‌طوری است که فـورد آن را “هدفمند” می‌خواند.

قیمت رسمی آن هنوز اعلام‌نشده اما حدس و گمان‌ها رقمی حدود 200 هزار پوند را نشان می‌دهند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

54 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    سلام
    Ferrari laferrari با انجین هایبرید ۱۲۵۵ کیلوگرم وزن داره. McLaren p1 با موتور هایبرید ۱۴۹۰ کیلوگرم وزن داره. و فورد می خواد با اضافه نکردن انجین الکتریکی وزن کم کنه. پس باید منتظر ماشینی با وزن کمتر از ۱۲۰۰ کیلوگرم باشیم.

    پاسخ
    1. NA-NikandreosApotheon-NA
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      کوروت از این زیباتره خداییشش.
      بی صبرانه منتظر ZR1 هستم.
      سلطان پیست و اصلی ترین رقیب 911 و GTR

      پاسخ
    2. NA-NikandreosApotheon-NA
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      این هم ماشین خوبیه و آرزومه همچین ماشینی زیر پام بود ولی اگه بخوام پول بابتش خرج کن به جای پرداخت 150 هزار دلار به این 120 هزار دلار یه کوروت ZR1 فول می گیرم.بعد 30 هزار دلار هم میدم به تیونر هنسی تا پکیج Turbo STAGE II رو رو این ماشین سوار کنه.

      اون موقع میشه خدای جنگ (کوروت)

      پاسخ
      1. فرامرز
        سوابق: (749 دیدگاه) ,

        کامارو و کوروت فقط به درد سرعت رفتن تو مسیر مستقیم میخورن. تو هندلینگ و گیربکس طبق گفته موتور ترند خیلی از امثال ۹۱۱ و جی تی آر عقب هستن! هیچ چیزی الکی ارزون نیست!!!

        پاسخ
        1. E 36
          سوابق: (753 دیدگاه) ,

          کوروت یه دونس !

        2. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          ههه:D آره هیچ چیزی الکی ارزون نیس ولی خیلیا الکی گرونن !
          همین کوروت که ازش حرف میزنی توی پیستی که موتور ترند تست کرده بود 0.3 ثانیه از 918 900 هزاری عقب بــود . همین بسه لازم نیست ادامه بدم .

        3. P.G(بازرس ارشد ستاد مبارزه با خزعبلات و كذبيات در سايت پدال)
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          واقعاً این موضوع که بعضى ها میان تو سایت و بدون اطلاعات و بدون مراجعه به مجلات و سایت هاى تخصصى خودرو همین جورى عشقى نظرات و تخیلات خودشونو به عنوان حقیقت در مورد یک خودرو جا میزنن داره کم کم تبدیل به یک اپیدمى حال به هم زن میشه!
          من کاملاً اینو میدونم که خیلى از این دوستان بر اساس تجربیاتشون در بازى هایى مثل NFS یا غیره میان این حرفا رو میزنن که مثلاً کوروت یا کامارو هندلینگ ندارن یا ترمز گیرى خوبى ندارن و… اما این دوستان اگر یه سرچ ساده بکنن نه تنها چیزى ازشون کم نمیشه بلکه نظراتشون از حالت سایت پر کن خارج میشه و کمى ارزش پیدا میکنه!
          دوست عزیز تمام مجلات معتبر که کوروت رو تست کردن یکى از نقاط قوتش رو هندلینگ و چسبندگى عالیش عنوان کردن.کارى نداره که،تشریف ببرید عدد شتاب جانبى کوروت رو با خیلى از رقباى اروپاییش مقایسه کنید،خیلى چیزا دستتون میاد…
          در ضمن من از این به بعد در کامنتایى که قراره حال این دوستان گزافه گو رو بگیرم از این نام کاربرى جدیدم استفاده میکنم،باشد که بقیه ى دوستان مطلع و فهیم سایت هم در این ستاد به بنده کمک کنن!:)

        4. Ghost
          سوابق: (139 دیدگاه) ,

          P.G خدا خیرت بده ! بیا ببین ملت دارن چه کامنتایی میدن 😐
          ما که تو ماشین زیاد حرفه ای نیستیم , ولی حداقل فرق غلط و درست رو میدونیم !! خیلی وقت بود میخواستم این ستاد مبارزه با چرندیات رو تو پدال ببینم !

    3. M5
      سوابق: (194 دیدگاه) ,

      من ک خیلی باهاش حال کردم !
      خصئصا داشبورد !

      پاسخ
      1. fluid
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        درود p.g عزیز ولی متاسفانه اوضاع تو کل جامعه اینجوری شده مثلا توی تاکسی اگر از فلان موشک هم سوال کنی همه راجعبش صد جور نظریه از ساخت تا تولیدش میدن انگار واژه ی نمیدونم و بلد نیستم از دستور زبان ما ایرانیا حذف شده.

        پاسخ
    4. amir@challenger
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      میشه قیمتاشونم بگی:-)اگه ب این وزن رسیدن بخاطر تکنولوژی در الیاژ استفاده شدست ک اون وزنو جبران کنه واسه همینه ک قیمتاشون سر ب فلک کشیده

      پاسخ
      1. amir@challenger
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        لا فراری و مک لارن رو میگما!

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل پوری پوریا
    پوری پوریا
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    فورد جی تی واقعا یه اسطوره ست!!
    یه سوپر اسپرت فوق العاده که من کلی تو نید فور اسپید های قدیمی باهاش خاطره دارم!
    این مدل هم واقعا فوق العاده ست. همون طراحی ساده و زیبا ولی مدرن تر!
    من فک میکردم فورد جی تی دوباره بر نمیگرده ولی مثه اینکه اشتباه فکر میکردم!

    پاسخ
  3. فردین
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    یه اسطوره ی واقعی
    واقعا معرکس
    عظمت قبلش رو حفظ کرده

    پاسخ
  4. Lamborghini RENTON
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    هم دوستدار محیط زیست و هم با ابهت وهم پر قدرت مانند گذشتگان

    پاسخ
  5. رامتین
    سوابق: (735 دیدگاه) ,

    بدون توجه به قیمت، این اتومبیل یا کوروت در برابر فراری488 اسباب بازی هم نیستند!
    از نظر زیبایی که خنده داره مقایسه بشه و از نظر فنی، فراری همیشه صدر بوده.

    پاسخ
  6. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    واقعا زیباست

    قیافشو خیلی دوست دارم،هم نمای جلو هم عقبش بی نقصه

    پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    چراغاش واقعا عالی و منحصربفرده.بخصوص لوگوی GT که روش حک شده واقعا زیباس

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل Jon Snow
    Jon Snow
    سوابق: (147 دیدگاه) ,

    دور از هر گونه تعصب به سلطان ….
    زیبا …
    پرقدرت ….
    دوست داشتنی ….

    پاسخ
  9. Archi khan
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    جسارتا جناب پدال مدتیه کم کار شدی آااا

    سرعت مطلب گذاریت کم شده

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل سجاد
    سجاد
    سوابق: (203 دیدگاه) ,

    200هزار دلار مفته !!! البته این قیمت احتمالی بیش نیست و من فکر می کنم بالای 800هزار دلار باشه چون خودشون گفتند که تولید این ماشین محدوده(بر خلاف مدل های پیشین)
    طراحی داشبورد و کابین فوق العاده زیباست ( هر چند بسیار ساده ـست )
    این جمله خیلی غرورآمیز بود.خیلی لذت بردم:
    “ساختن چنین خودروهایی در خون و دی‌ان‌ای ما رخنه کرده و کمپانی بدون این دسته از محصولاتش حتی قابل تصور هم نیست. ”
    به احترام فورد GT و بهترین نسبت توان به وزن ، 10دقیقه سکوت(!) 😀
    مرسی آقا امین

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (1481 دیدگاه) ,

      کی گفته این ماشین بهترین نسبت توان به وزن رو داره؟!!!
      تو متن گفته: یکی از بهترین نسبت‌های قدرت به وزن
      بهترین نسبت توان به وزن رو Koenigsegg One که به زودی میاد داره با وزن 1341 و قدرت 1341 یعنی نسبت قدرت به وزن میشه: 1
      http://www.pedal.ir/سایر-خودروهای-اروپایی/koenigsegg-one-1/

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری
        امین قوام‌ صفری
        سوابق: (206 دیدگاه) ,

        این ادعای کمپانیه سعید جان حرف من یا کس دیگه ای نیست.
        درضمن گفته “یکی از بهترین” نگفته “بهترین”.

        پاسخ
        1. سعید
          سوابق: (1481 دیدگاه) ,

          میدونم امین خان،من جواب آقا سجاد رو دادم که گفته به احترام فورد GT و بهترین نسبت توان به وزن
          منظورم منم همین بود که خود کمپانی گفته یکی از بهترین ها و نگفته بهترین

          ارادت داریم

  11. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    بسیار زیباست و طراحیه منحصر به فردى داره،بارزترین قسمت هاى طراحیه این ماشین بنظرم موتوریه که از اون در این ماشین استفاده کردن و احتمالا وزن خیلى خوب اونه

    پاسخ
  12. علی
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    اولین باره که با فورد جی تی حال میکنم
    طراحیش فوق العادست و به نظرم بازارو میترکونه

    پاسخ
  13. CBR400
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    آقا امین دستت درد نکنه . در متن به Moltimatic Motorsport اشاره کردی . من برای اولین باره که این اسم را در یک مطلب میخوانم و قبل از این هم در مورد این تاسیسات چیزی نمیدانستم . لطفا در مورد این تاسیسات و اینکه تا الان چه خودروهایی در این تاسیسات ساخته شده مقاله جامعی در پدال بزار . ممنون .

    پاسخ
      1. CBR400
        سوابق: (584 دیدگاه) ,

        دیدم عشق فراری هستی گفتم یه پیشنهادی بهت بدم . تا بحال اسم p4 by norwood رو شنیدی ؟ اگر این اسم را تا بحال نشنیدی در این باره تحقیق کن . مثلا چه سالی تاسیس شده ؟ در زمینه تیونینگ فعالیت میکنه یا بازسازی فراری ؟ چرا فراری را انتخاب کرده اند ؟ و … . و مطلبی در پدال بزار . من چگونه میتوانم برای خودم آواتار درست کنم ؟

        پاسخ
  14. M5
    سوابق: (194 دیدگاه) ,

    چراغ های خطرش مثل پشت جت میمونه در حال اوج گرفتن ! یدونس !

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل فریا
    فریا
    سوابق: (687 دیدگاه) ,

    از کی تا حالا فورد GT موتور 6.2 لیتری داشته ما نمیدونستیم ؟!

    GT 2005 موتورش 5.4 سوپرشارژر بود !!

    ثانیاً طراحی چه ربطی به لافراری داره ! اگه با مدل 1966 مقایسه کنید همون

    قالبه و هیچ تغییری نکرده فقط جزئیاتش دچار تغییر شدن !

    شاید لافراری شبیه GT باشه ولی GT شبیه هیچکی نیست .

    اگه واقع بین باشیم افراری هم از زبان طراحی فراری تجاوز نکرده .

    پس لازم نیست انگ شباهت و کپی به خودروسازان معتبری مثل فــورد و فراری

    زده بــشه .

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری
      امین قوام‌ صفری
      سوابق: (206 دیدگاه) ,

      فریا درست میگی موتور قبلی 5.4 لیتری بود
      اشتباه تایپی از من بوده
      خیلی خیلی ممنون که اشاره کردی 🙂
      راجب طراحی هم اگه از زوایای متفاوت عکسای دوتاشونو مقایسه کنی متوجه یه شباهتایی میشی.
      البته لافــراری که نمیتونه شبیه این باشه چون کلاً سبک طراحیش متفاوته.
      هدف هم اصلاً انگ کپی زدن به فـورد نبوده.
      در کل نظر شما و همه دوستان محترمه.
      مرسی از اظهار نظرت.
      🙂

      پاسخ
    2. سعید
      سوابق: (1481 دیدگاه) ,

      به لامبورگینی آستریون هم خیلی شباهت داره 😀

      پاسخ
  16. سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    به لامبورگینی آستریون هم خیلی شباهت داره 😀

    پاسخ
  17. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود

    فورد GT همیشه قابل احترام بوده و هست، ماشین بزرگیه
    در واقع پرچمدار هر شرکت باید بزرگ دونسته بشه، چون ماشینیه که نهایت تکنولوژی یه شرکت بوده

    یه نکته ای رو میخواستم بگم، خیلی سخته وقتی داری برای رقابت با رقیبت ماشین طراحی میکنی، ندونی که ماشین رقیبت چیه!!

    الان خود فورد میدونه که به محض اینکه این ماشین از در کارخونه اومد بیرون میبرن میذارنش کنار یه فراری!

    حالا به احتمال زیاد 488 رقیب این ماشین هستش، ولی نه فراری نه فورد، هیچ کدوم نمیدونن که اون یکی چی زده، فقط باید چشم بسته برن جلو

    پاسخ
  18. تصویر پروفایل علی
    علی
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    بسیار زیبا شیک عالی معرکه زنده باد فورد با مشینای معرکش

    پاسخ
  19. حسین
    سوابق: (1169 دیدگاه) ,

    درود. فورد GT از اول هم رقیب قدری برای فراری بوده. مخصوصا توی مسابقات لمانز. راستش یکم ازش میترسم. کابوسیه که دوباره برگشته…

    پاسخ
  20. reza
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    طراحیشو واقعا دوست دارم پر از ایده ها و تفکرات ناب و خاص

    پاسخ
  21. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    سورپرایز 2015 فورد ممکنه کمره خیلیا رو بشکنه
    در خفا چطور فورد اسطورشو زنده کرده

    پاسخ
  22. تصویر پروفایل پیکان جوانان
    پیکان جوانان
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    با این قیمت پورشه 911 توربو با تیونینگ pp performance که تیونیگ موتوریش 12000 یوروه و 662 اسب با شتاب 2.5 و سیستم چهارچرخ متحرک و 340 کیلومتر هم ارزونتره هم به صرفه تره هم توی پیست حرفی برای گفتن نمی گذاره هم اینکه پورشه س د

    پاسخ
  23. h112
    سوابق: (302 دیدگاه) ,

    داغونه….از هر نظر…
    موستانگ کجا….و این کجا…

    پاسخ
  24. CHALLENGER
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    پس سومین راس سوپر اسپرت های امریکایی هم اومد

    پاسخ
  25. باربد★فقط GM★فقط کامارو★
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    عالی بعد این همه سال و بازگشت با اقتدار فورد GT.
    کوروت رو بیشتر دوست دارم ولی اینو تحسین میکنم.صد در صد رکورد هارو جا به جا خواهد کرد.

    پاسخ
  26. Muhammad
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    طراحی خارجیش یه جورایی شبیه به جنگنده های خودشونه.ولی نقطه ضعفش طراحی داخلیشه. خیلی مدرن و اروپاییه و اگه لوگوی فورد رو وسط فرمونش نذارن ، نمی شه تشخیص داد اصالتش به کجا برمیگرده.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.