خودروی کلاسیک هفته : فولکس واگن بیتل ( قورباغه ای )

به دهه ی 30 میلادی بر می گردیم ، زمانی که یکی از منفورترین بازیگران تاریخ دنیا دستور ساخت یکی از محبوب ترین  خودروهای دنیا را می دهد . هیتلر با پیشنهاد طرحی غیر ممکن به فردیناند پورشه وی را با چالشی بزرگ روبرو کرد هیتلر خواستار خودرویی خانوادگی با ظرفیت 5 نفر و قیمتی ارزان بود .

Volkswagen-Beetle_1938_1600x1200_wallpaper_0d
Volkswagen-Beetle_1938

فردیناند پورشه پیش از این روی یک سری اتومبیل کوچک کار کرده بود. هدف او از اینکار آزمایش قطعاتی بود که قرار است بعد ها در اتومبیل مورد علاقه اش به کار برده شود. بر همین اساس فردیناند پورشه 12 نمونه ی پروتوتایپ برای شرکت Zundapp که عمدتا در زمینه ی موتور سیکلت فعالیت می کرد ساخت .
اما طرح نهایی وی نتوانست کارخانه های برنج را برای تولید موتوری که نیاز داشت قانع کند . سپس پورشه به سراغ ساخت نسخه ی پروتوتایپ دیگری برای برند NSU از زیر مجموعه های Auto Union رفت . فردیناند طرح جدیدش را Porsche Type 32 نامگذاری می کند اما این طرح هم در گام های اولیه توسط NSU متوقف  شد .

Classic-Volkswagen-Beetle

پس از این اتفاقات مدت چندانی نمی گذرد که هیتلر طرح خود برای خودرویی مردمی را به پورشه می گوید . پورشه مطمئن نبود که قیمت تمام شده این ماشین را بتوان واقعا تا این اندازه پایین آورد، اما به هر حال این پروژه را قبول کرد. نام این پروژه مدل 60 بود و به دلیل محدودیت زمانی در ساخت آن از همان اجزاء و طراحی NSU استفاده و طراحی بیتل نیز از محصول کمپانی Tatra از کشور چک که دو سال زودتر رونمایی شده بود الهام گرفته شد . Tatra مدل های خود را با نام های T77 و T97 قبل از بیتل رونمایی کرده بود . شباهت غیر قابل انکار باعث شد تا کمپانی Tatra از طرح فولکس واگن شکایت بکند ، اما این شکایت با حمله ی آلمان های به چکسلاواکی مسدود شد و کمپانی Tatra از ساخت مدل T97 منع شد . البته در سال 1961 این دو شرکت با هم به توافق رسیدند .

1938-tatra-1-1
Tatra T97 – 1938

با شروع پروژه به نظر می رسید که همه چیز برای تولید و توزیع گسترده ی این محصول آماده است اما شروع جنگ جهانی دوم ، فولکس واگن را به سمت تولید سلاح و خودروهای نظامی سوق داد . بعد از جنگ سرنوشت کمپانی که زیر نظر نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس اداره می شد نا معلوم بود . تعدادی از کمپانی های انگلیسی به خاطر ظاهر نه چندان دلربای بیتل از خریدن آن منصرف شدند و موفقیت این محصول را در بازار ناچیز می دانستند . حتی فورد نیز مایل بود تا فولکس واگن را بدون پرداخت پولی تصاحب کند ، آن ها می گفتند این کمپانی ارزش پول خرج کردن را ندارد ! در این کش و قوس فولکس واگن را وادار به ساخت خودروهای نظامی انگلیسی ها می کنند .

اما سال 1960 با شروع رکود اقتصادی ورق بر می گردد و بازار از خودروهای بزرگ و پرخرج آمریکایی رویگردان می شود و به خودروهای کوچک تمایل نشان می دهد . و این چنین بود که بیتل گل سر سبد بازار شد و حتی خودروهایی با الگوبرداری از آن ساخته شدند . بیش تر بیتل ها در آلمان ساخته شدند و چند میلیونی هم در آمریکای لاتین به تولید رسید . تا سال 2003 بیش از 21 میلیون دستگاه از بیتل محبوب ساخته شد که باعث شد این نام تا سال ها در دنیای خودرو بدرخشد .

Publication20

بیتل که بازاری جهانی داشت به ایران حیات خودشان ادامه می دهند و چند سالی است که مالکان این قورباغه ی دوست داشتنی دور هم جمع شده اند و کلوپ فولکس واگن بیتل ایران  را تشکیل داده اند .

در صورت تجربه ی رانندگی با بیتل آن را در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

26 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بچه ها ب ظبط ماشین نگاه کنین چقدر شبیه چیزیه ک تو سال 2013 سایپا میذاره رو پراید…!!!
    درحالی ک فولکسی ک شونصد سال پیش ساخته میشد همچین سیستمی داشت…!!!
    توضیح دیگه ای ندارم…!!!

    پاسخ
    1. مسعود
      سوابق: (65 دیدگاه) ,

      اقا یه سری به سایت netcarshow.com بزنین این عکس ها مربوط به مدل Volkswagen-Beetle_Last_Edition-2003مدل سال 2003

      پاسخ
    2. آرش
      سوابق: (193 دیدگاه) ,

      آخه عقل کل این پخش سی دی داره.اون موقع سی دی نبود که.معلومه که مال خودش نیست.

      پاسخ
    3. Dinel
      سوابق: (30 دیدگاه) ,

      هیتلر هیچم منفور نیست اگه نمی دونین بدونین صنعت مدیون هیتلر Hi HITLER

      پاسخ
  2. HASSANBMW
    سوابق: (401 دیدگاه) ,

    خدایی از ماشینایی که حالا شرکتای داخل میزنن قشنگ تره!!!

    پاسخ
  3. Arash66
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    یکی از بهترین خودروهای جهان، قبول نداری ؟

    خودرویی که با ایده هیتلر، طراحی پورش، شروع شد و به ایجاد برندی محبوب یعنی فولکس واگن (ماشین مردمی، به آلمانی) به اتمام رسید …

    پاسخ
  4. aryamehr
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    کی گفته هیتلر منفوره هنوز که هنوزه استراتژی ها ایده ها وپایه نظامی ابر قدر تهای دنیا مثل روسه وآمریکا از هیتلره فولکس بیتل بدنه بسیار قدرتمندی داره واگه دیفرانسیل اصلیش(نه چینی)روش باشه خیلی بهتر از خودروهای ویران خودرو وسایپا لگن عمل میکنه

    پاسخ
  5. ذلامونته
    سوابق: (278 دیدگاه) ,

    ضمن عرض سلام و درود بر خودروسازان محترم وطنی بالآخص سایپا و ایران خودرو ، احتراما به عرض می رسانم که :
    […] بر سر هر دوتاتون ،که تولیدات سال 92 شما را باید با تولیدات 50 سال قبل مقایسه کنیم. شما به جای خودروی ملی باید گاری ملی بسازید.

    با تشکر

    پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    پدال جون بهتر بود که در مورد مشخصات فنی ماشین و امکانات اون هم مینوشتی

    پاسخ
  7. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    پدال جان ازشما بعیده! “حیاط”مال خونه س! “حیات” درسته.

    پاسخ
  8. سهیل انوشفر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من 38 سال با یک فولکس قورباغه ای مدل 1958 همراه بودم. شخصاً 18 سال اتومبیل مذکور را راندم و نگهداری کردم. تا سال 1385 که به دلیل فقدان پارکینگ اضافی از رده خارج شد ترمز دستی سالمی داشت و توری زیر قوس جلو . داشبردش کاملاً سالم بودند. هنوز دفترچه راهنمای رنگی فارسی گلاسه خودرو را نگهداری می کنم. خودرو مذکور سابقه سفر زمینی به آلمان را نیز در کارنامه خود دارد.
    به نظرم هیچ اتومبیلی دارای امنیت، آسایش، راحتی و تکنولوژی فولکس واگن نیست. مهم ترین نکته در مورد این موتور ارزشمند و بی همتا هوا خنک بودن آن است که البته در مدا افسانه ای 911 پورش تا سال 1998 نیز اصل هوا خنک بودن برقرار بود.
    نزد دوستانم به دوودووی افسانه ای مشهور بود و هنوز هم یادش می کنیم.

    خلاصه کنم: تکنولوژِی فوق پیشرفته و یک اتومبیل کاملاً بی خرج و کم مصرف.

    تجربه اتومبیل هایی مانند بی ام دیلیو 2002 مدل 1973 باواریا، کادیلاک سیویل مدل 1361، بی ام دبلیو 518 سپر کوپل مدل 1977، فورد کاپری مدل 1974، فیان 128 و 131 مدل های 1972 و 1977، پیکان و بالاخره دوو سیلو، ماتیز و ریسر مدل 1994 را نیز دارم اما فولکس واگن بیتل بی همتای مطلق است. فقط تکنولوژِ گیربکس و دیفرانسیل یک تکه آن به کل تکنولوژی خودرو سازان ایران می ارزد. حیف است با اتومبیل نماهای ایرانی مقایسه شود.

    پاسخ
  9. هیتلر
    سوابق: (459 دیدگاه) ,

    سلام.هزاران افسوس که از هیتلر به منفوریت و بدی یاد می کنین.واقعا چرا؟اگر شروع جنگ جهانی دوم است شاید با یک دیقه سرچ بفهمید انگلستان به آلمان اعلام جنگ کرد.حمله به لهستان هم به نوعی خواسته خود لهستانی ها بود.هیتلر در عرض سه سال بیکاری رو ریشه کن کرد.خودروی مردمی ساخت.سازمان نیرو با شادی و زیبایی کار را راه انداخت.امنیت و ثبات را به ارمغان آورد.وبه ما ایرانی ها خدمات بسیاری کرد.تاریخ تبلیغات فاتحان است و می بینم که خیلی رو شما اثر کرده.یک دلیل منطقی برای منفور بودن هیتلر بنویسید.قسم میخورم هیچ دلیلی ندارید.اگر هم به خاطر هلوکاست از اوبه منفوریت یاد می کنید با کمی جستجو می فهمید دروغی بیش نیس.آدولف هیتلر رهبر جاودانه آلمان نژاد پرست نبوده و اگر قانون سترون سازی را بدانید می فهمید یعنی چه.فقط فکر کنید.75سال پیش اولین خودروی ملی+اولین موشک قاره پیما+بهترین درآمد برای همه+…خدمات بسیاری که نمی دانید.هنوز که هنوز است شاخص جنبی(شاخص اختلاف طبقاتی در آلمان)نزدیک به صفر است.خواهشا عبارت منفور را پاک کنید.

    پاسخ
  10. Yashar
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    بچه که بودم همسایمون از اینا داشت پسرش می گفت این بابای پورشه بوده، منم می گفتم پورشه چیه؟!

    پاسخ
  11. sorosh
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هیتلر 4 سال دنیا سرکار کذاشت اگر ریاست جمهوری شرکت میکرد رای میدادم بهش.

    پاسخ
  12. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    با سلام
    پدرم مدت 51 سال يك فولكس بيتل داشت مدل 1959 بود در حد فابريك بود . خيلي خيلي تميز بود. گيربكس و جلوبندي تا به حال باز نشده بود. متاسفانه تحت فشارهاي مردم قرار گرفتيم به عنوان مثال مردم ميگفتند با سوار شدن اين خودرو قشنگي شهر رو به هم ميزنيد و خيلي مسخره ميكردند. مجبور شديم بديم اسقاط. باور كنيد ماشيني به راحتي بيتل تا به حال سوار نشدم

    پاسخ
  13. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام …. فولکس یکی از بهترین طراحیهارو داره …. رانندگی باهاش محشره ادم احساس خوشحالی و شاد بودن درونش احساس میکنه اولین مدل فولکس بیتل صد برابر چیزی که الان سایپا و ایران خودرو میسازن ماارزه

    پاسخ
  14. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام،من هنوزم یک بیتل مدل 1969 دارم که از لحاظ موتوری فوق الاده سالمه،پول حلال رو اونا با زدن همچین ماشین هایی در میاوردن نه ما با تو کار مردم دخالت کردن.
    اگر مخالفی خودت فکر کن ببین دوست داشتی تو جوونیت یه همچین ماشینی صفرشو میخریدی یا هیتلر راه می افتاد میگفت جوون اینجوری موهاتو نزن گناه دارد،معلومه خداهم از کدوم خوشش میاد.

    پاسخ
  15. روشنک
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه فلوکس صورتی عروسکی موخوامممممممممممممممممممممم

    پاسخ
  16. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا کسی قیمت نداره؟ من خریدارم البته اوراق میخوام نه اینکه بش رسیده باشن! میخوام رنگش بزنم کسی میدونه کجا میتونم پیدا کنم؟ یا حداقل قیمت چقدره؟ خواهش میکنم راهنمایی کنیین دوستان! gh.mohammad17@yahoo.com

    پاسخ
  17. بهروز سوری
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستان سلام من سالهاست دنبال یه فولکس قورباغه ای استثنائی میگردم اگر کسی سراغ داره یا فروشنده است به این آدرس میل بزنه ممنون میشم.

    پاسخ
  18. سامان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام فولکس اتومبیل فوق العاده ایی هست خودم مدل١٩۶٧ دارم ولی بلاک قدیمه درودبرسازندکان ان

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.