پایان کار دیزل‌های فولکس‌واگن در آمریکا

در روزگار نه‌چندان دور، تولید خودروهای دیزلی فولکس‌واگن به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که از هر ۵ خودروی فروخته‌شده از این گروه در امریکا، حداقل یکی از آنها نشان TDI را با خود داشت. امّا امروز شرایط تفاوت زیادی پیدا کرده و به گفته رئیس جدید امریکای شمالی فولکس‌واگن، تلاش این گروه برای استفاده از پیشرانه‌های دیزلی به عنوان یک عنوان یک راه‌حل تکنولوژی سبز متوقف شده است. البته این موضوع برای بسیاری شاهدان ماجرای رسوایی آلودگی، چندان هم جای تعجب ندارد. فولکس‌واگن در ابتدا مدل ۲۰۱۶ از گلف، جتا و پاسات را با موتورهای TDI در کاتالوگ‌هایش قرار داد، ولی در عین حال، یک برچسب «توقف فروش» در زیر آنها نیز به کار برد؛ به این معنا که نیاز به تأییدیه EPA برای استاندارد آلودگی اکسیدهای نیتروژن از طریق یک راه‌حل تکنولوژیک خواهند داشت.

tdi-01-urbano-and-simari-2
هنریش جی. ووبکن (Hinrich J. Woebcken)، رئیس و مدیرعامل گروه فولکس‌واگن در امریکا، به طور واضح در این زمینه می‌گوید:

دوست دارم در این رابطه برای شما به صورت واضح بگویم که تلاش‌ها در زمینه پیشرانه دیزلی برای برند ما در امریکای شمالی متوقف شده است.

همچنین وی در یک مصاحبه مربوط به آزمایش اولیه شاسی‌بلند متوسط جدید کمپانی در چاتانوگا، در پاسخ به سؤالی در مورد زمان تأیید مدل‌های ۲۰۱۷ با موتورهای TDI می‌گوید:

هیچ آینده‌ای برای بازگشت قدرت دیزل در این بازار نمی‌بینیم.

البته «ووبکن» در این صحبت‌ها خواسته است که به این نکته اشاره کند که منظورش برای مدل‌های دیزلی برند «فولکس‌واگن» بوده و مدل‌های دیزلی از برنداهای دیگر کمپانی، هنوز نقش مهمی در بازارهای دیگر ایفا خواهند کرد. «ووبکن» کسی است که از اول آوریل سال جاری میلادی، هدایت فولکس‌واگن امریکا را برعهده گرفته و جای مدیرعامل قبلی، وینفرید والند (Winfried Vahland) را گرفته است؛ کسی که پاییز سال گذشته، تنها دو ماه پس از برعهده گرفتن مسئولیت، استعفا داد.

vwusaceo
انتظار می‌رود که فولکس‌واگن تا اواسط ماه اکتبر بتواند تأییدیه قانونی موتورهای چهار سیلندر توربو دیزل خود را بگیرد و سپس آن را برای مدل‌های جدید TDI اِعمال کند. امّا در واقعیت، لکه ننگی که از رسوایی بر جای مانده، همراه با هزینه احتمالی توسعه تکنولوژی مطابق با قوانین احتمالاً پایانی بر «تراکم احتراقی» در حوزه گسترده فولکس‌واگن در بازار خودرو خواهد بود. البته این نوع پیشرانه، احتمالاً در برخی جاهای خاص در خط تولید فولکس‌واگن حضور خواهد داشت؛ چرا که «ووبکن» در این زمینه می‌گوید:

ما هنوز هم در برخی محصولات و پکیج‌های خاص، و زمانی که شرایط مناسب باشد، پیشرانه‌های دیزل ارائه خواهیم کرد. ولی آینده‌ای که ما درنظر داریم، با حمل‌ونقل الکتریکی گره خورده است. صرف‌نظر از مسئله رسوایی، به دلیل قوانین و مقررات آینده، دیزل ممکن است آینده محدودی داشته باشد.

بنابراین، شاید  یک نسخه TDI از توراِگ شاسی‌بلند در دسترس قرار گیرد، ولی اگر یک نسخه دیزل از مدل جدید سه ردیف شاسی‌بلند ساخت «چاتانوگا» که هنوز نامی برای انتخاب نشده، ساخته شود، احتمالاً برای صادر شدن به خارج از ایالات متحده خواهد بود. «ووبکن» شاید اطلاعات زیادی در این زمینه ارائه نکرده باشد، ولی به نظر می‌رسد که مدل‌های کنونی گلف، جتا و بیتل، و شاید هم پاسات، آخرین مدل‌های دیزلی در امریکای شمالی باشند.

Volkswagen Touareg 2015
Volkswagen Touareg

صحبت‌های «ووبکن» مبنی بر برنامه‌ریزی برای یک آینده مبتنی بر خودروهای هیبرید و الکتریکی و فروش بیشتر این نوع خودروها نسبت به موتورهای احتراقی داخلی، بیشتر از آن که تحت‌تأثیر شرایط موجود در بازار باشد، تابع احکامی است که دادگاه‌های قانونی برای تعهد این کمپانی به افزایش فروش مدل‌های الکتریکی ارائه داده‌اند.

2014 volkswagen beetle TDi
بنا بر گفته «ووبکن»، این کمپانی قبل از اینکه حتی به آماده‌سازی مدل‌های دیزل جدید برای فروش در بازار امریکا فکر کند، اولویت‌هایش برای حل پرونده تخطی آلودگی به منظور احیای رابطه و اعتمداد با مشتریان، نمایندگی‌ها و قانونگذاران بوده است. وی در این زمینه می‌گوید:

اولین اولویت ما، حل مشکل TDI است. ما می‌خواهیم این کار را از طریق یک آپشن «بازخرید/تعمیر»، با یک شیوه کاملاً آلمانی و مهندسی انجام دهیم. ما هنوز در مرحله گرفتن تأییدیه و آماده‌سازی نمایندگی‌ها هستیم. اولین و مهمترین چیز، حل این مشکل در یک سطح بالای رضایت‌مندی است. این مشکل را رفع کنیم و از آنجا، حرکت را ادامه دهیم.

منبع: roadandtrack

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

9 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    اصلا از خودروسازای آلمانی انتظار نداشتم البته توقع بالایی هم نباید داشت بالاخره فولکس واگن(نه زیر مجموعه هاش که محکوم نشدن) در حد لوکس سازهای آلمانی نیست…

    پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        بعضی ها چه استدلالی میارن خنده دار.
        ی جوری میگه توقع بالایی هم نباید داشت انگار داره درباره چین حرف میزنه

        پاسخ
  2. Mori Ca.
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    1 تصمیم منطقی از طراحان مهندسی.. بنظرم به این نتیجه رسیدن که بعد از دروغی که گفتن بهترین راه حل صداقت هست.. و تو این صحبت ها کاملا می شه دید که قصدفریبی نیست..

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3779 دیدگاه) ,

    اولین اولویت ما، حل مشکل TDI است. ما می‌خواهیم این کار را از طریق یک آپشن «بازخرید/تعمیر»، با یک شیوه کاملاً آلمانی و مهندسی انجام دهیم. ما هنوز در مرحله گرفتن تأییدیه و آماده‌سازی نمایندگی‌ها هستیم. اولین و مهمترین چیز، حل این مشکل در یک سطح بالای رضایت‌مندی است. تین مشکل را حل کرده ادامه میدهیم

    دقیقا کاری که در کشور های توسعه نیافته نمیکن. مشکلات حل نمیشن و روی هم جمع میشن.

    تحسینشون کردم و افسوس خوردم.

    پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    اشتباه کردن تو بازار امریکا راه برگشتی رو باقی نمیذاره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.