رقابتی بدون سقف! فیات 124 در برابر مزدا میاتا

برای خریدارانی که خودروی اسپورت کانورتیبل مقرون‌به‌صرفه و البته جذاب می‌خواهند، مزدا MX-5 مدت‌های مدیدی است که بهترین انتخاب در بازار محسوب می‌شود. حالا رقیبی تازه‌نفس از راه رسیده، فیات 124 اسپایدر! هرچند این خودرو از شاسی مشترک با مزدا بهره می‌برد اما پیشرانه‌ها و قالب‌های بدنه‌ی این دو متفاوت‌اند.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
Fiat 124 vs Mazda MX-5

این دو خودرو درواقع دوقلو هستند اما کمی مزه‌ی متفاوتی دارند. نگاهی به این دو انداخته‌ایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.
برخلاف اینکه این دو خودرو بسیار به هم مرتبط هستند، اما به‌طور قابل‌توجهی ظاهر متفاوتی دارند. چراغ‌های جلوی گرد 124 و کاپوت این خودرو به‌خوبی یادآور فیات 124 دهه‌ی 70 است و طرحی رترو محسوب می‌شود. (طرح‌های رترو Retro به طراحی‌هایی گفته می‌شود که در آن طراح با نگرشی کلی به خودرویی قدیمی و خاطره‌انگیز، نمونه‌ی مدرن شده‌ی آن را روی کاغذ می‌آورد. از بارزترین طرح‌های رترو می‌توان به فولکس بیتل و شورلت کامارو اشاره کرد.)
فیات 124 در طول و عرض به ترتیب 139 و 10 میلی‌متر بزرگ‌تر از MX-5 بوده و برخلاف ابعاد بزرگ فیات، ما فکر می‌کنیم که این خودرو بسیار خوش‌قیافه و لذت‌بخش باشد.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
در مقابل، مزدا نمای آینده‌نگرانه‌ای به MX-5 هدیه کرده و این خودرو از نمایی دراماتیک بهره می‌برد. این رودستر از زوایایی تیز در طراحی خود بهره می‌گیرد اما به لطف طراحی هوشمندانه‌ی خود روی‌هم‌رفته کوچک‌تر به نظر می‌رسد. انتهای عقبی مزدا انسجام بیشتری نسبت به نمای چهارگوش فیات دارد اما عموماً نظرات در این بخش تقسیم می‌شود. در اینجا بستگی به شما دارد که طرح رتروی فیات بپسندید یا به ظاهر مدرن مزدا علاقه نشان دهید.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
داخل کابین، تقریباً هیچ تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد، چیزی که برخی نویسندگان با افسوس از آن یادکرده‌اند. باوجود قطعات نقره‌ای در پانل درها، فیات احساسی تصنعی به 124 بخشیده اما مزدا با به‌کارگیری جزئیات قرمزرنگ حال و هوای اسپورت را در داخل کابین حکم‌فرما کرده است. در هر دو خودرو صفحه‌ی نمایش ایستاده‌ای وجود دارد که سیستم اطلاعات و سرگرمی را نشان می‌دهد، این صفحه لمسی است اما می‌تواند از طریق دکمه‌ها هم کنترل شود.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
جنبه‌ی کاربردی بودن و فضای بار زیاد معمولاً از انتظارات خریداران رودسترهای دونفره نیست. هردوی این خودروها کوچک هستند و فضای محدودی در اختیار می‌گذارند. اندک بزرگی ابعاد فیات در فضای صندوق خود را نشان می‌دهد، جایی که صندوق‌عقب فیات با 140 لیتر حجم،10 لیتر بیش از صندوق مزدا گنجایش دارد. البته باید گفت که این حجم صندوق از اکثر خودروهای شهری کمتر است. برخلاف فضای بار محدود، سقف‌های تاشوی دستی به این معنا هستند که این خودروها را با جگوار اف تایپ مقایسه نکنید!

Fiat 124 vs Mazda MX-5
تفاوت خیلی فاحشی بین سواری این دو خودرو وجود ندارد اما ترفندهای ظریفی بکار برده شده تا تضمین شود که راننده‌های مشتاق قادر باشند تغییرات را حس کنند. فیات با اندیشه‌ای آمریکایی توسعه داده‌شده و به همین خاطر با گیربکس اتوماتیک آپشن به بازار می‌آید و با پیشرانه‌ای گشتاوری و صدای زیاد جفت می‌شود. علی‌رغم این مورد، احساس محکم فرمان و احساس سفتی اندک سیستم تعلیق لذتی خوش در جاده‌ها به وجود می‌آورد.

Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

بدون هیچ پرسشی مزدا MX-5 یکی از لذت‌بخش‌ترین خودروها برای رانندگی است. فرمان تندوتیز و بدنه‌ی سبک‌وزن به این معناست که در تغییر خطوط بسیار سریع بوده و به فرمان‌های راننده به‌طور باورنکردنی‌ای واکنش می‌دهد. ما حدس می‌زنیم که راننده‌های کار بلد و مشتاق تجربه‌ی لذت‌بخش رانندگی با مزدا را ترجیح خواهند داد اما همان‌طوری که خواهیم گفت، این انتخاب ممکن است بیشتر به نوع پیشرانه‌ای که ترجیح می‌دهید بستگی داشته باشد.

mazda-mx-5-miata
Mazda MX-5 Miata

اینجا جایی است که بیشترین تفاوت را بین مزدا و فیات می‌بینیم. بله درباره‌ی پیشرانه‌ها صحبت می‌کنیم. هر دو خودروساز تصمیم گرفته‌اند تا از پیشرانه‌های خودشان استفاده کنند. مزدا دو پیشرانه‌ی سبک‌وزن و غیرتوربو را برای MX-5 توسعه داده است. یک‌گونه‌ی 1.5 لیتری 130 اسب بخاری و دیگری 2 لیتری 160 اسب بخاری.

2015 Mazda MX-5
2015 Mazda MX-5

هر دو پیشرانه به‌اصطلاح “دور موتوری” هستند و با کاراکتر ترد و خوشحال خودرو هماهنگی کامل دارند اما در مقایسه با فیات، دور موتور زیادتری نیاز دارند تا به همان کارایی برسند.

Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

فیات از پیشرانه‌ی بنزینی 1.4 لیتری توربوشارژدار، 138 اسب بخار گرفته و برای برخی خریداران اینجا فاکتور مهمی برای خرید این خودرو یا مزدا است. گشتاور افزایش‌یافته توسط توربو شتاب گیری بی‌دردسری را در دور موتور پایین فراهم می‌کند. این خودرو همانند مزدا شتاب گیری خطی ندارد اما در اکثر شرایط نرمال، استفاده آسان‌تری خواهد داشت.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
هنوز قیمتی برای فیات 124 اعلام‌نشده بنابراین سخت است که ارزش در برابر پول پرداختی 124 تخمین زده شود. انتظار داریم که فیات 124 کمی گران‌تر از مزدا MX-5 باشد بنابراین انتظار آغاز قیمت 28 هزار دلاری برای فیات معقول است. فیات مصرف سوخت 44.1 مایل بر گالنی را برای 124 اعلام کرده که برای خودرویی که کارایی بالایی را ارائه می‌دهد احساس‌برانگیز است.

Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

مزدا با قیمت کمتر از 26500 دلاری خود برای مدل پایه ارزش بالایی را نشان می‌دهد و با تنها 33 هزار دلار می‌توانید بهترین مدل را بخرید. مزدا با پیشرانه‌ی 1.5 لیتری مصرف سوخت 47.1 مایل بر گالنی را نشان می‌دهد. اکثر بررسی‌های ادعا داشته‌اند که با مزدا راحت می‌شود به ویژگی‌های رسمی اعلام‌شده رسید، چیزی که همیشه برای خودروهای توربوشارژدار میسر نیست.

Mazda MX-5 Miata
Mazda MX-5 Miata

تفاوت‌های ظریفی بین این دو خودرو وجود دارد که قضاوت را سخت کرده و کار را به علایق شخصی می‌کشاند. استایل طراحی رترو، تجربه‌ی رانندگی متفاوت و پیشرانه‌ی توربوشارژدار فیات 124، این خودرو را برای خریدارانی که به دنبال استفاده‌ی روزانه هستند انتخاب بهتری می‌سازد، البته تا پایان سال باید برای خرید این خودرو منتظر بمانید.


مزدا باز هم خودروی عالی دیگری خلق کرده و باعث خوشحالی طرفداران شده است. به لطف پیشرانه‌ی غیرتوربو،MX-5 مسلماً در جاده‌های عریض انفجارهای بهتری ایجاد می‌کند (!) و برای کسانی که به طرح‌های رترو علاقه‌ای ندارند، ظاهر مدرن مزدا انتخاب بهتری خواهد بود.

Fiat 124 vs Mazda MX-5

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

12 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1466 دیدگاه) ,

      انتخاب من مزدا میاتا هست
      پرفروشترین رودستر تاریخ

      یه چیزی هم این وسط نباید فراموش کنیم که
      کیفیت قطعات مزدا خیلی بالاتر از فیات هست
      مزدا امسال جزء کیفیت ترین برند اعلام شده
      در حالی که گروه فیات کرایسلر رده اخر بود
      من مهندسی دقیق ژاپنی رو بیشتر دوس دارم

      پاسخ
  1. simorq
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    پدال مطالب جدید رو یادت رفته بزاری تو قسمت بایگانی

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل (*مهرداد*)
    (*مهرداد*)
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    در بین این دو تا مورد خاص مزدا را ترجیح میدم ولی اون طرف هم اندیشه آمریکایی هست ..انتخاب سخته

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1445 دیدگاه) ,

    انتخاب سختیه. ب خاطر علاقم ب مزدا من اینو انتخاب میکنم. موتور تنفس طبیعی و دنده ی دستی. کیفیت مزدا هم که از فیات بهتره.
    تنها چیزی که منو ب سمت فیات میتونه بکشونه نمونه ی آبارثه.

    پاسخ
  4. آرش
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    عاشق میاتام. می شه یه روز پشت رلش بشینم؟ فک کن، تو جاده چالوس، یه صبح اردیبهشت.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    به نظرم مزدا سرتره البته کاستیی هایی هم داره
    از طرفی هم نمیشه از یه ایتالیایی خورده گرفت

    پاسخ
  6. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    به نظر من مزدا سرتر و بهتره
    فیات زیاد مال نیست.البته ایتالیا فقط خودروهای اسپرت قدر داره ولی ژاپن لوکس

    پاسخ
  7. MaZi Zo0M Z0oM
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    با تشکر از جناب احمدزاده.
    در مقاله اشاره ای به نوع گیربکس فیات نشده بودهمچنین اشاره ای به وزن فیات نیز نشده بود و اینکه طبق ادعای سازنده شتاب خودرو در چه زمانی از صفر تا 96km/h یا 100km/h برای فیات محقق خواهد شد؟
    بعد اینکه وقتیکه فیات همه جوره از مزدا استفاده کرده خصوصا در ادوات داخل اتاق و جلو داشبرد که عینا از میاتا گرفته شده،و اینهمه موفقیت هاییکه میاتا در یکسال اخیر بدست آورده از جمله عنوان خودروی سال ژاپن و فیتالیست خودروی سال اروپا و اخیرا هم که بعنوان خودروی سال جهان معرفی شد و بهترین طراحی خودرو سال رو هم به خودش اختصاص داد،آیا واقعا میشه اینهمه موفقیت رو نادیده گرفت و به فیات رای داد؟

    پاسخ
  8. آترون
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    فیات اونم با تیون کمپانی آبارث ….از هر نظر عالیه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.