بررسی اولیه لندروور دیسکاوری اسپورت مدل ۲۰۱۵

در ایسلند با نام‌هایی مانند «نپتونوس»، «توربیور» یا «جِیغ‌سپوغزو» مواجه می‌شوید، ولی هیچ‌وقت با اسامی مانند مون یونیت (Moon Unit، نام بازیگر و نویسنده زن در امریکا) و زوما نستا راک (Zuma Nesta Rock، نام پسر گوین استفانی که در ۲۰۰۸ به دنیا آمد) مواجه نمی‌شوید. در کشور ایسلند، پدر و مادرهای جدید برای نام فرزندشان می‌توانند از بین ۳۵۰۰ اسم تأیید شده انتخاب کنند. در همین حال، برای انتخاب اسمی غیر از موارد تأیید شده، درخواست خود را به «کمیته نام‌های شخصی» ارسال می‌کنند. این کمیته، متشکل از ۳ نفر است که وظیفه‌ای شامل حفاظت از میراث فرهنگی کشور و حفاظت از بچه‌ها در مقابل تمسخر به خاطر نامشان در طول زندگی عهده‌دار هستند.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

جای تأسف است که این کمیته وظیفه‌ای در قبال خودروسازان ندارد. این هیئت می‌توانست در سال ۲۰۰۵ جلوی لندروور را برای کنار گذاشتن عنوان «دیسکاوری» و انتخاب نام‌هایی به صورت «حرف و عدد» برای برخی از مدل‌های موجود در بازار امریکای شمالی بگیرد. دیسکاوری تبدیل به LR3 و در نهایت، LR4 شد و مدل کامپکت فریلندر، عنوان LR2 را به خود گرفت. امّا اکنون لندروور تصمیم گرفته است که اشتباهات گذشته خود را جبران کند و نام آخرین کراس‌اور آن حتماً تأییدیه کمیته نام‌گذاری ایسلند را دریافت خواهد کرد. مدل LR2 که حداقل برای یک سال دیگر در بازار فروخته خواهد شد، حالا با عنوان جدید «دیسکاوری اسپورت» عرضه می‌شود که کاملاً شایسته این نام‌گذاری است.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

لندروور LR2 کنونی تبدیل به خودرویی عجیب و دوست‌نداشتنی در بازار امریکا شده است. کمتر از ۳۷۰۰ مشتری در این بازار، یک نمونه از این مدل‌ها را در سال ۲۰۱۴ به خانه برده‌اند؛ یعنی تنها حدود ۷ درصد فروش کل لندروور. دیسکاوری اسپورت جدید که قیمتش از ۳۷۹۹۵ دلار آغاز می‌شود، نسبت به ب‌ام‌و X3 دو دیفرانسیل و آئودی Q5، حدود ۲ هزار دلار ارزان‌تر است. در همین حال، به نظر می‌رسد، فروش بیشتر لندروور به خاطر طراحی زیبای به کار رفته در آن باشد. در دیسکاوری اسپورت، پنل‌های بدنه بر روی یک فریم عضلانی کشیده شده‌اند و در نتیجه، یک طراحی به دور از درهم‌ریختگی ایجاد شده است.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

دیسکاوری اسپورت به اندازه ۹۴ میلی‌متر نسبت به LR2 کشیدگی پیدا کرده است و ردیف سوم صندلی‌ها را نیز ارائه می‌دهد. همچنین طول این مدل نسبت به پسرعموی صمیمی خود، «رنجروور اووک»، حدود ۲۲۹ میلی‌متر بیشتر است. امّا حقیقت این است که خط سقف دیسکاوری اسپورت مانند اووک چندان تهاجمی نیست و فضای سر و دید بیرونی در اووک به‌مراتب بهتر است.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

کابین مطابق معمول لندروور ساخته و پرداخته شده و در آن مواد سطح بالا و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی متوسط استفاده شده‌اند. البته موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار مهم است؛ چرا دیسکاوری اسپورت اولین مدل جگوار لندروور است که از سیستم جایگزین و بهینه‌سازی‌شده InControl استفاده می‌کند. این سیستم از یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی استفاده می‌کند که با رنگ‌های بیشتر و گرافیک‌ها جذاب، حالت برجسته‌ای پیدا کرده است. با این حال، تنها چند لمس کوتاه بر روی صفحه کافی است تا کُندبودن واکنش نرم‌افزاری آن مشخص شود؛ مشکلی که هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

در جلوی ستون دوم بدنه خودرو، دیسکاوری اسپورت بسیاری از المان‌های مکانیکی خود را با مدل اووک مشترک است؛ از جمله یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر و یک گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته. این موتور 240 اسب‌بخاری که توسط فورد طراحی و ساخته می‌شود، واکنش و سرعتی مشابه آنچه در موتورهای توربوی چهار سیلندر آئودی و ب‌ام‌و دیده می‌شود، ندارد. در همین حال، این موتور، می‌تواند حداکثر گشتاوری برابر ۳۴۰/۳ نیوتن‌متر برای دیسکاوری اسپورت تولید کند. پیش‌بینی می‌شود که دیسکاوری اسپورت با وزن ۱۹۹۶ کیلوگرمی خود، نتواند در زمینه شتاب با رقبای موجود در کلاس خود که زیر ۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند رقابت کند و شاید این زمان برای این مدل حدود ۷/۳ ثانیه باشد.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

حس کُند بودن موتور وقتی تشدید می‌شود که گیربکس در هنگام رفتن به دنده پایین‌تر، وقفه‌ای کوتاه در هنگام تغییر دنده ایجاد می‌کند. البته این مشکل در دیگر وسایل نقلیه‌ای که از گیربکس ZF استفاده می‌کنند و از جمله جیپ چروکی دیده می‌شود. به نظر می‌آید این گیربکس ۹ سرعته نسبت به گیربکس ۶ سرعته که جایگزین آن شده، یک گام به عقب رفته باشد. در حالی که کیفیت شیفت دنده‌ها نسبت به چروکی، نرم‌تر شده است، ولی رفتن به دنده بالاتر از دنده اول به دوم، هنوز با همان تکانه ناخوشایند همراه است.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

با توجه به تأخیر موتور و تردیدهای گیربکس، رانندگی آرام با دیسکاوری اسپورت می‌تواند کاری چالش‌برانگیز باشد. در طول شتاب‌گیری با پدال گاز در حالت نیمه برای بالا رفتن از یک تپه یا سبقت یا به شکلی ساده برای رسیدن به حداکثر سرعت، دیسکاوری اسپورت زمان زیادی را برای سرعت گرفتن معطل نمی‌کند؛ طوری که سرنشینان خودروی شما خیال می‌کنند که با پدال گاز مانند یک سوئیچ خاموش و روشن کار می‌کنید. البته موتور جدید اینجنیوم ۲ لیتری توربوی جگوار لندروور نیز قرار است از اواخر سال ۲۰۱۶ وارد مرحله تولید شود که به این زودی‌ها، آن را در این مدل نخواهیم دید.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

در حالی که پیشرانه یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف دیسکاوری اسپورت است، شاسی مورد استفاده در این، یکی از بهترین شرایط را دارد. این شاسی با یک ساختار صلب یکپارچه همراه است که بیشتر وزنش مربوط به قسمت‌های فولادی است. ولی در همین حال، کاپوت، سپرها، سقف و درب عقب، قالب آلومینیومی دارند. در مسیرهای یخ‌زده و پر از ناهمواری ایسلند، بدنه دیسکاوری اسپورت هیچ‌گاه دچار لرزش نشد و با آرامش در آن‌ها حرکت می‌کرد. در جاده‌های آسفالته، کابین واقعاً ساکت است؛ مخصوصاً اینکه بدانیم در خودروی تست از تایرهای زمستانی استفاده شده است.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

کیفیت سواری، هم در جاده و هم در خارج از آن، بسیار مناسب است و خبری از «خشونت اسپورتی» مانند اووک نیست. بهینه‌سازی سیستم تعلیق، شاهکاری از یک دامپینگ مطیع و یک کنترل بدنه صلب است. سیستم تعلیق جدید مولتی‌لینک در عقب که کوتاه‌تر و جمع‌وجورتر از سیستم مشابه خود در اووک است، باعث ایجاد فاصله بیشتر بین چرخ‌ها شده و در نتیجه، امکان استفاده از آپشن ردیف سوم صندلی‌ها فراهم شده است. لندروور مدل «دیسکاوری اسپورت» را یک خودروی ۵+۲ سرنشینه می‌داند. البته این موضوع را باید این‌گونه تفسیر کرد که در دیسکاوری اسپورت فضایی برای ۵ بزرگسال و ۲ بچه خردسال فراهم است. البته استفاده از ردیف سوم صندلی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد و بهترین مزیّت این ردیف صندلی، طراحی فضایی آن‌هاست. وقتی این ردیف صندلی‌ها جمع شود، کف دیسکاوری اسپورت همانند نسخه ۵ سرنشینه صاف می‌شود. البته این نکته را نیز باید درنظر بگیریم که ورژن ۷ سرنشینه نمی‌تواند برای حمل وسایل از فضای زیر کف استفاده کند.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

لندروور که تحت مالکیت کمپانی «تاتا» قرار دارد، بازنگری‌های بسیار خوبی در مورد طراحی مدل‌های رنج‌روور انجام داده است. دیسکاوری اسپورت نشان می‌دهد که بخش لندروور از این خانواده بزرگ، به دنبال کسب موفقیت و تجدید حیات است. مدل LR4 به زودی دوباره با عنوان «دیسکاوری» شناخته خواهد شد و یک «دیفندر» جدید نیز تا ۲ سال آینده به بازار می‌آید (این مدل قرار است برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته در بازار امریکا نیز عرضه شود).

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ یا ۵+۲ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت:
    • مدل SE برابر ۳۷۹۹۵ دلار.
    • مدل HSE برابر ۴۲۴۹۵ دلار.
    • مدل HSE لاکچری: ۴۶۴۹۵ دلار.
  • نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۰/۳۱ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

2015 Land Rover Discovery Sport
2015 Land Rover Discovery Sport

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۷۴۱ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۹ متر.
  • عرض: ۱/۸۹۵ متر.
  • ارتفاع: ۱/۷۲۵ متر.
  • وزن کلی (تخمین): ۱۹۹۶ کیلوگرم.

تست‌های سرعت (تخمین):

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۶ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

47 دیدگاه

    1. فورد
      سوابق: (288 دیدگاه) ,

      اگه این یه اس یو وی واقعی پس کادیلاک اسکالید چیه دیفندر یه چیز دیگس

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل نوید
        نوید
        سوابق: (1525 دیدگاه) ,

        اسکالاد بیشتر مسافرتیه تا آفرودی
        اس یو وی واقعی یعنی لند کروز و …
        .
        .
        .
        .
        .
        .
        .
        .
        جدا از این حرفا
        .
        .
        .
        .
        .
        .
        .
        واقعا شما این عکسا و امثالشون رو میبینید. و به آفرود علاقه مند نمیشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل RETOLEX
        RETOLEX
        سوابق: (1407 دیدگاه) ,

        اسکالید میتونه مثل این افرود بره؟
        دیفندر مثل این لوکس و راحته؟
        هرچی بچه مدرسه ای هست اومده تو این سایت

        پاسخ
        1. فرید
          سوابق: (179 دیدگاه) ,

          داداش شما از هاروارد اومدی
          حرفتو قبول دارم ولی توهین نکن شاسی بلند فقط تویوتا لندکروز

        2. تصویر پروفایل RETOLEX
          RETOLEX
          سوابق: (1407 دیدگاه) ,

          کاش از هاروارد اومده بودم
          شما به این میگی توهین؟؟

    2. s.class
      سوابق: (99 دیدگاه) ,

      هیچ کس نمیتونه به لندروور ایراد بگیره مخصوصا به کیفیتش

      پاسخ
    3. آرماااام
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      لندروور همیشه خودروهای آفرود خوبی رو ساخته که کیفیت از سر و کولشون بالا میره ،شاید یکم کم فروش باشه در دنیا ولی هنوزم آدمای متعصب ایندبرند خاص وجود داره و خواهد داشت،بنظرم رنجروور یکی از زیباترین خودروهای لندروور هست

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل RETOLEX
          RETOLEX
          سوابق: (1407 دیدگاه) ,

          نکنه حرفام به پیر پشمک موی شباهت داره

  1. ali
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    چرا صندلی های ردیف سومش اینجورین؟

    پاسخ
  2. mds
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    جون میده واسه کوه و (کمند 😥 )

    .
    .
    .

    😛

    پاسخ
    1. فرید
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      دلت میاد این عروسکو ببری کوه کمند اخه اینو باید بعذ ظهرا ببری ششم بهمن(سنندجیا میدونن) …

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل RETOLEX
        RETOLEX
        سوابق: (1407 دیدگاه) ,

        ادم.ماشین رو میخره برای راحتی خودش
        نه از همه چی بزنی که ماشینت خراب نشه

        پاسخ
  3. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    رنج رورر بیشتر به خاطر قیافیه قشنگشه که این همه طرفدار داره و خیلیا دارن از روش کپی میکنن.
    من که تو ماشینای شاسی عاشق ایووک هستم بعدشم پورشه کاین

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید
      نوید
      سوابق: (1525 دیدگاه) ,

      از انتخابات میگم
      بهت بر نخوره
      .
      .
      .
      .
      جون به جونتون کنن اسپورت بازین

      پاسخ
      1. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
        سوابق: (570 دیدگاه) ,

        چرا ناراحت بشم نوید
        کاملا مودبانه انتقاد کردی
        ولی خب باید قبول کرد که قیافه یه معیار مهم تو خرید ماشینه
        حالا من یه چیزی میگم امیدوارم ناراحت نشی من تا حالا جوونی ندیدم که عاشق ماشین اسپرت نباشه حالا بعضیا کمتر ولی در کل ماشین اسپرتو واسه جوونا و ماشینای راحت و جا دار رو واسه سنین بالا

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل نوید
          نوید
          سوابق: (1525 دیدگاه) ,

          آره قیافه که خیلی مهمه
          منم از این ماشین خوشم میاد
          میخواستم بگم
          ولی من کلا از اون دسته ای که به اسپورت علاقه دارن ولی کمتر هستم
          چون به نظر من آفرود لذت و هیجان و در عین حال آرامش خیلی خیلی بیشتری داره
          و خرج و خطرش هم کمتره
          یعنی نمیشه یه جوون …….
          چی بگم والا
          .
          .
          .
          .
          حالا در آینده عکس ها و فیلم هایی از آفرود میزارم تا همه بفهمن من چی میگم
          .
          .
          .
          .
          اینکه خیلی ها به آفرود علاقه ای ندارند و به اسپورت علاقه ی خیلی خیلی زیادی دارند
          به خاطر اینه که تصویر اشتباهی در. ذهن اونا از آفرود و اسپورت
          نقش بسته
          .
          .
          چون در دنیای حقیقی خیلی فرق میکنه
          .
          .
          ……………..

  4. علی
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    یعنی 1 عکسم از نمای عقبش نداشتین که بذاریند؟؟؟

    پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (1312 دیدگاه) ,

        بنز ماشینه دل همست بیخود تلاش برضدش نکن اینجای جایه بنز ستیزی نیست میبینی که حتی در پست مخصوص رور بیشتر لایک شد

        پاسخ
  5. behdad
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    اول اسب بخار رو نوشتید 24 لطفا اصلاح کنید

    پاسخ
  6. فرید
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    لند روور لایک+++
    تویوتا– — —

    پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    آهای چینی ها، بدویید، اینم مثل Evoque یه کپی بزنید حالشو ببرید

    پاسخ
  8. behdad
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    این ماشین در سطح و نوعه خودش عالیه بنظر من هر ماشینی رو باید به نسبت و نوعش ازش انتظار داشته باشی منظورم اینه که مثلا یه هاچ بک بگیری و به اندازه یه شاسی بلند ازش انتظار داشته باشی این نادرسته به نظر من

    ارادت BEHDAD

    پاسخ
  9. سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    عکس کامل ازش نداشتین بذارین؟اینا که همش نصفش تو آبه،تازه از پشتش هم که نذاشتید

    پاسخ
  10. ارمان
    سوابق: (1000 دیدگاه) ,

    خیلی خوبه برای عزیزانی که قصد خرید ماشین منطقه ازاد دارن یه انتخاب تمام عیاره هیچ کمو کثری نداره , لوکس با وقار کاربردی با قابلیت های زیاد هیچ جا ضایت نمیکنه به این میگن ماشین

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز یک پیشنهاد دارم،قطعا از نظر اطلاعات فنی و دانش خودرو از همه شما عزیزان خیلی چیزا یاد میگیرم و همه شما عزیزان اطلاعات کاملتری نسبت به من دارین ولی سعی میکنم نظرات و تجربیات خودمو نسبت به ماشینی که دیدم یا سوار شدم در اختیارتون بزارم، در مورد میتسوبیشی ASX چون چندین بار سوار شدم نظرمو گفتم و خب کلی هم دیسلایک خوردم! چیزایی که گفتم تجربه شخصی خودم بود به نظرم همه دوستان باید تجربه خودشونو از ماشینایی که داشتن در اختیار بزارن تا همه استفاده کنیم و اگر خیلی ها نظر مخالف داشتن بدون تعصب علتشو بگن،، متاسفانه عزیزان از ترس دیسلایک نظرات واقعی خودشونو نمیگن و به تعریف و تمجید الکی از یه ماشین میپردازن.. فضای بحث رو با هم از این حالت تعریف و تمجید خارج کنیم به نظرم نقد و بررسی کاملتری میشه انجام داد، ببخشید طولانی شد با تشکر

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1000 دیدگاه) ,

      احسان جان واسه این دیس خوردی که گفتب اشغاله که واقعا نیست

      پاسخ
  12. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت کاربران گرامی
    خواستم بپرسم بنده مایل به خرید پژو پارس هستم به نظر شما موتور1800 زانتیادست دومشو بگیرم یا صفر tu5
    با تشکر منتظر جواب هستم

    پاسخ
  13. سامان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دیسکاوری همیشه چهره خشک و مطمعنی داشت، عدم تقارن در درب انتهای ماشین، زوایای نسیتا 90 درجه، قد بلند و این جور مسائل تبدیلش میکرد به ماشینی دوست داشتنی که بدون جلب توجه انجام وظیفه میکرد.
    حالا چی داریم؟ دراشو بستن، یه شلنگ هوا هم انداختن توشو بادش کردن، یه مشتم کوبیدن رو سقفش و اینم شد ورژن جدید.
    نمیدونم ایووک رو زمانی طراحی کردن که دست چینیا بود و یا نه اما صرفا یک چینی میتونه بعد از یک سال نگاه کردن به ایووک خسته نشه و همچنان بگه فکرم درست بوده، این طرحا تاریخ مصرف دارن، سانتافه 2 سال ، ورا کروز 1 سال، گرنجور 2 سال تونست بدرخشه اما بعدش وقتشون تموم شد.
    تو این میون معدود طرح هایی از جمله کلاس E بنز بود که تونست هنرشو با ابداعات جدید فرم دادن بدنه تطبیق و بعد نشون بده، اونوقت سال 2013 رنجروور رو با تغییرات استادانه تر از کلاس E به روز میکنن اما اونقد خسته میشن که دیسکاوری رو چینیولایز میکنن(شایدم کوریولایز)
    واسه من که سالها آرزوی داشتن دیسکاوری رو داشتم حس بدیه.

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل amin
    amin
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    همه چيش خوبه مخصوصا سيستم تعليق اما برا اين ماشين ي موتور قوي تر لازمه
    ي 8 سلندر يا 6 توربو نه 4 سيلندر 2 ليتري

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.