اولین نگاه به لوتوس اگزیج S رودستر مدل 2015

آمارها نشان می‌دهند خریداران خودروهای لوکسِ اسپرت جعبه‌دنده‌های اتوماتیک را بیشتر دوست دارند؛ گواه این مدعا دو چیز است: یکی این‌که اکثر خودروسازان در خاورمیانه که طرفداران دنده اتوماتیک به‌وفور یافت می‌شوند بازار فروش پررونقی دارند و دوم این‌که در اروپا نیز انواع دوکلاچه اتوماتیک با گذر زمان با اقبال بیشتری مواجه می‌شوند و جعبه‌دنده‌های دستی سهم کمتری در سفارشات دارند.

2015 Lotus Exige S Roadster
2015 Lotus Exige S Roadster

در این راستا خودروسازی لـوتـوس مدل جدید اگزیج S خود را که از سال 2015 میلادی فروش آن آغاز می‌شود با یک جعبه‌دنده اتوماتیک سفارشی هم عرضه خواهد کرد. این مدل که نسخه رودِستر نیز خواهد داشت امیدهای زیادی را برای افزایش فروش ایجاد کرده و مانورهای زیادی روی آن انجام شده است.

خود کمپانی معتقد است جعبه دنده جدید لذت رانندگی با این مدل کمیاب را چند برابر کرده و باعث جذب خریداران بیشتری خواهد شد.

2015 Lotus Exige S Roadster
2015 Lotus Exige S Roadster

اگزیج به نوعی خویشاوند مدل Elise به‌حساب میاید، اما تفاوت‌هایی نیز باهم دارند که از آن جمله می‌توان به استایل متفاوت و فاصله بیشتر اکسل‌ها در اگزیج اشاره کرد؛ البته کار به اینجا ختم نمی‌شود چراکه در اگزیج S جدید از یک پیشرانه جدید 3.5 لیتری 6 سیلندر محصول تـویـوتـا استفاده خواهد شد که دارای نرم‌افزار کنترل موتور و توربوشارژرهای ساخت لـوتـوس است.

2015 Lotus Exige S Roadster Interior
2015 Lotus Exige S Roadster Interior

جعبه دنده جدید با قیمت دوهزاردلار در لیست ثبت سفارش قرار می‌گیرد و در هردو نسخه کـوپه و روباز (drop-top) در دسترس خریداران خواهد بود؛ همچنین به پدال‌های تعویض پشت فرمان شیک و جذابی نیز مجهز شده تا تعویض دنده‌ها به طرزی استثنایی تحت فرمان راننده باشد.

2015 Lotus Exige S Roadster Interior
2015 Lotus Exige S Roadster Interior

اگر بخواهیم در دو کلمه توصیفش کنیم فقط می‌توانیم بگوییم “بسیار سریع”!!

اگزیج S اتوماتیک در تند و تیز بودن چیزی از نسخه دستی کم نمی‌آورد و با زمان 3.8 ثانیه برای 96 کیلومتر بر ساعت و 9.2 ثانیه برای 161 کیلومتر بر ساعت به‌هیچ‌وجه کند به نظر نمی‌رسد؛ شایان توجه است پدال‌های گاز جدید با وزن مناسب‌تر و سامانه کنترل تراکشِن نیز به‌طور استاندارد روی همه مدل‌ها وجود دارد.

2015 Lotus Exige S Roadster Engine
2015 Lotus Exige S Roadster Engine

بهترین مورد در مورد اگزیج S جدید در دسترس بودن تمام توان و کارایی خودروست به‌گونه‌ای که کمتر خودرویی در این ابعاد و اندازه این‌قدر سریع و چابک است و حتی در سرعت حدود 200 کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن نیز تحت فرمان بوده و حس آرامش خاطر و اعتمادبه‌نفس به شما القا می‌کند!

2015 Lotus Exige S Roadster
2015 Lotus Exige S Roadster

تمامی مدل‌ها دارای سه حالت رانندگی off, standard, sport هستند که ثبات و پایداری شاسی، حساسیت پدال گاز و صدای خروجی از اگزوزها را تنظیم می‌کنند. در حالت رانندگی sport با صدای خشن اگزوزها آماده انجام مانورها بوده و یاغی‌تر از همیشه است، با این وجود سامانه‌های ایمنی به‌طور کامل غیرفعال نبوده و در صورت احتمال بروز حادثه وارد عمل خواهند شد. علاقه‌مندان به پیست هم می‌توانند با پرداخت بهای بیشتر یک پکیج مخصوص پیست سفارش دهند که باعث چالاکی و وحشی‌تر شدن هرچه بیشتر خودرو در خیابان و پیست مسابقه می‌شود.

2015 Lotus Exige S Roadster Interior
2015 Lotus Exige S Roadster Interior

سیستم فرمان با سرعت خودرو هماهنگی کامل دارد و با افزایش سرعت سنگین‌تر می‌شود. ترمزها قوی و قابل‌اطمینان بوده و کارآمدی در حد انتظار و قابل قبولی دارند.

2015 Lotus Exige S Roadster
2015 Lotus Exige S Roadster

صندلی‌ها نسبتاً ظریف اما راحت‌اند و سرنشین را در خود نگه می‌دارند. داخل کابین دنج و آرام است و نظم خاص خود را دارد؛ تجهیزات رفاهی در سطح مناسبی هستند اما در مقایسه با رقیبی مثل پــورشــه باکستر نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد. در زمینه عایق‌کاری و جلوگیری از نفوذ سروصدا و باد و … نیز ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ البته باید توجه داشت که در تولید اگزیج S جدید کلیدواژه اصلی عملکرد و کارایی بوده است.

2015 Lotus Exige S Roadster
2015 Lotus Exige S Roadster

اگزیج S 2015 با محدوده قیمتیِ حدود شصت هزار دلار، درست است که کمی پا به سن گذاشته و همه‌فن‌حریف نیست اما اگر به دنبال خودرویی تند و تیز هستید به‌سختی می‌توانید نادیده‌اش بگیرید. ولی درصورتی‌که که محصولی چست و چابک مدنظرتان باشد گزینه‌های بهتری مانند پــورشــه باکستر پیش رو دارید، گرچه مقایسه این دوچندان هم آسان به نظر نمی‌رسد.

2015 Lotus Exige S Roadster Interior
2015 Lotus Exige S Roadster Interior

در پایان توجه شمارا به مشخصات فنی لوتوس اگزیج S 2015 جلب می‌کنیم.

قیمت: 56,600 دلار

پیشرانه: V6 بنزینی به حجم 3456cc، دارای دو توربوشارژر

حداکثر توان خروجی: 345 اسب بخار در 7000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 400 نیوتون‌متر

جعبه‌دنده: 6 سرعته خودکار

وزن خشک: 1182 کیلوگرم

حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت (محدودشده)

شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 3.8 ثانیه

مصرف سوخت: 7.9 لیتر در یک‌صد کیلومتر (به‌صورت ترکیبی)

میزان تولید دی‌اکسید کربن: 222 گرم بر کیلومتر

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

29 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل farzad
    farzad
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    ای بابا خروجی هوای داخل کابینم از L90 کپی برداشتن دیگه گندشو دراوردن!!!! (:

    پاسخ
    1. Frankenstein
      سوابق: (77 دیدگاه) ,

      اره….راست میگه….

      عین ال 90 خودمونه

      :)))

      پاسخ
      1. Lion26
        سوابق: (184 دیدگاه) ,

        منظورت از ال نود خودمون چیه؟
        ال نود همون داچیا لگان هستش که برای رومانی،نه برای ما.

        Just France.

        پاسخ
      2. سجاد
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        اگه یادتون باشه ، اولین بار سایپا 141 دولوکس ، ساخته دست توانمند مهندسین سایپا ، چنین دریچه کولری داشت . . .
        بنظرم ایران باید در مجامع بین المللی پیگیر این کپی برداری باشه!
        جهانیان باید بدونن که صنعت خودروسازی اروپا با اتکا به داشته های ما به اینجا رسیده . . .

        پاسخ
        1. sajad
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          دوست عزیزم نمی دونم شوخی کردی یا جدی گفتی ولی طراحی این نوع داشبردی که شما مدنظرته برمیگرده به پنجاه سال پیش که اولین بار روی کشنده های استار ۲ و ۳ نصب شد و هنوز هم در ایران استفاده میشوند ومحصول آمریکا بودند حداقل تا اونجایی که من میدونم

  2. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    شتابش خیلی زیاده در مقایسه با قدرتش ولی در کل لوتوس خیلی داره درجا میزنه .موتور از تویوتا؟

    پاسخ
    1. SajadZB
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      طراحی لوبو با لوتوس نبوده ،لوتوس در طراحی شاسی با هافی همکاری دارن.

      پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    توربو داره و اینقدر قدرت و گشتاورش کمه؟

    پاسخ
    1. رهام
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      مهم شتاب و سرعت هست نه چیزی دیگه.

      پاسخ
  4. هادی
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    خیلی مضخرفه 56 هزار تا کی به این میده ؟
    داشبردش واقعا تعطیله یادش بخیر قدیما ماست وانتد چه حالی میداد با این

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Jon Snow
    Jon Snow
    سوابق: (147 دیدگاه) ,

    خوشمان نیامد ……
    با 56000 دلار گزینه های خیلی بهتری هم هست …..

    پاسخ
  6. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    راستش برای بررسی یه ماشین اسپرت یا سوپر اسپرت بیشتر باید عملکرد ماشین مد نظر باشه تا ظاهر

    عملکردش رو که هنوز نیومده و ندیدیم
    ولی اگه عملکردش هم مث ظاهرش باشه، خیلی گزینه ی جالبی نیست.

    آخر یه نکته ای هم اضافه کنم، شاید لوتوس زیاد اوضاع احوالش این روزا خوب نباشه ( تا اونجا که من میدونم) ولی نباید دسته کم بگیریمش، اینم در روزگار خودش حرفای زیادی برای گفتن داشته

    ارادت

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1169 دیدگاه) ,

      درود. صادق جان عملکردشو ندیدیم اما به نظر نمیاد ضعیف باشه. در نوع خودش بد نیست. یه نکته ی جالبی هم از این متن یاد گرفتم، اونم اینکه حتی وزن پدالها هم مهمه توی رانندگی. نمیدونستم

      پاسخ
      1. صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        آره حسین جان، منم نمیدونستم

        حتما سبکی یا سنگینیش روی پای راننده تاثیر میذاره

        البته الان که بهش فکر کردم، دیدم پدال گاز اگه خیلی سبک و روون باشه، کنترل ماشین تا حدی سخت میشه، مخصوصا برای مصارف شهری و مناطق پر ترافیک

        ارادت

        پاسخ
  7. reza
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    لوتوس بدرد نمیخوره چون زورش به بی ام و سری 1 هم نمیرسه . همه این رو تودرگ 2011 دیدند. فقط خدا کنه توی درگ2015 بین رقیب هارو ور دادند چون رقابت سخت تر میشه مثل p1 and veron و…

    پاسخ
    1. محمدعلی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      بابا بی خیال ای اطلاعات کم رو از کجا میارید اخه؟؟؟؟
      \

      پاسخ
  8. danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    این چیه آخه ساختن اه اه انقدر بدم میاد ازش 😐

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    امین جان ممنون

    خیلی دوست دارم لوتوس به دوران اوج خودش برگرده، واقعاً ضعیف شده تو این عرصه

    در مورد اگزیج هم باید بگم که عملکرد خیلی خوبی داره واقعاً.

    از نظر طراحی هم خیلی شبیه نمونۀ الیز هستش.

    از نظر قیمت هم تقریباً خوب و متمایل به زیاد داره.

    ولی من به شخصه خیلی منتظر مدل Elite هستم….

    کاش زودتر تولید بشه

    پاسخ
  10. سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    لوتوس کلا سه مدل ماشین داره: Exige،Elise,Evora
    Evora S هم مثل اگزیج 345 اسب قدرتشه ولی شتابش 4.3 و قیمتش هم حدودا 80 هزار دلار!!!

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (355 دیدگاه) ,

      ولی سابقه خوبی در تولید ماشین های اسپرت کامپکت داره

      پاسخ
    2. محمدعلی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      تو مدل جدید 400 hp و قیمتشم اونقد نیست

      پاسخ
  11. NA-NikandreosApotheon-NA
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    خودرو سریع و چابکی هست ولی حیف که فضای کافی برا رانندش نداره مثل آلفا رومئو 4C میمونه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.