لوتوس اگزیج اسپورت 350؛ وزن کمتر و عملکرد بالاتر

لوتوس به‌تازگی از یک مدل زیبا‌تر، سبک‌تر و آماده برای مسابقه در پیست از اگزیج برای اروپا خبر داده است. این خودرو که لوتوس اگزیج اسپورت 350 نامیده می‌‌شود، به‌دقت از شعار اصلی مؤسس کمپانی، کالین چاپمن (Colin Chapman) پیروی می‌کند:

ساده‌سازی و سپس کاهش وزن.

در این راستا، اگزیج جدید به میزان ۵۰/۸ کیلوگرم از وزن مدل چابک کنونی اگزیج S کاسته و به وزن کلی برابر ۱۱۲۵ کیلوگرم دست یافته است. به گفته لوتوس، برای رسیدن به این سطح از صرفه‌جویی در وزن، مهندسان وزن هر اِلمان از مدل قبلی اگزیج را اندازه‌گیری کرده‌اند و سپس مواردی چون یک پنل درب عقب با هواکش، باتری سبک‌تر، نگهدارنده‌های با وزن کمتر برای موتور، استفاده از ساختار سبک‌تر برای کنسول وسط، اصلاح لوله‌کشی سیستم HVAC و تجدیدنظر در عایق‌کاری صوتی بدنه درنظر گرفته‌اند.

Lotus Exige Sport 350
Lotus Exige Sport 350

برای پیشرانه اگزیج اسپورت از همان موتور سوپرشارژر ۳/۵ لیتری V-6 استفاده می‌شود که قدرتی برابر ۳۴۵ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۴۰۰ نیوتن‌متر به همراه دارد. این سطح از پیشرانه برای این کوپه کوچک کافی است تا سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳/۷ ثانیه ثبت کند و به سرعت حداکثر ۲۷۳/۵ کیلومتر بر ساعت برسد. قدرت موتور از طریق یک گیربکس ارتقا یافته ۶ سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که در عین حال، از آپشن گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به همراه پدل شیفتر نیز می‌توان استفاده کرد.

Lotus Exige Sport 350
Lotus Exige Sport 350

در زیر پوسته آشنای بدنه اگزیج، لوتوس با استفاده از دامپرهای مستحکم‌تر و تجدیدنظر در ژئومتری سیستم تعلیق، کوپه خود را ارتقا داده است. در همین حال، یک سری کالیپرهای ترمز تهاجمی ۴ پیستونه نیز به کار برده شده است. رژیم لاغری مضاعف لوتوس برای اگزیج با بهبود شرایط شاسی نیز همراه شده است و در نتیجه اگزیج 350 جدید می‌تواند در پیست آزمایشی «هِثِل» لوتوس به اندازه ۲/۵ ثانیه از مدل قبلی اگزیج S پیشی بگیرد.


از جمله دیگر نکات جدید اسپورت 350، اضافه‌ شدن بسته‌های تریم کلاسیک برای داخل کابین است که شامل یک سری طراحی‌های تارتان چهار‌خانه با زمینه زرد بر روی صندلی‌های اسپورت و پنل درها می‌شوند.

Lotus Exige Sport 350
Lotus Exige Sport 350

Lotus Exige Sport 350
Lotus Exige Sport 350

اگر هم بخواهید نسخه سفارشی خود را از 350 اسپورت داشته باشید، لوتوس این موضوع را برای مشتریان خود پیش‌بینی کرده است. مجموعه‌ای از آپشن‌های اضافی شامل ترمزهای بزرگتر، چرخ‌های سبک‌وزن، کالیپرهای ترمز رنگی، سیستم کولر و تنظیم هوا و سیستم اطلاعات و سرگرمی برای این منظور درنظر گرفته شده است. برای آنهایی نیز که ترجیح می‌دهند در این مدل لوتوس، تجربه رانندگی سقف‌باز داشته باشند، یک نسخه رودستر در ماه مارس سال آینده میلادی ارائه خواهد شد.

Lotus Exige Sport 350
Lotus Exige Sport 350

اگزیج اسپورت 350 شانس زیادی برای حضور در بازار امریکا ندارد؛ چرا که هنگامی که آخرین بار لوتوس در این بازار حاضر بوده، مدل قبلی اگزیج نتوانسته استانداردهای ایمنی لازم را کسب کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

13 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    دسته دندشو چرا لخت گذاشتن ولی بدم نشده

    پاسخ
  2. بنتلی
    سوابق: (1045 دیدگاه) ,

    دیگه فک کنم همینجوری بگذره ی پکیج لاغری و کاهش وزن برا خریداراش هم در نظر بگیره!:-‏D‏ شوخی کردم
    ظاهر بیرونی جذاب و هیجان انگیز ولی طراحی داخلیش خیلی بده،خیلی سادس
    دوستان ی سوالی ک هنوز توی ذهنمه،اگه خودرو های توی این رده و یا بالاتر برا ورود ب آمریکا تست ایمنی انجام میدن پس چرا هیچ فیلمی وجود نداره؟!!!نسخه محدودا هم تست میشن؟

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    همیشه از لوتوس خوشم‌میومده،البته به غیر از روکش صندلیهاش که مثل زیرشلواری پدربزرگمه 😀

    پاسخ
  4. جوشکار سرحال
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    همون ۹۱۸ هست، فقط چراغاشو عوض کرده !
    طرح روکش صندلیاشم مثه پیژامه هست.، D
    لوتوس که اینگیلیسی نیست خدارو شکر؟!..

    پاسخ
  5. جوشکار سرحال
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    یه همچین ماشینی یه همچین دیزاین داخلی…!
    این تریم داخلی رو با پورشه ۹۵۹ بزارید کنار هم، کدومش متعلق به امروزه؟!…
    واقعا که کار هر کس نیست تریم کوفتن.،. جنس نر میخواهدو مرد کهن !

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    از لوتوس 350 خوشم نمیاد ، اما نمیشه هم دوستش نداشت !

    دریچه تهویه اش اینهو ال نود خودمونه ….
    پس اون کنسولِ کنار درب راننده دیگه چیه ؟؟

    پاسخ
    1. خسته
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      جریان ازین قراره که چون انگلیسیا یه خفتی کردن از روز اول فرمونو گذاشتن سمت راست دیگه توش موندن نمیدونن چجوری تریم داخلی رو بچینن که جور در بیاد..
      از این روی اومدن کمی فرمون رو وسط تر آوردن که این خلا کمی جبران شه اما سمت راست راننده خالی شد ! پس گفتن یه یه متکایی بالشتی کوسنی کنسولی چیزی اونجا بزارن که راننده دستشو بذاره روش خسته نشه مثه من.،
      اکثر رانندگان دست راستن ولی با دست چپ که برای کارهای ظریف بهتره ، فرمان رو کنترل میکنند. لذا دست راست خسته شده و نیاز به استراحت گاهی برای لم دادن دارد.
      البته این دلایل آبگوشتی چیزی از ارزشهای والای دیزاین و طراحی فوق لوکس و آینده نگرانه ی داخل این خودرو کم نمیکند.،

      پاسخ
  7. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    این ماشین واسه کلاس گذاشتن نیست واسه عشق کردن لذت بردن از یه جاده پیچ در پیچه معکوس بندازی سر پیچو از صدای زیبا و چابکیش لذت ببری که خوراک جادهای ایرانه بعده 40 کیلومتر لاستیکت بترکهو کمکت بشکنه ??

    پاسخ
  8. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    فکر کنم یه خوردم ادم حرج کنه ارزش یه فراری کالیفرنیا خیلی بیشتر از اینه و دندش شبیه هویج نیس و روکشاش اون مدل ضایع نمیشه و همه میگن طرف فراری میرونه

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    ظاهر بیرونی خوبی داره، ولی ظاهر درونی چنگی به دل نمی زنه، ولی وزن ماشین رو خوب کم کردن و شتاب و سرعت خیلی خوبی داره.

    پاسخ
  10. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (550 دیدگاه) ,

    فراری باید لوتوس رو بخره.
    والسلام.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.