تست‌های اضافه EPA برای یافتن نرم‌افزارهای متقلب

یک هفته پس از آن که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا با جریمه خود برای استفاده از نرم‌افزار «متقلب» برای رسیدن به استانداردهای آلودگی اکسید نیتروژن دیزل، گروه فولکس‌واگن را با چالش روبرو کرد، مسئولان این سازمان می‌گویند که در آزمایش‌هایشان، گام‌هایی فراتر خواهند گذاشت و با روش‌هایی خودروها را ارزیابی خواهند کرد که چگونگی آنها در اختیار خودروسازان قرار نخواهد گرفت؛ این اقدام به منظور کنترل بهتر وجود چنین نرم‌افزارهایی صورت می‌گیرد. در همین حال، مطابق گفته EPA، هنوز برای مدل‌های ۲۰۱۶ گروه فولکس‌واگن با موتور دیزلی نسبتاً محبوب ۲ لیتری، هنوز مجوَز فروش صادر نشده است.

EPA Imposes Additional Emissions Tests to Catch "Cheater" Software
EPA Imposes Additional Emissions Tests to Catch “Cheater” Software

ژانت مک‌کیب (Janet McCabe)، دستیار اجرایی مدیریت دفتر «هوا و تشعشعات» سازمان، از نامه‌ای خبر می‌دهد که در آن گفته شده:

جهت اطلاع تمام خودروسازان، با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته در مورد فولکس‌واگن، ما در حال سخت‌تر کردن روش‌های ارزیابی خود هستیم.

این سازمان از ۲۳ دستگاه قابل‌حمل ثبت NOₓ برای ارزیابی خودروهای دیزل و کامیون‌های سبک استفاده خواهد کرد؛ این دستگاه‌ها همان ابزارهایی هستند که یک سال قبل، مهندسان داشنگاه وست ویرجینیا برای کشف نرم‌افزار «متقلب» دیزل فولکس‌واگن به کار برده‌اند. دستگاه‌های متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست امریکا همچنان به تست کامیون‌های دیزلی سنگین خواهند پرداخت؛ کامیون‌هایی که البته منابع تولید آلودگی بیشتری از اکسید نیتروژن هستند.

Volkswagen TDI
Volkswagen TDI

مطابق گفته کریستوفر گراندلر (Christopher Grundler)، رئیس بخش کیفیت هوا و حمل‌ونقل سازمان، EPA با استناد به ماده ۲۰۶ از قانون «هوای پاک»، اجازه پیدا کرده تا از تست‌های اضافی در مورد وسایل نقلیه دیزلی سبک مانند خودرو و کامیون‌های سبک، چه به صورت مالکیت شخصی و چه به صورت سیستم کرایه‌ای، استفاده کند. وی در این زمینه اضافه می‌کند:

هر خودروی جدید در بازار امریکا می‌بایست یک گواهی تأییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد. فولکس‌واگن برای مدل‌های ۲۰۱۶ با پیشرانه‌های ۲ لیتری دیزل، گواهی تأییدیه ندارد.

Volkswagen emissions
Volkswagen emissions

در همین حال، مالکان خصوصی مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ فولکس‌واگن و آئودی که در آنها از موتور دیزل ۲ لیتری مذکور استفاده شده، همچنان می‌توانند بدون نگرانی، به رانندگی خود ادامه دهند؛ البته این تا زمانی است که فولکس‌واگن امریکا و EPA برای یک زمان‌بندی برای فراخوان خودروها به یک توافق برسند. همچنین فولکس‌واگن اگر بتواند مهندسی مدل‌های دیزلی ۲۰۱۶ خود را به گونه‌ای تغییر دهد که سطح NOₓ آنها را کاهش دهد، می‌تواند فروش آنها را آغاز کند. همچنین «گراندلر» در مورد تست‌‌های جدید می‌گوید:

خودروسازان نیازی به دانستن روش‌های جدید تست ما ندارند. ما زمان بیشتری را با خودروها سپری خواهیم کرد و تست‌های بیشتری بر روی آنها انجام می‌دهیم.

البته مطابق گفته «گراندلر»، منابع EPA برای انجام چنین تست‌هایی نیز محدود است؛ ضمن اینکه باید درنظر گرفت که خودروهای دیزلی تنها ۲ دهم درصد آلودگی‌های اکسیدهای نیتروژن را موجب می‌شوند و بخش بسیاری از این نوع آلودگی، مربوط به کامیون‌های بزرگ و سنگین است. گراندر در این زمینه اضافه می‌کند:

هیئت منابع عوایی کالیفرنیا و سازمان معادل EPA در کانادا، در ارزیابی‌های جدید با سازمان حفاظت محیط زیست امریکا همکاری خواهند کرد تا جلوی این گونه ابزارها را بگیرند.

EPA Emissions Tests
EPA Emissions Tests

به نظر می‌رسد که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا نسبت به رسوایی نرم‌افزار متقلب فولکس‌واگن، یک موضع دفاعی گرفته است. در همین حال، یک هفته پس از اعلام این تخطّی، آزمایشگاه دانشگاه «وست ویرجینیا» توجهات رسانه‌ای زیادی را به خاطر استفاده از تجهیزات ویژه کامیون‌های سنگین برای یک مدل دیزل از فولکس‌واگن جتا، یک فولکس‌واگن پاسات و یک ب‌ام‌و X5 (قبول‌شده در آزمون) جلب کرده است؛ آن هم در زمانی بیش از یک سال قبل.

مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فگروه فولکس واگن
مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فگروه فولکس واگن

منبع: automobilemag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

7 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    من پراید استارت میزنم گنجشک های تو خونه میفتن میمیرن کف حیاط هم دود سیاه چرب میشینه حالا کار ندارم استوپر موتور ماشین های ایرانی همیشه خرابه وقتی وایستادی یا ریپ میزنه یا دور موتور رو سه هزار وایمیسته اینا رو نگاه چه میکنن برید از صنعت داخلی ما بترسید

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل AliZeus
    AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    تو آمریکا مو رو از ماست میکشن بیرون..اینجا شتر با بارش (دکل) گم میشه انگار نه انگار 😀

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    همین تقلب باعث شد تا راهکارهایی برای جلوگیری از تکرارش به وجود بیاد. درستش هم همینه.

    پاسخ
    1. vincent price
      سوابق: (236 دیدگاه) ,

      احمد آقا با نظرتون موافقم ولی ای کاش به جای سال ۲۰۱۵ همون سال ۲۰۰۹ این راهکارها رو پیدا میکردن تا این قضیه زودتر خاتمه پیدا میکرد

      پاسخ
  4. mohammad_boss429
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    راهکار مسئولان داخلی برای جلوگیری از تقلب در زمینه آلایندگی : وجود نداشتن سازمان حفاظت محیط زیست.

    پاسخ
  5. arash66
    سوابق: (298 دیدگاه) ,

    امیدوارم امریکایی ها برای محصولات خودشون هم همینطور سخت گیری کنن !!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.