متفرقه

تصویب جریمه‌های رانندگی مبتنی بر درآمد در بریتانیا

مقامات بریتانیایی این هفته وضع قوانین جریمه‌های رانندگی جدید مبتنی بر درآمد متخلفان را اعلام خواهند کرد. این روش مشابه مدلی است که قبلاً در فنلاند و دیگر کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی بکار گرفته شده است.


در خبر جدیدی که توسط اتوکار منتشر شده، رانندگانی که بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت از سرعت مجاز تخطی کنند بین ۱۲۵ تا ۱۷۵ درصد درآمد هفتگی خود جریمه خواهند شد. افرادی هم که در مناطقی با محدودیت سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت از سرعت مجاز تجاوز کنند با سه امتیاز منفی و جریمه‌ی ۲۵ تا ۷۵ درصدی درآمد هفتگی خود مواجه خواهند شد.


جریمه‌های رانندگی به سه بخش A، B و C تقسیم شده‌اند. جرائم دسته‌ی C شامل تجاوز ۵۰ کیلومتر در ساعتی و بالاتر از سرعت مجاز بوده درحالی‌که جرائم دسته‌ی B شامل تخطی سرعت ۱۸ تا ۳۲ کیلومتر در ساعتی از سرعت مجاز بوده و در نهایت جرائم دسته‌ی A را داریم که در آن سرعت راننده‌ی خاطی ۱.۶ تا ۱۶ کیلومتر در ساعت بیشتر از سرعت مجاز می‌باشد.

جرائم شدیدتر زمانی اعمال می‌شوند که با امتیازهای منفی دیگر یا موارد عدم صلاحیت راننده در ارتباط باشند. در این رابطه شاهد جریمه‌های ۲۵۰۰ پوندی برای متخلفان در بزرگراه‌ها بوده و جریمه‌های ۱۰۰۰ پوندی نیز برای مناطق دیگر وجود دارند.


اما در استرالیا نیز موسسه‌ی TAI خواهان استفاده از همین روش جریمه‌ی مبتنی بر درآمد است.

در خبری که اوایل سال جاری منتشر شد، TAI گفته که جریمه‌های رانندگی اغلب باعث فشار روی قشر کم‌درآمد می‌شود. حتی در یک مورد خانمی ۲۲ ساله به خاطر عدم توانایی در پرداخت جریمه‌ی ۱۰۰۰ دلاری در زندان جان باخت.

این موسسه می‌گوید:

تأثیر جریمه روی قشر کم‌درآمد می‌تواند بسیار بد باشد و منجر به فشارهای اقتصادی و حتی زندانی شدن شود.

در مدل نهایی پیشنهاد شده افراد کم درآمدی که سرعت آن‌ها کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت بالاتر از حد مجاز باشد حدود ۳۳ دلار جریمه شوند و این عدد برای افراد پردرآمد تا نزدیک ۲۹۵ دلار برسد.

در نهایت این موسسه این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند:

ماهیت کاهنده‌ی ساختار جریمه‌ها باعث می‌شود راننده‌های کم‌درآمد نسبت به افراد پردرآمد فشارهای اقتصادی زیادی را متحمل شوند حتی اگر هر دو راننده تخلفی مشابه را انجام دهند.
این موضوع نقض عدالت است. در این مورد ما نیازمند تنبیهی متناسب با درجه‌ی تخلف هستیم زیرا یک میلیونر به‌آسانی می‌تواند جریمه‌ای ۲۰۰ دلاری را بپردازد.
استفاده از مدل جریمه‌های ترافیکی فنلاند با تأثیر مثبت و منصفانه‌ی خود می‌تواند سیستم کنونی را بهبود بخشد. ساختار یاد شده به دلیل واقعیتی که مردم درآمدهای متفاوتی دارند بهبود خواهد یافت. این یک واقعیت است که سیستم کنونی آن را نشان نمی‌دهد.

آیا شما با چنین شیوه‌ای در تعیین جرائم رانندگی در ایران خودمان موافقید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    صد در صد بله موافقم.
    ولی اینا چطور میتونن حتی در آمد هفتگی افراد جامعه رو بدونن.ولی تو کشور ما چند ساله نتونستن حتی قشر پر درآمد رو شناسایی کنند.
    البته تو این سیستم مثلا یه سرمایه دار تازه ورشکست شده 2500 دلار جریمه بشه حتما سکته میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علي

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    این هم یکی از شگردهای (((رابین هود))) بازیهای اینگیلیسیهاست . (((آخه از پولدار بگیری و بدزدی بدی به فقیر که چی بشه؟!! ))))راست میگی از (((جیب خودت))) مایه بذار .به نظر من تمام اقشار مردم محترم هستند و ی جورایی باید دل همشونو بدست آورد. اگه راست میگن مبلغ پایه جریمه هارو کم کنن. در ضمن از وقتی فهمیدن خودروهای خودران میخواد دنیارو فرا بگیره و دکونشون قبضه بشه دست به این افکار شیطانی مخصوص خودشون زدن . حالا اینگلیس اینکارو میکنه ، خط میده به کشورهای جهان سوم و تازه به دورتن رسیده که اونها هم بهونه کنن و مردمو بدبخت کنن به نفع خودشون. اصلا از اینکارای اینگیلیس خوشم نمیاد فقط زرنگی و منفعت طلبی خاص.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dice

      ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (166 ديدگاه)

      توبیخ و یا جریمه کردن افراد.پرداخت مالیات… پرداخت کمک به فقیران….نسبت به سطح درامدشون از جمله چیزهایی است که بصورت مستقیم و غیر مستقیم تو قران سفارش شده… بعد شما می گی کار انگلیسیا اشتباه؟؟؟
      البته قران می گه از روزی بترسید که سایرین از انجام به قران از شما پیشی بگیرند :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. آریا

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    این روش عالیه
    مثلا تو ایران خودمون کسی که یه پانامرا توربو داره اصلا جریمه ی 200 هزار تومانی براش پول خرد هم نیست ولی اگه مثلا برای اون بشه 5 میلیون تومان اونوقت شاید از سرعت محاز تخطی نکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ساسان.م

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (338 ديدگاه)

    یک سری تخلفات رانندگی مثل سرعت و سبقت غیر مجاز ، مصرف الکل و مواد مخدر ، ویراژ دادن و … هست که اگه هرچی جریمه بذاری براش بازم کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    من که کاملا موافقم کسی که یه ماشین 20 30 میلیونی داره با کسی که 2 میلیاردی داره نباید یه اندازه جریمه بدن
    برای اونی که فقط 2 میلیارد پول ماشینشه 100 تومن اهمیتی نداره ولی ممکنه برای کس دیگه ای 100 تومن مهم باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Khan

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    کاملا با جریمه رانندگی زیاد موافقم و با این سبک جریمه کاملا مخالفم. به نظر میاد واسه سرکیسه کردن ملت پولداره.
    در جواب اونایی هم میگن صاحب ماشین گرون جریمه واسش پول خرده خب باشه. انگار پولدار بودن جرمه. سرعت فرضا 170 کیلومتر خطرناکه چه پژو پارس باشه چه پورشه پانامرا.
    نمره منفی بهترین فاکتور درکنار جریمه هست واسه اینکه نگیم وضع مالی طرف چجوره. شرایط همه یکسانه دیگه. وقتی نمره منفی خوردی گواهینامه ات ضبط شد چندسال حق رانندگی نداشتی میفهمی از چندمیلیون جریمه هم دردناکتره.
    حتی واسه رانندگی‌ در مستی و اینا هم باید زندان بذارن تا درس عبرت بشه واسه طرف. طرف مست از پشت زد ماشین رفیقمو تا وسط چپوند پاش بازداشت هم نذاشت.

    والا من باشم جریمه ها رو ده برابر میکنم، طرف بیخود میکنه رانندگی خطرناک یا غیرقانونی میکنه جون بقیه رو به خطر میندازه چه با پراید چه با بنز و بیشتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. خسرو

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    خلاف خلافه/ اینا هم از هر راهی میخوان بچاپن/ پس به اونی که درامد بالا داره وخلاف نمیکنه تسهیلات بیشتری هم بدین تا تعادل بشه/پولدارستیزی همه جا مد شده/اونایی که با پولدارها مشکل دارن برن اتیوپی-قشنگ یه دست زندگی کنن/ هر جامعه ای با پول پولدارها میچرخه/ یه جورایی پولدارها نعمت محسوب میشن نه ایراد ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (4492 ديدگاه)

      دوست عزیز بحث یه چیز دیگه اس
      مساله بازدارنده بودن اون جریمه ای هستش که در نظر گرفته میشه.
      جریمه ی 100 هزار تومنی واسه منی که پراید دارم زیاده و منو از انجام اون خلاف تا حد زیادی دور نگه می داره اما همین مبلغ واسه کسی که ماشین 500 میلیونی داره بازدارنده نیست. اگه فرضا مبلغ جریمه واسه اون فرد مثلا 800 هزار تومن باشه تا حد زیادی بازدارنده میشه. اینطور نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Khan

        ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (362 ديدگاه)

        بهتره جریمه درکل زیاد باشه و چیزای دیگه مثل نمره منفی و ضبط گواهینامه و محرومیت از رانندگی درکنارش باشه و محکم و درست اجرا بشه تا اینکه بخوایم یکی رو بخاطر پولدارتر بودنش توبیخ بیشتری کنیم.
        واسه من فرقی نمیکنه پراید جلوم لایی بکشه یا پانامرا واسه من در هرصورت خطرناکه. حالا دولت میخواد چند میلیونی بگیره یا چند هزارتومنی. چیزی از خطر واسه من کم نمیکنه چون فکر نکنم جریمه مالی از وقوع جرم آنچنان که مشهود باشه کم کنه. بهتره مردم از توقیف ماشین و لغو گواهینامشون بیشتر بترسن تا خالی شدن جیبشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (4492 ديدگاه)

          با اون بخش از نظرتون که فرمودید محرومیت هایی هم در کنار جریمه اعمال شه کاملا موافقم اما اینکه مبلغ جریمه ها برای همه بطور یکسان افزایش پیدا کنه موافق نیستم.
          درسته که خلاف خلافه اما خب آدمیزاد هم ممکن الخطاست و یک جریمه ی سنگین برای اقشار آسیب پذیر تاثیر مالی و روانی بسیار بیشتری خواهد داشت.
          نکته ی مهمی که همیشه باید به اون توجه کرد آموزش های ابتدایی و سنگ بنایی هستش که متاسفانه از اونا غفلت می کنیم. با آموزش اصولی و حرفه ای در زمان گرفتن گواهینامه ی رانندگی می تونیم خیلی از این آسیب ها و خطرات رو کاهش بدیم.
          من سال 88 گواهینامه گرفتم. رانندگی مربی از من بدتر بود؛ نمی تونست دنده عقب از یه گاراژ بیرون بیاد.
          تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)


    با این کار شدیدا موافقم.
    البته به شرطی که بتونن درآمد و ثروت همه رو بطور دقیق تعیین کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ahmad

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    واقعا حرکت خوبیه!
    ما توی ایران یکسری آدم بیشعور و بی فرهنگ پولدار (تازه به دوران رسیده) داریم که دائما در حال نقض قوانین و تخلف های متعدد در رانندگی هستن ولی بلافاصله عین آب خوردن جریمه هارو پرداخت میکنن و ماشینشونو ترخیص میکنن چون یک یا دومیلیون واسشون پول خرده!

    یادمه یه بار تلویزیون حین توقیف ماشین یه عده از اینا (به علت تخلف خطرناک) باهاشون مصاحبه کرده بود و اونا هم با لبخند زل میزدن توی دوربین و میگفتن حال میده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمیدرضا

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظرم تصمیم بسیار منطقی هست ولی مسئله مهم اینجاست از کجا باید فهمید طرف چقدر درامد داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. من

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (249 ديدگاه)

    تو ایران که همچین کاری نمیشه کرد
    من پیشنهاد میدم براساس ارزش خودرو جریمه ها تعیین بشوند. دقت خیلی خوبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا