نگاهی اجمالی به شورولت کروز 2016
نگاهی اجمالی به شورولت کروز 2016

نگاهی اجمالی به شورولت کروز 2016

آیا کروز، کاماروی کلاس کامپکت ها است؟
سال گذشته شورولت 90 کیلوگرم از وزن کامارو کم کرد،28 درصد مستحکم‌ترش کرد، پیشرانه‌ی پایه‌ی سبک‌وزن 4 سیلندر و توربو را در قلب آن قرار داد، هندلینگ کامارو را ارتقا داد، ظاهر جدیدی را به آن بخشید و بله! کامارو خودروی سال شد! همین موارد کم‌وبیش درباره‌ی کروز 2016 جدید نیز اتفاق افتاده است: وزن خودرو 113 کیلوگرم کم شده است، بدنه‌ی خودرو هم با فولاد و مواد مخصوص تقویت‌شده و باعث استحکام 27 درصدی بیشتر نسبت به قبل شده است. پیشرانه‌ی تزریق مستقیم، توربوشارژدار و 1.4 لیتری و 4 سیلندر جدید با تکنولوژی استارت-استاپ نیروبخش همه‌ی کروزها خواهد بود (سال بعد گزینه‌ی دیزلی نیز در دسترس خواهد بود). شاسی خودرو هم ارتقا یافته و فنرهای ارتجاعی داخلی جدیدی به‌کاررفته است. در رابطه با ظاهر خودرو نیز باید گفت که به‌روز و مدرن بوده و از المان‌های مخصوص شورولت نظیر خط سقف کوپه مانند و جلوپنجره‌ی دوتایی خاص شورولت سود می‌برد.

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

شورولت تعداد محدودی از ما را برای گذراندن چند ساعت با این خودرو و ارزیابی آن در پیست میشیگان دعوت نموده است. هر چهار تریم خودرو در این ارزیابی حاضر بودند. کمپانی حتی برای مقایسه مدل‌های اصلی فوکوس، کرولا، الانترا و سیویک را حاضر کرده بود.

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

پیشرانه‌ی جدید کروز 153 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و صدا و احساس آن قوی‌تر از دو پیشرانه‌ی قبلی احساس می‌شود. شورولت شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت 7.7 ثانیه‌ای را برای این نسخه تخمین زده است. اگر این تخمین درست باشد (و تخمین‌های کارخانه عموماً محافظه‌کارانه بوده است) کروز با اختلافی اندک جلوتر از سیویک دو لیتری با گیربکس دستی قرار می‌گیرد و تنها نصف ثانیه کندتر از سیویک تورینگ با پیشرانه‌ی توربوی 1.5 لیتری و 174 اسبی با گیربکس CVT خواهد بود. فوکوس سدان با پیشرانه‌ی دو لیتری کمی سریع‌تر بوده و مدل میانه‌ی جتا با پیشرانه‌ی 1.8 لیتری توربو شتاب 7.3 ثانیه‌ای دارد. انتظار نداشته باشید که پیشرانه‌ی 1.6 لیتری دیزلی که سال آینده بر روی کروز قرار خواهد گرفت سریع‌تر باشد. (در اوپل این پیشرانه 134 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور دارد.)

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

شتاب‌گیری با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نرم و راحت بوده اما تنها گله‌ی بزرگ ما از کروز جدید شیفتر گیربکس دستی است. بالای دسته‌دنده بزرگ‌تر از حالت معمول بوده و احساس سنگینی دارد و برای معکوس دادن احساس به کشیدن کم دکمه‌ی زیر شیفتر است که عتیقه محسوب می‌شود. همچنین مسیر تعویض دنده‌ها کمی طولانی بوده و عمل تعویض دنده احساس خیلی سبکی دارد. به نظر می‌رسد که مهندسان خیلی انتظار زیادی از مصرف‌کنندگان نداشته‌اند و توجه زیادی به جزئیات نشان نداده‌اند. تنها شکایت عمده‌ی دیگر به محل پدال ترمز مربوط می‌شود که احساس می‌شود در ارتفاع بسیار بالاتری قرار دارد.
اولین تجربه‌ی سواری من به تریم LT با گیربکس اتوماتیک مربوط می‌شود که در آن لاستیک‌های گودیر 205 با رینگ‌های 16 اینچی مشاهده می‌شود. خودرو ساکت بوده و فاصله‌ی زیادی با دیگر رقبا دارد. تجربه‌ی سواری خودرو بسیار خوب است و چسبندگی جانبی معقولی را با این لاستیک‌ها شاهد هستیم. احساس سواری و هندلینگ در مدل RS با گیربکس دستی نیز یکسان است. البته در این مدل از لاستیک‌های هانکوک GTs با همان اندازه استفاده‌شده است.

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

به‌منظور مقایسه، من فوکوس SE 2 لیتری با لاستیک‌های 215/55R16 را نیز راندم. نمای داخلی تماماً مشکی ارزان‌تر به نظر می‌آید و صدای زیادتری در داخل کابین شنیده می‌شود اما شاسی این خودرو در مباحثی همچون سواری و هندلینگ عملکرد یکسانی را نشان می‌دهد، البته احساس مربوط به جاده اندکی از طریق ستون فرمان به راننده منتقل می‌شود. تجربه‌ی رانندگی دیگر به تویوتا کرولا LE با لاستیک‌های میشلین هم‌اندازه با کروز LT مربوط می‌شود. نمای داخلی کرولا کهنه به نظر می‌رسد و پیشرانه‌ی ناتوان آن هنگامی‌که تحت‌فشار باشد واقعاً ناله می‌کند. ساختار بدنه نیز به نظر تنومندی کمتری دارد و در هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار تکان‌های سر زیادی ایجاد می‌شود (فنرهای ارتجاعی کروز را به یاد بیاورید که اجازه می‌دهد تا رول بارها سفتی کمتری داشته باشند).

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

تجربه‌ی دیگری که در این تست به دست آوردم به رانندگی با نسخه‌ی ممتاز این خودرو برمی‌گردد. این نسخه از بوش‌های ارتقا یافته در عقب بهره گرفته و لاستیک‌های فایرستون فایرهاوک 225/45R17 را استفاده می‌کند. چسبندگی جانبی خودرو توسط لاستیک‌ها افزایش‌یافته و دقت عبور از پیچ‌ها نیز بهتر شده است. کیفیت سواری و صدای راه‌یافته به کابین به خاطر استفاده از لاستیک‌هایی با دیواره‌ی کوتاه کمی پسرفت داشته است.

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

نقطه‌ی اوج کروز مدل ممتاز RS است. با پرداخت 995 دلار جلوپنجره‌ی مشکی، اسپویلر جذاب، نمای جلو و عقب چشمگیرتر و رکاب‌های جانبی اسپورت را به دست می‌آورید. علاوه بر همه‌ی این‌ها لاستیک‌های میشلین 225 با رینگ‌های 18 اینچی منحصربه‌فرد نیز در این نسخه دیده می‌شوند. این مدل پیچ‌ها را خیلی بهتر طی می‌کند اما برای تعیین مقدار چسبندگی جانبی به انجام تست‌هایی در پیست نیاز است.
رقیب نهایی سیویک EX با لاستیک‌های فایرستون FT140s و رینگ‌های 16 اینچی بود. پیشرانه‌ی 2 لیتری سیویک با 158 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور به گیربکسی CVT کوپل شده و صدا و احساس آن همانند شتاب گیری سریع‌تر (قطعاً پر سر و صداتر) از کروز است.

2016 Chevrolet Cruze
2016 Chevrolet Cruze

گفتنی‌ها درباره‌ی کروز زیاد است اما با چند دور رانندگی در پیست نمی‌توان اظهارنظر کاملی دراین‌باره داشت. این خودرو ساخته‌شده تا کاماروی کلاس کامپکت باشد. ما زمان بیشتری را نیاز داریم تا تصمیم‌گیری کنیم که آیا کروز سیویکِ این کلاس است یا خیر.


مشخصات شورولت کروز 2016
قیمت پایه: 16620-23995 دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو،5 سرنشینه،4 درب سدان
پیشرانه: 1.4 لیتری/153 اسب بخار قدرت/240 نیوتن‌متر گشتاور/4 سیلندر توربوشارژدار
گیربکس: 6 سرعته دستی،6 سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت: 7.7 ثانیه (تخمین زده‌شده)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 7.9/5.7/7 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

14 دیدگاه

  1. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    23995 دلار میشه 81583000 تومان
    مصرف سوختش هم خوبه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1463 دیدگاه) ,

      چرا مصفر سوخت ترکیبی از مصرف سوخت شهریش بیشتره؟؟
      تا اونجایی که من میدونم مصرف سوخت ترکیبی باس مابین شهری و جاده ای باشه
      شهر 7 تا
      جاده 5.7
      میانگین چرا 7.9 ؟؟؟؟

      پاسخ
      1. بهنام طیبی
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        یعنی زیاد یا اشتباه نوشته نویسنده؟؟؟؟؟

        پاسخ
      2. سیاوش
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        نه داداش منظورش اینه که 7.9میزان مصرف درون شهریه و 5.7 بیرون شهر و 7 ترکیبی آن است.

        پاسخ
  2. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    ماشین ارزشمندیه نسبت به قیمتش . به نظر من فقط یکمی براق بودن بعضی قطعات تو داشبوردش یکم نامعقول و تو ذوق میزنه .

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین باحالیه، مصرفش که خیلی خوبه. نمای خوبی هم داره.

    پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    چقد سواریای شورولت زیبا وتهاجمی وعضلانی شدن از کمرو کوروت ایمپالا مالیبو حالاهم کروز داخلشونم زیباست دم شورولت گرم واقعا طراحی ماشینای آمریکایی بعد از ورشکستگی از نظر مصرف سوخت زیبایی ظاهری تکنولوژی واقعا پیشرفت کردن بعد از رخوتی 20 ساله

    پاسخ
  5. حمید
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ

    پاسخ
  6. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    با دیدن شورولت کروز ناخوداگاه بیاد کیا سراتو افتادم چقدر شباهت زیاد بخصوص هدلایت ها کاپوت و خطوط برجسته و حتی نمای جانبی و عقب

    پاسخ
  7. kevin7360
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    یادتون نره تا دو هفته پیش قرارا بود اینا بیاد ایران اما ***جلوی نفوذ استکبار گرفته شد

    پاسخ
  8. رامتین
    سوابق: (733 دیدگاه) ,

    در مایه های آلنترا است اما بنظرم در نمای جلو زیباتره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.