بررسی مزدا CX-3 مدل 2016

بررسی مزدا CX-3 مدل 2016

مزدا 3، مزدا 6 و مزدا CX-5 همگی برای ما مدل‌های محبوبی بوده‌اند و برای سال 2016 کمپانی مزدا یک عضو جدید به خانواده دوست‌داشتنی محصولات خودش اضافه کرده است. این عضو جدید CX-3 نام دارد و به نظر می‌رسد که به‌خوبی قادر است راه برادرهای بزرگ‌تر خودش را ادامه دهد.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

مزدا CX-3 در اصل بر پایه پلت فرم مزدا 2 ساخته شده و خودرویی در کلاس نسبتاً شلوغ کراس‌اوورهای جمع‌وجور است و در ردیف اتومبیلی چون هوندا HR-V و فیات 500X و شورولت ترکس قرار می‌گیرد. البته CX-3 با طول کلی 4274 میلی‌متر نسبت به HR-V جمع‌وجور تر بوده و 31 سانتی‌متر از برادر بزرگ‌تر خودش یعنی CX-5 نیز طول کمتری دارد.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

ارتفاع CX-3 نسبت به سطح زمین 152.4 میلی‌متر بوده و با طرح سقف کشیده برای رقبای خودش شاخ‌وشانه می‌کشد.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

مزدا CX-3 مثل تمام اعضای خانواده‌اش لباسی با زبان طراحی KODO به تن کرده و از نظر ظاهری شباهتی انکارناپذیر به دیگر محصولات مزدا دارد و صد البته کاستی‌هایی هم که CX-5 و CX-9 داشتند را برطرف کرده است.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

مزدا CX-3 چهره اسپرتی دارد و از این نظر در نقطه مقابل اکثر مدل‌های کراس‌اوور جمع‌وجور با ظاهر کسل‌کننده قرار می‌گیرد. این خودرو از چند ویژگی ظاهری بهره می‌برد که نمای آن را بهتر کرده است ازجمله این موارد می‌توان به رینگ چرخ‌های سفارشی 18 اینچی، چراغ‌های LED جلو سفارشی، خروجی اگزوز دوگانه و شیشه عقب با پوشش ستون C که به بهبود دید عقب کمک می‌کند، اشاره کرد.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

CX-3 از همان موتور آشنای 2 لیتری 4 سیلندر با فناوری اسکای اکتیو که در اکثر مدل‌های مزدا استفاده شده بهره می‌برد. قوای این موتور در CX-3 کمی کاهش داشته و به 146 اسب‌بخار رسیده است و میزان گشتاور موتور هم 146 پوند فوت (198 نیوتن‌متر) می‌باشد. دلیل کاهش قدرت موتور در مزدا CX-3 عدم امکان استفاده از منیفولد اگزوز استاندارد موتور 2 لیتری در این اتومبیل است.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

به‌مانند کراس‌اوورهای مدرن امروزی، مزدا CX-3 را هم می‌توان با سامانه انتقال قدرت به جلو یا تمام چرخ محرک سفارش داد. فارغ از اینکه چه نوع محور محرکی برای اتومبیل خود سفارش دهید، گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک تنها انتخاب شما برای انتقال قدرت خواهد بود. برای کسانی که خلأ پدال کلاچ را حس می‌کنند در گیربکس اتوماتیک خودرو حالت Sport تدارک دیده شده و امکان تعویض دنده از پشت فرمان به‌وسیله Paddle Shifter فراهم آمده است. البته خریدارانی که مایل هستند اتومبیلشان پایداری بیشتری داشته باشد می‌توانند نمونه تمام چرخ محرک I-ACTIV را سفارش دهند. رینگ چرخ‌های مدل پایه اتومبیل آر نوع 16 اینچی بوده و می‌توان به‌صورت سفارشی نمونه 18 اینچی را هم برگزید.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

اما نباید فریب اسپرت بودن CX-3 را حداقل در عملکردهای مربوط به خط مستقیم خورد. حتی با وجود قدرت مناسب و معقول و وزن سبک بدنه، سریع‌ترین CX-3 در 9 ثانیه از حالت سکون به 96.6 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که به نظر کمی کند است اما باید در نظر داشت که قوای محرکه CX-3 با تمرکز بر روی بهره‌وری مونتاژ شده و گونه دیفرانسیل جلو CX-3 در شهر 8.1 لیتر و در بزرگراه 6.72 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

با این حال، اعداد مربوط به شتاب و سرعت می‌تواند کمی گمراه‌کننده باشد اما باید بدانید که مزدا CX-3 با موتور 2 لیتری در رانندگی شهری چندان دست و پا بسته نیست. موتور سریعاً قدرت لازم را تولید می‌کند و تحت شتاب گیری‌های سخت صدای بسیار گیرایی را تولید می‌نماید. اما هنگام شتاب گیری در بزرگراه و یا در حال بالا رفتن از شیب‌هاست که به فقدان قدرت کافی موتور پی می‌برید هرچند با توجه به اینکه خودرو مورد تست 4 نفر سرنشین به همراه اسباب و وسایل را با خود حمل می‌کرد کشش کم اتومبیل قابل توجیه است.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

وزن مدل پایه CX-3 کمی بیشتر از 1268 کیلوگرم بوده و از این نظر نسبت به کلیدی‌ترین رقبایش یعنی جیپ رنگید و شورولت ترکس سبک‌تر است با این شرایط CX-3 به جاده‌های باریک حمله برده و با حالت کاملاً شگفت‌انگیز راه را پشت سر می‌گذارد هم‌چنین CX-3 حرکات گهواره‌ای معمول بسیاری از کراس‌اوورها را ندارد و اتومبیل به فرامین راننده به سرعت پاسخ می‌دهد در واقع CX-3 تعادل بسیار خوبی بین راحتی رانندگی و هندلینگ چالاک را ارائه می‌دهد.

2016 Mazda CX-3 Interior
2016 Mazda CX-3 Interior

طراحی داخلی CX-3 مثل مزداهای دیگر کاملاً مدرن است. یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی تبلت مانند به‌صورت استاندارد بر روی اتومبیل تعبیه شده که توسط کنترل دوار موجود در داشبورد مرکزی کنترل می‌شود. کیفیت مواد استفاده شده در کابین ترکیبی از خوب و بد است اما حتی مواد ارزان‌قیمتی استفاده شده در کابین به گونه آراسته شده‌اند که بسیار گران‌تر از چیزی که هستند به نظر می‌رسند. راحتی صندلی‌ها در CX-3 بسیار خوب است به‌خصوص در تریم های بالا که پوشش صندلی‌ها از نوع چرم و جیر می‌باشد وضعیت بهتر هم می‌شود. فضای سر برای سرنشینان ردیف جلو بسیار خوب است و بعد از چند ساعت رانندگی کمترین خستگی میزان را احساس می‌کنید. اما کمبود مزدا CX-3 در داخل کابین نبود arm rest برای سرنشینان ردیف عقب است.

2016 Mazda CX-3 Interior
2016 Mazda CX-3 Interior

جدیدترین دست‌پرورده مزدا هم‌چنین از امکانات امنیتی مثل نظارت نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، سامانه تشخیص تصادف جلو، نمایشگر سربالا و هشدار خروج از خط بهره می‌برد.

2016 Mazda CX-3 Interior
2016 Mazda CX-3 Interior

درست است که CX-3 یک کراس‌اوور جمع‌وجور می‌باشد اما مزدا می‌خواهد بزرگسالان هم در ردیف عقب این خودرو احساس راحتی کنند. طراحی صندلی‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها مثل صندلی‌های سالن سینما بوده و سرنشینان ردیف دوم در ارتفاع بالاتری نسبت به سرنشینان ردیف اول قرار می‌گیرند. نگارنده با 6 فوت (183 سانتی‌متر) قد کاملاً در صندلی ردیف دوم احساس راحتی کرده و با توجه به فضای پای 89 سانتی‌متری ردیف عقب زانوانش به‌صورت مختصر با صندلی جلو سایش داشته است. حجم صندوق عقب چندان قابل‌توجه نیست و تنها 453 لیتر حجم دارد که در صورت سفارش ساب ووفر به 407 لیتر کاهش می‌یابد البته صندلی‌های عقب قابل تا شدن هستند و در صورت خوابانیدن آن‌ها ظرفیت فضای بار به 1529 لیتر می‌رسد.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

امکانات داخلی تریم اسپرت مزدا CX-3 مدل 2016 شامل استارت دکمه‌ای، تهویه هوا، کروز کنترل، یک پورت USB به‌منظور اتصال به MP3، اتصال بلوتوث، صفحه نمایش 7 اینچی و هشدار اتوماتیک به پلیس می‌شود.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

تریم های تورینگ و گرند تورینگ امکانات اضافه‌تری شامل چراغ‌های جلو تطبیق‌پذیر LED و سقف شیشه‌ای مونوروف دارند.

2016 Mazda CX-3
2016 Mazda CX-3

به نظر می‌رسد که مزدا بار دیگر کار خودش را به‌خوبی انجام داده است. CX-3 مدل 2016 ترکیبی از فرمول راحتی، اسپرتی و بهره‌وری را در یک پکیج جذاب ارائه می‌دهد. مزدا CX-3 یک مدل کاملاً رقابتی بوده و در واقع برگ برنده دیگری برای مزدا محسوب می‌شود. طبق گفته‌های مزدا تاریخ عرضه CX-3 به بازار تابستان پیش رو خواهد بود هرچند قیمت این خودرو حداقل تا زمان‌های نزدیک به عرضه مشخص نخواهد شد اما با مدنظر قرار دادن قیمت رقبای این خودرو می‌توان در نظر داشت که CX-3 قیمتی در حدود 20,000 دلار داشته باشد.

  • فرم بدنه و ظرفیت سرنشین: کراس‌اوور جمع‌وجور / 5 نفر
  • آرایش، حجم، قدرت و گشتاور موتور: 4 سیلندر خطی / 2 لیتر/ 146 اسب‌بخار / 146 پوند فوت
  • شتاب صفر تا 96.6 کیلومتر: 9 ثانیه
  • قیمت: 20,000 دلار (تخمینی)
  • میزان مصرف سوخت: 8.1 لیتر شهر / 6.72 لیتر بزرگراه (تخمینی)

درباره نویسنده

تصویر پروفایل فرید حنیفه زاده

فرید حنیفه زاده، علاقه مند و نویسنده مطالب خودرو

26 دیدگاه

  1. ويكي
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    ماشین تو شهری جمع و جور خوبیه… مزاد تو طراحی جدیدش خوب داره پیشرفت میکنه

    پاسخ
    1. zippo
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      البته قبول دارم ماشین حوبیه اما هیچ وقت به گرد پای المانی هام نمیرسه
      تا وقتی ماشین المانی و اروپایی هست که پولشو حروم میکنه واسه ماشین اسیایی

      پاسخ
      1. مایکل جکسون - تریلر
        سوابق: (584 دیدگاه) ,

        آقای zippo برعکس فکر میکنی . چون اون کسی که پولشو برای ماشینای آلمانی و اروپایی خرج کرده در حقیقت پول بی زبون رو حروم کرده و دو دستی ریخته توی سطل آشغال . تو خجالت نمیکشی این حرف به درد نخور را میزنی ؟؟ این حرفت غیر از دروغ چیز دیگه ای نیست . واقعا برات متاسفم .

        پاسخ
    2. taksin
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      ماشین زیبا و خوبیه ولی از لحاظ قدرت موتور و کشش یه کم جا داره , ای کاش غیر این موتور یه موتور پرقدرت تر یا مثلا یه مدل با توربو شارژر هم عرضه کنن. مزدا اسمش بزرگتر از ایناست#

      پاسخ
  2. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    طراحی جدید مزدا خیلی خوب جواب میده.ظاهر اسپرت و لوکس برای یک ماشین معمولی و داخلی ساده اما ارامش بخش و غیر خسته کننده خوب جواب میده

    پاسخ
  3. حسین(عشق پرایدوخخخخ)
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    بسیار زیبا و دوستداشتنی…درود بر شرفتان ای اونور آبیایی که با صداقت به فکر محصولتون هستین نه پول زدن از جیب مردم…درود بر شرفتان.ورزشکاران دلاوران نام اوران…

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      آخه اگه بخوان هم نمیتونن پول بزنن از جیب مردم بازار آزاد همینه.

      پاسخ
  4. کافر مقدس
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    یعنی یک رنگ نبودن Fender و Flare ( گلگیر و بند و بساطش) با بدنه توهینی ست به بشریت:D

    ببینید از این زاویه چقدر تو ذوق میزنه رنگ مجزای گلگیر با بدنه 😐 (مخصوصا خطی که از بدنه مییاد رو گلگیر عقب)

    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/05/2016-Mazda-CX-3-108.jpg

    باز اگر بدنه روشن یا سفید رنگ باشد قابل تحمل تر است
    http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201412/mazda-cx-3-racing-co-3_800x0w.jpg

    قیمت 20هزار تا همش؟ 3تا ندید میخوام با این قیمت:D ندید هم تو ایران میفروشم دونه ای 150هزار دلار:P

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل hamid reza
    hamid reza
    سوابق: (375 دیدگاه) ,

    از نظر طراحی حرفی واسه گفتن نذاشته این کوچولوی خوش خط و خال. کاش یک توع موتور قوی تر هم براش در نظر میگرفتن

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل حامد قدسی
    حامد قدسی
    سوابق: (216 دیدگاه) ,

    واقعا همه چیزش عالیه رنگ قرمزش هم که حرف نداره.
    بیاد ایران خوبه.
    حدودا قیمتش چقدر میشه راستی؟
    فکر نمی کنم 150تا بیشتر بشه؟(چون تو کلاس خیلی بزرگ و لوکس نیست)

    پاسخ
  7. ویشتاسپ
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    کیفیتش خوبه تکنولوژیشم که قطعا خوبه
    طراحی خارجیش مثل همیشه زیباست
    اما
    من هیچوقت با طراحی داخلی مزدا ارتباط برقرار نکردم.مخصوصا فرمون و امپر هاش

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    هرچند که برای بهره وری بهتر از این موتور استفاده شده است ولی به هر حال باید قدرتش کمی بیشتر بود.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.