مزدا3 گرند تورینگ: یک هاچ‌بک دوست‌داشتنی

نسل جدید مزدا 3، یک خودروی دوست‌داشتنی اسپرت است که می‌تواند در شهر، سفر و تفریح با شما همراه باشد. یک کلمه برای توصیف این خودرو کفایت می‌کند: اسپرت. هاچ بک این مدل شاید نزدیک‌ترین رقیب برای فورد فوکوس و فولکس‌واگن گلف به شمار آید. و حالا مدل GT یا گرند تورینگ هم جذابیت‌های افزون‌تری را به نمایش می‌گذارد.

2014 Mazda 3 Hatchback GT
2014 Mazda 3 Hatchback GT

طراحی مدل‌های 2014 بسیار دل‌نشین‌تر از نسل قبلی مزدا 3 است. احتمالاً با نمونه هایی از این نسل جدید برخورد داشته‌اید. مخصوصاً در مناطق آزاد، تعداد بیشتری از این خودروی جذاب و خوش قیمت را می‌توان مشاهده کرد. در برخورد نزدیک، دیگر از یک خودروی فشرده و جمع‌وجور خبری نیست و با بازی با احجام و خطوط، ترکیبی استوار، مدرن و قدرتمند ایجاد شده است. کار طراحان در ارائه سبک کودو، بسیار قابل تحسین است. زیرا نتیجه کار، وقار بیشتر، در عین سبک منحصربه‌فرد طراحی خودرو است. حالا به نظر می‌رسد مزدا شخصیت خود را بازیافته است.

2014 mazda3 GT


با اینکه ابعاد مزدا دست‌نخورده باقی مانده، اما در فضای داخلی با افزایش حجم روبرو خواهید شد. این افزایش فضا بیشتر در صندلی‌های عقب ملموس است. بنابراین یکی از انتقادها به مزدا 3 با پاسخی درخور از طرف سازنده روبرو شده است. فضای بار در مدل هاچ بک نیز به اندازه کافی مهیاست و حتی با تا کردن صندلی‌های عقب، می‌توان یک دوچرخه را نیز در آن قرار داد.

2014 mazda3 GT Interior
2014 mazda3 GT Interior

طراحی داشبورد نیز کاملاً بروز و جذاب است. البته ممکن است به الهام گرفتن از ایده‌های مرسدس بنز کلاس A و C نیز متهم شود. مخصوصاً در نشانگر بزرگ میانی که به شکل یک تبلت است و یا دایره فرمان. با این وجود، ارگونومیک خوب و راحتی استفاده در اولویت مزدا بوده‌اند.


صندلی‌های اسپرت با نگه‌دارنده های جانبی و روکش تیره فضای داخلی در مدل جی تی همراه با یک سیستم سرگرمی ویژه از تفاوت‌های این مدل با نسخه‌های استاندارد مزدا 3 می‌باشند. مدل مورد آزمایش با تریم چرمی، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی چند منظوره به عنوان سیستم کنترل و فرماندهی، سنسور باران و برف‌پاک‌کن اتوماتیک، چراغ‌های بی زنون خودکار (زاویه و روشن-خاموش)، سیستم صوتی Bose با 9 بلندگو و بسیاری از تجهیزات دیگر، در مجموع 26495 دلار قیمت دارد. این در حالیست که ارزانترین مدل حدود 19 هزار دلار قیمت دارد.

2014 mazda3 GT
2014 mazda3 GT

میزان مقاومت پیچشی شاسی تا 30 درصد بهبود یافته این در حالی است که مزدا این کار را بدون افزایش وزن به انجام رسانده است. فرمان نیز دقیق و سریع است و سیستم تعلیق جدی نیز حداقل لرزش را منتقل می‌کند.

2014 mazda3 GT
2014 mazda3 GT

پسوند GT ممکن است باعث گمراهی شما شود تا انتظار یک هاچ بک آتشین را داشته باشید اما باید کمی انتظارات خود را تعدیل کنید. پیشرانه این مدل یک موتور چهار سیلندر خطی 2.5 لیتری با تکنولوژی اسکای اکتیو است که با تنفس طبیعی و تزریق مستقیم سوخت، 184 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نسبت به نسل قبلی، 17 اسب بخار و 23 نیوتن متر، افزایش را نشان می‌دهد. این موتور با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جفت می‌شود که امکان تغییر دنده از طریق پدال‌های روی فرمان نیز وجود دارد.

2014 mazda3 GT Skyactive Engine
2014 mazda3 GT Skyactive Engine

شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل، 7.2 ثانیه و نهایت سرعت آن 212 کیلومتر بر ساعت (محدود شده) می باشد. مصرف سوخت این مدل در بزرگراه 6.19 و در شهر 8.4 لیتر است که برای یک هاچ‌بک اسپرت پنج درب، ارقام خوبی محسوب می‌شوند.


با وجودی که مزدا 3 هاچ‌بک، بیشتر یک خودرو برای درون شهر است اما در بزرگراه هم با سرعت بالا، نسبتاً آرام بوده و عکس‌العمل‌های خوبی دارد. عملکرد سریع گیربکس اتوماتیک آن نیز از نقاط روشن آن می‌باشد. حالت ورزشی بیشتر با روحیه جوانان سازگار است و به خوبی لذت رانندگی را دوچندان می‌کند. عملکرد پدال ترمز هم خوب و در زمان ترمزگیری، واکنش آن سریع است. اما صندلیها در سفرهای طولانی خسته کننده اند.

[jwplayer mediaid=”73454″]
علاوه بر چابکی و کیفیت سواری، مزدا 3 از راندمان بالای مصرف سوخت، کابین بروز رسانی شده و مدرن و چهره اسپرت بهره می‌برد. به همین دلایل است که این خودرو تا فینال در بخش انتخاب خودروی سال نیز پیش رفته است. بنابراین به عنوان یکی از نامزدهای شایسته برای خرید می توان روی آن حساب کرد. [دانلود ویدئو]

45 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3138 دیدگاه) ,

    در بین سه خودروی نام برده شده از نظر طراحی مزدا 3 بی شک به سر و گردن بالاتره.
    نمیدونم این نسل هم نسخه ی MPS خواهد داشت یا خیر.
    توی مقایسه ای که درباره ی نسل قبل این مزدا با گلف و فوکوس انجام شده بود،مزدا سوم شده بود،گلف دوم و فوکوس اول.

    پاسخ
    1. e.scamp
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      ببخشید شاهین زیر پستت کامنت میزارم ولی مطلب کاملا یکطرفه بود بلاخره این ماشین باید یه سری عیوب داشته باشه ولی فقط خوبی هاش رو نوشتن

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3138 دیدگاه) ,

        e.scamp جون،چند تا دلیل داره که اینجوری به نظر میاد، اول اینکه این ماشین تازه معرفی شده و بالاخره نظرات در موردش مثبته.
        دوما اینو به تنهایی بررسی کردن و رقیب هاش نبودن.(توی همون کامنت اولم هم نوشتم که در بین این سه تا،توی نسل قبل مزدا سوم شده بود)
        باید هر سه تا با هم مقایسه بشن تا بفهمیم کدوم یکی برتره.
        البته این مزدا واقعا خوبه،واقعا.

        پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    چه ماشین خوبی شده!!کاشکی بود!
    راستی کسی میدونه چه جوری میشه یه کمپین جمع اوری امضا برای ارتقا ایمنی خودرو های داخل راه انداخت؟؟

    پاسخ
    1. امید
      سوابق: (1324 دیدگاه) ,

      حسین داداش کسی نمیاد خودتوخسته نکن البته من طرف دار چنین حرکتی هستم اما برای صفر شدن تعرفه واردات و عوارز و مالیات بر ارزش افزوده منطقی و دادن قسطی خودرو های کم مصرف بدون پیش پرداخت

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        مگه امید چی گفته که همه بهش دیس دادن . ؟؟؟؟

        خدایا پناه میبرم به تو .

        پاسخ
    2. آرش
      سوابق: (38 دیدگاه) ,

      دوست عزیز ایجاد کمپین برای ارتقا یعنی رضایت به ادامه روند کنونی تولید،از این نامردهای بی مروت آبی گرم نمیشه خیالت راحت باشه. اگه قرار به ایجاد کمپین باشه باید برای تسهیل ورود خودروها با کیفیت باشه و لا غیر

      پاسخ
  3. خاوری مزراتی
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    کلا وضعیت صنعت خودروسازی روبراهه و نشونه ها حاکی از افزایش عمق بازار دارد..مدلها روزبه روز زیباتر و بهینه تر و باکیفیت تر میشوند و اقتصاد هم همراهی میکند
    این همراهی موجبات ورود بی نهایت بنگاه جدید را فراهم میکند..درچنین شرایطی همه درباره توسعه بازار خود و افزایش مدلها و حرکت به سمت کاهش الایندگی حرف میزنند
    احسنت به مزدا برای این توپ آتشین
    درود

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3138 دیدگاه) ,

      خاوری جان توپ اتشین رو خوب اومدی.باید منتظر جواب فورد و فولکس واگن باشیم!
      پدال جان دیدگاه من محو شد.

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        شاهین جان فورد و فولکس جواب دارند ، هرکدامشان نمونه های

        مختلفی از قدرت خروجی دارند . البته مزدا کمتر وارد قدرت میشه .

        اما با اینحال مثل نقل فروش میره . مزدارو خیلی قبولش دارم .

        توی طراحی خیلی خوب عمل میکنه . زبان طراحی داره . همینطور نیسان

        و هوندا . اما تویوتا نه . تویوتا فقط میفروشه .

        به قدری این موتور اسکای اکتیو مزدا قابل تحسین بود که تویوتا

        انهارا در یاریس های جدید به کار خواهد گرفت .

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3138 دیدگاه) ,

          میلاد جون کاملا موافقم،مخصوصا در زمینه ی طراحی،مزدا و نیسان خوب کار میکنن.

    2. مصطفی فقط P1
      سوابق: (296 دیدگاه) ,

      بر وبچ اگه قبول دارین که این ماشین تا5سال دیگه میاد تو ایران لایک کنین.

      پاسخ
    3. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      احسنتم خاوری جان
      قبول دارین وقتی برای یک بازار موضوعی مهم نباشه، سرمایه گذاشتن روی اون موضوع حماقت است و در نهایت باعث ضرر دادن میشه؟
      مثلا فرض میکنیم بازار خودروی عربستان اونقدر بزرگ بشه که خودروساز ها حاضر بشن خودروی مخصوص بازار این کشور طراحی کنن.
      حال اگر خودروساز سرمایه گذاری زیادی روی تحقیقات حول کاهش مصرف سوخت اون خودروی مخصوص عربستان بکنه،آیا عاقلانه است؟
      میتونیم بگیم وقتی بازاری به ویژگی خاصی در محصول علاقه ای نداره(ولی بقیه بازار ها به اون علاقه دارن) تولید کننده تباید روی اون موضوع پول بذاره در اون بازار؟

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3138 دیدگاه) ,

        زیگما جان چیزی که توی دو خط اول نوشتی یه امر کاملا بدیهی هستش اما در مورد مثال بازار عربستان،خواه ناخواه مصرف سوخت هم مهم خواهد بود.(البته الان رو نمیگم ولی در اینده مهم خواهد بود.)
        ارادتمندم.

        پاسخ
        1. خاوری مزراتی
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          دقیقا شاهین جون درست میگه..بهینگی و کمیابی قطعا همین سرنوشتو براشون رقم میزنه

      2. خاوری مزراتی
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        درجواب جمله اولت و بحث بازار باید بگم بله ولی سرمایه گذاری چون پدیده ای بشدت سیال و هوشمنده گاهی به جاهایی میره که شاید به هیچ وجه اقتضای کنونی بازار نباشه اما اقتضای سی سال دیگه چرا
        مثل همین سرمایه گذاری بی ام دبلیو در خودروهای هیدروژنی یا صنایع هوافضا که دراصل سودی نداره اما میتونه بعدها کل اقتصاد جهان رو زیر و رو کنه
        درمورد جمله اخرت هم خب دقیقا درسته اما با این اصل که زیاد اقتصادی نیست و درحیطه بازاریابیه و اونهم بازارسازی یا مدیریت مصرف هست
        مثلا کی تا قبل 2006 فک میکرد شاسی بلندی تولید بشه که فول سایز باشه اما مث ماشین فست بک صندوقش زده باشه بیرون ؟
        بی ام دبلیو با x6اینکارو کرد و ترکوند و تبدیل شد به یه کلاس جدید

        پاسخ
  4. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    این مزدا 3 از مدلای قبلیش خیلی زیبا تره، به نظرم توی طراحیش همه چیزش به جاس، ساده و دلچسب. جدا از طراحیش معلومه که واقعا ماشین خوبیه، همین که جزء فینالیست های بهترین ماشینای سال بوده، خودش گویای همه چیزه

    پاسخ
  5. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    به ارم و جلو پنجره مزدا دقت کنید ، به نظرم مزدا طرح جلو پنجرش رو از روی قسمت بالای آرمش الهام گرفته
    این مزدا 3 خیلی خوب شده ولی اگر به من باشه بین گلف و فوکوس و مزدا 3 ، من گلف رو انتخاب میکنم
    هرچند که باید گفت این سه خیلی رقابت نزدیکی دارند

    پاسخ
  6. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    این مزدا 3 خوب از آب در اومده ولی اگر به من باشه بین گلف و فوکوس و مزدا 3 ، من گلف رو انتخاب میکنم ، هرچند که این سه رقابت نزدیکی دارند و هر سه خوبند

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    مشكلات خود را بر ماسه ها
    بنويسيدو موفقيت هايتان را
    بر سنگ مرمر
    « پرمودا باترا »
    ***روز پدر و مرد بر همه عزیزان مبارک***

    پاسخ
  8. HUAYRA
    سوابق: (242 دیدگاه) ,

    خدای من ای کاش زیر پای من بود باهاش تو خیابونا ویراژ میدادم

    پاسخ
  9. مهدی ف
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    مزدا بهترینه مارکی اصیل از کشور افتاب تابان

    پاسخ
  10. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    این سری از نسل قبل خیلی بهتره

    از لحاظ طراحی هم قیافه ی مردونه ای داره مث مزدا 3 های بازار اینقدر لوس نیس

    پاسخ
  11. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    تریم داخلش تقریبا شبیه نسل قبله. مزدا تو استرالیا خیلی هواخواه داره مثل هولدن. خداییشم بخوای حساب کنی ماشین بی آزاریه. به من اگه باشه بین گلف، مزدا و فوکس حتما هوندا سیویک typeR رو انتخاب میکنم، لامصب هاچ بک به این قشنگی حالا حالاها فک نکنم متولد شه !

    پاسخ
  12. قاقالی
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    واقعا کارهای ژاپنی ها قابل تحسینه زیبایی ، کیفیت ،ایمنی در کنار قیمت مناسب کار رو برای رقبا سخت کرده ، کلا مزدا زیباست

    پاسخ
  13. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    ماشین خوب و راحتی به نظر میاد
    به نظر من در یه ماشین اول کیفیت دوم ایمنی سوم آپشن و چهارم ظاهر ماشینه که اهمیت داره

    پاسخ
  14. Sadjad97
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    بسیار عالیست فقط اینکه قیافش مثل کمری 2014 خیلی خوشگل نیست. از بهترین ماشین زیر 25 هزار دلار دنیا بیشتر از این انتظار داشتم.
    تنها رقیبش هوندا فیت 2015 است.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.